Vyhledávání

Martin KOREŇ, Ondřej Čert ZÁRUBA, Braňo NIKŠ a Zdeněk FUSEK: pár otázek před FMX Brno

Martin KOREŇ, Ondřej Čert ZÁRUBA,  Braňo NIKŠ a Zdeněk FUSEK: pár  otázek před FMX Brno

Martin KOREŇ (Česká republika) 
Mezinárodní FREESTYLE MOTOCROSS RACE na brněnském výstavišti se kvapem blíží.

pozor : Soutěž o lístky na Motosalon v Brně 2010. Ještě stále můžete soutěžit !!

Do soboty 13.března už mnoho času nezbývá, dychtivé očekávání vládne mezi fanoušky i samotnými jezdci. Oslovili jsme další tři přední české freestylisty a položili jim deset naprosto stejných otázek. Jejich odpovědi se v ledačems shodují, jiné prozrazují odlišné osobnostní nuance. Nemusíme ani číst mezi řádky a poznáme, že freestylisté nevyznávají „free“ způsob života zdaleka jen na motocyklu. Přesvědčte se sami.


1) Co vás odvedlo od motokrosu k freestylu?
Ve freestylu jsem našel svobodu a nové životní cíle.

2) Začátky asi nebyly snadné. Nechtěl jste s freestylem někdy praštit?
Určitě ano. Každé zranění leze hodně na psychiku a člověk se začne ptát sám sebe, jestli to stojí za to. Několikrát jsem se vrátil do tohoto sportu silnější s tím, že přestat nedokáži. Je to prostě droga.

3) Co Vás na freestylu fascinuje?
Pocity z letu, překonávání strachu. A kompletní život kolem freestylu, od kamarádů až po cestování.

4) Jak často trénujete?
To se takhle říct nedá..., když to jde a je nálada, tak jdu jezdit.

5) Pozorujete na sobě zlepšení? Osvojujete se daší triky?
Důležité je, že mě to baví a mám dobrý pocit ze svých triků. To ostatní je mi jedno.

6) Kterého triku ze svého repertoáru si nejvíc ceníte?
Whipu. Protože ve whipu vidíš nejvíc stylu a nikdy se ti ten trik neokouká.

7) Jaké technické úpravy freestylového motocyklu jsou nejdůležitější?
Správně namíchat benzin s olejem. Jinak jsi v p..... třeba i s turbem.

8) A co životnost freestylového motocyklu?
Když se o ni budeš starat, tak klidně i tři roky.

9) Kam až byste chtěl posunout svoji freestylovou laťku?
Pro mne je styl důležitější než nejnovější triky.

10) Co plánujete předvést divákům v Brně?
Hrozně moc se do Brna těším! Mým cílem je dostat se na bednu a být večer první na baru.

Ondřej Čert ZÁRUBA (Česká republika)
Ondra "Čert" Záruba, je 17ti letý fracek z Valašského Meziříčí, posazený v 5ti letech na krosku a který se po 10ti letech motokrosu, s mnoha úspěchy na bedně, dostal k FMX díky Petru Kuchařovi. Zásluhou tvrdého tréninku se velice rychle zařadil mezi českou FMX smetánku. Jeho triky, koly dolů, jsou protažené do maxima a jeho cílem je konečně dotáhnout backflip, který sice již trénoval, ale v repertoáru mu stále ještě chybí. Nejraději trénuje na svém tréninkovém placu v Krhové u Valašského Meziříčí, kde také žije. Vždy, když je venku pěkně, přijde ze školy a jde jezdit. Navštěvuje druhý ročník Obchodní akademii ve Valašském Meziříčí. V budoucnu by se chtěl samozdřejmě věnovat tomu, co ho nejvíc baví, FMX, ale také vystudovat vysokou školu. Ve svém volném čase jezdí v zimě na snowboardu.

1) Co vás odvedlo od motokrosu k freestylu?
Byla to chuť skákat z rampy, předvádět se, skákat co tě napadne. A také to, když jsem při motokrosových závodech v Dubňanech poprvé v životě viděl freestyle. Skákal tam Kuchta a já bylz toho hotový.

2) Začátky asi nebyly snadné. Nechtěl jste s freestylem někdy praštit?
Konkrétně můj začátek s freestylem snadný nebyl. Hned při prvním skoku jsem docela špatně spadl, zapadl mi jazyk, zlomil jsem si tři hrudní obratle a byl doskákáno. Taťkovi a mamce se to moc nelíbilo, nechtěli abych to zkusil znovu. Ale když jsem se pak uzdravil, věděl jsem, že nemohu jinak. Upravili jsme dopad, který měl také svůj podíl na tom, že jsem spadl. Posunuli jsme rampu blíž a začal jsem znovu, ale o něco opatrněji. Začátky jsou na freestylu určitě jednou z nejobtížnější věcí.

3) Co vám na freestylu fascinuje?
Fascinuje mě všechno. Když sednu na motorku a jdu skákat, mám ten nejlepší pocit. Když se mi povede nějaký nový trik, tak je to hrozná euforie, která mě naplňuje. Když vidím lidi, jak je to baví a řvou, je to také parádní pocit. Freestyle mě prostě moc baví.

4) Jak často trénujete?
V létě trénuji docela často. Když je dobré počasí, přijdu ze školy, sednu na motorku a jedu skákat. Hell´s park (název mého tréninkového parku) mám kousek od baráku, přejedu jenom cestu a mohu skákat. Pokaždé, když jdu trénovat, přemýšlím, co bych mohl zkusit nového.

5) Pozorujete na sobě zlepšení? Osvojujete si další triky?
Určitě. V roce 2008 jsem se naučil dost triků, což jsem vůbec nečekal. Loni jsem se snažil pilovat styl jejich provedení. Chybí mi back flip, který jsem už trénoval, ale zatím jen do foam pitu (pěnové jámy). Letos bych se chtěl naučit trik tsunami, moc se mi líbí. Také chci protahovat triky, které už umím.

6) Kterého triku ze svého repertoáru si nejvíc ceníte?
Nejvíc si cením určitě jackhammeru. Je to trik, kdy se držím nohama pod řídítky. A proč si ho tak cením? Je to jeden z mých prvních triků, které jsem se naučil a hned jsem ho začal hodně protahovat. A dobrý pocit mám také z double hart attack look backu.

7) Jaké technické úpravy freestylového motocyklu jsou nejdůležitější?
Na motorce máme vyřazené díry pod sedlem, které potřebujeme k mnohým trikovým kombinacím. Dále je to snížené sedlo, čímž máme více místa na nohy. Například když děláme no foot can. Důležitá věc je také tvrdší pérování. Jinak není nic moc potřeba, máme normální motokrosové motorky.

8) A co životnost freestylového motocyklu?
Ta je veliká. Skáči na modelu 2008 a není vůbec zapotřebí něco měnit. Motorky nejsou skoro v žádném zápřahu. Jednou za rok se zkontroluje motor, jinak nedělám nic. Takže motorky jsou na tom docela dobře.

9) Kam až byste chtěl posunout svoji freesytlovou laťku?
Chtěl bych se neustále zlepšovat. Naučit se triky, které se mi líbí a protahovat je. Nejvíc ze všeho bych chtěl začít pravidelně flipovat.

10) Co plánujete předvést divákům v Brně?
Dlouho jsem neskákal, takž jsem na Brno docela nažhavený (smích). Na výstavišti se pojede speed and style, což bude pro lidi zajímavá podívaná. Budu se snažit skákat všechny triky, které umím. Do Brna se těším opravdu moc!

Zdeněk FUSEK (Česká republika)
Narodil jsem se na Vánoce takže jsem opravdu pěkný dáreček. Od mala mě bavilo vše co má 2 kola (hlavně rozebírat) a vše kolem toho, asi proto jsem od šmíru až do dneška, samozřejmě že jsem začínal na různých babetách, fechtlech a podobných malorážkách.

1) Co vás odvedlo od motokrosu k freestylu?
Životní styl a hlavně moje povaha. Rád riskuji a odlišuji se.

2) Začátky asi nebyly snadné. Nechtěl jste s freestylem někdy praštit?
Chtěl. Už několikrát, ale zatím práská freestyle se mnou.

3) Co vám na freestylu imponuje?
Může ho dělat jen pár lidí, je to něco, jako být vyvolený v Matrixu (smích).

4) Jak často trénujete?
Podle nálady a podle toho, jak otravuje Lisáček (motorka). Ale většinou třikrát týdně ve svém FMX parku.

5) Pozorujete na sobě zlepšení? Osvojujete si další triky?
Víc než nové triky pozoruji poslední dobou na sobě újmy na zdraví (smích).

6) Kterého triku ze svého repertoáru si nejvíc ceníte?
Asi striper, nějak se tam dokáži protáhnout, ani nevím jak.

7) Jaké technické úpravy freestylového motocyklu jsou nejdůležitější?
Plná nádrž benzinu!!!!!!!!!!

8) A co životnost freestylového motocyklu?
U Lisáčka tak jeden rok, moje asi deset let...

9) Kam až byste chtěl posunout svoji freestylovou laťku?
Snížit četnost potencionálních držkopádů (smích).

10) Co plánujete předvést divákům v Brně?
Do Brna se těším vždycky. Pokaždé doufám, že tam bude někdo z Úrazové nermocnice a uvidí, že ty účty za operace mají alespoň trochu význam (smích).

 Braňo NIKŠ (KTM, Slovenská republika)
Motokrosový freestal nachází svoje aktivní příznivce postupně také v sousedním Slovensku. Zatím nejznámějším slovenským freestylistou je Bratislavan Braňo Nikš, jehož jméno nabídne i startovní listina mezinárodního Freestylu Motocross Race, kterému budou diváci aplaudovat v sobotu 13. března na brněnském výstavišti.


Jak jste se dostal k motoristickému sportu?
Motorky mě bavily už od dvanácti roků, kdy jsem osedlal prvního simsona. Potom přišla Cagiva a jiné silniční motorky. Zároveň jsem závodil a prováděl freestyle na bicyklu BMX. Poté jsem se dal na motokros. Ten jsem jezdil na amatérské úrovni a podařilo se mi vyhrát pár lokálních západoslovenských závodů. No a nakonec to vyústilo sportem, který dělám v současnosti.

Co vás přivedlo k freestylu?
Začínal jsem v roce 2007 zásluhou mého bratrance Milana Nikše, který byl jedním z nejlepších freestylových jezdců v Rakousku. Milana jsem také považoval za svůj první freestylový vzor.

Byly vaše freestylové začátky tvrdé?
Byly tvrdé hlavně z hlediska místa na trénink. V průběhu dvou let jsem postavil tři skoky na různých místech , ale lidé jsou schopni zničit i takové věci, jako hlíněný doskok či ocelovou rampu.
Trénoval jste coby samouk, nebo vám někdo pomáhal?
Z počátku jsem dostal pár cenných rad od bratrance a a od mého italského přítele Mattia Marinelliho. Většinou ale trénuji sám.

Z Bratislavy do Hustopečí, kde bydlí Petr Kuchař, to není daleko. Jezdíte za ním pro freestylové „rozumy“?
Přesně tak, Hustopeče jsou blízko, takže jsem s Petrem už absolvoval pár tréninků. Pokaždé jsem si od něho odnášel velmi cenné rady.

Který z freestylových triků, které už ovládáte, je nejobtížnější?
Na podzim jsem se naučil double grab. Ten je těžký v tom, že ne vždy se člověk správně trefí zpátky na řídítka motocyklu. Velmi si cením možnosti absolvovat jakoukoliv freestylovou show, jako například 13. března v Brně.

Kolik je na Slovensku momentálně motokrosových freestylistů?
O žádném nevím, ale pár kluků chce s freestylem začít. Pevně doufám, že se jim to podaří.

Co byste chtěl ve freestylu perspektivně dokázat?
Na BMX i na pitbiku umím backflipa a v letošní sezóně bych ho rád vyzkoušel i na velké motorce a na velkou vzdálenost.

Jak se na blížící freestyl v Brně těšíte?
Těším se, že si dobře zajezdím s kámoši a před téměř domácím publikem. Předvedu triky jako double grab a hartattack, pokusím se i o nějaká komba.

Forsage

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu