Vyhledávání

LMN: Tomáš Enge úspěšný při premiéře na legendární Severní smyčce

Tomáš Enge, jakkoli během své pestré kariéry poznal obrovské množství okruhů a mistrovství, prošel další premiérou. O víkendu poprvé závodil na legendární Severní smyčce německé trati Nürburgring. V triu se Stefanem Mückem a Chrisem Porrittem ovládli jednu z respektovaných kategorií SP8. Střídali se v Astonu Martin V8 a celkově skončili dvaadvacátí. Pro českého pilota šlo zejména o přípravu na 24h Nürburgringu, do níž nastoupí 22.-25. května.

Závod patřil do série BF Goodrich Langstrecken Meisterschaft Nürburgring (LMN), která se koná pouze v „Zeleném pekle“, jak se Severní smyčce přezdívá. Startovalo 227 vozů, což je v tomto šampionátu zcela běžný počet. V mistrovství bojuje až neuvěřitelně pestrá koláž vozů mnoha tříd, úprav, výkonů. Starší vozy DTM, FIA Grand Turismo stejně jako zcela nové modely, které se jen testují.

Jsou zde také nevídané kontrasty. Třeba porsche o síle 65O koňských sil si musí hlídat, aby nesestřelilo Forda Fiestu či Mini Coopera s výkonem pětkrát nižším. Jezdci v těchto pomalých autech zase musejí bez ustání sledovat zpětná zrcátka, aby věděli o silných monstrech blížících se k nim.

Tomáš Enge si svou premiéru velmi užíval. Trať, která se začala stavět již v roce 1925, totiž jako jedna z mála připomíná závodění dřívějších generací. Severní smyčka se při závodech vždy napojí na aktuální moderní autodrom, dohromady s ním měří 25 359 m. Do roku 1976 se tam jezdila GP Německa F1. Po strašlivé havárii Nikiho Laudy téhož roku musela Grand Prix v „Zeleném pekle“ skončit.

Nicméně na záludné, většinou velmi úzké trati s nepřeberným množstvím zatáček i s horizonty, na nichž se skáče (!), se dodnes závodí. Tomáše Engeho uchvátilo právě ono magické kouzlo trati bez únikových zón, která mimo jiné velmi připomíná starý Masarykův okruh v Brně, kde se závodilo do roku 1986.

V roce 1983 startoval na starém Nürburgringu i Tomášův otec Břetislav. Se Zdeňkem Vojtěchem se střídali v BMW 635 CSi. Byl to poslední ročník ME cestovních vozů na proslulé dráze, pak už se jezdilo na moderním autodromu.

Tomáš Enge bral svou premiéru jako trénink na čtyřiadvacetihodinovku Nürburgringu. Bude to jeho čtvrtý maraton na 24h. Už okusil bitvy v Le Mans, Spa Francorchamps a v Daytoně. Posádka a typ vozu pro květnový závod bude upřesněn později.

Tomáš Enge: „Bylo to opravdu výjimečné svezení. Brzy jsem si řekl, že to ani není okruhové závodění, že to je spíš jako rychlostní zkouška v rally (smích). Skutečně jde o naprostou raritu, kterou na světě už sotva najdete. Možná část australského okruhu Mount Panorama v Bathurstu by se mohla Severní smyčce přiblížit.

Neuvěřitelné kombinace rychlých zatáček, horizonty, proslulý klopený Karussel s hrbolatým povrchem, až spodek vozu tříská o trať, no prostě všechno jinak než na moderních okruzích. Samozřejmě hned u trati svodidla, žádné únikové prostory… Kromě rally mi to zase místy připomínalo i Indy Cars. V tom, že v USA se také jezdí mezi bariérami stejně jako tady a řada rychlých zatáček se zde jezdí hodně přes dvě stě kilometrů za hodinu.

Závodnický zážitek to zkrátka byl výjimečný. Potěšil mne i můj nejlepší čas posádky v závodě. Náš Aston Martin V8 byl jen málo upravený vůz, šlo o skupinu N, nicméně svezení s ním bylo náramné. Mimochodem v některých úsecích jsem si připadal jako v Octavii WRC, s níž jsem dříve jezdil rally. Už se těším na samotnou čtyřiadvacetihodinovku.“

Výsledky, 4h Nürburgringu, 12. dubna, 1. z 9. závodů BF Goodrich Langstrecken Meisterschaft Nürburgring (LMN)


1. Lieb, Tiemann (Něm./Porsche 911 GT3 RS) 28 kol za 4:07:30,133
2. Collard, Stippler, Westbrook (Fr., Něm., Brit./Porsche 911 GT3 RS) -2:51,013
3. A. Schall, R. Schall, V. Strycek (Něm./Opel Astra V8 Coupé DTM) -7:15,837
22. Enge, Mücke, Porritt (Něm., Brit./Aston Martin V8) -2 kola, 1. ve třídě SP8
Více na www.vln.de



BPA
 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu