Vyhledávání

Nedávno dostavěný okruh v Indii představuje pro zcela nové teritorium pro F1.

Nedávno dostavěný okruh v Indii představuje pro zcela nové teritorium pro F1.

VELKÁ CENA INDIE 2011

Týmy a směsi PZero čeká cesta do neznáma

Jaký je příběh?

Milán, 24. října 2011 – Nedávno dostavěný okruh Buddh International Circuit představuje pro týmy i Pirelli zcela nové teritorium. Trať nikdy v minulosti nebyla využívána, a tak se Pirelli rozhodlo konzervativně zvolit směsi, které by měly pokrýt veškeré neočekávané eventuality. Tvrdou směs PZero Stříbrná čeká poslední letošní závod. Mimo ni přijde ke slovu také měkká směs PZero Žlutá. Na rozdíl od zažitého postupu tu ovšem bude ta měkčí z obou směsí zvolena jako primární a tvrdší jako volitelná. To znamená, že týmy budou mít v pátečních trénincích více měkkých než tvrdých pneumatik. V ten den si vůbec poprvé vyzkouší tuto 5,137 kilometru dlouhou trať. Jednotlivé stáje navíc v pátek dostanou jednu extra směs měkkých pneumatik, což jim i Pirelli dovolí nasbírat důležitá data.

Prioritou všech bude před kvalifikací nasbírat co největší množství dat. Trať bude pravděpodobně „zelená“ a kluzká, jelikož se na ní dosud nejelo. Stejně jako tomu bylo v Koreji, se zde dá očekávat, že se povrch trati bude v průběhu víkendu výrazně vyvíjet. Na asfaltu bude postupně ulpívat větší množství gumy, což ovlivní míru přilnavosti. Tento efekt je způsoben také čištěním asfaltu, ze kterého bude pomalu ubývat olejnatá ochranná vrstva.

K lákadlům okruhu Buddh, který se jede po směru hodinových ručiček, jsou zatáčky 10 a 11. Svými charakteristikami se podobají známé istanbulské zatáčce číslo 8. Jsou dlouhé a rychlé a na pneumatiky působí vysokou laterální silou. Na rozdíl od osmičky v Turecku se ale spíše zužují.

Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery říká: „Provedli jsme konzervativní rozhodnutí a zvolili jsme tvrdou a měkkou směs pneumatik. Jedná se o nový okruh, kde si nemůžeme být jisti tím, jaké podmínky na nás mohou čekat. Alokaci jsme ale postavili tak, že týmy budou jezdit více na měkčí směsi. Tomu napomůže také fakt, že jsme pro páteční tréninky týmům povolily jednu extra sadu měkkých pneumatik. To nám i díky výborné odolnosti měkkých pneumatik pomůže ve volbě strategie pro příští rok. Je příliš unáhlené předpovídat počet zastávek v boxech v průběhu závodu. Mezi oběma směsmi ale bude znatelný rozdíl v časech na kolo.“

Muž za volantem Narajn Kartykejan (Hispania Racing Team) říká: „Čeká nás jeden z nejnáročnějších okruhů v kalendáři. Nové tratě jsou vždy trochu krokem do neznáma, a tak rozumím volbě Pirelli. Asfalt zde je oproti většině okruhů v kalendáři velmi hladký, což je podle mě plus. Rozdíl v časech na měkkých a tvrdých pneumatikách bude obrovský, možná i více než dvě sekundy na kolo. Očekávám, že týmy budou tvrdou směs používat co nejméně. Možná ji nasadí až na poslední krátký stint závodu. Rychlostní výhoda měkkých pneumatik totiž převyšuje jejich kratší životnost.

Povrch tratě by navíc neměl být drsný a jeho teplota by neměla převyšovat 40 stupňů Celsia. Dlouhá boxová ulička se promítne do strategií jednotlivých týmů, které se budou snažit provést co možná nejnižší počet zastávek. Charakteristika okruhu bude klást velké nároky na pneumatiky, obzvláště pak v nakloněné desáté zatáčce, která se jede na pravou ruku, je několikrát zalomena a trochu se podobá osmé zatáčce v Turecku. Na levou přední gumu zde bude působit velká zátěž. Pak je tu několik pomalých zatáček, které budu na výjezdu zatěžovat zadní pneumatiky. Celkově se bude jednat o velkou výzvu pro pneumatiky a bude zajímavé sledovat, jak se vše vyvine. Moc se na to těším.“


Technické poznámky

* Simulace jízdy na okruhu Buddh, který čítá 16 zatáček, předpovídají, že se čas na jedno kolo bude pohybovat kolem 1 minuty a 27 sekund. To odpovídá průměrné rychlosti 210 kilometrů v hodině. Na cílové rovince, která je vůbec nejdelší v šampionátu formule 1 (měří přes kilometr) vozy dosáhnou rychlosti téměř 320 kilometrů v hodině.

* Na okruhu je několik převýšení, což navyšuje vertikální sílu působící na pneumatiky. Nájezdy do zatáček tu jsou širší, což má motivovat k předjíždění. Zatáčky 10 a 11 by měly být klíčovými místy soubojů. Kolem nich stojí tribuny s kapacitou 13 000 diváků.

* Boxová ulička zde patří k nejdelším ve formuli 1, má více než 600 metrů. To navýší čas strávený v boxech a ovlivní strategii. Délka závodu je stanovena na 60 kol. Nastavení vozu bude kompromisem, který bude generovat střední úroveň přítlaku. Mělo by být teplo a sucho, vzduch má mít kolem 30 stupňů Celsia.

Dosavadní výběr pneumatik:

PZero Červená PZero Žlutá PZero Bílá PZero Stříbrná
Austrálie Měkká Tvrdá
Malajsie Měkká Tvrdá
Čína Měkká Tvrdá
Turecko Měkká Tvrdá
Španělsko Měkká Tvrdá
Monako Superměkká Měkká
Kanada Superměkká Měkká
Evropa Měkká Střední
Británie Měkká Tvrdá
Německo Měkká Střední
Maďarsko Superměkká Měkká
Belgie Měkká Střední
Itálie Měkká Střední
Singapur Superměkká Měkká
Japonsko Měkká Střední
Korea Superměkká Měkká
Indie Měkká Tvrdá


Pirelli v Indii

* Indické sídlo Pirelli se nachází v Novém Dillí, které je taktéž hostujícím městem Velké ceny Indie. Leží půl hodiny cesty od okruhu.

* Indická supermodelka Lakšmí Menon, která se narodila ve městě Bangalore, se objevila v kalendáři Pirelli pro rok 2011. Focení proběhlo v Paříži a představení v Moskvě.

* Prodej ultravýkonných pneumatik, což je sektor, v jakém je Pirelli světovou jedničkou, v Indii vzrůstá. Podle Společnosti indických automobilových výrobců se roční prodej vozů zvýší na pět milionů v roce 2015 a více než devět milionů o pět let později.

Pirelli Tyre Press Office
www.pirelli.com

 

PR

 

Fotogalerie

Formule 1 v Singapuru 2011 - pa a so

foto Pirelli

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu