Vyhledávání

Baja Portalegre 500 : Pro Janečka poslední závod před Dakarem. Nakonec je letos celkově třetí

Baja Portalegre 500 : Pro Janečka poslední závod před Dakarem. Nakonec je letos celkově třetí

Baja Portalegre 500 (P) - poslední závod před Dakarem

Od čtvrtka do soboty se uskutečnil poslední závod patřící do seriálu IBC (international baja cup), jímž byl již 23. ročník Baja Portalegre. Soutěž se, jak již název napovídá, uskutečnila na tretích v okolí portuglaského města Portalegre, ležícího zhruba 250 km od hlavního města Lisabonu. Tým OR-C se na poslední chvíli rozhodl odcestovat do Portugalska a to kvůli tomu, že zde stále existovala naděje, avšak pouze v rovině teoretické, na celkové první místo v IBC v kategorii T2.

Před posledním podnikem v Portugalsku byl Jiří Janeček o 9 bodů na druhém místě za Rusem Varentsovem. Ke kýženému titulu tak potřeboval v Portugalsku vyhrát a čekat na to, že jeho soupeř chybuje a nedoveze svůj vůz do cíle, či dojede na nebodované pozici. Na Pyrenejském poloostrově se však sešla velmi silná konkurence a to jak v kategorii T1, tak v T2.

Portugalský národní šampionát má dlouhodobě špičkovou úroveň a na obsazení startovního pole to bylo znát. Tři vozy BMW X3 ( Campos, Barbosa, Maia), vedoucí muž IBC Rus Gadasin, Mirek Zapletal, či Nizozemec Van Deijne. Právě tři posledně jmenovaní si to měli v Portugalsku rozdat o celkové triumf v IBC.

Jiří Janeček se po kratší pauze postavil na start se svým dakarským kolegou Viktorem Chytkou a již tradičně usedli do vozu Toyota LC 120 v kategorii T2. Celá soutěž začala již ve čtvrtek, kdy byly na programu technické a administrativní přejímky, které se protáhly v několikahodinovou procedůru a končily až ve večerních hodinách. V pátek dopoledne následoval 5,5 km dlouhý úvodní prolog, který určil statovní pozice pro druhou páteční SS, tentokráte necelých 130 km dlouhou. Už po úvodním prologu se jevila šance na zisk titulu v IBC jako minimální, neboť to, co se svým vozem předváděl budoucí vítěz soutěže Portugalec Nuno Matos bylo na poměry T2 nevídané.

Po úvodním prologu patřilo Janečkovi s Chytkou 6. místo mezi sériovými vozy. Ve druhé, podstatně delší SS, však přišly první problémy, kterých tuto posádku postihlo během soutěže dost a dost. Kvůli špatně zaznačenému nebezpečnému místu v itineráři ( opravdu se nejedná o výmluvu, neboť na stejném místě postihla podobná "příhoda i 6 dalších vozů) se Toyota ocitla na chvíli v nepřirozené pozici na střeše. Naštěstí pro posádku se auto, po jedné otočce, vratílo zpátky na kola a po drobné kontrole mohli Jiří s Viktorem pokračovat.

Po bližším prozkoumání vozu v servise se odhalilo hned několik problému a mechanici, společně s Viktorem si užili hodně práce. Výměna ramen, řízení a kosmetické úpravy na karoserii vozu se tak tak vešly do stanoveného limitu tří hodin, který byl na servis vyhrazen. Následující den změřily posádky své síly na dvou SS ( 130 a 250 km). Toyota zajížděla časy kolem 30 místa, 4. mezi vozy T2, avšak ne nadlouho, neboť se objevily další problémy, tentokráte se "ozvala" převodovka. Do poslední sekce tak posídka vyjela ne s příliš velkými šancemi na dojetí a to ještě, co se týká technikcým potíží, nebylo vše.

Na poslední SS, kdy se sice v úvodní půlhodině prohnala modrá Toyota kolem 6 soupěřů, přišly dva defekty, které byly způsobený urvaným tlumičem, který musel být v průběhu SS odstraněn a naděje alespoň na dílčí úspěch byly ty tam. Posádka OR-C týmu nakonec dorazila do cíle a byla klasifikována jako 7. v kategorii vozů T2, což nakonec nestačilo ani na udržení druhé pozice v celkovém součtu bodů v IBC. Před Jiřího Janečka se dostal, v Portugalsku druhý, Španěl Termens s Mitsubishi a odsunul jej na konečnou třetí pozici.


Titul pro nejrychlejšího jezdce si z 23. ročníku Baja Portalegre nakonec odnesl Filipe Campos, následovaný Miguelem Barbosou(oba BMW X3) a Santosem s BMW X5.

Marian Chytka

Czech Dakar team

PR

 

Fotogalerie

Baja Italia 2009 a stříbrný Mirek Zapletal, foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu