Vyhledávání

24 hodin Le Mans 2008: Druhý hattrick pro Audi v Le Mans

24 hodin Le Mans 2008: Druhý hattrick pro Audi v Le Mans

• Capello/Kristensen/McNish vyhráli drama
• Osmé vítězství Audi v desátém startu
• Audi R10 TDI zůstává neporažené

Audi R10 TDI zůstává i po letošním závodě 24 hodin Le Mans neporažené, když také třetí start proměnil vůz se vznětovým motorem ve vítězství v nejtěžším vytrvalostním závodě světa. Jen těžko bychom hledali v uplynulých 76 ročnících napínavější závod, v němž nakonec triumfovalo trio Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish.

S napětím očekávaný duel mezi Audi a Peugeotem se nakonec vyplnil do puntíku. Před rekordní kulisou 258 500 diváků předvedli oba výrobci se svými dieselovým sportovními vozy napínavý souboj, jenž rozhodlo Audi s náskokem 4,31 minuty.

Během celého závodu nebyl rozdíl mezi vítězným Audi a nejlepším Peugeotem větší než jedno kolo. Zatímco Peugeot udával tempo v úvodní fázi, v noci se prosadila spolehlivost a výkonnost Audi R10 TDI. Když v Le Mans začalo pršet, převzali ve čtvrt na šest ráno vedení Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish a už před sebe nikoho nepustili. Ve tři hodiny odpoledne projeli vítězně do cíle, po 381 odjetých kolech (5194,6 km), a průměrné rychlosti
216,300 km/h.

Na mokré vozovce mohli piloti Audi využít převahu motoru Audi TDI a získali jednokolový náskok. Zároveň profitovali ze skutečnosti, že Audi Sport Team Joest odstartoval s takovým nastavením vozu, které představovalo nejlepší kompromis pro suchou a mokrou trať. Zatímco konkurence musela během závodu setup přestavovat na mokro, tak jezdci Audi pouze měnili pneumatiky.
K tomu docházelo velice často, protože podmínky se v druhé polovině závodu neustále měnily. Pneumatiky suché, intermedia, mokré – rozhodující bylo trefit se ve správný okamžik do správné volby.

Jezdci týmu Audi Sport Joest přitom využívali svých bohatých zkušeností a jeli bezchybně. Jedinou dramatickou chvilku zažili v závěrečné fázi při nezaviněné kolizi při předjíždění pomalejšího automobilu. Naštěstí se obešla bez následků a prokázala robustnost sportovních vozů Audi R 10 TDI, který absolvoval celý závod bez nejmenších technických problémů.

Skot Allan McNish si připsal druhé vítězství v Le Mans od roku 1998 a první s Audi. Dán Tom Kristensen zvýšil počet prvenství z Le Mans na rekordních osm a Ital Dindo Capello vyhrál po letech 2002 a 2003 potřetí. Team Audi Sport Joest získal s Audi R10 TDI třetí vítězství v řadě a po letech 2000 až 2002 má na kontě již druhý hattrick: tří vítězství se stejným týmem. Při 10. startu v závodě 24 hodin zvítězilo Audi již poosmé. Od roku 2000 nenašla „Audi Technologie“ v Le Mans přemožitele.

Obě další Audi R10 TDI dojely na 4. a 6. místě. Mladíci Lucas Luhr, Alexandre Prémat a Mike Rockenfeller měli ještě před koncem závodu šanci na stupně vítězů, když se dostali na třetí místo. V předposlední hodině však museli vyměnit olejový filtr vidlicového dvanáctiválce TDI. Smůlu měli také Frank Biela, Emanuele Pirro a Marco Werner. Vítězové z let 2006 a 2007 ztratili šanci na lepší umístění v neděli ráno výměnou spojky.

„Byl to úspěch jezdců, týmu a výkonnosti technologie Audi TDI – triumf spolehlivosti,“řekl Rupert Stadler, předseda představenstva AUDI AG, který závod v Le Mans sám sledoval z boxů. „Byl to nejnapínavější závod Le Mans, na který si vzpomínám. Měli jsme silného soupeře s extrémně rychlým autem. Opět se ukázalo, že v Le Mans rozhoduje především spolehlivost.“

Dindo Capello: „Byl to jedinečný a perfektní závod. Jsem přešťastný a hrdý, že jsem součást tohoto týmu. Naše Audi nemělo nejmenší problém, v boxech jsme neztratili ani sekundu.“

Allan McNish: „Jsem šťastný, že jsem konečně vyhrál 24 hodin Le Mans s Audi, už několikrát jsem měl k vítězství hodně blízko. Přestože byla tentokrát konkurence těžší a počasí nevypočitatelné, tak všechno klaplo. Na startu jsem nic neriskoval a spokojil jsem se jet za Peugeotem, který měl brzy problémy nejrůznějšího druhu. V dešti byla trať extrémně kluzká, připadal jsem si chvílemi, jako bych jel na ledě. Naštěstí se auto chovalo skvěle. Ale když člověk sedí za volantem v takových podmínkách déle než tři hodiny, musí se stoprocentně koncentrovat. Nejmenší chyba by neznamenala jen opuštění tratě, ale havárii a konec závodu.“





Audi je celosvětově uznávaným konstruktérem a výrobcem automobilů prestižní třídy. Prodeje Audi už dvanáct let nepřetržitě rostou, v roce 2007 automobilka Audi prodala 964 151 vozů, což představuje meziroční nárůst o 6,5 % oproti předcházejícímu roku.

Prodeje automobilů Audi na tuzemském trhu rostou už 13 let po sobě – vloni se pro vozy Audi v ČR rozhodlo 3340 zákazníků, což oproti 2804 vozům prodaným v roce 2006 představuje nárůst 19,1 %. Audi je tak opět nejúspěšnější prémiovou značkou na českém trhu.

PR

 

Fotogalerie

Le Mans 2008 a český tým, celkově devátý, foto BPA P.Frýba

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu