Vyhledávání

24 hodin Le Mans 2010 v cíli: První a trojnásobný triumf Audi R15 TDI s turbodmychadlem VTG

24 hodin Le Mans 2010 v cíli: První a trojnásobný triumf Audi R15 TDI  s turbodmychadlem VTG

 Značka Audi dosáhla rekordního vítězství v Le Mans s novou technikou
• První triumf v Le Mans s turbodmychadlem VTG (Variable Turbine Geometry)
• Nový rekord v ujeté vzdálenosti díky hospodárnosti a spolehlivosti
• Všechny tři vozy Audi R15 TDI na prvních třech místech

Značka Audi podeváté zvítězila v legendárním závodě 24 h Le Mans, a tím se v historických statistikách dotáhla na značku Ferrari. Pouze Porsche má na svém kontě více vítězství v klasickém francouzském vytrvalostním závodě.


V letošním 78. ročníku slavného závodu byly opět rozhodujícími faktory hospodárnost a spolehlivost, v nichž speciálně vyniká značka Audi, která se těší pověsti výrobce velmi hospodárných automobilů. Tři vozy Audi R15 TDI nasazené týmem Audi Sport Team Joest ujely celý závod bez nejmenších technických problémů a v nejrychlejším závodě 24 h Le Mans všech dob obsadily první tři místa. Po letech 2000, 2002 a 2004 je to již počtvrté, co se značce Audi podařilo v Le Mans obsadit všechny stupně vítězů.

„Všichni zaměstnanci značky Audi mohou být hrdí na tento historický triumf. Spolehlivost, hospodárnost a trvale udržitelný rozvoj jsou v současnosti mimořádně důležitými tématy pro automobilové výrobce. A jsou to přesně ty oblasti, v nichž jsme tento víkend demonstrovali svou převahu,“ poznamenal Rupert Stadler, předseda představenstva společnosti Audi AG, který sledoval vzrušující závod přímo na francouzské trati. „Byl to jeden z nejnapínavějších závodů v historii Le Mans. Je to počtvrté, co značka Audi obsadila v Le Mans všechna tři místa na stupních vítězů a bezpochyby je to nejcennější vítězství, jakého dosáhla po největší bitvě v historii naší účasti v tomto závodě. Velmi si vážím výkonu našeho týmu, který vložil do závodu neuvěřitelné úsilí, a tímto jim za jejich úspěch děkuji. Peugeot byl skvělým soupeřem, který nás donutil vydat ze sebe všechno. Francouzský tým si za to zasluhuje náš respekt.“

„Po třetím místě v loňském roce jsme chtěli letos přivést z Le Mans do Ingolstadtu a Neckarsulmu opět vítěznou trofej a tohoto cíle se nám podařilo dosáhnout působivým způsobem,“ prohlásil Dr. Wolfgang Ullrich, vedoucí oddělení Audi Motorsport. „Jsem velmi hrdý na náš tým a srdečně děkuji celému týmu a každému, kdo se podílel na tomto úspěchu.“

Celkově devátý triumf značky v Le Mans umožnilo nové technické řešení, které tým Audi Sport vyvíjel v přísném utajení v průběhu posledních tří let. Tajemstvím úspěchu je motor V10 TDI závodního vozu Audi R15 TDI přeplňovaný turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek VTG (Variable Turbine Geometry), který dosahuje nejvyššího výkonu přibližně 440 kW.

Turbodmychadla VTG jsou standardní součástí sériově vyráběných motorů Audi TDI. Jejich nasazení v Le Mans přineslo inženýrům značky Audi cenné zkušenosti pro další vývoj techniky přeplňování pro menší a velmi úsporné přeplňované motory, které se budou používat v budoucnosti. „V Le Mans se musíme potýkat s teplotami přesahujícími 1000 °C, které se u dosud vyráběných sériových motorů nevyskytují,“ vysvětluje Ulrich Baretzky, vedoucí vývoje motorů u Audi Sport. „Kvůli downsizingu se však do této oblasti provozních teplot dostanou i sériově vyráběné motory. VTG je tedy dalším příkladem, jak u Audi funguje přenos technického know-how mezi motoristickým sportem a sériovou výrobou.“

V roce 2010 byly nároky na vznětové motory mimořádně vysoké kvůli novým restrikcím v závodních předpisech. „Dosažení vyššího výkonu bez ztráty spolehlivosti bylo obrovskou výzvou, s níž si náš tým poradil vynikajícím způsobem,“ řekl Dr. Wolfgang Ullrich, šéf oddělení Audi Motorsport, po závodě. „V letošním závodě jsme nevyužili celý potenciál motoru V10 TDI, abychom si mohli být jisti absolutní spolehlivostí. Z toho důvodu nám bylo již před závodem zcela jasné, že nebudeme mít nejrychlejší vůz. Místo toho jsme vsadili na maximální spolehlivost a hospodárnost. Vývojovým cílem pro R15 plus bylo snížení spotřeby o 20 procent. Tohoto cíle jsme dosáhli. V uplynulých měsících jsme na tom velmi tvrdě pracovali. Díky tomu je pro nás tento úspěch, k němuž přispěl také perfektní výkon celého týmu, ještě větším zadostiučiněním.“

Jezdci Timo Bernhard (Německo), Romain Dumas (Francie) a Mike Rockenfeller (Německo) ujeli s vítězným Audi R15 TDI celkově 397 kol za 24 hodin. To znamená, že s ujetou vzdáleností 5410 kilometrů překonala tato trojice rekord, který v roce 1971 stanovili jezdci Dr. Helmut Marko a Gijs van Lennep za volantem Porsche 917. Starý rekord byl považován za nepřekonatelný, protože rovinka Hunaudières neměla tehdy žádné šikany. Je to další ukázka vynikajících vlastností techniky Audi TDI.

Timo Bernhard, Romain Dumas a Mike Rockenfeller odjeli celý závod bez jediné chyby, což jim přineslo jejich první vítězství v Le Mans a již zmíněný nový historický rekord. Kromě pomalé ztráty tlaku v pneumatice krátce před koncem závodu a upadlého zpětného zrcátka na pravé straně probíhal celý závod pro vítěznou posádku bez sebemenších problémů. Druhé místo obsadili Marcel Fässler, André Lotterer a Benoît Treluyer, na jejichž vozu R15 TDI musela být dvakrát měněna přední část karoserie po kontaktech s bariérami na trati.

Dindo Capello, Tom Kristensen a Allan McNish, vítězové z roku 2008, byli v úvodní fázi závodu nejlépe umístěným týmem Audi, ale pak je postihla velká smůla. Tom Kristensen, rekordní vítěz závodu v Le Mans, se musel v sobotu v noci vyhnout pomalému vozu kategorie GT2 a v důsledku toho skončil v bariéře u zatáčky Porsche. Capello, Kristensen a McNish se však po rychlé opravě propracovali rychlými časy na kolo zpátky mezi vedoucí skupinku a na konci se dostali na stupně vítězů.



Společnost AUDI AG prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

PR

 

Fotogalerie

24h Le Mans 2010 a trojnásobný triumf Audi R15 TDI, foto týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu