Vyhledávání

O okruhu v Barceloně nasbíralo Pirelli s týmy F1 poměrně velké množství dat

VELKÁ CENA ŠPANELSKA 2011

VE ŠPANĚLSKU BUDE MÍT SVOU PREMIÉRU NOVÁ TVRDÁ PNEUMATIKA PIRELLI

Milán, 17. 5. 2011

Jaký je příběh?

Z jednoho z nejméně využívaných okruhů, Istanbul Parku, směřuje Pirelli na jeden z nejoblíbenějších: Circuit de Catalunya v Montmeló nedaleko Barcelony. Okruh je oblíbenou testovací tratí; pneumatiky PZero zde byly v minulosti viděny v akci již čtyřikrát: jednou vloni při privátních testech, dvakrát při letošních oficiálních testovacích jízdách a jednou minulý měsíc jako součást privátních testů Pirelli.

O okruhu v Barceloně nasbíralo Pirelli společně s týmy F1 poměrně velké množství dat. Testy zde probíhají často, neboť okruh se vyznačuje náročnou kombinací zatáček a rychlostí – což prověří každý aspekt výkonu závodního auta – a také obecně dobrým počasím po celý rok.

Nicméně při jednom z nedávných testů Pirelli v Barceloně, při posledním oficiálním testu v březnu, zde panovalo netypicky špatné počasí s nízkými teplotami a dokonce přívalovými dešti. Tentokrát by ale měly být teploty podstatně vyšší, což vytvoří skvělé podmínky pro závodní premiéru poslední evoluce stříbrné pneumatiky PZero (tvrdá směs). Tuto směs testovaly týmy F1 při pátečním tréninku v Turecku a před tím při soukromém testu v Barceloně a Turecku, kde Pirelli využilo svého testovacího monopostu Toyota TF109.

Nová pneumatika nabídne z pohledu délky závodu o něco větší životnost a současně rozšíří mezeru mezi měkkou a tvrdou směsí, což týmům umožní využít agresivnějších strategií. Týmům bude v Barceloně dodána také žlutá pneumatika PZero (měkká směs), která byla nasazena ve všech dosavadních závodech společně se stříbrnou PZero pneumatikou (tvrdá směs).

Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery k tomu řekl: „Již na začátku sezony jsme řekli, že nové evoluční verze pneumatik nasadíme, budeme-li přesvědčeni, že to bude pro sport přínosné, a Barcelona nám první takovou událost představuje. Nová pneumatika, kterou jsme rozsáhle testovali, má nižší úroveň opotřebení a zlepšuje kvalitu obutí. Ve srovnání s původní pneumatikou nejde o nějaký obrovský krok, ale o větší odstup mezi měkkou a tvrdou pneumatikou. To zajistí, že závodní den bude ještě zajímavější a týmy budou mít větší příležitost zvolit kreativnější strategie. Na základě dat z testů očekáváme v Barceloně pravděpodobně tři zastávky na auto. Zajet a vyjet z boxů zde trvá podstatně déle než v Turecku, což bude další faktor ovlivňující strategii.“

Jaime Alguersuari (Toro Rosso) dodává: „Díky častému testování týmů známe okruh v Barceloně velice dobře. Jenomže až se vydáme na letošní Velkou cenu Španělska, situace bude z pohledu výkonů pneumatik trochu odlišná, neboť teploty vzduchu a trati budou vyšší. Během zimních testů pneumatiky prakticky nikdy nefungovaly ve správném rozsahu provozní teploty, takže bylo těžké je zahřát. Navzdory tomu to bylo užitečné, protože máme určitou představu o chování pneumatiky a míře opotřebení. Klíčem pro celkový čas na kolo bude třetí sektor trati, kde bude chování pneumatiky hrát důležitou roli. Tato část okruhu je na pneumatiky velmi náročná; navíc pak následuje zatáčka č. 12, která je díky své nepředvídatelnosti velkou výzvou a je zde cítit, jak pneumatiky skutečně pracují. Z pohledu pneumatik bude také velmi zajímavý výjezd z poslední zatáčky, která pneumatiky zatěžuje velkými silami. V kvalifikaci bude důležité přinutit pneumatiky k tomu, aby správně fungovaly, neboť jezdci se budou snažit o jediné měřené kolo. To proto, aby byly pneumatiky pro závod co možná nejčerstvější.“




TECHNICKÉ POZNÁMKY

· Barcelona zatěžuje zejména levou přední pneumatiku, to z důvodu vysokého počtu pravotočivých zatáček. Okruh má celkem 16 zatáček a měří 4,655 kilometru. Velká cena Španělska se tu jezdí od roku 1991.
· O víkendu se očekává teplé a suché počasí, teploty se budou pohybovat kolem 22°C. Pouze čtyři týmy – Ferrari, McLaren, Mercedes a Williams – mají v Barceloně zkušenosti s pneumatikami Pirelli do mokra. Ty byly nasazeny při závěrečném deštivém dni testů v březnu.
· Největší počet zastávek v boxech se odehrál při Velké ceně Španělska 1995. Bylo v ní 59 zastávek: v průměru 2,3 na jezdce. Nejmenší počet zastávek byl při závodě v roce 1992 – pouze sedm, tedy 0,3 na jezdce.




PIRELLI VE ŠPANĚLSKU

· Pirelli je ve Španělsku hodně aktivní, a to již od roku 1924. Svou první továrnu zde koupilo v Manrese, nedaleko Barcelony, ta se později stala jedním z nejmodernějších logistických center v Evropě. Továrna je dnes vnímána jako jednička v logistických službách mezi pneumatikářskými firmami.
· Pirelli se ve Španělsku stalo druhou nejvýznamnější pneumatikářskou firmou z pohledu objemů prodeje a vnímání značky. V oblasti pneumatik pro motocykly je Pirelli jedničkou mezi prodejci.
· Španělsko je lídrem v oblasti motorsportu, hostí dvě velké ceny formule 1 a čtyři mezinárodní motocyklové závody, což zvyšuje profil Pirelli v zemi. Italský výrobce pneumatik je také aktivní ve španělské rallye.

***
PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu