Vyhledávání

LMS: Prasklá pneumatika Spykeru připravila Jarka Janiše o skvělý výsledek

LMS: Prasklá pneumatika Spykeru připravila Jarka Janiše o skvělý výsledek
Defekt pneumatiky a následná havárie předčasně ukončily účinkování holandské stáje Spyker Squadron v závodě 1000 km Spa, čtvrtém podniku Le Mans Series 2007. Po téměř pěti hodinách, kdy se tým dokázal probojovat na čtvrtou příčku třídy GT2, skončil český jezdec Jarek Janiš v bariéře z pneumatik.
 
Jarek Janiš (CZ) a Peter Kox (NL) startovali do závodu z 10. pozice silného devatenáctičlenného pole třídy GT2. V úvodu panovaly na slavném belgickém okruhu ideální závodní podmínky: svítilo slunce, bylo teplo, trať, po níž se proháněla padesátka vozů, lemovaly zaplněné tribuny. Souboj s konkurenty začal pro tým Spyker Squadron bez jakýchkoliv problémů.
 
Po dvou hodinách měli oba piloti za sebou své první stinty a dokázali se posunout vpřed. “V úvodu jsme nejeli úplně na hraně, abychom trochu pošetřili pneumatiky. V závěru svého stintu jsem se sice trochu pral s nedotáčivostí, ale jinak se vůz choval dobře,” komentoval úvod závodu Jarek Janiš.
 
Po dvou hodinách usedl za volant Peter Kox. Ferrari se startovním číslem 83, které kroužilo před Spykerem, inkasovalo trest v podobě tříminutové stop-and-go penalizace, a Peter se díky tomu posunul na 7. místo. Závod poznamenalo několikeré vyjetí safety caru. Poprvé se zaváděcí vůz objevil na trati přibližně ve čtvrt na čtyři a Kox využil situace k výměně pneumatik a doplnění paliva. I když mechanici Spykeru zvládli pitstop excelentně, odstup od vozu jedoucího o příčku výše byl příliš velký, což holandskému jezdci neumožnilo vylepšit svou pozici.
 
O pouhých dvanáct minut později došlo k havárii mezi jedním z prototypů a slabším vozem Porsche a nad celým okruhem byly opět vyvěšeny žluté vlajky. Z této situace Spyker profitoval a oranžový vůz se posunul na šestou příčku ve své třídě.
 
V 16:50 hod, v době, kdy do konce závodu zbývalo ještě půldruhé hodiny, přišel déšť, před nímž meteorologové varovali. V kokpitu Spykeru C8 Spyder GT2R se startovním číslem 85 seděl tou dobou opět Jarek Janiš, jenž díky své rychlosti a dobré strategii figuroval na čtvrtém místě třídy GT2 s náskokem celého okruhu před vozem na páté pozici. Podmínky se začaly pomalu zlepšovat a trať osychala.
 
V 17:25 hod ovšem přišla bez varování pohroma týmu Spyker. Jedna ze zadních pneumatik praskla. Navíc v jednom z míst, kde každý jezdec doufá, že se to nikdy nestane. Přesně v nájezdu do nejznámější sekce belgického okruhu, zatáčky Eau Rouge, ztratil v plné rychlosti Jarek kvůli prasklé pneumatice kontrolu nad zadní částí vozu. Auto se roztočilo do hodin a tvrdě narazilo do bariéry z pneumatik.
 
Peter van Erp, ředitel týmu Spyker Squadron: “Jsem docela spokojený s výkony, které jsme tento víkend předvedli: celému týmu nechyběla motivace, atmosféra a nálada byly úžasné. Všechno šlo výborně, dokud Jarka nepotkala nešťastná nehoda, která ale jasně nebyla chybou jezdce. Podle toho, co řekl Jarek i ti, kteří incident viděli na vlastní oči, je pravděpodobné, že za vše mohla prasklá pneumatika.
 
Chvilku trvalo, než se Jarka povedlo vyprostit z auta, pak byl sanitkou převezen do zdravotního centra na okruhu. Prohlídka naštěstí ukázala, že je v pořádku a přibližně po hodině se vrátil k týmu.”
 
“Je to velmi smutné kvůli mechanikům. Ačkoliv Spa patří k nejrychlejším tratím, šlo o závod, v němž jsme dokázali z celého dosavadního průběhu sezony nejlépe držet krok s konkurencí a pokud jde o předvedené výkony, zdá se, že jsme zpátky ve hře. Zklamalo mě, jakým způsobem pořadatelé rozdělovali penalizace. Z mého pohledu byly některé tresty příliš přísné a spousta vozů - včetně naší sesterské stáje Speedy Racing Team Spyker, která inkasovala tříminutový trest stop & go - doplatila na tuto politiku.”
“Před tím, než Le Mans Series zamíří do Jižní Ameriky k poslednímu závodu sezony, nás čeká ještě pátý a poslední evropský podnik: 1000 km Silverstone. Pokud dokážeme udržet nastolenou cestu, měli bychom zopakovat stejné výkony, protože Silverstone je svými dlouhými a rychlými zatáčkami podobný Spa a vyhovuje tak našemu vozu.”
 
Jarek Janiš: “Všechno šlo tento víkend výborně. Tým učinil správné rozhodnutí, když se rozhodl zůstat na trati ve chvíli, kdy začalo pršet. Díky tomu jsme získali několik míst. V úvodu závodu byl trochu zmatek kvůli varování, které jsme dostali od pořadatelů, ale zbytek závodu byl docela dobrý: neudělali jsme žádnou chybu, nic nás nezlobilo a auto bylo dobré. Je smutné, že jsem měl v závěru závodu defekt, ale jsem v pořádku!”
 
BPA
 

Fotogalerie

Jarek Janiš se Spykerem ve Spa, foto BPA, Petr Frýba

foto BPA, Petr Frýba

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu