Vyhledávání

Druhým podnikem pokračoval seriál Mistrovství světa ENDURO v portugalské Vale de Combra

V horském městečku Vale de Combra 65 km jižně od Porta se sešla opět kompeletní světová soutěžácká elita, bojující o světové body do letošního osmidílného seriálu dvoudenních soutěží. Počasí si už dva dni před startem dělalo ze všech srandu. Neustálý dešťový příděl vody a chladno vůbec nepřipomínalo pobyt v nejjížnější části Evropy. Ještě před sobotním startem pořadatelé neustále díky rozmarům počasí měnily v pátek po průjezdu předjezdců některé části měřených testů. V některých místech se předjezdcům doslova nedařilo překonat připravené překážky.

Páteční přejímkou prošlo celkem 99  jezdců. Ve třídě E1 24 jezdců, v E2 a E3 po 22 jezdcích a nejvíce opět ve třídě juniorů, kde startovalo celkem 31 jezdců. Nechyběli ani jezdci KBS UAMK Teamu, i když jen ve dvoučlenné sestavě. Kvůli zranění z předešlé GP Švédska neodcestoval na jih Evropy V.Malkus a tak ve žlutočerných barvách startovali v E1 Jakub Horák a v E3 Juraj Dozsa. V Barvách klubu Městské policie Praha se pak představili další tři čeští jezdci. V E1 David Čadek, v E3 Vít Kuklík a v EJun Martin Kuklík. KBS UAMK Team ještě navíc dělá letos pravidelně servis pro slováka Stefana Svitka startujícího v E3.
Na startu sobotní etapy provázelo po předešlých děšťových přívalech kupodivu všech polojasné počasí. V průběhu dne se několikrát ukázalo v plné síle i sluníčko. Na jezdce čekal celkem 65 km dlouhý okruh s třemi časovými kontrolami a tradičně měřeným kros, enduro a extrém testem. Již tradiční se asi stalo při GP Portugal tankování v průběhu kola hned za časovou kontrolou bez servisu. Pořadatelé připravili pro jezdce vlastně takový delší speciál test. Na tuto časovou kontrolu bylo v prvním kole 26 minut  a na každé kolo se čas o minutu vždy snižoval. Ve finále se opravdu jednalo ve třetím kole spíše pro většinu jezdců o 24 minut dlouhý speciál test s několika kamenitými výjezdy. Pro řadu jezdců se tento úsek stal opravdu obtížným. Obtížné úseky nebyly ale jen v této jedné časové kontrole. Na celém okruhu bylo jen minimum asfaltových přejezdů, jelo se převážně v kamenitých korytech a po kamenitých cestičkách. Kromě všudepřítomných výjezdů se museli jezdci spouštět i z prudkých sjezdů, kde se motorky mnohdy kutálely sami dolů.

V sobotu sváděli na měřených testech pěkné souboje ve třídě E1 Ital S.Albergoni s Finem Aholou. Z vítězství se nakonec radoval Albergoni, který byl na náročné trati o pouhé necelé tři sekundy rychlejší za celý den, než Ahola. Z našich dokázal bodovat na šestnáctém místě Jakub Horák. Ten se nevavaroval pádům na měřených testech a v náročném terénu se s motorkou první den spíše pral, než podával kvalitní výkon. Pro poruchu na motocyklu hned v prvním kole (dvakrát přetržený řetěz a prasklá zadní brzdová hadice) odstoupil D.Čadek.
Ještě zajímavější souboj o vítězství než ve tř.E1 sváděli mezi sebou Francouz J.Aubert a Fin Juha Salminen ve třídě E2. Aubert byl nakonec v součtu časů za celý den rychlejší o 0,59 než Salminen. Ve třídě E3 si první dvě místa rozdělili finové. První skončil S.Aro, druhý M.Tarkkala. Skvělým výkonem se představil němec M.Kehr. Ten minulé dvě sezony bojoval především s V.Kuklíkem o sedmá až desátá místa a tady v Portugalsku vypálil všem rybník třetím místem. Na těžké tarati vybojovali body za 15.místo S.Svitko a hned za ním dojel šestnáctý V.Kuklík. Prasklý rám a poté i chladič svého Gas Gasu vyřadily J.Dozsu z bojů o cenné body. Následovala rychlá oprava v paddocku a předání motocyklu do uzavřeného parkoviště k bojům alespoň v druhém soutěžním dnu. Mezi juniory sváděli o prvenství boj Ital Oldrati a Francouz Bourgeois. Protože Ital v rychlé časovce nachytal tři předčasné minuty, radoval se z vítězství Bourgeois. Druhý dojel Španěl Mena a třetí Ital Balletti. Martin Kuklík dvakrát opravoval prasklý řetěz a opravou se zdržel přes dvacet minut. Při MS platí řády, že pokud se jezdec zpozdí do časové kontroly o více jak 15minut, je automaticky vyloučen. A tak Martinovi nezbylo nic jiné, než si v paddocku připravit motorku na druhý soutěžní den.

Druhý den již od půl páté ráno vydatně pršelo a foukal silný vítr. (Trochu jsme museli více přikurtovat stany, takže dobrý budíček) Pořadatelé nekompromisně neslevili z vypsaných nejrychlejších A časů a změnili pouze to, že se neměřil promoklý první extrém test. Na start se postavilo 94 jezdců. Celý den jezdci absolvovali za citelného ochlazení a v místních horách se neustále točící vydatné přeháňkové deště. V závěru prvního kola dokonce přišel příval krup. (docela to bolelo) Tyto přeháňky dokonale poznamenaly povrch tratě a to nejen na měřených testech. Hlavně na krosu, který byl na navážce se vytvořily v mnoha úsecích hluboké koleje plné vody. Pořadatelem slibované úpravy, hlavně v rychlé časové kontrole, se konyly jen na půl. Výjezdy se nezrušily, jen urovnaly díry a tak bylo opět veselo. Postupně v náročném terénu, neustálém přívalu vody a chladu odstupoval jeden jezdec za druhým. Nakonec to bylo především o dojetí do cíle. V kamení došlo i k několika zraněním a i motorky občas jezdce v tom náporu zradily. Cílem nakonec projelo jen 57 jezdců z 94 startujících druhý den. 
Ve třídě E1 vyhrál druhý den Španěl I.Cervantes před Albergonim a třetím Aholou. Podstatně zlepšenou jízdou, hlavně od druhého kola si připsal cenné body za 12.místo náš Jakub Horák. Ten se dokázal vyrovnat i s nástrahami na trati a i zmiňované rychlé časové kotroly, kde si i v posledním kole najel přes třicet vteřin. (Někteří nestíhali ale špička si najela necelé dvě minuty). Po rychlé časové kontrole v druhém kole vzdal i D.Čadek. Chytil pět tvrdých minut a poté odjel na cíl s tím, že dál už pokračovat nebude.
V E2 byl v neděli nejrychlejší J.Salminen, před Aubertem. Ve třídě E3 vypálil všem rybník mladý Francouz Ch.Nambotin, druhý dojel S.Aro a necelé čtyři sekundy za ním pak skvěle jedoucí M.Kehr. Lépe než v sobotu jel V.Kuklík, stačilo to ale jen na 13.místo. Hned za ním skončil Slovák S.Svitko, který ale chytil jezdnu minutu, když opravoval uražený brzdový pedál. Smůlu si opět vybral v barvách KBS UAMK teamu jedoucí Slovák J.Dozsa. I on podával druhý den zlepšený výkon, ale porucha spojky na jeho motorce ho opět vyřdila z bojů o světové body.

V juniorské třídě se prosadil mladý Ital Oldrati, před Bourgeoisem. Jinak to byla obzvlášť pro juniorskou třídu nesmírně těžká soutěž. Hovoří o tom i skutečnost, že dojelo jen 12 jezdců z 31 startujících. Martin Kuklík, který v cíli říkal že těžší soutěž ve své kariéře ještě neje, (to ale hlavně z našich asi nikdo) soutěž dokončil a dokonce se mu podařilo vybojovat body za 8.místo.

V průběhu pondělka a úterka se všichni přesouvají napříč celým Portugalskem a Španělskem k 35 km jižně pod Barcelonu, kde je v přímořském městě Sitges centrum třetí soutěže WEC letošního seriálu. Přejezd dlouhý cca 1200 km bude opět malým dobrodružstvím.

Z Portugalska zdraví L.Krupička

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu