Vyhledávání

Nový elektromobil E CITY na českém trhu

Nový elektromobil E CITY na českém trhu

E CITY je dvoumístný malý vůz s homologací L7, k pohonu používá výhradně elektrickou energii. Je tedy také ekologický, celková produkce CO2 proti nejlepším klasickým vozům se spalovacími motory je velice nízká, je to dané také druhem elektrické energie, kterou dobíjíme – například nejnižší je u fotovoltaických, větrných a vodních zdrojů. Více informací na www.energyemotion.eu v sekci FAQ.

Je hlavně určen pro použití v městských a příměstských lokalitách, pro denní dojíždění do práce, rozvozy zboží, hotových jídel, zásilek, nákupů a podobně. Má velmi prostorný kufr, největší ve své třídě – více jak 350 l /E CITY LI/.
Od automobilů se liší pouze pohonem, což je elektromotor, zde má výkon maximálně 20 kW, avšak krouticí moment je 105 Nm – podobně má například i Škoda Fabia. V elektromobilu je ale k dispozici ihned, ve Fabii až téměř ve třech tisících otáčkách. Výhodu poznáme při rozjíždění.
Ovládací prvky-základní , jsou shodné – volant je přesný, lehce ovladatelný, ovládání světel, blinkrů i stěračů je stejné. Řadicí páka má ale jen tři polohy, neutrál /N/, pro jízdu vpřed /D/ a jízdu vzad /R/. Zařazený stupeň nám indikuje kontrolka na předním panelu. Chybí spojka, protože jde o automat, rychlost jízdy je ovládaná pouze pedálem, který u standardního auta ovládá plyn. Brzdy jsou shodné. Co je nejpodstatnější pro provoz elektromobilu, vidíme na palubní desce. Zleva je ampérmetr, který při jízdě ukazuje okamžitou spotřebu proudu a tudíž výkon motoru, optimálně by se měl pohybovat do 100 ampér, maximálně 200 ampér. Uprostřed je rychloměr s celkovým a denním počítadlem ujetých kilometrů. Vpravo pak coulombmetr, který v klidové poloze plynového pedálu ukazuje stav nabití akumulátorů, pokud je za polovinou zeleného pole, je to dobré, plné nabití je vlevo v zeleném poli. Během jízdy se ručička pohybuje podle stylu naší jízdy, optimálně by měla být v zeleném poli, při krátkodobém přetížení zasáhne i do žlutého pole. Při postupném vybíjení začne zasahovat ručička i do žlutého pole, ale při zasahování do červeného pole nebo rozsvícení červené kontrolky akumulátoru již potřebujeme dobít akumulátory a zároveň dojde k snížení rychlosti.
Dobíjet můžeme z jakékoli domácí zásuvky s jištěním 10 ampér /většina zásuvek má jištění 16 ampér/, nejsme vůbec omezeni dobíjecími stanicemi. Ty můžeme využívat při plánovaných cestách například v ČB v Mercuri centru, kde je dobíjení i parkování zatím zdarma. Nabíjení plně vybitých baterií trvá asi 6-7 hodin do úplného nabití. Výhodou je, že dodavatelé elektřiny mají speciální tarif tzv. D27 pro elektromobily, kdy zajišťují dodávku levné energie za 2,-Kč za kilowatthodinu nepřetržitě 8 hodin ve večerních a nočních hodinách, takže vždy ráno je auto plně nabité a připravené k jízdě. Akumulátory, ať olověné gelové nebo lithiové nemají paměťový efekt, takže se mohou dobíjet kdykoli a také kdekoli, kde je zásuvka na 220 voltů. Stupeň nabití ukazuje u E CITY S kontrolka umístěná na palubní desce, podle barvy, jakou bliká, je stanovena úroveň nabíjení. E CITY LI je vybaveno EMS /energetický management systém/, který optimalizuje nabíjení i vybíjení jednotlivých článků, ukazuje nabíjecí napětí i proud a stav napětí akumulátorů celkem či jednotlivých článků včetně úrovně kapacity nabití.

V E CITY S je 8 kusů olověných gelových akumulátorů, jsou umístěny pod podlahou kufru, v kufru a motorovém prostoru. Mají kapacitu 120 Ah, je možné dodat i s kapacitou 150 Ah. Jsou plně bezúdržbové, s garantovanou technologickou životností – to je, kolikrát jí můžeme vybít o 80% kapacity a nabít a přitom zůstatek kapacity po této době bude 80 % původní- to je 96 Ah – 800 cyklů. Vlastní životnost akumulátoru je minimálně 8 let. Budeme-li auto využívat například k dennímu ježdění cca 50 km, pak využijeme vybíjení na 50% a počet cyklů se zdvojnásobí.

V E CITY LI je 30 kusů lithiových článků, jsou umístěny pod podlahou kufru. Mají kapacitu 120 Ah, je možné dodat i s kapacitou 150 Ah. Jsou plně bezúdržbové, s garantovanou technologickou životností – to je, kolikrát jí můžeme vybít o 80% a nabít a přitom zůstatek kapacity po této době bude 80 % původní- to je 96 Ah – 2000 cyklů. Vlastní životnost akumulátoru je minimálně 8 let. Budeme-li auto využívat například k dennímu ježdění cca 50 km, pak využijeme vybíjení na 50% a počet cyklů se zdvojnásobí.

Použité akumulátory po skončení jejich technologické životnosti je možné využít například ve fotovoltaických či větrných elektrárnách, co se budou moci realizovat bez nutné současné administrativy a vyrobenou energii budou ukládat do akumulátorů a přes měniče zásobovat domovní rozvody v době, kdy nebude dostatek energie z výrobního zdroje, čímž si uživatel ušetří náklady za nakupovanou energii. Tyto elektrárny už fungují, nejde o nic nového. Jen jde o využití akumulátorů po jejich demontáži z auta.

Tím se dostáváme k spotřebě energie, co nás provoz bude stát. Při ježdění s lehkou nohou a zachováním zásad plynulého provozu je možné jezdit za skutečně natankovaných 12-14 kWh energie ze zásuvky, jde to i za námi inzerovanou dvacku, ale k tomu se musí člověk projezdit. Reálně můžeme počítat s nákladem 25,-Kč na sto kilometrů. Ve srovnání s cenou za pohonné hmoty běžného auta se spotřebou 6,5 litru benzínu za dnešní cenu 37,-Kč je úspora na ujetých sto kilometrech 215,-Kč. A najedeme-li za rok deset tisíc kilometrů /to je například denně cesta do práce a z práce 40 km/, je to více jak 21 000,- Kč. Porovnáme-li ještě další náklady, které jsou u elektromobilu nižší – povinné ručení, servisní prohlídky, opravy – na elektromotoru není tolik součástek jako u klasického auta /motor, alternátor, chladič,výfuk atd./, možnost domácího využití levné sazby elektřiny po dobu nabíjení – platí pro veškerou spotřebu domácnosti v dané době, vyšší prodejní hodnota ojetého elektromobilu – je jasné, že ekonomická volba je pro tento elektromobil A s rozšiřováním veřejných dobíjecích stanic nebude uživatel vázán pouze na svou zásuvku.. Úspory se budou zvětšovat i při nárůstu cen PHM i elektřiny, například 5% nárůst ceny u obou komodit značí úsporu další tisícovky.

Jaký jsem uvnitř..
E-CITY – malý vůz, velký interier. Opravdu velký, ve své třídě nejprostornější vůz. I dlouhán s výškou více jak 190 cm nalezne nad hlavou ještě spoustu místa. A přitom jde o vůz pouhých 290 cm dlouhý! Neotřelý pohled zvenčí pokračuje i uvnitř. Čalounění je provedeno v elegantní šedé a černé barvě, ve stejném tónu je i výplň dveří s praktickou přihrádkou a klikou v odlišné barvě. Sedadla jsou tužší, sportovnějšího charakteru, poskytují dobrou oporu. Při pohledu na palubní desku, zhotovenou ze stejného materiálu, jako výplň dveří oceníme odkládací prostor, průduchy ventilace připomínají v polootevřeném stavu žraločí žábry a evokují dravost, palubní přístroj v zorném poli ukrývá vše, co potřebujeme k provozu elektromobilu vědět – zleva ampérmetr, uvádí okamžitou spotřebu proudu, uprostřed rychloměr s celkovým i denním počitadlem km, vpravo coulombmetr, nejdůležitější „budík“, který informuje o stavu a nabití akumulátorů a hlavně o ekonomice naší jízdy. Ve středové konzoli je umístěno rádio s CD přehrávačem a USB vstupem, ovládání ventilace a topení, spínač výstražných světel. A elegantní volič jízdy uprostřed.

Městský diblík aneb E-CITY v akci!
Jak si užít městský provoz? Život ve městě je příjemnější s takovým vozem, který je městskému provozu dokonale přizpůsobený. Dojíždění do práce, na nákupy, doručování zásilek, cestování v hustých zónách i tam, kde již brzy bude omezen vjezd neekologickým vozům…s E-CITY to vše jde mnohem lépe.
Hbité, snadno ovladatelné – je dokonale připraveno na jízdy od křižovatky ke křižovatce, bezpečné a snadné manévrování i v ostrých zatáčkách. Jeho velikost je tak akorát, aby se vešlo do všech úzkých míst a těsných parkovacích prostor, prostě všude, kam se potřebujete dostat. Díky optimálně provedené řídící nápravě a velmi snadnému řízení spolu s minimálním poloměrem otáčení není problém zajet kamkoli. Tomu napomáhá i skvělý výhled z vozu. A pohon elektromotorem, který zabírá okamžitě s plným kroutícím momentem více jak 100 Nm od nulových otáček! Žádné obavy z rozjezdů! To vše je E-CITY….

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share