Vyhledávání

Goodwood Revival 2010 v Anglii opět s Tatrou 603 a s pány Bergem a Hauglandem

Goodwood Revival 2010 v Anglii opět s Tatrou 603 a s pány Bergem a Hauglandem

Goodwood Revival 2010 – mezinárodní automobilové závody v Anglii
17 – 19. Září 2010

Přísloví říká“ Dvakrát nevstoupíš do stejné řeky, to však neplatí o mezinárodním setkání historických automobilů a famózních jezdců minulosti v anglickém Goodwoodu.
Je pro nás ctí se účastnit s vozem Tatra 603 akce, kde co jméno jezdce, to legenda, co název vozu to pojem.

Tatru 603 tým na přání pana Berga a Hauglanda závodní tým Tatru 603 pronajala a připravila společně s Kopřivnickou firmou Ecorra závodní motor Tatra s ejektorovým chlazením. Motor, který továrna Tatra vyrobila v padesátých létech pro první Československou formuli 1 s názvem Tatra 607 monopost. Později, v šedesátých létech byly zabudovány tyto unikátní motory do vozů Tatra 603, aby v kategorii B6 absolvovaly několik okruhových závodů v Brně a Štramberku.

Dvě obrovské výfukové roury, které nejen odvádějí spaliny ze vzduchem chlazeného osmiválce Tatra, ale způsobují podtlak, který pak odsává z motorového prostoru chladný vzduch a žene jej okolo rozpálených válců a výfukového potrubí ven za automobil a tím ochladí motor.

První zážeh našeho motoru Tatra jsme provedli ihned po příjezdu do Goodwoodu ve čtvrtek odpoledne a bylo nás nejen slyšet, ale díky oranžovo černé barvě i vidět.
Pánové Arne Berg a Johny Haugland byli zařazení společně s naší tatrou do tzv. kategorie St. Maryˇ´s Trophy, kde měli za soupeře jezdce opravdu zvučných jmen. Dereka Bella, Martina Brundla, Dána Kristansena, Jackie Olivera, Rauno Altonena, Verna Shupana, Arturo Merzaria, Minassiana a další. Oba jezdci bojovali proti vozům Jaguár MK 1, Austin, Ford Anglia, Ford Zodiac, Mercedes, Volvo MG a dalších.

17 září bylo tak jako poprvé, kdy jsme se účastnili akce v Goodwoodu, nádherné počasí, které je příslibem skvělé akce, na kterou se sejde více jak 200 tisíc diváků oblečených do dobových šatů padesátých let. V depu i mimo něj potkáte letce RAF, vojáky z domobrany, dámy v kloboucích, děti v kočárcích s košatinou a do toho bíle oblečení mechanici, s papírovou páskou na montérkách s kostkovanou bekovkou a nápisem „mechanik“ Naprosto úžasnou atmosféru doplňuji nejrůznější atrakce v podání dobových kolotočů, parních strojů, motorek, kol, kadeřnictví a spousty butiků s oblečením, které se v padesátých létech nosilo.

Ani mechanici Tatra týmu nezůstali pozadu a v bílých montérkách přepásaných černým páskem, v košili s kravatou a na hlavě slušivé barety s anténou reprezentovali tým Tatra 603.. Byla to neskutečná paráda.

Páteční trénink nás však malinko přibrzdil v našem nadšení, neboť se odléval benzín v levých zatáčkách a Johny hned v pátém kole samým úsilím o nejlepší čas ulomil řadicí páku. Zdeněk i Jarda měli ihned co dělat, ale kluci šikovní vše dali do pořádku na druhý trénink Arneho Berga. Ten se také desátým nejlepším časem ze 30 vozů a zlepšením o 3 vteřiny nemohl nabažit.
Sobotnímu závodů St. Maryś Trophy přihlíželo tisíce nadšených diváků sledujících strat našeho závodu. Díky nepovedenému pátečnímu tréninku Johny Haugland startuje až z 6 řady a osmnáctého místa. Ihned po mávnutí startéra praporkem Johny vyráží a ihned se v prvním kole posouvá na dvanácté místo. Svým razantním rallyovým stylem přivádí diváky k mohutnému aplausu a bojuje s několika vozy Ford a MG.

Ve třetím kole v nájezdu do retardéru se Johnovi nedaří zařadit dvojka a ztrácí pozici. V dalších kolech však neriskuje a projíždí retardér na trojku, která motoru Tatra nedává takové zrychlení,ale John neztrácí pozice chybným řazením. Mezitím se na čele rozpoutá boj o první místa mezi vozy MG a Volvo. Martin Brundle silně dotahuje vedoucí MG a za ním jedoucí Volvo. V osmém kole dochází ke kolizi s vozem MG a Martin Brundle bývalý jezdec formule jedna odstupuje ze závodu s poškozeným pravým předním kolem za obrovského potlesku diváků za předvedený souboj na trati. Po dvaceti pěti minutách je závod ukončen a Johny Haugland s vozem Tatra 603 dojíždí na pěkném desátém místě. Nebýt problémů s řazením dvojky v retardéru jeho pozice by mohla být lepší o minimálně 3 příčky, ale to je bohužel závod a ten přináší vždy nějaká překvapení.

V nedělí po poledni se připravuje druhý závod St. Marys Trophy , kde se na trať postavili majitelé vozů. Mechanici Tatra týmu opravují levý zadní blinkr, který utrpěl šrámy po sobotní Johnyho kolizi s vozem Ford Anglia. Do převodu nalili nový řídký olej a provedli nezbytnou servisní prohlídku, tak, aby Arnemu vše fungovalo tak jak má. Bohužel ihned po startu upadlo táhlo od první dvojice karburátorů a Arneho osmiválec byl krmený jen do šesti válců. Je škoda, že Arne situaci nevyhodnotil tak, aby zastavil v boxech, kde by mu mechanici během několika sekund táhlo ke karburátorům připevnili, a mohl se opět zapojit do bojů o lepší pozice. Takto v podstatě celý závod odjel s motorem, který neměl dostatek výkonu. Jeho patnácté místo pak bylo zklamáním nejen pro jezdce ale i pro tým.

V konečném hodnocení jezdců oba jezdci Tatry skončili na celkovém desátém místě, což není špatné a jé příslibem do příštího ročníků, který se pojede v roce 2012.
Velmi pozitivně vyhodnotil Tatra tým funkci ejektorového motoru, který nejen že výborně chladil, ale svým výkonem předčil klasický ventilátory chlazený motor. Mezi diváky si díky dvěma obrovským výfukovým rourám získal přezdívku Spitfire.

PR

 

Fotogalerie

Tatra 603 opět na Goodwood Revival 2010

foto archiv týmu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu