Vyhledávání

Největší výzvy 5 137 metrů dlouhého okruhu Buddh, ležícího nedaleko Dillí.

Největší výzvy 5 137 metrů dlouhého okruhu Buddh, ležícího nedaleko Dillí.

VELKÁ CENA INDIE Z POHLEDU PNEUMATIK

Nové Dillí, 27. října 2011 – Mezinárodní závodní okruh Buddh je pro formuli 1 a Pirelli novým územím, které je zároveň jedním z nejrychleji rostoucích automobilových trhů na světě. Jezdci si zítra poprvé vyzkouší novou trať. Podívejme se na největší výzvy tohoto 5 137 metrů dlouhého okruhu, ležícího nedaleko Dillí.

Trať

Nová trať znamená, že její povrch bude špinavý a kluzký. Pneumatikám proto budou mít problémy s generováním přilnavosti, obzvláště pak v prvních volných trénincích na začátku víkendu. Trať se bude postupně vyvíjet, což způsobí postupné vylepšování zajetých časů.

První sektor trati zahrnuje lehkou levotočivou zatáčku, za níž se hned brzdí a zatáčí doprava. To při brzdění vůz destabilizuje. Přední pravé kolo pak bude lehčí, než by bylo při brzdění na rovince. Vnitřní pneumatika mívá sklony se zablokovat, což vytváří nedotáčivost. Tíha veškeré práce v takové chvíli leží na vnější pneumatice.

Na nejdelší rovince, která zároveň patří k nejdelším ve formuli 1, přijde ke slovu systém DRS. Špína na trati způsobuje, že se při akceleraci protáčí kola. Povrch pneumatiky se zahřívá přes 100 stupňů Celsia, její struktura je silně namáhána.

Zatáčka číslo 10 je jednoznačně tou nejnáročnější na okruhu. Široký poloměr a naklonění způsobují, že se může projíždět vysokou rychlostí. Pneumatiky se dostávají na samý limit adheze a odolávají velkému množství energie.

Přípravy na nový okruh

Každý z letošních závodů je pro Pirelli nový. Trať, na které se nikdy předtím nezávodilo, je ovšem obzvlášť náročná. Může za to stav asfaltu i nedostatek dat.

Na začátku sezony získalo Pirelli o okruzích jisté množství dat od týmů i organizátorů. Pomohly také zkušenosti z dřívějšího testování nebo závodů jiných sérií.

Důležité informace zahrnují údaje o velikosti působících sil, rychlosti opotřebování, zpětné vazbě jezdců, statistických ukazatelích akcelerace a dalších klíčových parametrech.

Na zbrusu novém okruhu nic takového k dispozici není. Přípravy na závod a volba směsí jsou tím pádem mnohem těžší. Proto Pirelli nominovalo tvrdou a měkkou směs, čímž by měly být pokryté veškeré eventuality.

Před Velkou cenou Singapuru okruh Buddh navštívili dva inženýři Pirelli. Byli mezi prvními, kdo si projel kompletní okruh. Jejich práce ovšem spočívala spíše v detailní obhlížení povrchu trati.

Přivezli si s sebou sofistikované laserové měřící zařízení, kterými mohli blízce zkoumat strukturu a tvar kamínků, z nichž se povrchu skládá. Přístroj vydal několik výsledků, aby byla zajištěna jejich přesná interpretace. Díky těmto výsledkům je možné na počítači vytvořit virtuální model trati.

Společně se vzorky tamního asfaltu mohlo Pirelli vypočítat přibližnou míru opotřebování pneumatik a efekty asfaltu na pneumatiky v jednotlivých úsecích trati. Přesto se však jedná o teoretické kalkulace, které nemohou nahradit reálná data. Nedá se jednoduše napodobit efekt čtyřiadvaceti vozů gumujících trať.

Po příjezdu na každý okruh – a na tento obzvlášť – si inženýři projdou trať, aby zjistili, zda získaná data odpovídají tomu, co sami vidí. Také hledají potenciální problémová místa, jako například ostré obrubníky, modifikace oproti předešlým ročníkům a cizí prvky, jako například kanalizační víka na městských okruzích.

Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery: „Není pochyb o tom, že přípravy na tento okruh jsou mnohem těžší, než tomu bylo na již etablovaných tratích. Dostupná technologie a know-how nám ovšem umožňují učinit několik velmi přesných predikcí, aniž bychom předtím na okruhu závodili. Ale přesto, jelikož zde nikdo předtím nejezdil, musíme zvolit konzervativní přístup, abychom se vyhnuli jakýmkoliv nepříjemným překvapením.“

 Velká cena Indie – 3D video animace

INDIE
5137 metrů
60 kol, což odpovídá celkové délce závodu 308 kilometrů.

Jedná se o zcela novou trať se špinavým a kluzkým asfaltem. Přilnavost tvořená pneumatikami je tak vskutku klíčová, zejména pak v tréninku.

První sektor trati zahrnuje lehkou levotočivou zatáčku, za níž se hned brzdí a zatáčí doprava. To při brzdění vůz destabilizuje. Přední pravé kolo pak bude lehčí. Mívá sklony se zablokovat, což vytváří nedotáčivost. Tíha veškeré práce v takové chvíli leží na vnější pneumatice.

Na nejdelší rovince se otevírá klapka DRS.
Snížený přítlak a špína na trati vedou k protáčení kol při akceleraci. Povrchu pneumatiky je silně namáhán za stále narůstající teploty. Přesto i v těchto extrémních podmínkách zaručuje přilnavost a stabilitu.

Zatáčka číslo 10
Je jednoznačně nejnáročnější zatáčkou tohoto okruhu.
Široký poloměr a převýšení znamenají, že se může projet vysokou rychlosti. Pneumatiky se tak dostávají na samý limit adheze a odolávají velkým silám.

Poslední levotočivá zatáčka jezdce přivede na cílovou rovinku, kde se opět jede na plný plyn.

Pirelli Tyre Press Office
www.pirelli.com 

 

Fotogalerie

Formule1 - VC Kanady 2011

foto Pirelli

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu