Vyhledávání

Nejvyšší úroveň - Audi RS 5 : quattro vybavené diferenciálem s talířovými koly

Novinky Audi – Volkswagen Group Night
 
Audi RS 5 Coupé                        2
 Audi A5 DTM                                                                        

 

Audi RS 5

 
RS 5 Coupé je v rodině modelů A5 špičkovým atletem. Nabízí výkon a ovladatelnost výkonného sportovního vozu ve svůdně elegantní karoserii kupé. Design modelu RS 5 byl nyní doplněn o několik nových výrazných prvků, které již charakterizují nové modely A5.
 
Audi RS 5 Coupé je poháněno vysokootáčkovým atmosféricky plněným motorem V8 se zdvihovým objemem 4163 cm3. Tento agregát je úzce příbuzný s motorem V10 z vysokovýkonných sportovních vozů R8. Osmiválec 4.2 FSI poskytuje nejvyšší výkon 331 kW (450 k) při 8250 min-1, zatímco maximální točivý moment 430 N.m dává k dispozici mezi 4000 a 6000 min-1. Motor má specifický výkon 79,5 kW (108,1 k)/l. Díky rychlé odezvě, lačnosti po otáčkách a sytému melodickému zvuku snese vidlicový osmiválec srovnání s čistokrevným závodním agregátem.
 
Motor 4.2 FSI, vyráběný ručně v maďarském závodu Györ, katapultuje kupé z 0 na 100 km/h za 4,6 sekundy. Na přání může Audi zvýšit jeho elektronicky omezenou nejvyšší rychlost z 250 na 280 km/h. Díky kombinaci technických řešení z modulární platformy Audi pro zvyšování hospodárnosti, která zahrnuje také rekuperační systém, spotřebuje technicky vyspělá jednotka V8 v průměru výrazně méně paliva než její přímí konkurenti.
 
K dobré hospodárnosti přispívá také standardně dodávaná sedmistupňová převodovka S tronic svou vysokou účinností a dlouhým převodem nejvyššího stupně. Řidiči mohou nechat extrémně rychlou dvouspojkovou převodovku řadit automaticky nebo převzít řazení do svých rukou prostřednictvím páky voliče či pádel na volantu. Integrovaný program „Launch Control“ zajistí doslova raketové starty optimální regulací sepnutí spojky ve středním pásmu otáček.
 
Nejvyšší úroveň: quattro vybavené diferenciálem s talířovými koly
 
Stejně jako všechny modely RS přenáší také RS 5 Coupé výkon motoru na vozovku prostřednictvím trvalého pohonu všech kol quattro. Jeho srdcem je mezinápravový diferenciál s talířovými koly, který se vyznačuje kompaktními rozměry a nízkou hmotností. Rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní nápravu dokáže měnit extrémně rychle a v širokém rozsahu. V případě potřeby může být přední nápravě přiděleno až 70 procent hnací síly, nebo až 85 % točivého momentu může směřovat dozadu. Výchozí poměr 40:60 % upřednostňuje pohon zadní nápravy v zájmu sportovních jízdních vlastností.
 
Mezinápravový diferenciál s talířovými koly spolupracuje se systémem regulace hnací síly na jednotlivých kolech prostřednictvím brzdových zásahů. Pokud dojde při dynamickém průjezdu zatáčkou k příliš velkému odlehčení vnitřního kola, systém toto kolo mírně přibrzdí dřív, než se začne protáčet. Jako doplněk na přání nabízí Audi sportovní diferenciál, který aktivně rozděluje hnací sílu mezi zadní kola prostřednictvím dvou připojitelných převodových ústrojí.
 
Precizní a stabilní podvozek
 
Podvozek modelu RS 5 Coupé spojuje rychlé a precizní reakce na natočení volantu a schopnost projíždět zatáčky vysokými rychlostmi s vynikající stabilitou. Většina komponentů pětiprvkové přední nápravy a zadní nápravy s lichoběžníkovými rameny je vyrobena z hliníku. Nové řízení s posilovačem závislým na rychlosti jízdy je elektromechanické s přímým převodem pro velmi precizní kontakt s vozovkou. Řízení podporuje řidiče nepatrnými korekcemi řízení během brzdění na povrchu s nestejnou úrovní přilnavosti. Posilovač řízení nespotřebovává energii při jízdě přímým směrem, a tím pomáhá snižovat spotřebu paliva.
 
Podvozek s tuhou charakteristikou odpružení snižuje karoserii o 20 mm v porovnání s Audi A5. Sériově se dodávají nově navržená 19“ kovaná hliníková kola s pneumatikami rozměru 265/35. Na přání jsou pro vysokovýkonné kupé k dispozici 20“ kola s pneumatikami 275/30.
 
Brzdová soustava RS 5 Coupé disponuje velkými kotoučovými brzdami s vnitřním chlazením, které mají vpředu průměr 365 mm. Ocelové kotouče se zvlněnou vnější konturou jsou odvrtávané a spojené s hliníkovou vnitřní částí prostřednictvím svorníků. Tato přímá struktura snižuje pnutí, rychle odvádí teplo a zabraňuje přenosu teplotních špiček. Přepracovaný tvar brzdových kotoučů navíc přinesl celkové snížení hmotnosti o tři kilogramy, s patřičně pozitivním vlivem na neodpružené hmoty.
 
Třmeny jsou lakovány leskle černým lakem. Přední třmeny mají po osmi pístech. Model RS 5 může být na přání vybaven předními brzdovými kotouči z keramického materiálu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Elektronický stabilizační systém ESP může pracovat ve sportovním režimu nebo jej lze kompletně vypnout.
 
Na přání dodává Audi pro RS 5 mimořádně dynamickou technologii tlumení – sportovní podvozek plus s dynamickým tlumením DRC (Dynamic Ride Control). Tlumiče jsou v tomto systému diagonálně propojeny hydraulickým vedením s centrálním ventilem. Během rychlého průjezdu zatáčkou systém potlačuje propružení předního vnějšího kola. Sportovní podvozek plus pracuje s třístupňovou variabilní charakteristikou tlumení.
 
RS 5 Coupé je sériově vybaveno systémem jízdní dynamiky Audi drive select. Tento systém umožňuje řidiči volit mezi třemi režimy „comfort“, „auto“ a „dynamic“, které mění charakteristiku řízení, sedmistupňové převodovky S tronic a pedálu plynu. Je-li vůz vybaven navigačním systémem Audi MMI, je navíc k dispozici čtvrtý režim – individual – který si může nakonfigurovat sám řidič podle vlastních preferencí. Audi drive select upravuje také zvuk výfukové soustavy a v dynamickém režimu přidává při podřazování meziplyn.
 
Dalším modulem dodávaným pro Audi drive select kromě sportovního diferenciálu a adaptivního tlumení sportovního podvozku plus je dynamické řízení. Vložená převodovka mění převod řízení téměř o 100 procent v závislosti na rychlosti jízdy. Při jízdě na hranici fyzikálních limitů provádí systém mírné korekce řízení, čímž zvyšuje stabilitu jízdy.
 
Nezaměnitelný design
 
RS 5 Coupé budí na silnici dojem atleta a jeho klasické elegantní dvoudveřové linie jsou doplněny nepřehlédnutelnými prvky. Nová maska chladiče Singleframe se zkosenými horními rohy má mřížku s voštinovou strukturou lakovanou lesklým antracitově šedým odstínem a opatřenou rámečkem se vzhledem matného hliníku. Sériově dodávané světlomety xenon plus jsou lemovány úzkými pásy světlometů LED pro denní svícení. V osobitě tvarovaném nárazníku se spoilerovou hranou ve stylu závodních vozů jsou velké otvory pro přívod vzduchu do motorového prostoru. Kapota motoru vystupuje díky ostřejším hranám více do prostoru a při pohledu zpředu tak RS 5 ještě více snižuje a rozšiřuje.
 
Rozšířené blatníky s ostrými horizontálními horními hranami doplněné hranatými nástavci bočních prahů odkazují na dva klasické modely Audi quattro a Sport quattro z 80. let. Boční prahy mají ostře řezané nástavce. Ozdobné lišty a kryty vnějších zpětných zrcátek budí pozornost svou povrchovou úpravou ve vzhledu matného hliníku.
 
Zádi dominují dvě oválné koncovky výfuku integrované do nového nárazníku. Audi také nabízí sportovní výfukovou soustavu, která vytváří ještě mohutnější zvuk a je opatřena černě lemovanými koncovkami. Zadní světlomety LED jsou rovněž nové a vytvářejí nepřerušované pásy světla. Velký difuzor zasahuje vysoko vzhůru a spoiler v zadním víku vyjíždí automaticky z klidové polohy po překročení rychlosti 120 km/h.
 
Do pečlivě zakryté spodní části vozu jsou integrovány přívody chladicího vzduchu k sedmistupňové převodovce S tronic a předním brzdám. Díky vyspělé aerodynamice vytváří karoserie RS 5 Coupé ve vysokých rychlostech přítlak, který dále přispívá k vyšší stabilitě.
Dynamický vzhled mírně změnil hodnoty vnějších rozměrů. RS 5 Coupé je o 23 mm delší a o 6 mm širší než A5 Coupé, ale o 6 mm nižší. K dispozici je osm barev karoserie od nemetalických, přes metalické a perleťové až po speciálně pigmentovaný lak s krystalickým efektem.
 
Dynamicky elegantní interiér
 
Atmosféra dynamické elegance vládne také v interiéru. Součástí sériové výbavy jsou elektricky nastavitelná sportovní sedadla s výrazným bočním vedením a integrovanými opěrkami hlavy, čalouněná kombinací kůže a Alcantary. Audi nabízí také sedadla čalouněná jemnou kůží Nappa v odstínech černá nebo stříbrná Lunar s elegantními paspulkami v šedé barvě Rock. Další možností jsou anatomická sedadla s nastavitelnými opěradly nebo pohodlná klimatizovaná komfortní sedadla s funkcí odvětrávání. Černý interiér je ozdoben tenkými chromovanými ozdobnými prvky na tlačítkách a ovladačích. Ozdobné obložení je na výběr v provedeních z uhlíkového kompozitu, broušeného nebo leptaného hliníku, lesklého klavírního laku nebo světlé ušlechtilé oceli se síťovým vzorem.
 
Nový kožený multifunkční sportovní volant s tlustým věncem je ve spodní části zploštěný a je vybaven novým, ještě intuitivnějším ovládacím konceptem. Také klíček od zapalování a hlavice páky voliče se prezentují v přepracované podobě. Modernější jsou dokonce i páčky na sloupku řízení. Přístroje mají bílé stupnice na černém podkladu. Po zapnutí zapalování oběhnou červené ručičky celou stupnici a vrátí se zase zpátky do klidové polohy pro ještě sportovnější atmosféru. V charakteristickém stylu vozů RS jsou navrženy rovněž kliky dveří.
 
Do palubního počítače s barevným displejem je integrováno menu RS se stopkami a teploměrem oleje. Při spuštění motoru se na displeji objeví speciální uvítací grafika RS. Přístrojový panel je obklopen ozdobnou plochou s klavírním lakem. Pedály, opěrka pro levou nohu a tlačítka na přání dodávaného navigačního systému MMI září povrchovou úpravou se vzhledem hliníku. Prahy dveří jsou zdobeny hliníkovými lištami s logy RS 5.
 
Audi nabízí pro interiér také mnoho exkluzivních prvků výbavy. Stylistický paket Carbon se dodává pro motorový prostor, zatímco pro karoserii je určeno několik stylistických paketů v černé nebo matně hliníkové úpravě. Nabídku výbavy na přání završuje široká škála vysokovýkonných asistenčních a komunikačních systémů. Mezi ně patří například adaptivní tempomat, Audi side assist, adaptive light, MMI navigation plus, Bluetooth online car phone a zvuková aparatura Bang & Olufsen.


Audi A5 DTM
 
Po modelech V8 quattro (1990 až 1992) a A4 (2004 až 2011) se značka se čtyřmi kruhy rozhodla nasadit do nejpopulárnějšího mezinárodního mistrovství cestovních vozů poprvé dvoudveřové kupé.
 
Nové Audi A5 DTM s interním označením „R17“ splňuje nové technické předpisy pro sezonu 2012. Cílem projektu bylo zajistit maximální úroveň bezpečnosti, snížit náklady až o 40 % a vytvořit atraktivní vnější design.
 
Audi A5 DTM je svým vzhledem ještě nižší a masivnější než úspěšný předchůdce, s nímž značka Audi získala čtyři z posledních sedmi titulů DTM. Pod karoserií, která je kompletně vyrobena z uhlíkového kompozitu, je nový podvozek s hybridní konstrukcí. Kombinace skořepinové konstrukce z uhlíkového kompozitu a ocelového ochranného rámu stanovuje nová měřítka v oblasti bezpečnosti závodních cestovních vozů. Podvozek je navíc jedním z více než 50 komponentů, které jsou identické pro všechny vozy DTM.
 
„Díky sdíleným komponentům bylo možné snížit náklady až o 40 % bez kompromisů v oblasti bezpečnosti a atraktivity vozů DTM,“ vysvětluje vedoucí oddělení Audi Motorsport Dr. Wolfgang Ullrich, který měl na starosti vývoj nového Audi A5 DTM.
 
A5 DTM je dlouhé 5,01 metru, široké 1,95 metru a vysoké 1,15 metru. Všechny vozy DTM mají shodný rozvor 2750 mm. Stejně jako u předchůdce obstarává pohon závodního kupé A5 DTM motor V8 o výkonu cca 340 kW (460 k). Nově vyvinutá šestistupňová převodovka dostala pneumatické ovládání prostřednictvím pádel na volantu. V porovnání s předchozím konvenčním manuálním řazením probíhá změna převodových stupňů precizněji a převodovka se vyznačuje čtyřnásobnou životností až 24 000 km.
 
Elektronické řízení motoru Bosch MS 5.1 pracuje bez pojistek a centrální displej byl převzat z Audi R8 LMS. Hankook, exkluzivní dodavatel pneumatik, poskytuje větší a širší pneumatiky s rozměry, které jsou podobné jako u sportovních vozů LMP2.
 
Do nosné skořepiny Audi A5 DTM z uhlíkového kompozitu je integrována bezpečnostní palivová nádrž s objemem 120 litrů, který umožňuje ujet současnou délku závodu DTM bez doplňování paliva. Pro delší závody se vyvíjí systém rychlého doplňování paliva.
 
Pomocný rám pro uložení motoru vpředu a převodovky vzadu je u všech vozů DTM identický, čímž je omezena svoboda inženýrů v oblasti zavěšení kol, které musí být připevněno k těmto sdíleným komponentům. Přísné předpisy určují také rozměry a materiály pro mnoho dalších komponentů podvozku. Velmi omezené jsou rovněž možnosti v oblasti aerodynamiky. Zakázáno je vedení vzduchu karoserií i umisťování přídavných přítlačných křídel na zádi, což vytváří podmínky pro vytvoření větší vizuální podobnosti mezi závodním vozem a sériově vyráběným modelem.
 

Práce na projektu „R17“ byly zahájeny v květnu 2010 a o měsíc později bylo rozhodnuto, že se výchozím modelem stane A5. Od února 2011 probíhají zkoušky modelu v aerodynamickém tunelu. Martin Tomczyk vyjel s novým strojem poprvé úspěšně na závodní dráhu 29. července 2011. Od té doby probíhá program intenzivních testů. Homologace A5 DTM je plánována na 1. března 2012. Do té doby mají inženýři Audi Sport v Ingolstadtu a Neckarsulmu ještě příležitost k jemnému doladění drobných detailů.

 

Uvedený rozsah výbavy, technické údaje a ceny se vztahují na modely nabízené v České republice. Tento dokument může obsahovat chyby a údaje v něm obsažené se mohou změnit bez předchozího oznámení.


PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu