Vyhledávání

Koncepty Audi právě teď na jubilejním 80. ženevském autosalonu 2010

 Koncepty Audi na 80. ženevském autosalonu 2010
 
  
Uvedený rozsah výbavy, technické údaje a ceny se vztahují na modely nabízené v České republice. Tento dokument může obsahovat chyby a údaje v něm obsažené se mohou změnit bez předchozího oznámení.
  
Audi A1 e-tron – po městě bez emisí
 
Značka Audi postupně rozšiřuje novou rodinu modelů s označením e-tron. Koncept A1 e-tron, představený na Ženevském autosalonu, je představitelem inovativní kategorie městských automobilů Mega City Vehicle (MCV). Stejně jako jeho sportovní sourozenci má elektrický pohon. Dojezd v městském provozu přesahuje 50 kilometrů. A1 e-tron je přitom radost řídit díky nejvyššímu výkonu 75 kW. Pokud dojde za jízdy k vybití akumulátoru, začne akumulátor dobíjet generátor poháněný kompaktním spalovacím motorem.
 
Rodina modelů Audi e-tron je na světě jen několik měsíců a přece se již může pochlubit velkou rozmanitostí. Automobilka Audi přitom využívá různé technické koncepce. První studie e-tron, která byla vystavena v září 2009 na autosalonu IAA ve Frankfurtu, je vysokovýkonným sportovním vozem, jehož elektromotory pohání všechna čtyři kola. U konceptu představeného v lednu 2010 na autosalonu v Detroitu se jedná o lehké kompaktní dvoumístné kupé se dvěma elektromotory na zadní nápravě.
 
A1 e-tron nyní ukazuje aplikaci inovativního ekologického pohonu v kompaktním elektromobilu pro prémiový segment. Čtyřmístný dvoudveřový městský automobil MCV je koncipován speciálně pro každodenní provoz v městských aglomeracích Evropy, Severní Ameriky a v bouřlivě rostoucích asijských a jihoamerických velkoměstech. Pohon Audi A1 e-tron zajišťuje za všech okolností elektromotor. Spalovací motor slouží pouze k dobíjení akumulátoru v případě potřeby.
 
Výkonný synchronní elektromotor uložený vpředu napříč poskytuje modelu A1
e-tron svěží temperament. Elektromotor odevzdává jmenovitý výkon 45 kW, který může být krátkodobě zvýšen až na 75 kW. Od nulových otáček je k dispozici točivý moment 150 N.m, přičemž maximální hodnota točivého momentu je 240 N.m. Sprint z klidu na 100 km/h proběhne během 10,2 s a nejvyšší rychlost přesahuje hranici 130 km/h. Hnací sílu přenáší na přední kola jednostupňová převodovka a řidič pouze vybírá prostřednictvím elegantní vyjíždějící páky voliče na konzole středového tunelu známé již z první studie Audi e-tron jízdní režimy „jízda vpřed“, „zpětný chod“ a „neutrál“.
 
Prvních 50 kilometrů, například v městském provozu, ujede kompaktní MCV zcela bez emisí. Akumulátor o hmotnosti necelých 150 kilogramů je tvořen sadou modulů s články Li-Ion, která je uložena v podlaze před zadní nápravou. Za logem s kruhy v přední masce Singleframe má Audi A1 e-tron normovanou zásuvku pro připojení dobíjecího zařízení. Je-li akumulátor zcela vybitý, trvá dobíjení ze sítě 380 V přibližně tři hodiny. Aktuální stav nabití a zbývající dobu dobíjení ukazuje displej hned vedle zásuvky pro dobíjení.
 
Ve výjimečných případech prodlužuje dojezd tohoto koncepčního vozu, schopného sériové výroby jen s minimálními úpravami, malý jednorotorový Wankelův motor s objemem 254 cm3, který pracuje při konstantních otáčkách 5000 min-1 v oblasti nejvyšší účinnosti. Velkou předností Wankelova motoru je tichý běh téměř bez vibrací, kompaktní konstrukce s malými rozměry a extrémně malá hmotnost. Tzv. Range Extender pohání generátor s dobíjecím výkonem 15 kW. Tímto způsobem může A1 e-tron ujet dalších 200 kilometrů. Podle návrhu normovaného cyklu pro zjišťování spotřeby paliva vozidel kategorie Range Extender vychází spotřeba paliva 1,9 l/100 km, což odpovídá emisím CO2 pouhých 45 g/km. Potřebné palivo se uchovává v nádrži o objemu 12 litrů.
 
Audi A1 e-tron váží navzdory komplexnímu poháněcímu ústrojí jen 1190 kg a za jízdy připomíná vozy vyšších tříd díky svému dospělému charakteru a sportovně-komfortnímu nastavení. Studie jezdí na kolech z lehkých slitin s průměrem ráfku 18 palců. Filozofii značky Audi dokládá mnoho ušlechtilých detailů v interiéru. Elektrický pohon nevyžaduje žádné kompromisy z hlediska sportovního chování nebo komfortu. Právě naopak: je symbolem inovativního a elegantního potěšení z jízdy.
 
  
Audi A8 hybrid – měřítko hospodárnosti
 
Audi vystavuje na Ženevském autosalonu ve světové premiéře technickou studii A8 hybrid. Oba motory – 2.0 TFSI a elektromotor – dosahují kombinovaného výkonu 180 kW (245 k) a nabízejí točivý moment 480 N.m. Díky tomu umožňují suverénní dynamiku velkého šestiválce. Důsledný downsizing v kombinaci s přednostmi elektrifikace poháněcího ústrojí přináší ovoce také při snižování spotřeby paliva, která dosahuje průměrné hodnoty pouhých 6,2 litru na 100 km, což znamená emise CO2 144 gramů na kilometr.
 
Audi A8 hybrid pracuje na principu vysoce účinné paralelní hybridní soustavy, která zamezuje zbytečným třecím ztrátám a ztrátám na výkonu. Mezi čtyřválcovým zážehovým motorem, který poskytuje nejvyšší výkon 155 kW (211 k), a osmistupňovou samočinnou převodovkou tiptronic je uložen výkonný synchronní elektromotor. Ten dosahuje výkonu až 33 kW a k dispozici dává mohutný točivý moment 211 N.m. Kombinovaný výkon hybridní soustavy je pak 180 kW a 480 N.m, takže Audi A8 hybrid o hmotnosti 1885 kg dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za 7,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 235 km/h. Dalším důkazem suverenity hybridního pohonu je zrychlení z 60 na 120 km/h na 5. převodový stupeň za pouhých 7,5 s.
 
Spotřeba v kombinovaném režimu EU se přitom drží na skromné hodnotě 6,2 l/100 km odpovídající emisím CO2 ve výši 144 g/km. V městském provozu ušetří hybridní pohon oproti konvenčnímu řešení přibližně 20 % paliva. Na jízdní dynamiku a spotřebu paliva má pozitivní vliv také lehká hliníková karoserie modelové řady A8 s prostorovým rámem ASF. Hnací síla je na vozovku přenášena prostřednictvím předních kol.
 
Studie A8 používá plně hybridní systém. Ten se vyznačuje tím, že pohon vozu může ve vlastní režii obstarávat jak spalovací motor, tak elektromotor, nebo lze pro pohon kombinovat hnací sílu obou motorů. Během jízdy bez stlačeného pedálu plynu a během brzdění pracuje elektromotor jako generátor, který přeměňuje kinetickou energii na elektrickou a ta se ukládá pro pozdější použití do akumulátoru. Hybridní pohon umožňuje čistě elektrický pohon rychlostí až 65 km/h s dojezdem přesahujícím dva kilometry, což je pro popojíždění v hustém městském provozu naprosto postačující.
 
Audi A8 hybrid využívá pro ukládání přebytečné elektrické energie moderní sadu akumulátorů Li-Ion, která je uložena v zadní části vozu. V porovnání s jinými koncepty dosahuje výrazně lepších výkonových parametrů při menších rozměrech a nižší hmotnosti. Nominální kapacita je 1,3 kW.h a provozní napětí dosahuje 266 V. Sada akumulátorů je chráněna před poškozením velmi pevným pouzdrem. Ventilační modul zajišťuje za všech podmínek ideální provozní teplotu. Přesto si zavazadlový prostor konceptu Audi A8 hybrid zachovává s objemem 400 litrů vysokou užitnou hodnotu.
 
Některé agregáty, které jsou v konvenčních osobních vozech poháněny motorem, musely být pro použití v Audi A8 hybrid modifikovány. Kompresor klimatizace pracuje čistě elektricky. Také řízení je elektromechanické. Brzdový posilovač má navíc k dispozici adaptivně řízené elektrické vakuové čerpadlo. Náročné elektronické řízení pak zajišťuje i při brzdění rekuperací kinetické energie plnou funkčnost bezpečnostních systémů ESP a ABS.
 
Specifické know-how značky Audi spočívá v dokonalé součinnosti všech jednotlivých komponentů a ve vysokém stupni integrace. Tato technická architektura se stane základem budoucího sériově vyráběného modelu Audi Q5 hybrid, který bude představen ještě v roce 2010.

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu