Vyhledávání

Dakar 2010: Technika čtyřkolek na Dakaru

Dakar 2010: Technika čtyřkolek na Dakaru

Technika čtyřkolek na Dakaru

Často slyším mezi motorkáři, nebo jinými fanoušky „fundované“ diskuze o tom, jakou techniku na Dakaru používají quadisté. Pokusím se alespoň trochu osvětlit, jak tato kategorie technicky vypadá. Oproti motorkám jsou zde pravidla podstatně benevolentnější. Čtyřkolka může mít libovolný počet válců a její obsah je od letošního roku limitován obsahem 900ccm. U čtyřkolek navíc ani není omezen náhon, váha, nebo velikost kol. Vše záleží na jezdci. I díky tomu můžeme každý rok na startu vidět spoustu zajímavých přestaveb.

Průkopníkem této oblasti byl jednoznačně Pepa Macháček, který před několika lety použil motocyklový motor z Teneré do čtyřkolky Yamaha Banchee. Od té doby techniku zdokonaloval a posledních několik let jede na Yamaze Raptor s motorem z TDM 850 resp. 900. Stejné čtyřkolky letos sedlají i M. Plechatý a polák Sonik. Další zajímavou stavbou je čtyřkolka Olina Bražiny, který ještě v loňském roce sedlal starší tyřkolku po Machusovi (z období, kdy byly zakázány dvouválce). Letos jede na Polarisu Outlaw vybaveném motorem BMW 800.

Je zajímavé, že velká část čtyřkolkářů nevyužívá maximální objem motoru, který možňují regule. Například tovární KTM jedou „jen“ na jednoválci 525ccm. Je to do jisté míry dáno tím, že sportovní čtyřkolky mají maximálně 750ccm a pracovní stroje s těmito objemy, jak se ukázalo nemají pro dakar ty pravé vlohy.

Toto pravidlo ale samozřejmě potvrzuje výjimka v podobě bratří Patronelliových jedoucích na čtyřkolkách Can-am. Jedná se o rekreační model Renegade s dvouválcovým motorem Rotax o objemu 800ccm. Čtyřkolky jsou vybaveny náhonem 4x4 a mají nezávislé zavěšení všech čtyř kol. Motor nemá klasickou převodovku, ale jeho výkon je přenášen variátorem. Jezdec tedy pouze mačká páčku plynu a v případě potřeby řadí mezi pomalým a rychlým převodem, popřípadě zpátečkou. Pohon 4x4 jistě dokáže jezdce dostat z problémů, na druhou stranu váha těchto strojů hodně převyšuje 300 Kg. Pávě vysoká hmotnost, Variátor a pohon všech kol snižují Renegadům maximální rychlost, která Patronelliho v loňském dakaru připravila o vítěztví.

Ostatní výbava čtyřkolek je stejná jako na motorce, Roadbook, GPS, atd. Čtyřkolky musí mít dostatečné množství paliva i vody. Tu má jen pro zajímavost Sonik nalitou v trubkách nášlapů. Samozřejmostí je i další bezpečnostní výbava. Velká část čtyřkolkářů si také s sebou vozí rezervní kolo. Ráfky mohou na kamenitých pláních dostávat dost zabrat a celé kolo je nejjednodušším řešením. Pro čtyřkolky se používají čtyř až šestiplátnové pneumatiky většinou naplněné jen vzduchem. Při použití vzduchových polštářků dochází k problémům s vyvážením kola a Moose se v quadech prozatím také neosvědčil. 

Matěj Oliva pro  CDT

Czech Dakar team

 

Fotogalerie

Dakar 2010 - 4. a 5.. etapa objektivem fotografů Czech Dakar týmu

Další fotografie 1 2 3 4

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu