Vyhledávání

Dakar 2010: Marek Spáčil nalil poslední vodu raději do chladiče.

Dakar 2010: Marek Spáčil nalil poslední vodu raději do chladiče.

Celkový souhrn po 4. etapě

 Obecně - shrnutí předchozího dne

Etapa č. 4, úterý 5. ledna 2009 Fiambala - Copiapo, spojovačka I. 394 km, rychlostní zkouška 203 km, spojovačka II. 32 km, celkově 32 km

V pořadí již čtvrtá etapa dakarského dobrodružství přivedla závodníky z Fiambaly do Copiapa. Po téměř 400 km dlouhé spojovačce, během které závodníci překročili v horském průsmyku Paso San Francisco hranici mezi Argentinou a Chile, čekala všechny původně 203 km dlouhá rychlostní zkouška, která byla nakonec rozhodnutím organizátora zkrácena o 40km. Přejezd And nabídl nádherné scenérie a také jízdu v nadmořských výškách nad 4.000 metrů s nejvyšším bodem okolo 4.700 metrů.


“Blázen“Američan Robby Gordon na Hummeru vyhrál 4. etapu a je to jeho 1. vítězství v tomto ročníku rally Dakar 2010 a jeho třetí vítězství celkově v rally raid. Gordon zvítězil před Francouzem Stéphane Peterhanselem (BMW), třetí za nimi skončil katarský jezdec Nasser Al-Attiyah (VW). V celkovém pořadí automobilů nicméně kraluje "Peter", kterého následují na druhé pozici s odstupem 7'36 nejvážnější soupeř Španěl Carlos Sainz (VW), a s odstupem 9'56 Al-Attiyah (VW).

V duchu hesla: Když chceš něčeho dosáhnout, udělej si to sám!“ Rus Vladimír Chagin (Čagin) jedoucí na Kamazu, ani v den svých 40ých narozenin, nenechal nikoho na pochybách, že je nejlepším truckerem a nedal nikomu šanci. Etapu doslova proletěl za necelé dvě hodiny s náskokem 7´44 min před svým stínem Kabirovem.

 Czech Dakar Team

Jak bylo organizátory oznámeno, čtvrtá etapa byla v reakci na události předchozího dne zkrácena o 40km. Rovněž start byl odložen o hodinu a půl.

Pro Czech Dakar Team to byl den plný smůly a těžkostí. Martin Macek si v úterý vybral smůlu za všechny své jezdecké roky dohromady - zradila ho technika a odstoupil.

S obrovskými potížemi se potýkala posádka i Janeček – Chytka, kterým zkomplikoval přejezd horské hranice do Chille porouchaný zadní diferenciál a s „polovičním“ náhonem byli vydání napospas pískovým dunám pouště Atakama. Čtvrtá etapa byla v podstatě takovým pouštím prologem, to náročnější, nejen naše, závodníky teprve čeká. Z pohledu Czech Dakar Teamu nemůže být hodnocení čtvrté etapy jednoznačné. Zatímco se některým našim závodníkům celkem dařilo, jiní byli v bivaku zklamaní.

 Martin Macek

Asi největšího zklamání se v úterý dočkal nejlepší český motorkář Martin Macek. Martin chtěl v této etapě nastoupit a poprat se o skvělý výsledek. Zpočátku Macek doslova letěl, ale po přejezdu ve vysoké nadmořské výšce Martinovi na 35km úterního speciálu odešel motor. Na poslední tankovačce ještě šel naprosto v pořádku, žádné známky problémů, ale po 15km jízdy v horách to začalo střílet a motorka vynechávala, podobně jako v předchozí etapě.

Martin zastavil a zkusil ještě vyměnit zčernalou svíčku, ale technické problémy se dál rychle zhoršovaly, až se motorka zastavila úplně. "Snažil jsem se to spravit," popisuje Martin svou marnou bitvu. "Výměna svíčky nepomohla. Pak jsem otevřel filtr a bylo mi jasné, že je to vážnější – a protože šel olej do sání, pokračovat se nedalo."

Co mohlo být příčinou problému? "To je teď těžké říci, ale hodně lidí si tady stěžuje na nekvalitní benzín. Něco na tom asi bude. Až se motor otevře, tak to bude jasnější, ale vidím to buď na prasklý píst, nebo hlavu, komentoval situaci Martin Macek."

Když si Martin nemohl pomoci sám, tak se snažil alespoň sehnat pomoc od projíždějících kolegů, protože CP (kontrolní bod) byl na dohled. "Zastavili téměř všichni a jeden Holanďan mne odtáhl na CP, který byl shodou okolností na silnici. Tam se mi podařilo stopnout domorodce s pickupem, který se mě ptal, kam že to chci jet. Když jsem řekl, že do Copiapa, tak prohlásil, že mě tam hodí. Jenže protože jsem nejel po závodní trati, tak jsem neprojel 7 way pointů z devíti a to rozhodlo o jediném – definitivní konec.“

Martin se ještě pokusil dohodnout s pořadateli pokračování v závodě za předpokladu udělení výraznější penalizace, ale nebylo mu vyhověno. Kdyby to prý byly tři chybějící way pointy, tak by možná udělali výjimku, ale takhle to prostě nešlo. Ředitel moto sekce Martinovi ukázal zkřížené prsty a tím jeho účinkování na letošním Dakaru skončilo. Pravidla platí pro všechny.

 Co tedy plánuje Macek v následujících dnech a do budoucna? "Rád bych dokončil Dakar alespoň jako člen doprovodu a pomáhal klukům. Co bude dál se uvidí, ale protože příští rok už pojedou jen čtyřistapadesátky, tak budu muset nasednout buď na čtyřkolku nebo vlézt do kamionu. Na mně je s mými 100 kilogramy čtyřistapadesátka prostě příliš slabá."

Marek Spáčil

Marek Spáčil si po technických problémech předchozího dne vcelku spravil chuť, o kterou ho nepřipravilo ani zadřené ložisko na náboji a nebýt defektu v závěru etapy, tak to mohlo být etapové čtvrté místo. „Do etapy jsme startovali jako čtvrtý kamion hned za Ginielem de Villiersem. Po problémech v předchozí etapě jsme požádali vedení závodu o lepší startovní pozici z důvodů bezpečnosti a bylo nám vyhověno, za což jsem moc vděčný," uvedl Marek Spáčil.

Horská spojovačka přivedla Spáčilovu posádku bez problémů na start rychlostní zkoušky. "Etapa to byla nádherná," popisuje trasu 4. etapy Marek Spáčil. "Hned v úvodu jsme projížděli úzkými serpentinami v úchvatné krajině, jednou jsme museli dokonce couvat." Navigátor Míla Janáček, doplnil, že v nebezpečném horském úseku bylo nutné jet nanejvýš opatrně: "Nemáme problém jet s kamionem 150 km/h, ale ty propasti co byly pod námi vypadaly opravdu hrůzostrašně."

Velký problém předchozích dní s brzdami se podařilo vyřešit svépomocí. "Brzdy konečně fungují, ale museli jsme přenýtovat obložení," vysvětluje konstruktér Radek Smolka. "Od dvacátého kilometru jsme jeli s defektem pravé zadní gumy, ale zvládali jsme to kompenzovat dohušťováním."

Dojem z velmi dobře rozjeté etapy nakonec pokazil defekt tentokrát pravého předního kola. "Museli jsme ven a dělat gumu, což nás stálo 20 minut a čtvrté místo. Nicméně jedeme dál a auto dnes fungovalo perfektně." Marek dojel 11ý a v celkovém pořadí figuruje na 16ém místě.

 Marek Spáčil se ještě krátce vrátil ke smolné třetí etapě, kdy na vrcholu nezdolané duny unikla z chladícího systému drahocenná voda. "Potřebovali jsme nalít do chladiče 35 litrů, které jsme postupně sehnali od fanoušků podél trati. Použili jsme i veškeré naše zásoby. Zbyla nám pouze 1 láhev a otázka byla, jestli ji vypít nebo nalít do chladiče. Skončila v chladiči, ale bylo to těžké rozhodnutí, protože žízeň je hrozná a dělat defekt v kombinéze, helmě a čtyřicetistupňových vedrech je vražedné, zejména když nemáte ani deci vody. Rozhodně bych nechtěl umřít na poušti a žízní."

Míla Janáček nezapomněl na dálku poblahopřát pětinásobnému vítězi dakarské rallye: "Chtěli bychom poblahopřát Čaginovi, který v úterý slavil čtyřicátiny a nadělil si k nim dárek v podobě 51. vítězství v etapě. Klobouk dolů."

Jiří Janeček – Viktor Chytka

Ani posádka J. Janeček a V. Chytka to neměla snadné – a zažili toho opravdu hodně. To, že čtvrtá etapa nebude bezproblémová, bylo jasné už při odjezdu Toyoty s. č. 373 z bivaku. "Odjížděli jsme s porouchaným zadním diferenciálem," popisuje situaci před startem Jiří Janeček: "Vzhledem k tomu, že nás čekaly duny, tak to bylo vážné. V rychlostní zkoušce se situace ještě zhoršila, když se nám na 22. kilometru zadní diferenciál rozsypal úplně. " S polovičním náhonem se duny v Atakamě téměř projet nedají.

Viktor Chytka popisuje, co se dělo dál: "Až po osmdesátý kilometr jsme se snažili jet jen na předek. Některé duny jsme dokonce couvali, abychom se přes ně dostali. Pak naštěstí přijela asistenční Tatra Martina Kolomého."

Vyprávění Jiřího Janečka o tom, co se dělo poté, připomíná tak trochu akční film: "Vyndali jsme zadní kardan a jeli vlečeni Tatrou až na 113. kilometr. Po cestě jsme šestkrát přetrhli pětitunovou tažnou kurtnu. Pak jsme navázali dvacetitunovou kamionovou a ta roztrhla tažné oko, takže jsme ji museli přivázat za rám. Dvacet kilometrů jsme vláli za Tatrou na čtyřmetrovém laně, takže nešlo ani vyjet do boku. Kdybychom se převrátili nebo jeli po boku, tak by to nebylo vůbec vidět. Byl to prostě neuvěřitelný a silně adrenalinový zážitek, který bych už nikdy nechtěl zažít."

Další dění znovu popisuje Viktor Chytka. "Díky pomoci naší asistenční Tatry jsme se dostali až na CP2. Protože nás ale čekaly velké duny, tak tažení dál nebylo možné. Z CP2 jsme proto odjeli na přední náhon po silnici. Díky tomu jsme neprojeli tři waypointy a nezbývá nám než čekat na to, jak nás komisaři potrestají."

Jiří Janeček bere nastálou situaci s nadhledem: "To je Dakar, to je rallye. Včera nám přálo štěstí, dnes zas někomu jinému. Každopádně se zdá, že se historie opakuje, protože přejezdy mezi Argentinou a Chile nám příliš nešly ani minulý rok."

 Dušan Kunovský

Dušan Kunovský při úterku zajel svůj standard a rychlostní zkoušku si pochvaloval: "Byla to opravdu pěkná erzeta a ani počasí nebylo k zahození. Proti včerejšku, který byl strašný, to dnes byla óda na radost. Auto jede tak jak má, dokonce i duny jsme projeli bez problémů. S naším dnešním výkonem jsem spokojený." Posádka před startem využila přítomnosti týmových Tater a pro jistotu si půjčila trochu nafty: "Jistota je jistota," doplnil Libor Latiňák.

 Většinový vlastník společnosti Central Group Dušan Kunovský díky dnešku trochu opravil svůj názor na závodění: "Dostal jsem opět chuť závodit. V 5. etapě nás ale zase čeká náročný terén, tak se musíme pořádně připravit." Dušan Kunovský do cíle etapy přijel na 54. místě, co znamená 40. místo celkově.

Oldřich Bražina

Olda Bražina, který v úterý startoval ze sedmé pozice se dnes výjimečně příliš neusmíval. Jeho stroj si totiž s hlubokými písky a dunami příliš nerozumí: "Chybí mi výkon a díky tomu se dostávám do problémů. Byl bych schopen jet mnohem rychleji, ale prostě to nejde. V písku mi to jede maximálně devadesát a to je málo. Nejhorší je, že teď už s tím nejde nic udělat. Prostě to musím dojet a třeba mi bude přát i trochu štěstí."

Navzdory problémům s výkonem svého stroje však Olin zůstává optimistou: "Je to jen závod, byť krásný závod. Na světě je ale i spousta jiných krás. Ono to nějak půjde."

Během závodu Olda figuroval na 9.-10. místě, nakonec etapu dokončil jako 11. ve své kategorii - čtyřkolek. Jeho ztráta činila necelých 27 minut. V celkovém pořadí si udržel osmou příčku.

Roman Krejčí

Roman Krejčí přijel na start rychlostní zkoušky málem pozdě, nikoliv však vlastní vinou: "Během tankování na hranicích mezi Argentinou a Chile jsem musel dlouho čekat ve frontě a pak málem nestihl start. Startoval jsem prakticky hned, jak jsem dorazil, takže jsem si ani nestačil nalít vodu do camelbagu."

Dnešní etapa se Romanovi příliš nezamlouvala: "Bylo to moc kamenité a rychlé a to mi nevyhovuje. V písku schované balvany jsou pro motorkáře doslova pastí. Naštěstí jsem neupadl."

Protože si Roman servisuje svůj stroj sám, tak se jej snaží na trati šetřit: "Raději moc neriskuji, protože bych to pak musel sám spravovat. Jedu s rozumem a pořád myslím na to, abych dojel."

Nicméně Roman zajel opět pěkně a dokončil etapu na 42. místě, se ztrátou necelých 33 minut na vítěze Marca Comu. V celkovém pořadí to znamená 44. příčku.

 Jan Veselý

Jan Veselý jel dnes po včerejším těžkém pádu s vypětím všech sil. Nastupoval do závodu s bolavými zády a během dne spolykal pět brufenů: "Strašně mě po včerejšku bolela záda. Celou spojovačku i etapu jsem jel ve stupačkách, protože jsem si prostě nemohl sednout. "

Vědom si včerejšího nebezpečného pádu, snažil se jet rozumně, ale přesto upadl: "Vytekl mi zadní tlumič, ale mám podezření na to, že ten tlumič způsobil již můj včerejší pád."

Honza jel také vůbec poprvé do velkých dun: "Dnes jsem si odbyl premiéru na velkých dunách a celkem mi to šlo. Člověk musí přemýšlet a číst terén i itinerář. S tím zatím ještě trochu zápasím, ale už je to mnohem lepší."

Nakonec Honza Veselý dokončil etapu se ztrátou 2h. Důležité ale je, že etapu dokončil v pořádku a po vlastní ose.

 Martin Kolomý

Martin Kolomý v této etapě pomáhal Toyotě Jiřího Janečka. "Jeli jsme svižně, Tatra jela bez problémů. Jirku s Viktorem jsme dotáhli až na CP2 a odsud jsme pak pokračovali sami."

  

Závěrem:

Přesun konvoje do Chile znamená nástup pouštních etap v obávané poušti Atamana, nejsuššího místa naší planety. Po projetí etapy se závodníci dostanou na pobřeží Tichého oceánu.

 

Dnešní etapa:

Etapa 5, středa 6. ledna 2010, Copiapo – Antofagasta, spojovačka 1 - 90km, rychlostní vložka - 483 km, spojovačka 2  - 97km, celkově 670 km

 Czech Dakar Team

Oficiální webové stránky týmu: http://www.czechdakar.cz/
Zdroj bleskových zpráv:
www.twitter.com/czechdakar
Facebook skupina:
http://www.facebook.com/group.php?gid=147641458166

 

 

 

Fotogalerie

Czech Dakar team, první fotky z Buenos Aires, Dakar 2010 - foto týmu

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu