Vyhledávání

Více než stovka jezdců na MS v enduru v Portugalsku

Více než stovka jezdců na MS v enduru v Portugalsku

21.-22.03.2009, GP Polisport PORTUGALSKO-Penafiel) PRVNÍ DVODENNÍ PODNIK LETOŠNÍHO SERIÁLU MS ENDURO,

Úvodní podnik byl odstartován podle nových pravidel již v pátek večer takzvaným Super testem. Na start se postavilo celkem 104 jezdců. (E1-19, E2-33, E3-16, EJ-36). Jezdci absolvovali krátké kolečko z paddocku klasickým startem z rampy po dvojicích, jediným rozdílem bylo, že nestartovali po minutě, ale vždy po dvou minutách. Po příjezdu na místní tréninkový fotbalový stadionek, ktarý byl osvětlen, se jezdci postupně řadili do dvojic a na povel startérů pak absolvovali paraelně vyznačený test s několika kládami, umělými skoky, sypkým kamením a křížením uprostřed skrz dřevěnou lavici. Okolo se na místní stráni sešelo docela hodně diváků. Jelikož nebyla nouze o dramatické pády, tak se všichni dobře při této nové shou bavili. I když jezdci startovali kvuli atraktivitě po dvojicích, rozhodující byl dosažený čas, který se jezdcům započítával do sobotní etapy.

Nejrychlejším jezdcem Supertestu byl mladý švéd J.Ljunggren. Ve třídě E1 startovali společně oba naši jezdci J.Horák a D.Čadek. Oba dva se nevyvarovali pádům a tak z toho bylo 15.místo pro Čadka a 18.místo pro Horáka. Ve třídě E1 se poprvé ve své kariéře postavil na start světového šampionátu mladý Milan Engel. I když v něm klády a dřevěné překážky vzbuzovaly respekt, nezačal nejhůře. Ale i on měl pád a tak z toho bylo 32.místo.

Na start sobotní etapy, která startovala v devět hodin ráno za mlhavého počasí, se postavilo opět všech 104 jezdců. Hustá mlha, která jezdce provázela nejen na trati, ale pochopitelně i na měřených testech, ztěžovala jezdcům orientaci. Především na prvním kros testu nebylo místy ani vidět vyznačení testu. Před polednem se ale mlha vytratila a pálící sluníčko (opět kolem 30stupňů) dokonale vysušovalo nejen terén po ranní rose ale v průběhu všech čtyř kol i většinu jezdců. Náročný a především kamenitý terén s mnoha úzkými stezkami jezdcům ubíral postupně síli. Do první časové kontroly, ta byla bez servisu, se najíždělo z počatku dne kolem pěti minut. V posledním kole, kdy už byl terén pěkně rozbitý a vyžadoval soustředění, měli jezdci co dělat, aby si najeli alespoň dvě minuty na vydechnutí. Navíc tato časová kontrola měřila 1hodinu a 10minut. O něco méně měli jezdci najeto v servisní kontrole v paddocku.

Na tento úsek bylo 40minut a navíc se jel enduro test a extrém test. Zde se najíždělo mezi 1 - 2 minutami a když se něco nepovedlo na extrém testu, který byl místy hodně náročný i pro světovou špičku, tak nebyla nouze ani o pminutové penalizace. Jinak Kros test se jel na vyprahlé hlinito písčité louce, kde se postupně dost prášilo. Celý okruh byl předem prohrnutý bagrem. Dlouhé roviny s tállými zatáčkami byly doplněny něklolika skoky. Obdobně byl postaven i endurotest. Divácky nejzajímavější byl extrém test, postavený přímo ve městě. Nesčetné množství klád se střídalos vekými pneumatikami, volnými vekými kameny a úzkými a prudkými výjezdy, kde se udělaly hluboké koleje. Zde se potrápili i piloti z nejužší světové špičky.


Ve třídě E1 sváděli od začátku prvního testu souboje o post nejvyšší Fin M.Ahola s Italem S.Alberonim a Francouzem A.Meem, ktrý do E1 přestoupil ze třídy E2. Nakonec s přehledem vyhrál o minutu Ahola. Pády na extrém testu se připravil o druhé místo Albergoni, když ho o necelých pět vteřin přeskočil Meo. D.Čadkovi ani J.Horákovi se příliš nedařilo. Čadek sice na kros testu prokazoval, že mu tento povrch a styl testu vyhovuje a zajížděl zde solidní časy. Horší už to bylo na endurotestu a nejvíce se oba jezdci potrápili vždy na kládách v extrémtestu. Horákovi navíc vůbec nesedl ani místní krostest. Pády na testech se oba postupně navíc připravovali o potřebné síly, které ve čtvrtém náročném kole scházely. Rozhodně se také určitě projevila nerozjetost na takovém to povrchu, jaký v Portugalsku je, před sezonou.

Ve třídě E2 se očekával souboj mezi loňským mistrem světa J.Aubertem z Francie, který přesedlal z Yamahy na KTM, s Finem J.Salminenem na BMW. Ten se ale především v sobotu nekonal. J.Auber jel suveréně nejrychleji z celého startovního pole a s přehledem vyhrál o 1min 24sec před týmovým kolegou A.Belomettim a překvapivě třetí dojel Polák B.Oblucki na Husqvarně. Na J.Salminena zbylo až 5.místo. Rychlejší byl ještě na 4.místě Francouz R.Thain na TM.

V E3 se očekával nástup po dvou letech jezdícího v USA Angličana D.Knighta, který přestoupil k BMW. Tomu se ale podobně jako Salminenovi v E2 nedařilo. Knight byl sice nejrychlejší na extrémtestech, ale vůbec mu nesedl především endurotest. Nakonec obsadil 6.místo. O prvenství tak bojovali od prvního testu Španěl I.Cervantes se s vým týmovým kolegou a loňským mistrem světa této třídy Finem S.Arem a Francouzem S.Guillauemem jedoucího na Husqvarně. V tomto pořadí se také nakonec postavili na podium pro tři nejlepší v této třídě za sobotní etapu.

V tradičně nejpočetněji obsazené juniorské třídě kde startoval i náš M.Engel (dá se říci jeden z nejmladších startujících jezdců v Portugalské GP) se po odchodu Oldratiho do E1 přetahovali o post nejvyšší hned tři jezdci. Španěl O.Mena, který přešel od KTM na Husaberg, další Španěl L.Santolino na KTM Francouz S.BOZZO na Husqvarně. Pro tuto třídu to bylo na Portugalské půdě opravdu tvrdé, na tomto se schodla i JURY při svém večerním zasedání. Dvanáct jezdců z 36 startujících do cíle nedojelo. Pro M.Engela,který jede svoji první sezonu v 18ti letech v mistrovství světa v barvách KBS UAMK teamu Unhošť, je prvořadým úkolem dojížďet do cíle a především sbírat v letošní sezoně zkušenosti.

To se tomuto mladému odchovanci Jiřetínského Motoklubu v první sobotní etapě povedlo. Přesto, že měl po celý den problém s karburátorem (zůstával viset sytič) dokázal dojet do cíle. Jeho vyprávění v cíli bylo pak opravdu zajímavé, co vše viděl na trati a testech poprvé a nechápal, co se dá s enduro motocyklem absolvovat. I když ho rovněž nejvíce potrápily klády na extrémtestu, ukázal že je bojovník. ¨

Vyčerpání z únavných sedmi hodin sobotní etapy pak bylo vidět nejen na našich jezdcích, ale i při absolvování procházky popaddocku, pak na většině startovního pole.

Na druhý, nedělní den Jury a pořadatel rozhodl upravit časové limity na jednotlivé kontroly. Měřily se všechny testy, přičemž se v prvním kole jel jen jeden extrem test. Jinak zůstalo vše jako v sobotní etapě. V noci se pak nad paddockem rozfoukal silný vítr, takže bylo o práci postaráno. Létalo vše co nebylo pevně upoutané a odneslo to několik stanů a markýz na autech. Tento vítr, i když o něco slabší vydržel skoro po celou nedělní etapu. Jinak opět svítilo sluníčko, akorát teplota byla kvůli větru o něco nižší. Na testech a po trati se už vyjely nepříjemné koleje a hodně se rozbyl povrch. Tím se pochopitelně absolvování jednotlivých úseků stávalo náročnější. Na některých jezdcích byla vydět postupně velká únava. Některým pak nevydržely motocykly. To platí především o Germainovi z E1, jehož Yamaha se zastavila a cíl neviděl ani Knight na BMW a Sagar na Husabergu.

V E1 potvrdil svoji výkonnost Ahola, který vyhrál před Albergonimo 35sec, třetím místem se pak vytáhl mladý Ital Oldrati. Našim tak trochu scházely síly na lepší umístění. I tak si zaslouží uznání za dojetí do cíle. D.Čadek bodoval za 15.místo a J.Horák pak dojel za ním na 16.místě.

V E2 byl opět nejrychlejší famozně jedoucí J.Aubert, který byl nejrychlejší i absolutně. Druhému Španělu Ch.Guerrerovi nadělil minutu a půl. O jedno místo oproti prvnímu dni si polepšil Francouz R.Thajn, který dojel na 3.místě. Nedařilo se opět J.Salminenovi, který se tak po dlouhé době nevešel po oba dva dny na stupně vítězů. V neděli dojel na 6.místě.

Třídu E3 vyhrál opět I.Cervantes o třičtvrtě minuty před Francouzem Ch.Nambotinem na Gas Gasu. Pro třetí místo si opět dojel S.Guillaume. BMW D.Knighta se zastavilo v polovině druhého kola a pro poruchu nedokončil ani T.Sagar.


V juniorské třídě si dojel pro první místo opět dobře jedoucí O.Mena na Husabergu. Druhé místo pak vybojoval zlepšeným výkonem loni celkově čtvrtý J.Joly na Hondě. Třetí dojel L.Santolino. Dá se říci, že tak trochu slavilo dnes české juniorské enduro. Milan Engel dokázal zlepšeným výkonem především na enduro a kros testu dojet nakonec pro svůj první světový bod za dvacáté místo. Před odjezdem by se asi našlo málo jedinců, kteří by v takový úspěch v nejpočetněji obsazované třídě věřili. Lepší umístění Milanovi pokazila jen nezkušenost s náročným extrémtestem, kde se nevyvaroval pádům.

Všichni jso sice unavení, ale žádné zranění. V neděli večer a celé pondělí budeme ještě zde v Portugalsku připravovat motocykly na následující GP. Ta se jede následující víkend 28.-29.03.2009 ve Španělské Igualadě nedaleko Barcelony. Tam budeme přejíždět v úterý.

Zdravíme z Portugalska, L.Krupička

 

Fotogalerie

Enduro - MS 2007 ve Španělsku

foto Laďa Krupička

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu