Vyhledávání

Na Hedvábné stezce 2010 vyválčil Aleš Loprais s Tatrou slušné 4. místo

Na Hedvábné stezce 2010 vyválčil Aleš Loprais s Tatrou slušné 4. místo

 Na Hedvábné stezce vyválčil Aleš Loprais 4. místo

Rallye Hedvábná stezka, mezi motoristickou věřejností známá spíše jako Silk Way Rally, se dočkala v rámci tzv. Dakarské série druhého ročníku, tentokrát plně na úrovni Ruska a s jasnou záštitou premiéra Putina. Na trati z Petrohradu do olympijského Soči byli podle předpokladů nejúspěšnější zástupci domácí „sborné“ z ruského Kamazu, jenž startoval se sedmi továrními stroji, ale v boji proti nim je čtvrté místo Aleše Lopraise cenným výsledkem.


Loprais Tatra Team vyvinul pro Silk Way Rally novou modifikaci kamionu Tatra 815. Výrazně bylo zapracováno na jízdních vlastnostech vozu díky změnám v rozložení vah, auto proti předešlé verzi výraně shodilo (až 500 kilogramů) a výkon motoru se podařilo vyladit až na bájnou hranici 735 kW (1000 koní). Testy ve slovenské Senici dopadly na výbornou, ale bylo zřejmé, že reálnou prověrku před velkým Dakarem bude představovat jen skutečná soutěž v plném nasazení proti domácím Kamazům.Tak se také stalo, byť realita se ukázala ještě obtížnější, než kdokoli očekával.

Soutěž samotná neměla vůbec nekvalitní obsazení, vždyť kromě továrních Kamazů a Aleše Lopraise přijel do Ruska testovat i Gerard de Rooy s nově vyvinutými speciály Iveco a jako velký soupeř se ukázal Franz Echter se speciálem MAN, jenž prokázal slibný potenciál. Od začátku soutěže se Aleš Loprais zařadil mezi úzkou skupinu soupeřů bojujících o pódiová umístění v jednotlivých etapách. Mnohdy se to i podařilo, vždyť ve třetí a sedmé etapě skončil Aleš druhý, v šesté etapě by třetí. Díky pečlivé přípravě se posádka s Milanem Holáněm a Jaro Miškolcim mohla na vůz po celou dobu stoprocentně spolehnout a pozitivní vývojové výsledky se v rallye plně osvědčily, přestože stupně vítězů v jednom šiku nakonec obsadil domácí Kamaz.

Alešova posádka si vybrala smůlu pouze ve dvou etapách, v nichž ji zdržely navigační obtíže (jednotlivé speciálky obsahovaly i čtyřnásobek skrytých průjezdních bodů proti Dakaru a staly se pro navigátory nejtěžší maratónskou zkouškou za poslední léta) a kuriózní závada zámku bezpečnostních pásů, která frenštátskému pilotovi znemožnila jízdu v plném nasazení. Samostatnou kapitolou byla obtížnost jednotlivých speciálních zkoušek, které jinak délkou nevybočovaly z dakarských zvyklostí. „Přijeli jsme do Ruska nejen kvůli testu našich nových řešení pro Dakar, ale také závodit a získat neocenitelnou zpětnou vazbu ze soupeření s početnějším a na domácí půdě silnějším soupeřem. Jsme rádi, že naše nová Tatra se plně osvědčila, rychlostně jsme hodně získali.

Na trati, kterou hodnotím jako obtížnější než dakarské etapy, šlo o prověření maximální výdrže lidí i techniky. Enormní množství děr, skoků a výmolů ve spojení s obrovskými nároky na navigaci, vysokým tempem jízdy a psychickým tlakem, otestovaly každého dokonale. Odjeli jsme domů nejen s cenami pro nejlepší netovární tým a zahraniční posádku, ale také se spoustou nových poznatků a vědomím, že svět kamionů v dálkových soutěžích nabral po dvou letech nový dech a technický vývoj u všech špičkových týmů postupuje znovu rychlými skoky vpřed, v dalších vývojových pracech tedy nelze ustrnout,“ shrnul Aleš Loprais své dojmy.

Vozy i posádky jsou nyní už doma a před celým týmem je repase kamionu pro hlavní bod nové sezony, dakarskou rallye v Jižní Americe. Historie Silk Way Rally se uzavřela jen na rok, už nyní se nahlas mluví o její nové podobě tak, aby využila obrovský potenciál pouští a stepí, obepínajících Kaspické moře. Hlavním bodem nadcházejících měsíců však bude třetí ročník jihoamerického Dakaru, na nějž se po překonání jistého vakua posledního roku chystá pravděpodobně nejnabitější smečka silných kamionových týmů v historii závodu.

Jiří Vintr / Loprais Tatra Team

www.loprais.cz

 

Fotogalerie

Hedvábná stezka 2010 - 7-etapa, foto Loprais týmu J.Jindra

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu