Vyhledávání

Nové Audi TT Roadster - nevšední zážitek

Nevšední zážitek okouzlující všechny smysly

Nevšední zážitek z dynamické jízdy pod otevřeným nebem – nové Audi TT Roadster je vozem, který okouzlí všechny smysly. Otevřený „sporťák“ si uchovává výrazné rysy svého úspěšného předchůdce a ještě je násobí mohutnějším výkonem, dynamikou a emotivností. Pod svým charismatickým vzhledem tají široký soubor nejvyspělejších technologií značky Audi.

Design exteriéru
 
Uvedení řady Audi TT koncem devadesátých let znamenalo vznik zcela nové třídy sportovních vozů a vzbudilo značnou pozornost – jeho neotřelý vzhled byl pravou senzací. Audi TT v provedení Coupé i Roadster způsobily svým originálním stylem a tvarem podřízeným ryzím geometrickým liniím přelom v designu automobilů a staly se obdivovanou ikonou. Nadčasový styl dodal Audi TT Roadster i Audi TT Coupé rysy dokonalých strojů stvořených pro čiré potěšení z jízdy a stal se vzorem sportovního designu pro celý obor.
 

Nový design: účelně řízený vývoj

 
Designéři nového Audi TT Roadster pečlivě zachovali genetický kód jeho předchůdce a ještě jej dále rozvedli. Na rozdíl od Audi TT Coupé, jehož tvary dynamicky splývají do jednotného celku, design Roadsteru je podobně jako u předchozí verze přísně geometrický – příď, kabina a záď jsou zřetelně oddělenými prvky.
 
Tělo karoserie, zabírající dvě třetiny její výšky, pulzuje silou a výbojností. Její silueta formovaná hladce propojenými konkávně i konvexně klenutými plochami připomíná atleta připraveného vyrazit vpřed.
 
Výrazně klenuté kruhové podběhy kol odhalují litá kola rozměru 16 nebo 17 palců (podle motorizace) s atraktivním designem. U nové verze jsou obuta do rozměrnějších pneumatik 225/55 R 16 nebo 245/45 R 17.
 
„Tornado linie“ po stranách boků a zřetelně stoupající dynamická silueta nad prahy opticky prodlužují tělo karoserie. Na pravém boku upoutá dobře známý kryt hrdla nádrže v klasickém hliníkovém designu, ozdobený logem TT. Dva elegantní ochranné oblouky v hliníkové optice mají kruhový průřez a jsou mírně nakloněny vpřed.
 
Nově koncipovaná příď dodává vozu charismatický vzhled. Jejím hlavním prvkem je jednodílná maska chladiče s titanově šedou mřížkou, u verze 3.2 quattro opatřenou vysoce lesklým černým povrchem, která je vroubená úzkou chromovanou lištou. Štěrbiny pod maskou a rozměrné vstupní otvory vzduchu, na nichž jsou umístěny sériově montované mlhové světlomety, prozrazují mohutnou sílu motoru. S obrysy masky chladiče ladí V‑prolisy kapoty, pokračující až k A‑sloupkům střechy.
 

Osobitý rys: „okřídlené“ světlomety

 
Horní hrana krytů světlometů stoupající do ostrého rohu podtrhuje charakteristickou tvář Audi TT Roadster. Vzhůru zakřivené křídlovité plastické elementy pod tubusy světlometů zdůrazňují třírozměrný efekt světel. Místo halogenových světel mohou být na přání instalovány xenonové světlomety plus případně i v kombinaci s denními světly. Další volbou jsou adaptivní světlomety s odbočovacími světly.
 
Dvě mohutné koncovky výfuků, široký difuzor a úzké centrálně situované zpětné mlhové světlo na zádi nového Audi TT Roadster evokují sportovní úspěchy značky Audi. Třírozměrným efektem působí i koncová světla, rovněž uložená v trubkových tělesech. Jejich tubusy mají hranaté kryty, takže rozsvícená koncová světla vypadají jako zářící červené krychle. Čtyřválcová verze má kryty koncových světel červené, u verze 3.2 quattro jsou zatmavené – u čtyřválce je tato úprava dostupná na přání.
 
Spoiler integrovaný v horní hraně víka zavazadlového prostoru je v klidu téměř nepostřehnutelný. Při dosažení rychlosti 120 km/h jej však elektrické ovládání automaticky vysune a vyklopí směrem vzůru, čímž se zvýší přítlak na zadní nápravu. Poklesne-li rychlost pod 80 km/h, spoiler se zasune zpět. Řidič může jeho funkci také nezávisle ovládat spínačem.
 
Dobrý design se nevyznačuje jen ladností tvarů, ale také optimální funkčností: velikost koeficientu aerodynamického odporu nového Audi TT Roadster činí pouhých 0,32, což je méně než 0,34 u předchozího modelu. Celkový odpor vzduchu nového modelu je proto nižší, přestože se čelní plocha vozu zvětšila z původních 1,99 m2 na 2,09 m2. Hladký povrch spodku vozu po celé jeho délce zajišťuje koncepce konstrukce karoserie ASF® (Audi Space Frame) montované z prostorových prvků a aerodynamické zakrytování dna motorového prostoru. Vztlaková síla na přední nápravě se snížila o 50 %, na zadní o 40 %.
 
Optimalizace tvaru vozu měřením v aerodynamickém tunelu byla podporována nejmodernějšími technickými prostředky: ve dně tunelu byl umístěn pás pohybující se rychlostí shodnou s rychlostí proudění vzduchu, takže měření mohla být prováděna přímo „za jízdy“ včetně uvážení aerodynamického efektu otáčení kol. Pečlivě vyladěné aerodynamické vlastnosti dodávají dvoumístnému otevřenému sportovnímu vozu vynikající jízdní vlastnosti a stabilitu i při nejvyšších rychlostech.
 
Dynamický charakter nového Audi TT Roadster je zdůrazněn jeho rozměry, které byly ve srovnání s originální verzí vhodně zvětšeny. Jeho rozvor byl prodloužen o 46 mm na 2468 mm, šířka vzrostla o 78 mm na 1842 mm a délka o 137 mm na 4178 mm, přičemž tělo vozu je relativně plošší, protože výška se zvětšila pouze o 8 mm na 1358 mm. Zvětšení vnějších rozměrů se efektivně využilo zejména ke zvětšení vnitřního prostoru vozu, který je prokazatelně rozměrnější a pasažérům poskytuje volnější pocit.
 

Stahovací střecha

 
Tvůrci koncepce Audi TT Roadster se rozhodli pro zachování jeho klasické linie a i u nové verze zvolili textilní stahovací střechu, která lépe vyhovuje filosofii střízlivého stylu otevřených sportovních vozů a proti koncepci pevné skládací střechy má řadu dalších výhod.
 
Pro fanoušky sportovního stylu jízdy – jimiž jsou prakticky všichni motoristé – je nízká váha zásadní výhodou. Konstrukce stahovací střechy, která kromě ocelových a hliníkových výztuh zahrnuje i rozměrné zadní okno, je velmi lehká. Tím se nejen zmenšuje hmotnost vozu, ale zároveň se i snižuje jeho těžiště.
 
Textilní střecha, která se dodává v černé nebo tmavě šedé barvě a integruje i rozměrné skleněné zadní okno, dokonale ladí s liniemi karoserie a ve složeném stavu zabírá minimální prostor. Díky nové koncepci skládání střechy do tvaru „Z“ zakryje přední díl střechy složenou textilní část a zapadne do úrovně těla karoserie, takže není nutný speciální kryt složené střechy.
 
U obou verzí je sériově dodávána plně automaticky elektrohydraulicky skládaná střecha. Automaticky ovládaná střecha se po stisku tlačítka otevře během dvanácti sekund a lze s ní manipulovat i během jízdy rychlostí do 50 km/h. To je nesmírně výhodné v městském provozu, kde řidič s manipulací se střechou nemusí čekat na to, až zastaví u semaforu.
 
Plně automatická střecha je zevnitř opatřena černým čalouněním, které skrývá její švy. Mezi čalouněním a potahem střechy je speciální vložka, která zaručuje ještě lepší akustickou i teplotní izolaci.
 
Proudění vzduchu v prostoru pro posádku usměrňuje elektricky výsuvný síťový deflektor, montovaný na přání. Žádný z vozů konkurence nenabízí tak pohodlné řešení.
 

Karoserie

 
Karoserie nového Audi TT Coupé se stejně jako u předchozí verze celá včetně lakování vyrábí v Ingolstadtu a k montáži se dováží do maďarského závodu v Györu. Rovněž nový model TT využívá revoluční koncepci karoserie s nosnou konstrukcí se strukturou prostorového rámu ASF® (Audi Space Frame), poprvé použitou u modelu Audi A8 v roce 1990.
 
Struktura prostorového rámu ASF se skládá z nosných prvků vyrobených z protlačovaných profilů, plechů a odlitků z lehkých a pevných slitin hliníku, které se dají pevně spojovat a spolehlivě zachycují síly, jimiž je karoserie zatěžována. Tvar jednotlivých dílů konstrukce ASF je optimalizován tak, aby při minimální možné hmotnosti co nejlépe plnily svou nosnou funkci.
 
U nového Audi TT Roadster byla technologie ASF inovována tím, že kromě hliníkové slitiny je u části nosných dílů použita i vysokopevnostní ocel – na ně připadá 42 %. Aby se dosáhlo optimálního rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravou, příznivě ovlivňujícího jízdní vlastnosti vozu, jsou z oceli vyrobeny zejména díly spodku a zadní části karoserie. Z ocelových dílů je vyrobena především zpevňovací přepážka, která je základní nosnou částí karoserie Roadsteru, a také dveře a víko zavazadlového prostoru.
 
Lehká a neobyčejně tuhá konstrukce karoserie má hmotnost pouhých 251 kg – plně ocelová konstrukce by byla o celých 45 % těžší. Pohotovostní hmotnost nezatíženého Audi TT Coupé s motorem 2.0 TFSI dosahuje pouhých 1295 kg.
 

Centrální část konstrukce karoserie: lité hliníkové díly

 
Z tvarovaných hliníkových dílů připadá 22 % hmotnosti na díly lisované z plechu, 18 % na odlitky a 18 % je z protlačovaných profilů. Vysoce pevné lité díly jsou použity zejména v těch uzlech konstrukce, které nesou značná zatížení a plní větší počet funkcí. Příkladem může být uzel A‑sloupku, náročný a složitý prvek, který spojuje přední podélné výztuhy, prahy, A‑sloupek a příčný nosník čelního skla.
 
Karoserie nového Audi TT Roadster obsahuje značný podíl protlačovaných profilů vyrobených z inovativní slitiny hliníku s vysokou pevností, která přispívá k dalšímu snížení hmotnosti konstrukce. Svými unikátními vlastnostmi splňuje karoserie nového Audi TT Roadster dokonale požadavky čistokrevného sportovního vozu. Jednou z jejích hlavních předností je vysoká torzní tuhost, která je důležitá pro odolnost a chování konstrukce při dynamickém zatížení a vibracích. Proti předchozí generaci, jejíž vlastnosti už byly vynikající, se její statická tuhost zvýšila o více než 100 %. Zvýšení tuhosti zejména v uzlech kmitání a speciální tvarování panelových dílů zdokonalily schopnost karoserie tlumit hluk – k tomu přispívá i akustická optimalizace podvozku.
 
Nové Audi TT Roadster ustavuje nové standardy i v oblasti bezpečnosti. Podélné výztuhy na přídi tvoří protlačovené profily, které v přechodu do prostoru pro posádku přecházejí do vysokopevnostních odlitků. Tyto prvky společně s přední příčnou výztuhou a pomocným rámem přední nápravy, který je v šesti bodech sešroubován s konstrukcí přídě, rozdělují a tlumí kinetickou energii čelního nárazu tak, aby byla „klec“ prostoru pro posádku maximálně chráněna proti deformacím.
 
Objemné deformační prvky na zádi chrání posádku proti nárazům zezadu. Boční nárazy zachycují vysokopevnostní hliníkové profily ve dveřích a robustní výztuhy. Podlaha prostoru pro posádku je vyztužena příčnými protlačovanými profily. Rám čelního skla, vyztužený trubkou z vysokopevnostní oceli, spolu s ochrannými oblouky chrání pasažéry při převrácení vozu.
 
Nový model Audi TT Roadster je vybaven komplexním systémem prvků pasivní bezpečnosti, konstruovaným podle nejmodernějších technických principů. Řidič a jeho přední spolujezdec jsou chráněni čelními airbagy, které se aktivují ve dvou stupních v závislosti na druhu a intenzitě nárazu. Do činnosti je uvádějí signály ze senzorů umístěných na přídi vozu tak, že velmi brzy signalizují případnou kolizi. Pasažéři na předních sedadlech jsou chráněni i bezpečnostními pásy s automatickým napínáním a omezením tahu a speciální mechanismus vyklání při nárazu pedály podle relativního pohybu mezi příčkou motorového prostoru a stěnou prostoru pro řidiče tak, aby neohrozily nohy řidiče. Hlavy a hrudníky pasažérů chrání rozměrné boční a hlavové airbagy, upevněné v opěradlech předních sedadel. Při nárazu zezadu zajišťuje bezpečnost Audi backguard system, který prostřednictvím opěrek poskytuje potřebou oporu hlavám cestujících.

Interiér

 
Interiér nového Audi TT Roadster zaujme svým dynamickým vzhledem. Jeho přednosti jsou tytéž jako u dobrého na míru šitého obleku: Prostor řidiče, jehož horizontální hrana ladí s „tornádo linií“ na bocích karoserie, je dokonale přizpůsoben řidičovým potřebám. Středová konzola, zdobená třemi výdechy vzduchu s typickým kruhovým tvarem místo původních dvou, je lehce nakloněna směrem k řidiči a navazuje na široký středový tunel.
 
Krátká řadicí páka a rotační knoflíky ovládání automatické klimatizace  vyzařují bytelnost odpovídající tradici modelů TT. Sdružený přístroj je stíněn půlkruhovou „kapličkou“, která může být na přání potažena kůží. Dalším charakteristickým prvkem jsou hluboce zapuštěné kruhové číselníky rychloměru a otáčkoměru. Doplňuje je mezi nimi umístěný číselný údaj digitálního rychloměru na displeji informačního systému řidiče.
 
Nový tříramenný sportovní volant je vertikálně i horizontálně nastavitelný. Jeho objemný věnec obšitý kvalitní hedvábnou kůží Nappa je perfektně přizpůsobený rukám řidiče. Podobně jako u sportovního Audi RS 4 a nového supersportu R8 je zespodu zploštěný. Na přání je dodáván multifunkční volant umožňující pohodlné ovládání audiosystému a telefonu. U verzí s dvojspojkovou spojkou S tronic jsou pod volantem umístěny dvě řadicí páčky („pádla“).
 
Hluboká anatomická přední sedadla s výrazným bočním vedením poskytují řidiči i spolujezdci dokonalou jistotu sezení sportovního charakteru a dostatek komfortu při dlouhých cestách. Jsou podélně i výškově nastavitelná v ještě větším rozsahu než u předchozího modelu. Na přání se dodává čtyřstupňově nastavitelná bederní opěrka a elektrické nastavování sedadel.
 
Vozy Audi se vždy vyznačovaly prvotřídním finišem. Kruhové rámečky výdechů vzduchu jsou galvanizovány v leskle hliníkové optice, koberce jsou vyrobeny z kvalitního smyčkového zátěžového materiálu a prahy dveří zdobí hliníkové lišty. Manžeta řadicí páky je kožená, u verze 3.2 quattro jsou kůží obšity i páka ruční brzdy, pažní opěrka na středovém tunelu a držadla dveří. Na přání lze zvolit jedno ze tří provedení koženého čalounění.
 
Verze 2.0 TFSI má sériově textilní čalounění, 3.2 quattro provedení v kombinaci Alcantara/kůže doplněné vyhříváním sedadel. Na přání jsou dostupná čalounění v kombinaci Alcantara/kůže, v provedení Valetta, jemná kůže Nappa a Impuls. Volitelné kožené čalounění stylu Impuls ve hnědém odstínu „Chennai“ s výrazně kontrastními švy proslulo už v předchozím modelu jako mokasínová kůže Authentic.
 

Sportovní a praktický: průvlak zavazadelníku s vyjímatelným vakem na lyže

 
Standardní úložné prostory, zahrnující rozměrné schránky ve dveřích a dva držáky nápojů, mohou být rozšířeny úložným paketem, tvořeným dvěma úložnými sítěmi a čtyřmi praktickými přihrádkami. Sportovně orientovaní zákazníci si mohou zvolit provedení stěny zavazadlového prostoru s průvlakem, spojené s vyjímatelným vakem na lyže, umožňující uložení například až dvou párů lyží v délce do 190 cm, což žádný jiný roadster neumožňuje.
 
Větší rozměry vozu se příznivě projevily i v rozměru zavazadlovém prostoru, jehož objem u obou verzí (3.2 quattro i se čtyřválcem 2.0 TFSI) vzrostl z původních 180/220 litrů na 250 litrů. Objem zavazadelníku se složením střechy nezmenší.
 

Pohon

 
Nové Audi TT Roadster se dodává se dvěma příčně uloženými zážehovými motory, přeplňovaným čtyřválcem a atmosférickým vidlicovým šestiválcem:
– čtyřválec 2.0 TFSI s výkonem 147 kW (200 k), 280 Nm;
– vidlicový šestiválec 3.2 V6 184 kW (250 k), 320 Nm.
Oba motory charakterizuje působivý výkon a mohutný zátah, které vozu dodávají pravou sportovní dynamiku.

 

Čtyřválec 2.0 TFSI

 
Přeplňovaný čtyřválcový agregát 2.0 TFSI s přímým vstřikováním paliva FSI o pracovním objemu 1984 cm3 vyvine výkon 147 kW (200 k) a v rozmezí otáček od 1800 do 5000 min-1 dodává točivý moment 280 Nm. Technologie TFSI se vyznačuje vynikající účinností spalování, dosaženou kombinací
dvou moderních koncepcí: přeplňování výfukovým turbodmychadlem a technologií přímého vstřiku benzinu FSI, vyvinutou firmou Audi. Motor 2.0 TFSI byl mezinárodní porotou ve dvou letech po sobě (2005 a 2006) zvolen motorem roku.
 
Technologie přímého vstřikování benzinu do válců FSI vyvinutá společností Audi se skvěle osvědčila nejen v silničním provozu, ale i na závodní dráze. V závodních speciálech Audi R8 prokázala své přednosti v seriálu Le Mans, kde vozy Audi R8 z pěti startů čtyřikrát.
Technologie FSI využívá energii paliva dokonaleji než motory s nepřímým vstřikováním a díky tomu dodává motoru větší výkon a dynamiku při nízké spotřebě paliva, což se nejvýrazněji projevuje ve velmi často využívaném režimu částečného zatížení. Palivo se pod tlakem 30 až 110 barů vstřikuje z vysokotlakého zásobníku přímo do spalovacího prostoru motoru. Elektricky ovládané klapky umístěné bezprostředně před sacími ventily vyvolávají krouživé víření nasávaného vzduchu. Do tohoto víru je v paprsku o úhlu asi 70 stupňů vstřikováno palivo.
 
Palivo se ve válci jemně rozpráší a dokonale promísí s vířícím vzduchem. Přitom se odpařuje a ochlazuje stěny spalovacího prostoru. Díky tomu se podstatně snižuje nebezpečí detonačního hoření, k němuž mají přeplňované motory, jejichž stěny dosahují relativně vysokých teplot, přirozenou tendenci. Díky tomu může být kompresní poměr přeplňovaného motoru s přímým vstřikováním paliva vyšší – u motoru TFSI se vývojářům Audi podařilo dosáhnout komprese 10,3 : 1. To je velmi vysoká hodnota, jaké běžně dosahují jen motory s atmosférickým plněním, a jejím výsledkem je vysoká účinnost využití energie dodané v palivu.
 
Dokonalé plnění válců vzduchem je podporováno plynule proměnnou regulací sacích vaček v celém rozsahu otáček motoru, přičemž pohon ventilů prostřednictvím vaček s kladkovými zdvihátky podstatně snižuje třecí ztráty. Velmi lehké písty z tepelně odolné hliníkové slitiny jsou v oblasti pístních kroužků vyztuženy vložkami ze šedé litiny. Dva vyvažovací hřídele otáčející se dvakrát rychleji než klikový hřídel vyvažují setrvačné síly druhého řádu a přispívají k dosažení hladkého chodu motoru a tím i vysokého akustického komfortu.
 
Těleso turbodmychadla je společně s výfukovým potrubím vytvořeno jako jediný odlitek ze šedé litiny. Chladič plnicího vzduchu je umístěn těsně před chladičem motoru, takže je ochlazován proudem vzduchu od větráku. Chlazením stlačeného vzduchu se podstatně zvyšuje plnicí účinnost a zlepšují výkonnostní parametry motoru.
 
Dvoulitrový motor TFSI je velmi všestranný. Díky dokonalému promísení paliva se vzduchem a z něj vyplývajícímu rychlému spalování tento podčtvercový čtyřventilový motor velmi živě reaguje na přidávání plynu. K jeho přednostem patří také vyrovnaný průběh točivého momentu – hodnoty 280 Nm dosahuje už od 1800 otáček a neklesá v celém rozsahu až do 5000 min‑1. Maximální výkon 147 kW (200 k) je k dispozici v rozmezí mezi 5100 až 6000 min-1.
 
Audi TT Roadster 2.0 TFSI vybavené dvojspojkovou převodovkou S tronic dosáhne stovky během 6,5 s, maximální rychlosti 237 km/h a nezávisle na druhu převodovky spotřebuje v průměru jen 7,8 l benzinu na sto kilometrů jízdy.
 
 
 

Motor 3.2 V6

 
Ještě působivější výkonové parametry nabízí vidlicový šestiválec s pracovním objemem 3189 cm3, který se může pochlubit výkonem 184 kW (250 k) při 6300 otáčkách a v rozsahu od 2500 do 3000 otáček dosahuje maximálního točivého momentu 320 Nm.
 
Ve srovnání s motorem předchozí verze došlo k podstatnému zdokonalení mnoha jeho konstrukčních rysů. Díky lepší výkonové charakteristice má vynikající odezvu na přidání plynu a je ve všech otáčkových režimech výrazně dravější.
 
Úchvatný sonorní zvuk mohutného podčtvercového vidlicového šestiválce, u nějž ve všech režimech převažuje výrazná složka sání (na rozdíl od čtyřválce, jehož zvuk je generován zejména výfukem), prozrazuje mohutný zátah a zároveň i schopnost práce ve vysokých otáčkách.
 
Díky neobvykle malému úhlu rozevření válců pouhých 15 stupňů je stavba vidlicového motoru velmi kompaktní, takže jej bylo možné umístit napříč ve směru jízdy. Obě řady válců jsou opatřeny shodnými hlavami válců vybavenými dvěma vačkovými hřideli s plynule regulovatelným natáčením (o 52 stupňů na sací a 42 stupňů na výfukové straně), které zajišťuje optimální časování sacích i výfukových ventilů a tedy i dokonalou výměnu obsahu válců motoru. Ta je dále podpořena konstrukcí plnicího potrubí s proměnnou délkou.
 
Audi TT Roadster 3.2 quattro s dvouspojkovou převodovkou S tronic akceleruje z 0 na 100 km/h během 5,9 sekund a dosahuje maximální rychlosti 250 km/h (omezené elektronickým omezovačem), to vše při průměrné spotřebě 9,5 l/100 km.

Převodovky a pohon

 
Obě verze nového Audi TT Roadster mohou být vybaveny dvěma různými převodovkami. V sériovém provedení je výkon obou motorů přenášen šestistupňovou mechanickou převodovkou uloženou ve velmi lehké skříni z hořčíkové slitiny. Konstrukce převodovky zajišťuje přesné a rychlé řazení a její další předností je tříhřídelová koncepce, zajišťující velmi kompaktní stavbu s malými prostorovými nároky.
U obou motorizací si mohou fanoušci špičkové techniky zvolit pro sportovní vozy zcela unikátní řešení, dvojspojkovou automatickou převodovku S tronic, která dokonale kombinuje výhody konvenčních manuálních a moderních automatických převodovek. Díky jejímu inovativnímu řešení je řazení jejích šesti převodových stupňů hladké a velmi rychlé (během dvou desetin sekundy), bez znatelného přerušení přenosu výkonu, což dodává Audi TT Roadster působivou dynamiku a zcela výjimečné postavení mezi nejbližší konkurencí.
 
V převodovce S tronic jsou v podstatě integrovány dvě třístupňové převodovky, z nichž každá má vlastní spojku a jsou umístěny ve společné skříni. Jedna tato převodovka spolu se svou vícelamelová spojkou zajišťuje řazení lichých rychlostních stupňů a zpátečky, druhá je určena pro sudé stupně. Výstupy jsou vedeny do dvou souosých výstupních hřídelů, jednoho dutého, uvnitř něhož je uložen druhý, plný.
 
Pokud je zařazena například třetí rychlost, spojka druhého hřídele je rozpojena. Když řídicí procesor usoudí, že řidič akceleruje, aby dosáhl čtvrté rychlosti, s předstihem spojí příslušnou dvojici ozubených kol. Jakmile je potom vydán příkaz ke změně rychlosti, první spojka se rozpojí a druhá spojka se těměř současně sepne.
 
Protože každému rychlostnímu stupni je přiřazena samostatná přepínací jednotka, lze dokonce například zařadit přímo ze šestého stupně druhý. Funkce řazení je řízena elektro-hydraulicky a její ovládací procesor je propojen s řídicími jednotkami motoru a podvozku, od nichž získává všechny potřebné informace. Při řazení dolů se generuje elektrický impulz pootevírající škrticí klapku, což posiluje dojem velmi dynamického průběhu řazení.
 
Převodovka S tronic může být ovládána jednodotykovou řadicí pákou na středovém tunelu nebo v „závodním“ stylu dvěma páčkami (pádly) pod volantem. Navíc jsou k dispozici dva stupně automatického ovládání, označené D jako normální a S jako sportovní. Sportovní režim je vyladěn na poněkud pozdější řazení nahoru, dřívější podřazení a rychlejší průběh řazení. Speciální program Launch control (řízení startu) udržuje optimální míru akcelerace při pevném startu.
 

Stálý pohon všech čtyř kol quattro

 
Zatímco čtyřválec v sériovém provedení pohání přední kola, výkon motoru V6 se rozděluje na obě nápravy prostřednictvím stálého pohonu všech čtyř kol quattro, který byl vyvinut speciálně pro vozidla s příčně umístěným motorem. Stěžejním prvkem pohonu je elektronicky řízená vícelamelová spojka, která je pro dosažení optimálního rozdělení hmotnosti na obě nápravy umístěna v zadní části vozu, před zadním diferenciálem..
 
Lamely spojky pracují v olejové lázni a mohou být přitlačovány tlakem až 100 barů – čím vyšší tlak je vyvinut, tím větší podíl točivého momentu se přenáší na zadní nápravu. Za normálních podmínek se asi 85 % točivého momentu převádí na přední kola. Vyžadují-li to odlišné trakční podmínky na nápravách, může se poměr sil mezi přední a zadní nápravou plynule měnit a v extrémních případech může být celý výkon motoru přenášen pouze na přední nebo naopak jen na zadní kola.
 
V porovnání se systémem pohonu quattro u předchozího modelu se intervaly servisních prohlídek zdvojnásobily na 60 000 km.
 
Mechanická konstrukce stálého převodu quattro i přesnost jeho řídicích funkcí byly zdokonaleny a řídicí jednotka nastavena na sportovnější charakteristiku. Pohon s adaptivnímu rozdělováním točivého momentu zajišťuje vynikající trakční vlastnosti, skvělou akceleraci i bohaté rezervy při zvládání bočních sil v zatáčkách. Jízda s ním je bezpečná a zároveň poskytuje požitek z dynamické sportovní jízdy. Žádný z konkurentů zatím nedokázal nabídnout podobné řešení.
 

Podvozek

 
Sportovně laděný podvozek vozu Audi TT Roadster jeho konstruktéři od základů přepracovali a speciálně vyladili s cílem dosáhnout samořídicího chování s neutrální až mírně nedotáčivou charakteristikou. K provedeným opatřením patří zejména komplexní čtyřprvkové zavěšení zadních kol, širší rozchod, přepracovaná elastokinematika a rozměrnější kola. Pozitivní vliv mělo i snížení těžiště vozu o 9 mm na 311 mm nad povrchem vozovky.
 
Rozchod předních kol byl zvětšen o 44 mm na hodnotu 1572 mm. Přední náprava koncepce McPherson s trojúhelníkovými spodními příčnými rameny se velmi dobře osvědčila už u předchozí verze. Je uložena v pomocném hliníkovém rámu, který je stejně jako náboj rejdového čepu a příčná ramena vyroben z lehké slitiny hliníku. Díky tomu se podařilo podstatně snížit neodpružené hmoty – jen u příčných prvků zavěšení o 2,5 kg.
 
Pomocný rám je pevně přišroubovaný ke konstrukci karoserie, čímž podstatně zvyšuje tuhost její přední části. Nové lineární písty tlumičů pérování umožňují perfektní nastavení optimálního kompromisu mezi sportovní a komfortní charakteristikou. Polohu okamžitého středu klopení karoserie se podařilo zvýšit o 22 mm na hodnotu 64 mm a tím podstatně omezit sklon vozu k naklápění.
 
Nově koncipované hřebenové řízení je vybaveno adaptivním posilovačem, jehož účinek se mění podle rychlosti jízdy. Řízení je velmi citlivé a přesné a poskytuje dokonalou zpětnou vazbu kombinovanou s minimální citlivostí vůči nerovnostem silnice. Elektromechanický posilovač zasahuje jen v nutných případech, což příznivě ovlivňuje spotřebu vozu – úspora může podle stylu jízdy dosáhnout až 0,2 l paliva na 100 km.
 

Zadní náprava

 
Zásadní změnou je nové čtyřprvkové zavěšení zadních kol, kterým jsou vybaveny nejen vozy quattro, ale i modely s pohonem předních kol. Konstrukce zadní nápravy verze 3.2 quattro se od modelu s předním pohonem odlišuje jen mezinápravovým diferenciálem a pomocným rámem z hliníkové slitiny místo ocelového výlisku – prostorové dispozice jsou shodné, objem zavazadlového prostoru je u obou verzí stejný. Ve srovnání s předchozí generací se také zvětšil rozchod zadních kol, a to o 45 mm na 1558 mm.
 
Čtyřprvková konstrukce zavěšení kol je velmi kompaktní a poskytuje skvělé jízdní vlastnosti, které zajišťuje zejména koncept odděleného zachycování podélných a příčných sil. Podélná ramena přenášejí do pomocného rámu brzdicí síly a síly od akcelerace a jejich relativně poddajné uložení je zdrojem vysokého jízdního komfortu. Naproti tomu ukotvení všech tři příčných ramen v pomocném rámu je velmi tuhé a zabezpečuje pevné vedení kol, které je zárukou vynikajících jízdních vlastností.
 
Rovněž zadní pomocný rám je pevně sešroubován s konstrukcí karoserie a tím zvyšuje tuhost její zadní části. Tlumiče pérování jsou umístěny vně pružin a co nejblíže ke kolům, aby umožnily maximálně rozšířit zavazadlový prostor.
 
Příznivý vliv uvedených konstrukčních opatření je skutečně znatelný. Nové Audi TT Roadster s příkladnou přesností sleduje příkazy volantu, přičemž nežádoucí výkyvy jeho karoserie jsou omezeny na minimum. Jízdní chování zůstává neutrální až ke značně vysoko položené mezi ovladatelnosti, jejíž blízkost signalizuje mírná nedotáčivost. Vyladění podvozku nového Audi TT Roadster má výrazně sportovní charakter.
 

Kola a brzdy

 
Model s čtyřválcem 2.0 TFSI je sériově opatřen 16“ litými hliníkovými koly s pneumatikami 225/55 R 16, verze 3.2 quattro má kovaná hliníková kola o průměru 17“ s nízkoprofilovými pneumatikami 245/45 R17. Pravověrní sportovci ocení výběr tří různých vzorů 18“ kol obutých do pneumatik 245/40 R18, pro verzi 3.2 quattro obohaceným i o 19“ kola opatřená supernízkými pneumatikami 255/35 R19.
 
Vítanou možností je také nabídka zdokonaleného systému monitorování tlaku v pneumatikách, který bezpečně signalizuje defektní pneumatiku.
 
Nové Audi TT Coupé má na všech čtyřech kolech zcela nově vyvinuté diskové brzdy s obložením destiček s koeficientem tření zvýšeným o 15 %, které zlepšuje odezvu a účinnost brzdění. Čtyřválcová verze je vpředu opatřena vzduchem chlazenými disky o půměru 312 mm, vzadu plnými disky s průměrem 286 mm. Verze 3.2 quattro má vpředu 17“ chlazené disky o průměru 340 mm a s průměrem 310 mm vzadu. Sériově dodávané brzdové třmeny jsou černé, na přání se dodávají třmeny tmavě šedé.
 
Nový převod posilovače brzd poskytuje řidiči přirozenou odezvu s progresivním účinkem a velmi krátkou činnou dráhou, přičemž v obtížných situacích řidiči pomáhá brzdový asistent. Mimořádná péče při vývoji stabilizačního systému byla věnována zkrácení brzdné dráhy. Od základů přepracovaný elektronický stabilizační systém ESP je speciálně vyladěn tak, aby vyhovoval temperamentně sportovnímu stylu jízdy a zároveň zasahoval velmi hladce a jemně. Jeho novou funkcí je vysoušení mokrých brzdových kotoučů třením vyvolaným krátkými přítlaky brzdových čelistí.
 

Dva programy tlumení: komfortní a dynamický

 
Pro obě verze motorizace je na přání dostupná i další progresivní technologie, adaptivní tlumicí systém Audi magnetic ride, který vtipně řeší rozpor mezi požadavky na komfort jízdy a na dosažení příznivých sportovně‑dynamických vlastností vozu. Charakteristika tlumicího systému se s milisekundovou reakční dobou nepřetržitě přizpůsobuje profilu vozovky a řidičovu způsobu jízdy.
 
Podstata principu adaptivního tlumení spočívá v tom, že tlumiče nejsou plněny běžným tlumičovým olejem, ale magneto-reologickým olejem, v němž jsou rozptýleny mikroskopické magnetické částice rozměru od tří do deseti mikronů. Vyšle‑li řídicí systém tlumení do cívky umístěné mezi přepouštěcími kanálky tlumiče elektrický impulz, změní se orientace částic a s ní i viskozita protékajícího oleje a charakteristika tlumičů, a to mnohem rychleji než u běžně užívaných principů adaptivního tlumení.
 
Řídicí jednotka systému Audi magnetic ride podle údajů z komplexního systému snímačů neustále vyhodnocuje individuální jízdní podmínky u každého kola a styl řízení řidiče a podle nich reguluje intenzitu tlumení pro každé kolo zvlášť. Řidič může tlačítkem na středovém tunelu podle svých preferencí volit mezi komfortním (Normal) a sportovním (Sport) nastavením tlumení. V základním nastavení je olej hustší a „houpání“ vozu až překvapivě hladké. Naproti tomu ve sportovním režimu, když je olej řidší, se velmi dynamická charakteristika tlumení projevuje v okamžité reakci na naklánění vozu a v pevném přilnutí kol k povrchu vozovky.
 
Ihned jakmile se řídicí systém tlumení zapojí, výrazně potlačuje houpání vozu a zlepšuje se i odezva řízení. Individuální stabilizace pro každé kolo dále zdokonaluje samořídicí chování vozu, který svým dokonalým „sezením“ připomíná motokáru.
 

Sériová výbava

 
Se základní cenou 1 053 600 Kč vč. DPH pro čtyřválcovou verzi a 1 251 400 Kč pro verzi 3.2 quattro zůstává nové Audi TT Roadster ve stejné cenové hladině jako jeho předchůdce. Sériová vybava vozu odpovídá exkluzivnímu charakteru otevřeného sportovního vozu: je bohatá a svým komfortem splňuje nejnáročnější představy sportovního řidiče.
 
Nejnápadnějším vnějším znakem nového Audi TT Roadster jsou jeho rozměrná desetipaprsková litá kola s průměrem 16 palců pro čtyřválcovou verzi (sedmnáctipalcová sedmipaprsková kovaná s paprsky tvaru Y pro 3.2 quattro). Dalšími poznávacími znaky modelu 3.2 quattro jsou vysoce lesklá černá mříž masky chladiče a speciálně tvarované kryty zpětných světel. U obou motorizací jsou sériově montovány mlhové světlomety a elektricky stavitelná a vyhřívaná zpětná zrcátka. Čtyřválcovou verzi prozrazuje zdvojená koncovka výfuku na levé části vozu, verze 3.2 quattro má samostatné koncovky po obou stranách zádi. Charakteristickým rysem obou verzí jsou ochranné oblouky v hliníkové optice na spodní straně. Bezpečnost zvyšuje systém kontroly tlaku v pneumatikách.
 
U obou motorizací se na displeji informačního systému řidiče zobrazují údaje z palubního počítače, doplněné velkým digitálním údajem rychloměru. Vysoký komfort cestujících zajišťují i zeleně tónovaná determální skla, elektrické ovládání oken, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a nové rádio typu Chorus se čtyřmi reproduktory.
 
Sportovně koncipovaná přední sedadla může řidič podle potřeby výškově i podélně nastavovat; sportovním charakterem se vyznačuje i volant potažený perlovou kůží Nappa. U verze 3.2 quattro jsou sedadla vyhřívána a potažena kombinací Alcantara/kůže Nappa. Různé detaily jako držadla dveří, rukověť ruční brzdy nebo opěrka ruky na středové konzole jsou rovněž ozdobeny kůží a eleganci interiéru podtrhují doplňky v hliníkovém designu; interiér verze 3.2 quattro zdůrazňuje efektní hliníková optika.
 

Volitelná výbava

 
Atmosféru pohodlí a komfortu, jíž se vyznačuje interiér vozu už v sériovém provedení, lze volitelnými prvky ještě dále zdůraznit a přizpůsobit individuálnímu vkusu. Potahy sedadel mohou být v kombinaci Alcantara/kůže (sériově u verze 3.2 quattro) nebo kožené v kvalitách Valetta, hedvábná Nappa a speciální kožené potahy Impuls. Kožené doplňky jsou nabízeny ve třech různě vybavených paketech. Bederní opěrky nastavitelné ve čtyřech polohách, dvanáctistupňové elektrické nastavování sedadel a jejich vytápění (sériové u 3.2 quattro) jsou k dispozici na přání. Hliníkovou dekoraci většiny přístrojů nabízí rozšířený paket hliníkové optiky a praktickým doplňkem je paket odkládacích prostor, zahrnující dvě odkládací schránky pod předními sedadly, další dvě za zadními sedadly a tři praktické úložné sítě. Sportovně orientovaní zákazníci si mohou zvolit provedení stěny zavazadlového prostoru s průvlakem, spojené s vyjímatelným vakem na lyže, umožňující uložení například až dvou párů lyží v délce do 190 cm.
 
Velmi důležité jsou doplňky sloužící ke zvýšení bezpečnosti. O dobrou viditelnost se starají ostřikovače světlometů a také xenonové světlomety plus s regulací sklonu. Ještě dokonalejším pomocníkem jsou adaptivní světlomety natáčivé ve směru jízdy s plynovými výbojkami pro dálková i tlumená světla, doplněné diodovými koncovými světly. Při parkování v obtížných podmínkách řidič přivítá asistenci poskytovanou akustickým parkovacím systémem Audi parking systém zabudovaným v zadním nárazníku. Účinnou ochranu proti odcizení vozu poskytuje alarm s nezávislým zdrojem napětí  vybavený kontrolou vnitřního prostoru a senzorem naklonění vozu. Bezpečnost i pohodlí při únavných dlouhých cestách zvyšuje tempomat a také multifunkční sportovní volant vybavený ovládacími prvky audiosystému, hlasového systému a telefonu. U verzí s převodovkou S tronic jsou pod volantem dvě řadicí páčky („pádla“).
 
Litá hliníková kola s rozměrem 17 palců jsou nabízena v pěti- a sedmiramenném designu, litá osmnástipalcová kola i v provedení desetipaprskovém. V nabídce jsou i sedmipaprsková kovaná hliníková kola s paprsky tvaru Y o rozměru 17 palců. K dispozici jsou také exkluzivní devatenáctipalcová litá kola se sedmi zdvojenými paprsky, dostupná i ve dvoudílném dvacetipaprskovém provedení.
 
Nové Audi TT Roadster se dodává ve třech základních barvách (bílá, červená a černá) a na přání též v pěti metalických a pěti perleťových odstínech. Exkluzivní vzhled vozu podtrhuje optický paket vnějších světel, zahrnující chromované ozdoby předních světlometů a zbarvené kryty koncových světel společně s xenonovými světlomety plus. Na přání jsou dodávána i automaticky zaclonitelná vnější i vnitřní zpětná zrcátka nebo kombinovaný dešťový a světelný senzor. Praktickým doplňkem je také větrná clona prostoru za sedadly.
 
Sportovní dynamiku Audi TT Roadster podporuje dvojspojková převodovka S tronic a adaptivní tlumiče pérování Audi magnetic ride, které vozu zabezpečují v jeho třídě výjimečné postavení. Pro pravověrné sportovní nadšence je v nabídce i sportovně naladěný podvozek S line s vinutými ocelovými pružinami snížený o 10 mm. Náročnější zákazníci si mohou zvolit také některý z doplňkových exteriérových paketů S line a Audi exclusive line.
 

Nové technologie: Infotainment

 
Audi myslí i na zábavu pasažérů, a proto nabízí novou generaci zařízení pro infotainment, tedy zábavnou informační a komunikační technologii. Tři nové rádiové systémy s dvojitým DIN formátem mají podstatně zdokonalený příjem a jednodušší ovládání. Jsou vybaveny třířádkovým displejem a šesti tlačítky softkey, která mají podle zvoleného menu různé funkce (kontextová menu).
 
Sériově montované rádio Chorus je vybaveno přehrávačem CD, další volbou je rádio Concert, jehož CD mechanika je MP3 kompatibilní, a model Symphony je navíc vybaven zásobníkem na šest CD. Kvalitní rádia uchvátí špičkovou reprodukcí zvuku.
 
Rádio Chorus má čtyři pasivní reproduktory o výkonu 40 wattů. Další dva systémy jsou vybaveny pětikanálovými digitálními zesilovači poskytující prostřednictvím devíti reproduktorů výkon 140 W. Nejluxusnější audiosystém zakládá svou kvalitu na surround sound systému Bose s dokonalou hi‑fi kvalitou reprodukce. Jeho dvanáct výkonných reproduktorů včetně subwooferu šíří z osmi kanálů celkový výkon 225 W.
 
Zákazníci si mohou zvolit ze dvou provedení navigačních a rádiových systémů, normálního a navigačního systému plus. Jejich ovládání se vyznačuje vynikající logikou řízení MMI, odvozenou z velkých modelů Audi, a mohou být kombinovány s dalšími systémy jako například měničem CD nebo přípravou pro zabudování mobilního telefonu, hudebního přehrávače iPod nebo rozhraní USB. Větší systémy dokáží přehrávat signál kódovaný v MP3 z CD nebo z paměťových karet. K dispozici je i rozhraní pro zabudování mobilního telefonu využívající technologii Bluetooth. Telefon lze také ovládat z multifunkčního volantu nebo prostřednictvím navigačního systému.
 

Postavení na trhu

 
Stejně jako jeho předchůdce, i nový model Audi TT Coupé má velký potenciál k tomu, aby přilákal nové kupce. Jeho nejpravděpodobnějšími zákazníky jsou mladí, dynamičtí lidé ve věku 30 až 45 let, tedy nejmladší skupina zákazníků společnosti Audi. Zájem o něj budou mít zejména lidé s vyšším stupněm vzdělání a vyšší kvalifikací.
 
Majitelé nového Audi TT Roadster budou klást největší důraz na aktivní životní styl a zábavu. Budou patřit k těm, kteří svým vozem chtějí zdůraznit svou individualitu a vitalitu a mají k němu silný emocionální vztah. Jízda v otevřeným „sporťáku“ je pro ně výrazem osobní svobody a nezávislosti.
 
PR
 

Fotogalerie

Lákadla na Autosalon Brno 2007 (a- ch)

foto archiv pořadatelů a automobilky

Další fotografie 1 2 3 4 5 6

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu