Mimořádné potěšení z jízdy pro každého – Hyundai i30 N
i30 N značí novou éru pro Hyundai Motor – první člen řady vysokovýkonných modelů N nabídne mimořádné potěšení zjízdy, dostupné pro každého
„N“, zrozené vNamyangu a přivedené kdokonalosti na Nürburgringu, symbolizuje hbitost všikanách i esenci vývoje vysokovýkonných vozů společnosti Hyundai Motor
Vysoký výkon: přeplňovaný čtyřválec 2.0 T-GDI poskytuje až 275 k a 353 N.m s rychlými reakcemi a lineární výkonovou charakteristikou
Výbava pro velmi sportovní jízdu: elektronicky řízený samosvorný diferenciál, elektronicky řízené tlumiče, vyrovnávání otáček při řazení, funkce pro maximální akceleraci zklidu, sportovní pneumatiky, chronometr pro měření času na kolo a mnoho dalších prvků
Vysoká úroveň individualizace: pět různých jízdních režimů, včetně režimů N a N Custom, nabízí rozmanitá nastavení od komfortně orientovaného pro každodenní provoz až po sportovní jízdu na závodním okruhu
Emocionální zvuk díky variabilní výfukové soustavě
Skutečně sportovní design: agresivní nárazníky vpředu a vzadu s většími otvory pro přívod vzduchu a červenou charakterovou linií, aerodynamický zadní spoiler strojúhelníkovými brzdovými světly, dvojité koncovky výfukové soustavy, 18“ nebo 19“ kola, sportovní sedadla, barva karoserie vodstínu modrá Performance, inspirovaná oddělením Hyundai Motorsport
Hyundai i30 N je prvním členem řady vysokovýkonných modelů N. Model i30 N je zcela nově vyvinutým vozem, postaveným na základě nové generace modelové řady i30, který poskytne řidiči maximální potěšení zjízdy vkaždodenním provozu na silnicích, i na závodním okruhu. N bylo zrozeno vNamyangu, vglobálním výzkumném a vývojovém středisku společnosti Hyundai Motor v Koreji a přivedeno k dokonalosti na Nürburgringu, jednom znejnáročnějších závodních okruhů na světě, u něhož sídlí zkušební centrum Hyundai. Logo N symbolizuje hbitost v šikanách, sledu zatáček, v nichž byl i30 N důkladně testován a vnichž prokázal své mimořádné jízdní schopnosti. Model i30 N je inspirován zkušenostmi a úspěchy, které oddělení Hyundai Motorsport získává ve vrcholných automobilových soutěžích WRC od roku 2014.
„Hyundai i30 N byl vyvinut výhradně pro maximální potěšení zjízdy, které si mohou naši zákazníci užívat ve vysokovýkonném voze za dostupnou cenu,“ říká Albert Biermann, výkonný viceprezident divize pro vývoj vysokovýkonných vozů. „Díky vysokovýkonným modelům N zvýšíme atraktivitu naší značky. Naše emocionální produkty uspokojí potřeby řidičů, kteří chtějí mít úsměv na tváři při řízení svého vozu na silnici plné zatáček a při poslechu zvuku motoru. Proto měříme vysoké výkony v počtu tepů za minutu místo pouhých otáček za minutu.“
Model i30 N je odpovědí společnosti Hyundai Motor na rostoucí poptávku zákazníků po nekompromisních inovacích a sportovních výkonech na základě vyspělé techniky. Zcela nový i30 N bude uveden na evropský trh koncem roku 2017 a je určen pro řidiče, kteří si chtějí dopřávat potěšení zřízení sportovního vozu. Jako součást modelové řady i30 se může také i30 N pochlubit jedinečným charakterem a koherentním, nadčasovým designem – včetně kaskádovité masky chladiče na přídi, nového charakteristického prvku vozů Hyundai, pro který jsou typické dolů směřující tvary, inspirované proudem roztavené oceli.
Zaměření na radost z jízdy
Vývoj modelu i30 N byl zaměřen na tři nejdůležitější pilíře, které přinášejí maximální potěšení zjízdy, a to: chování vozu vzatáčkách, výkony na závodním okruhu a charakter sportovního vozu vkaždodenním provozu.
Hyundai i30 N zrychlí tep každého řidiče již při usednutí za volant. Hyundai Motor se nezaměřuje jen na výkonové parametry, ale také na potěšení zřízení a „počet tepů za minutu“ místo pouhých „otáček za minutu“. Plynulé řazení zajistí funkce vyrovnávání otáček, zatímco funkce přechodného zvýšení plnicího tlaku při maximálním sešlápnutí pedálu plynu zvýší točivý moment (+8 %) a zintenzivní zrychlení (+6-7 %). Zážitky z jízdy umocní emocionální zvuk výfukové soustavy sdvojitou koncovkou a variabilním průtokem, řízenýmspeciální výfukovou klapkou. Přístrojová deska modelu i30 N zobrazuje na novém panelu přístrojů a na 8“ displeji nejdůležitější výkonové parametry pro sledování dosahovaných výkonů v reálném čase, mezi nimiž nechybí ani ukazatel aktuální hodnoty zrychlení.
Design zahrnuje všechny aspekty skutečného vysokovýkonného vozu a zahrnuje kaskádovitou masku chladiče Hyundai na přídi, agresivní nárazníky vpředu a vzadu a nový zadní spoiler. Design tohoto vozu vylepšuje aerodynamické vlastnosti a optimalizuje chlazení vsouladu sprincipem „tvarů podřízených funkci“. Výsledkem je dokonalé spojení řidiče se svým vozem. Hyundai i30 N vychází vstříc požadavkům náročných řidičů pohotovými reakcemi, vyváženými výkony a radostí zjízdy.
Dravec do zatáček
Hyundai i30 N miluje zatáčky. Logo N symbolizuje šikanu, nejnáročnější úsek závodního okruhu, vněmž i30 N dosahuje maximální trakce, preciznosti a citlivosti řízení. Výkonný přeplňovaný motor 2,0 litru poskytuje nejvyšší výkon až 275 k a točivý moment 353 N.m. Nabízí bezprostřední reakce slineární výkonovou charakteristikou díky rychlému zvýšení plnicího tlaku při sešlápnutí pedálu plynu. Hnací síla je přenášena na přední kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky.
Maximální adhezi zaručují modelu i30 N sportovní pneumatiky Michelin (pro 18“ kola) nebo Pirelli (pro 19“ kola) ve specifikaci pro vozy Hyundai N. Hřebenové řízení selektrickým posilovačem, uloženým na hřebenové tyči, je velmi strmé a nabízí skvělou preciznost. Snížená karoserie je tuhá a vkombinaci selektronicky řízenými tlumiči ECS (Electronic Controlled Suspension) minimalizuje nežádoucí naklánění a zvyšuje rychlost při průjezdu zatáčkami. Řidič si může nastavit charakteristiku tlumičů pro každodenní komfortní cestování, nebo pro sportovní jízdu na závodním okruhu.
Hyundai i30 N má aerodynamický design, který snižuje vztlak a zachovává potřebný kontakt kol svozovkou vsituacích, v nichž je zapotřebí maximální trakce. Elektronicky řízený samosvorný diferenciál E-LSD (Electronic Limited Slip Differential) zvyšuje adhezi a přenáší maximální výkon na vozovku. Fanoušci skutečně sportovní jízdy si mohou kompletně vypnout elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) pro maximální svobodu při řízení. Exkluzivně vyvinutá sportovní sedadla N poskytují řidiči a spolujezdci vpředu maximální komfort, stabilitu a boční oporu těla ve všech jízdních situacích.
Schopnosti na závodním okruhu
Při vývoji tohoto vozidla hrály rozhodující roli odolnost a výkony na závodním okruhu. Hyundai i30 N absolvoval vrámci testů odolnosti a spolehlivosti10 000 km na známé Severní smyčce Nürburgringu. Vůz se také dvakrát zúčastnil nejnáročnějšího vytrvalostního testu na světě, závodu 24 h ADAC na Nürburgringu. Motor a jeho komponenty byly vroce 2016 testovány vrámci hodnocení celkového vozidla, aby byla vroce 2017 zajištěna naprostá připravenost pro závodní nasazení. Řidič si tak může být jistý, že jeho vůz i30 N bez úhony absolvuje celodenní jízdu na závodním okruhu. Brzdy „nevadnou“ díky chlazení vzduchem, který je přiváděn otvory v předním nárazníku. Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension) umožňují řidiči nastavit si vůz i30 N v souladu s charakterem závodního okruhu. Vysokou tuhost karoserie dále zvyšuje speciální výztuha za zadními sedadly. Vůz je vybaven odolnou spojkou a precizní pohyb řadicí páky skrátkými dráhami usnadňuje sportovní řazení šestistupňové mechanické převodovky.
Sportovní vůz pro každodenní provoz
Hyundai i30 N je sportovním vozem pro každodenní provoz spříjemným komfortem během pracovního týdne i pro sportovní jízdu na závodním okruhu o víkendu. Hyundai i30 N je velmi harmonicky koncipovaným hatchbackem srozmanitou nabídkou prvků výbavy na přání, který poskytuje výkony i praktičnost. Řidič má na výběr pět jízdních režimů Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou specifických tlačítek na volantu. Různé režimy mění charakter vozu úpravou charakteristiky motoru, tlumičů, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu E-LSD (Electronic Limited Slip Differential), zvuku výfukové soustavy, řízení a vyrovnávání otáček. Řidič navíc může stisknutím tlačítka ovládat funkci pro vyrovnávání otáček motoru, která zvýší otáčky motoru při řazení zvyššího na nižší převodový stupeň, zatímco funkce pro maximální zrychlení při rozjezdu usnadňuje rozjezd z klidu optimální regulací točivého momentu motoru.
02 Řada Hyundai Motor N: zrozena v Namyangu, zdokonalena na Nürburgringu
Hyundai i30 N je prvním vysokovýkonným modelem Hyundai řady N. „N“ znamená Namyang, globální výzkumné a vývojové centrum společnosti Hyundai Motor v Koreji, v němž se zrodil tento nápad, ale také Nürburgring, u něhož sídlí evropské testovací centrum společnosti Hyundai Motor a na němž jsou vozy řady N dále vyvíjeny a testovány. Úzké propojení mezi Namyangem a Nürburgringem vytvořilo základy pro řadu modelů N, jejímž cílem je poskytovat potěšení zjízdy. Tento aspekt ztělesňuje logo „N“, které symbolizuje šikany – přeneseně pak agilní vozidlo, které je radost řídit – a reprezentuje maximální zážitky z jízdy na silnici plné zatáček.
Inspirace motoristickým sportem – výborné výkony značky Hyundai
Oddělení Hyundai Motorsport bylo založeno v roce 2013 v německém městě Alzenau, aby rozvíjelo dlouhodobý program účasti v motoristickém sportu, který demonstruje emoce a vysokou technickou úroveň a know-how, jež Hyundai vkládá do svých vozů. Hyundai Motorsport se již čtyři roky úspěšně zúčastňuje mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), které je považováno za jednu znejnáročnějších a nejrozmanitějších disciplín motoristického sportu:
2013: Představení soutěžního vozu i20 WRC.
2014:
Návrat do mistrovství světa v rallye.
Hyundai Motorsport se s vozem i20 WRC umístil čtyřikrát na stupních vítězů a v hodnocení konstruktérů obsadil ve WRC čtvrté místo.
2015:
Představení řady vysokovýkonných modelů Hyundai N na Frankfurtském autosalonu skoncepčními vozy N 2025 Vision Gran Turismo a RM15.
Hyundai vybojoval ve WRC čtyři umístění na stupních vítězů a v celkovém hodnocení obsadil třetí místo.
2016:
Představení konceptů vysokovýkonných závodních vozů RM16 na autosalonu v Busanu a RN 30 na Pařížském autosalonu.
Hyundai se umístil na stupních vítězů sedmkrát a celkově skončil ve WRC na druhém místě.
2017:
Začátek nové éry vrallye zavedením nových technických pravidel, která přinesla osobitější a výkonnější vozy WRC sdramatičtějším vzhledem.
Představení prvního velkosériově vyráběného vysokovýkonného vozu Hyundai i30 N.
Hyundai se v první polovině sezony umístil šestkrát na stupních vítězů a aktuálně je na druhém místě v průběžném pořadí WRC jezdců a konstruktérů.
Vysokovýkonné koncepty Hyundai jsou realizovány souběžně s vývojem vozů WRC. Proto je WRC považováno za kolébku řady N, a tím i modelu i30 N. Inženýři společnosti Hyundai Motor během soutěží, které se konají na šotolině, asfaltu, sněhu a ledu, identifikují možnosti dalšího zlepšování a zvyšování výkonového potenciálu modelu i30 N.
Testovací centrum na Nürburgringu
Severní smyčka Nürburgringu byla a i nadále bude používána kcizelaci vysokovýkonné techniky vozů N. V letošním roce slaví legendární závodní okruh Nürburgring 90 let a se svými 73 zatáčkami, stejně jako s délkou 20,8 kilometru je považován za jeden znejnáročnějších závodních okruhů na světě. Kromě toho je závodním komplexem a sídlem testovacího centra Hyundai splochou 3600 metrů čtverečních, které provozuje Evropské technické středisko společnosti Hyundai Motor. Zde probíhají zrychlené testy odolnosti a životnosti společnosti Hyundai Motor. Každý vůz ujede na Nürburgringu 420 až 480 kol na suchém a mokrém povrchu. Tento test simuluje ujetí až 180 000 km v náročných podmínkách – což je ekvivalent normálního životního cyklu vozidla – a to během pouhých čtyř týdnů.
Výzkumné a vývojové středisko Namyang: rodiště modelu i30 N
Výzkumné a vývojové středisko Namyang, otevřené vroce 1995 v jihokorejském Hwaseongu a zaměstnávající 13000 výzkumníků, je srdcem globální sítě výzkumných a vývojových pracovišť společnosti Hyundai Motor, a také rodištěm nového modelu i30 N. Středisko, vybudované na pozemku o rozloze více než 3,3 milionu m2, zahrnuje rozmanitá centra pro design, stejně jako konstrukci i vývoj poháněcího ústrojí, testování, aeroakustický tunel a také výzkumná a vývojová pracoviště pro ochranu životního prostředí. Vareálu je 34 silnic, včetně mimořádně hrbolaté cesty stzv. belgickou dlažbou, a také vysokorychlostní okruh o délce 4,5 km. Celkem pokrývá polygon síť silnici o délce 70 km. Skvělé jízdní vlastnosti modelu i30 N jsou rovněž výsledkem mnoha měsíců testování aerodynamických vlastností v Technickém výzkumném centru Namyang společnosti Hyundai v Koreji a v aerodynamickém tunelu.
Výroba v Evropě
Hyundai i30 N bude vyráběn ve výrobním závodě HMMC (Hyundai Motor Manufacturing Czech) v Nošovicích. Závod byl otevřen v roce 2008 a ve stejném roce zahájil výrobu první generace modelu i30. Roční kapacita výroby, splňující nejvyšší standardy kvality vsouladu sočekáváními evropských zákazníků, je 350 000 vozů. Na pozemku závodu HMMC se nachází také zkušební dráha o délce 3,3 km, na níž jsou u všech vozů testovány dynamické vlastnosti, hlučnost a funkčnost, společně s kompletní kontrolou spodní části automobilů z hlediska těsnosti systémů, obsahujících provozní kapaliny, a správné montáže.
Všechny komponenty modelu i30 N, prvního vysokovýkonného vozu společnosti Hyundai Motor, zvyšují jeho agilitu a dynamiku, což je hlavní charakterová vlastnosti vozů řady Hyundai N. Hyundai s logem N je mnohem víc než jen pouhým dopravním prostředkem. Nabízí zákazníkům radost a vzrušení zřízení vysokovýkonného vozu i zpocitu dokonalého splynutí svozem při rychlém průjezdu zatáčkou.
03 Design podřízený maximálním výkonům
Hyundai i30 N disponuje skutečně sportovními prvky výbavy, které významně vylepšují zážitky z jízdy. Mezi jedinečné znaky patří stylistické prvky vysokovýkonných vozů, jako jsou nárazníky vpředu a vzadu s agresivním vzhledem a nový zadní spoiler, vkombinaci skoherentním, nadčasovým designem modelové řady i30. Designéři v souladu s principem „podřízení tvarů funkci“ úzce spolupracovali sodborníky na aerodynamiku, aby vytvořili správné poměry mezi přítlakem, aerodynamickým odporem vzduchu a dalšími aerodynamickými vlastnostmi scílem poskytnout řidiči nejlepší možné zážitky z jízdy. Výsledné snížení karoserie společně s nově navrženými aerodynamickými prvky dodávají vozu sportovní siluetu, jistý a pevný postoj při současném zvýšení jízdní stability a výkonnosti při jízdě na závodním okruhu.
Vnější design
Hyundai i30 N má rozšířené podběhy pro 18“ kola nebo jedinečná 19“ kola slogem N. Vporovnání spětidveřovou verzí je i30 N o 4 mm nižší na 18“ kolech a o 8 mm nižší na 19“ kolech. Logo N se nachází rovněž na ohromujících červených brzdových třmenech a kaskádovité masce chladiče na přídi a dává jasně najevo původ modelu i jeho vysoký výkonnostní potenciál.
Ke sportovnímu, agresivnímu vzhledu modelu i30 N na přídi přispívají rovněž černé vnitřní plochy světlometů. Vzadu září trojúhelníkové brzdové světlo v novém, leskle černém spoileru a dvojité koncovky výfukové soustavy umocňují přitažlivý vzhled sportovního hatchbacku.
Součástí předního nárazníku je prominentní kaskádovitá maska chladiče s výrazným červeným ozdobným prvkem, která přispívá kemocionálnímu vzhledu a evidentně sportovnímu charakteru vozu. Otvory pro přívod čerstvého vzduchu na obou stranách předního nárazníku optimalizují chlazení brzd a aerodynamiku. Nad nimi jsou umístěny diody LED pro denní svícení. Kromě kaskádovité masky chladiče přispívají kještě vyšším jízdním výkonům přídavné aerodynamické kanály, jimiž je proudící vzduch veden tak, aby minimalizoval turbulence vpodbězích kol a zvyšoval účinnost chlazení motoru. Spoilery na přídi a zádi vytvářejí přítlak a vynikající vyváženost z hlediska aerodynamiky.
Vnitřní design
Interiér umožňuje řidiči navázat úzké spojení se svým vozem. Koncept osloví skutečné fanoušky automobilů. Exkluzivní volant „N“ zajistí řidiči 100% kontrolu nad vozem ve všech jízdních situacích. Na levé straně volantu si může řidič vybírat ze tří standardních jízdních režimů: Normal, Sport a Eco. Vpravo má řidič přímý přístup ktlačítku N sšachovnicovou vlajkou pro režim N nebo pro individualizovatelné nastavení, které je viditelné na displeji navigačního systému. Pro ještě plynulejší řazení si může řidič aktivovat systém vyrovnávání otáček speciálním tlačítkem nad tlačítkem N. Volant má obšitý věnec s jedinečným modrým prošíváním N a logo N ve spodní části. Řadicí páka nese rovněž jedinečný modrý proužek, který je součástí koherentního barevného designu. Kulovitá hlavice řadicí páky nese logo N.
Elektronický panel přístrojů byl specificky navržen pro vášnivé řidiče. Ukazatel vhodného řazení uprostřed horní části panelu přístrojů pomáhá řidiči řadit tak, aby dosahoval při jízdě na závodním okruhu optimálních výkonů. Červená zóna variabilního otáčkoměru s diodami LED se mění vzávislosti na jízdních výkonech a teplotě motorového oleje. Otáčkoměr i rychloměr mají osobitý design řady N a jsou ohraničeny tenkým pruhem modrého světla.
Hyundai i30 N je vybaven jedinečnými sportovními sedadly svýraznou bederní opěrou. Nastavitelná délka sedáku zvyšuje stabilitu a komfort pro řidiče a spolujezdce vpředu. Zákazníci mají na výběr čalounění zkombinace semiše a kůže nebo tkaniny. Obě verze disponují výjimečným reliéfním logem N na opěradlech.
Paleta sportovních barev
Hyundai Motor vzhledem ke své historii vmotoristickém sportu představil při svém opětovném vstupu do WRC vroce 2014 jedinečný barevný design sodstínem modrá Performance, která je také charakteristickým prvkem modelů řady N.
Hyundai i30 N je nabízen sexkluzivním lakem vodstínu modrá Performance. Zákazníci ale mají na výběr celkem šest různých barev karoserie. Kromě odstínu modrá Performance zahrnuje paleta laků odstíny břidlicová Clean, bílá Polar, šedá Micron, černá Phantom a červená Engine.
Speciální boční prahy, umocňující sportovní charakter snížené karoserie, jsou lakovány černou barvou, zatímco vnější zpětná zrcátka jsou leskle černá. Protože jsou kliky dveří lakovány stejnou barvou jako karoserie vozu, zůstávají téměř nepostřehnutelné, čímž přispívají kještě dynamičtějšímu vzhledu.
Velmi kvalitní materiály vinteriéru a ozdobná obložení ztmavého kovu zdůrazňují elegantní charakter modelu i30 N a jeho spojení se světem motoristického sportu.
04 Jízdní výkony
Hyundai i30 N poskytuje nejvyšší úroveň preciznosti, ovladatelnosti, bezpečnosti i odolnosti a současně mimořádné sportovní výkony, spolu s maximální radostí zjízdy. Nejmodernější vysokovýkonná technika zároveň také zaručuje vysoký jízdní komfort pro klidnou jízdu. První model N společnosti Hyundai Motor představuje nejlepší nabídku ve svém segmentu i zhlediska nejdůležitějších sportovních funkcí, které si může řidič individuálně aktivovat v závislosti na svých požadavcích a náladě.
Řízení
Hyundai i30 N nabízí novou úroveň preciznosti řízení, kterou ocení zejména nároční řidiči. Systém elektrického posilovače R-MDPS (Rack-mounted Motor-Driven Power Steering) s elektromotorem, uloženým na hřebenové tyči, poskytuje vozidlu stabilitu ve vysokých rychlostech a nabízí perfektní okamžité reakce vnižších rychlostech. Elektrický posilovač řízení na hřebenové tyči poskytuje velmi vysoký výkon a je přizpůsoben dokonce i požadavkům na jízdu na závodním okruhu spneumatikami pro pohárové závody.
Funkce Launch Control
Funkce kontroly trakce při rozjezdu – Launch Control – ve výbavě modelu i30 N optimalizuje točivý moment motoru při rozjezdu z klidu, čímž umožňuje řidiči start ve stylu profesionálního závodního jezdce. Funkci Launch Control lze efektivně využívat vjízdním režimu N: Při vypnutém elektronicky řízeném stabilizačním systému ESC (Electronic Stability Control), zařazeném prvním převodovém stupni a sešlápnutém pedálu spojky se vůz okamžitě rozjede, uvolní-li řidič pedál spojky během pěti sekund po sešlápnutí pedálu plynu na podlahu.
Vyrovnávání otáček
Funkce vyrovnávání otáček automaticky upravuje otáčky motoru, pokud řidič řadí zvyššího na nižší převodový stupeň. V závislosti na jízdním režimu tak umožňuje plynulejší nebo sportovnější řazení. Tlačítko funkce vyrovnávání otáček lze snadno aktivovat manuálně, protože se nachází na pravé straně volantu.
Elektronicky řízené tlumiče ECS (Electronic Controlled Suspension)
Variabilním nastavením tlumicí síly lze optimalizovat jak jízdní komfort, tak i ovladatelnost a stabilitu. Vzávislosti na jízdních podmínkách, od každodenního cestování až po jízdu na závodním okruhu, lze nastavit provozní vlastnosti vozidla. Průtok oleje tlumičem je regulován elektromagnetickým ventilem, což umožňuje precizní a okamžité řízení tlumicí síly. Řidič tak může ovlivnit tuhost odpružení stisknutím tlačítka.
Elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control)
Elektronicky řízený stabilizační systém ESC (Electronic Stability Control) stabilizuje vozidlo během průjezdu zatáčkou. V případě potřeby může řidič ESC kompletně vypnout pro maximální potěšení zjízdy na závodním okruhu.
Elektronicky řízený samosvorný diferenciál E-LSD (Electronic Limited Slip Differential) (s paketem Performance)
Ke skvělým jízdním vlastnostem vzatáčkách dopomáhají modelu i30 N také další nové sportovní prvky výbavy, jako je elektronicky řízený samosvorný diferenciál E-LSD (Electronically-Controlled Limited Slip Differential). Ten rozděluje točivý moment mezi přední kola podle aktuální potřeby, v závislosti na změně zatížení zvnitřního na vnější kolo. Prokluz kol je ve specifických podmínkách minimalizován, stejně jako nedotáčivost při průjezdu zatáčkou. E-LSD zvyšuje nejvyšší dosažitelnou rychlost v zatáčkách a potěšení zřízení, protože umožňuje dřívější akceleraci při průjezdu zatáčkou.
Elektronický generátor zvuku ESG (Electronic Sound Generator)
Elektronický generátor zvuku je uložený uvnitř karoserie u paty čelního okna a vytváří sportovní zvuk motoru, takže cestujícím vinteriéru modelu i30 N umocňuje zážitky ze skutečně sportovní jízdy a zvyšuje dramatičnost akustického projevu vsouladu snáladou řidiče.
Výfuková soustava svariabilní klapkou (s paketem Performance)
V závislosti na jízdním režimu si může uživatel i30N zvolit různé varianty zvuku výfukové soustavy, aktivním ovládáním výfukové klapky. Zvuk se liší mírou otevření ventilu. Dvojitá aktivní výfuková soustava má několik nastavení, která umožňují vozu zesílit zvuk výfukové soustavy znormální nenápadné úrovně na vysloveně sportovní zvuk.
Jízdní režimy
Řidiči mají na výběr pět individuálních jízdních režimů: Eco, Normal, Sport, N a N Custom, které lze aktivovat pomocí dvou speciálních tlačítek na volantu. Různé režimy mění charakter vozu nastavením odlišné charakteristiky motoru, tlumičů, elektronicky řízeného stabilizačního systému ESC (Electronic Stability Control), elektronicky řízeného samosvorného diferenciálu E-LSD (Electronic Limited Slip Differential), zvuku motoru, řízení a vyrovnávání otáček. V režimu N Custom si může řidič sestavit vlastní nastavení jednotlivých parametrů z režimů Eco, Normal, Sport a Sport+ podle vlastních preferencí a provozních podmínek.
Komponenty |
Tlačítko jízdních režimů |
Tlačítko N |
||||
Eco |
Normal |
Sport |
Režim N |
N Custom |
||
Nastavení poháněcího ústrojí |
Reakce motoru |
Eco |
Normal |
Sport |
Sport+ |
Normal / Sport / Sport+ |
Vyrovnávání otáček |
Vypnuto |
Normal |
Sport |
Sport+ |
Vypnuto / Normal / Sport / Sport+ |
|
Elektronicky řízený samosvorný diferenciál (E-LSD) |
Normal |
Normal |
Sport |
Sport |
Normal / Sport |
|
Variabilní zvuk výfuku (standardní/zvýšená úroveň) * |
Eco |
Normal |
Sport |
Sport+ (se sportovním efektem) |
Normal / Sport / Sport+ |
|
Elektronický generátor zvuku |
Normal |
Normal |
Sport |
Sport+ |
V závislosti na režimu motoru |
|
Nastavení podvozku |
Elektronicky řízené tlumiče (ECS) |
Normal |
Normal |
Sport |
Sport+ |
Normal / Sport / Sport+ |
Řízení |
Normal |
Normal |
Sport |
Sport+ |
Normal / Sport / Sport+ |
|
Elektronicky řízený stabilizační systém (ESC) |
Normal |
Normal |
Normal |
Sport |
Normal / Sport / Vypnuto |
* Zvýšená úroveň zvuku výfuku po přidání plynu ve vysokých otáčkách, včetně „prskání“ zvýfuku při brzdění motorem (je slyšet pouze v režimu SPORT+)
Výkonný paket Performance
Hyundai i30 N je poháněn přeplňovaným motorem 2,0 litru, který je kdispozici ve dvou výkonových stupních: standardní verze je vyladěna na nejvyšší výkon 250 k, zatímco paket Performance zvyšuje nejvyšší výkon motoru na 275 k. Obě výkonové verze poskytují maximální točivý moment 353 N.m a dosahují nejvyšší rychlosti 250 km/h. Verze o výkonu 250 kzrychlí z0 na 100 km/h za 6,4 sekundy*, varianta o výkonu 275 kza 6,1 sekundy*.
Motor nabízí bezprostřední reakce slineární výkonovou charakteristikou díky rychlému nárůstu plnicího tlaku turbodmychadla. Výkon motoru je přenášen na přední kola prostřednictvím šestistupňové mechanické převodovky.
Hyundai i30 N s paketem Performance se dodává exkluzivně s vysokovýkonnými pneumatikami Pirelli P-Zero ve specifikaci Hyundai N na 19“ kolech, osobitými červenými brzdovými třmeny N a většími brzdovými kotouči (18“ vpředu, 17“ vzadu). Paket Performance optimalizuje zážitky z jízdy na závodním okruhu rovněž elektronicky řízeným samosvorným diferenciálem E-LSD (Electronic Limited Slip Differential) a výfukovou soustavou svariabilní klapkou.
05 Konektivita a asistenční systémy
Jízdní režimy modelu i30 N se zobrazují na 5,0“ nebo na přání na 8,0“ dotykovém displeji navigačního systému a doplňují je informace o výkonu, točivém momentu, plnicím tlaku a chronometrem pro měření času na kolo a zrychlení.
Specifické menu režimu N nabízí také individualizovatelná nastavení motoru, tlumičů, řízení, diferenciálu (v paketu Performance), vyrovnávání otáček při řazení, zvuku výfukové soustavy a stabilizačního systému.
Hyundai i30 N je vybaven systémy Apple CarPlay a Android Auto, které umožňují uživatelům připojit si přenosná zařízení pro přehrávání hudby, telefonování nebo ovládání dalších funkcí na displeji vozidla. Dokonalá konektivita umožňuje řidičům a cestujícím zůstat ve spojení sokolním světem, aniž by byla odváděna pozornost řidiče od řízení. Hyundai Motor také nabízí bezkabelovou indukční nabíječku pro mobilní telefony (standard Qi) a sedm let předplacených služeb LIVE Services zdarma. LIVE Services nabízejí aktualizované informace vreálném čase o počasí, dopravě, místech měření rychlosti jízdy a internetové vyhledávání zajímavých cílů.
Nejlepší bezpečnostní výbava ve své třídě
Stejně jako u ostatních karosářských variant modelové řady i30 demokratizuje Hyundai Motor novým modelem i30 N vyspělou techniku nabídkou nejmodernějších prvků aktivní bezpečnosti.
Funkce autonomního nouzového brzdění AEB (Autonomous Emergency Braking), jíž je vybaven model i30 N, pracuje ve třech fázích svyužitím kamerového snímání. Nejprve řidiče vizuálně a akusticky upozorní. Ve druhém kroku aktivuje brzdy vzávislosti na míře rizika kolize a ve třetím kroku použije maximální brzdný výkon, aby zabránila kolizi nebo minimalizovala poškození, pokud je kolize neodvratitelná.
Hyundai i30 N je také vybaven asistentem pro sledování únavy řidiče DAA (Driver Attention Alert), který chrání řidiče sledováním jeho chování za volantem, zněhož usuzuje na možnou únavu nebo ztrátu soustředění. Příslušným upozorněním může zabránit potenciálním nehodám.
Asistent pro jízdu vjízdním pruhu LKAS (Lane Keeping Assist System) sleduje polohu vozidla vjízdním pruhu a upozorní řidiče na nebezpečné manévry při rychlosti jízdy více než 60 km/h. Po akustickém a vizuálním upozornění řidiče následuje zásah do řízení, který vrátí vozidlo do svého jízdního pruhu.
Asistent pro sledování dopravního značení SLIF (Speed Limit Information Function) okamžitě rozpoznává značky omezující rychlost jízdy a vreálném čase je zobrazuje řidiči na displeji navigačního systému a na displeji TFT panelu přístrojů.
Asistent dálkových světel HBA (High Beam Assist) detekuje za tmy jak protijedoucí vozidla, tak i vozidla, jedoucí stejným směrem, a podle potřeby přepíná mezi dálkovými a tlumenými světly, čímž minimalizuje riziko oslňování ostatních řidičů. HBA automaticky aktivuje dálková světla, jakmile nejsou detekována žádná vozidla, a tím vnoci maximalizuje možnosti vidění řidiče.
06 Technické údaje a rozměry
ZÁŽEHOVÝ MOTOR: THETA 2.0T-GDI (250 k) |
|
Druh |
THETA 2.0 T-GDI, 16V MLA, DOHC E-CVVT |
Zdvihový objem |
1998 cm3 |
Vrtání x zdvih |
86,0 x 86,0 mm |
Kompresní poměr |
9,5 |
Nejvyšší výkon |
250 k (184 kW) @ 6000 min-1 |
Nejvyšší točivý moment |
353 N.m @ 1450 ~ 4000 min-1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h (sekundy)* |
6,4 |
ZÁŽEHOVÝ MOTOR: THETA 2.0T-GDI spaketem Performance (275 k) |
|
Druh |
THETA 2.0 T-GDI, 16V MLA, DOHC E-CVVT |
Zdvihový objem |
1998 cm3 |
Vrtání x zdvih |
86,0 x 86,0 mm |
Kompresní poměr |
9,5 |
Nejvyšší výkon |
275 k (202 kW) @ 6000 min-1 |
Nejvyšší točivý moment |
353 N.m @ 1450 ~ 4700 min-1 |
Nejvyšší rychlost (km/h) |
250 |
Zrychlení 0-100 km/h (sekundy)* |
6,1 |
Převodovka
Zážehové motory – počet převodových stupňů
Motor |
2.0 T-GDI (250 k) |
2.0T-GDI (275 k) |
Mechanická převodovka |
6 |
6 |
Převodové poměry
|
THETA 2.0 T-GDI |
|
250 k |
275 k |
|
1. stupeň |
3,083 |
3,083 |
2. stupeň |
1,931 |
1,931 |
3. stupeň |
1,696 |
1,696 |
4. stupeň |
1,276 |
1,276 |
5. stupeň |
1,027 |
1,027 |
6. stupeň |
0,854 |
0,854 |
Zpětný chod |
3,588 |
3,588 |
Stálý převod |
4,154 (1/2/Z) 3,176 (3/4/5/6) |
4,333 (1/2/Z) 3,250 (3/4/5/6) |
Podvozek
Přední náprava |
Vzpěry McPherson |
Zadní náprava |
Víceprvkové zavěšení |
Řízení
Druh |
hřebenové řízení selektrickým posilovačem R-MDPS (Rack-Type Motor-Driven Power Steering), upevněným na hřebenové tyči |
Převod řízení |
standardně: 12,23:1 (@360°), paket Performance: 12,31:1 (@360°) |
Poloměr otáčení |
5,8 metru |
Počet otáček volantu mezi rejdy |
2,14 |
Brzdová soustava
Brzdy vpředu |
Kotoučové, 17“: standardně/18“: na přání (paket Performance) |
Brzdy vzadu |
Kotoučové, 16“: standardně/17“: na přání (integrovaná parkovací brzda) |
Hlavní válec |
Φ 23,81 |
Rozměr brzdového posilovače |
10“ (levostranné řízení, pravostranné řízení) |
Kola a pneumatiky
Rozměr kol |
Rozměr pneumatik |
Kola z lehké slitiny, 7,5J x 18 |
225/40 R 18 |
Kola z lehké slitiny, 8,0J x 19 |
235/35 R 19 |
Rozměry (mm)
Exteriér
Celková délka |
4335 |
Celková šířka |
1795 |
Celková výška |
standardně: 1451 (18“ kola)/paket Performance: 1447 (19“ kola) |
Rozvor |
2650 |
Převis vpředu |
905 |
Převis vzadu |
780 |
Světlá výška |
standardně: 136/paket Performance: 132 |
Interiér
|
vpředu |
vzadu |
Výška stropu nad sedákem |
994 |
977 |
Prostor pro nohy |
1073 |
883 |
Šířka v úrovni ramen |
1427 |
1406 |
Objemy (litry)
Palivová nádrž |
50 |
Zavazadlový prostor (bez zadní výztuhy) |
Minimální: 395 |
Maximální: 1301 |
|
Zavazadlový prostor (se zadní výztuhou) |
Minimální: 381 |
Maximální: 1287 |
Hmotnosti* (kg)
|
THETA 2.0 T-GDI |
|
|
250 k |
275 k |
Pohotovostní hmotnost |
1400 – 1480 |
1429 – 1509 |
Celková hmotnost |
1950 |
1950 |
* Uváděné hodnoty jsou předběžné, a mohou se proto změnit.