Vyhledávání

Okruh Spa Francorchamps je nejdelší a opravdu prověří jezdecké schopnosti

Okruh Spa Francorchamps je nejdelší a  opravdu prověří jezdecké schopnosti
 
RYCHLÉ ZATÁČKY VE SPA-FRANCORCHAMPS PODROBÍ PNEUMATIKY SILNÉMU TLAKU
 
Spa-Francorchamps, 26. srpna 2011 – Okruh Spa-Francorchamps je epickou tratí, tou nejdelší v roce. Oplývá velkým převýšením, dlouho se zde jezdí na plný plyn a počasí je tu velmi vrtošivé. Je to trať, která opravdu prověří jezdecké schopnosti. Všichni několikanásobní vítězové Velké ceny Belgie získali minimálně jeden titul mistra světa. Přinášíme několik důvodů, proč tomu tak je…
 
Trať
 
Eau Rouge patří k nejnáročnějším a nejzábavnějším zatáčkám v celém kalendáři. Jezdci do ní vjíždí rychlostí 290 km/h, vertikální přetížení se rovná 1G a příčné přetížení dosahuje 5G. To odpovídá zátěži 1 000 kilogramů na levou přední pneumatiku a 950 kilogramů na zadní pneumatiku. Pneumatiky přitom musí generovat trakci při průjezdu celou zatáčkou.
 
Zatáčka Pouhon: Do této levotočivé zatáčky jedou vozy z kopce s plně zahřátými pneumatikami, které se opět musejí vypořádat s rychlostmi kolem 290 km/h. Při průjezdu celou touto zatáčkou působí přetížení 4G. Pneumatiky se přitom starají o to, aby tyto síly vyrovnávaly a umožnily jezdci udržet si ideální stopu, přestože jeho vůz akceleruje.
 
Třetí sektor trati je velmi rychlý a pozvolně plynoucí. Vůz jede po celou dobu na maximální rychlost. Pneumatiky se musí vypořádat s vertikální zátěží rovnající se 1 100 kilogramům. V zatáčkách projížděných na plný plyn pak působí příčné síly rovnající se 4G, přičemž piloti si musí udržet preciznost nezbytnou pro udržení ideální stopy při rychlosti více než 300 km/h.
V poslední části okruhu piloti tvrdě brzdí v nájezdu do šikany Bus Stop, po níž následuje krátká startovní rovinka.
Testovací pilot Pirelli Lucas di Grassi: „Spa je klasickým okruhem, který je velmi rychlý a technicky náročný. Zbožňuji ho, vždy se tam rád vracím. Co se nastavení vozu týče, vždy musíte zvolit kompromis. Potřebujete zde dobrou maximální rychlost a zároveň dobrou úroveň přítlaku. Míst vhodných pro předjíždění je zde hned několik: dobré místo je například hned za Eau Rouge. Ve Spa se vždy vyplatí být odvážný. Vzhledem k množství rychlých zatáček jsou zde pneumatiky pod silným tlakem. Dalším důležitým faktorem je počasí. Z vlastní zkušenosti bych řekl, že přechodné nebo mokré pneumatiky tu budou v rámci závodního víkendu minimálně jednou využity. Jedna část okruhu může být suchá, zatímco na té druhé může pršet…“
Ekologická likvidace pneumatik formule 1
Pirelli se od roku 2007 v rámci svého programu „zelené technologie“ zavázalo ke snižování objemu ropy při výrobě závodních pneumatik. Počínaje 1. lednem 2010 jsou všechny sportovní pneumatiky Pirelli dle předpisů Evropské Unie vyráběny bez příměsí aromatických olejů. Po každém závodě jsou opotřebované pneumatiky odeslány zpět do Didcotu, kde jsou společně s ostatními pneumatikami ekologicky zlikvidovány.
Pneumatiky jsou rozdrceny na jemné pelety, které jsou následně za vysokých teplot spalovány jako palivo v cementárnách. Teploty přesahující 1 400° C zajišťují, že se při jejich spalování neuvolňují žádné škodlivé plyny a na konci procesu zůstane pouze velmi jemný, nejedovatý popel.
Pirelli začalo tuto technologii využívat v Itálii v roce 2002 a používá ji i po celou dobu od svého návratu do série automobilových závodů pro monoposty v loňské sezoně GP2. Tímto způsobem, který byl přijat i v jiných zemích po celém světě, Pirelli během roku zlikviduje až 80 000 soutěžních pneumatik.
Ředitel oddělení Pirelli Motorsport Paul Hembery řekl: „Životní prostředí bylo ve společnosti Pirelli vždy velmi důležitým tématem. Potvrzuje to také způsob, jakým se Pirelli zbavuje použitých pneumatik. Zajímavostí je, že fanoušci se na velkou cenu dost často přepravují pomocí právě těch pneumatik, které byly před recyklací využity právě pro závodění.“
***
 
 
Pirelli Tyre Press Office
 
 
 

Fotogalerie

Formule1 - VC Malajsie 2011

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu