Vyhledávání

Pravděpodobnost prvního mokrého závodu F1 za tmy se podle předpovědí počasí zvyšuje

Pravděpodobnost prvního mokrého závodu F1 za tmy se podle předpovědí počasí zvyšuje

 PIRELLI MŮŽE O VÍKENDU V SINGAPURU KORUNOVAT NOVÉHO MISTRA SVĚTA


Singapur, 23. září 2011 – Závod na okruhu Marina Bay se blíží a pravděpodobnost prvního mokrého závodu formule 1 za tmy se podle předpovědí počasí zvyšuje. Neděle ovšem může být milníkem i z jiného pohledu. Bude-li se Red Bullu nadmíru dařit, Sebastian Vettel si může pojistit druhý titul v řadě již pět závodů před koncem sezony.

Singapur je prvním a jediným nočním závodem v kalendáři formule 1. Je pořádán na náročném a technicky zaměřeném městském okruhu, na kterém ke slovu přijdou měkké a superměkké pneumatiky Pirelli. O tomto víkendu se Sebastian Vettel může stát prvním mistrem světa používajícím pneumatiky Pirelli od roku 1957, kdy se radoval Juan Manuel Fangio. V současnosti má Vettel na svého nejbližšího soupeře náskok 112 bodů. Pokud ho dokáže zvýšit na 125 bodů a více, nikdo ho už nebude moci v tabulce předběhnout.

Singapur je také jedním z nejdelších závodů v roce. Jednašedesát kol na 5 073 kilometry dlouhém okruhu zřejmě zaplní téměř celý dvouhodinový limit. Přestože je Singapur znám vysokou vlhkostí vzduchu, dosud tu na žádném závodě (jezdí se zde od roku 2008) nepršelo. Předběžné předpovědi ovšem říkají, že déšť o víkendu je vysoce pravděpodobný, což znamená, že do akce by mohly být nasazeny také mokré pneumatiky PZero Oranžové a přechodné PZero Modré.

Okruh oproti loňskému roku nedoznal žádných změn, až na malé modifikace obrubníků ve druhé zatáčce. Pojďme si představit nejzajímavější sekce tratě z pohledu pneumatik.

Trať:

Za nejdelší rovinkou okruhu následuje zatáčka Memorial. Maximální rychlost na rovince před ní se pohybuje kolem 300 km/h. Vozy zde generují extrémně velký přítlak, který působí i na pneumatiky. Brzdná dráha měří 104 metry a při deceleraci se produkuje přetížení o hodnotě 4G. Hrbolatý povrch trati destabilizuje vůz. Přední pneumatiky odolávají zátěži rovnající se 600 kilogramům a zajišťují přilnavost, ostré najetí do zatáčky a také její precizní projetí.

Dalším známým bodem je zatáčka Singapore Sling. Aby si ji jezdci co nejvíce zkrátili, využívají jízdy přes obrubníky. Pneumatiky na ně narazí v rychlosti 130 kilometrů v hodině, redukují vertikální pohyb vozu a pomáhají podvozku náraz absorbovat.

Následuje krátká rovinka, kde formule jedou rychlostí 250 km/h, a dvě poslední zatáčky se shodným profilem. V nájezdu do poslední zatáčky musí přední pravá pneumatika garantovat tu nejlepší možnou preciznost, aby se jezdec mohl udržet v ideální stopě. Uprostřed zatáčky piloti šlapou na plyn, ke slovu tak přichází pravá zadní pneumatika, která všechnu sílu motoru převede na asfalt. Jednou z hlavních příčin opotřebování pneumatik na okruhu Marina Bay je protáčení kol. Měkčí směsi spektra PZero jsou účinnější v získávání trakce, což je jeden z důvodů, proč byly pro Singapur zvoleny právě ony.

Mokré pneumatiky ve tmě:

Bude-li o víkendu pršet, vlastně se nebude jednat o první příležitost, kdy pneumatika formule 1 pojede v noci a za mokra zároveň. V průběhu předsezonního testování Pirelli v lednu společně s Pedrem de la Rosou a monopostem Toyota TF109 testovali na okruhu v Abú Zabí. Trať byla uměle navlhčená. Tvořila se tím historie – nikdy předtím monopost formule 1 v noci na mokré trati nejel.

Byla to spektakulární podívaná, jež však měla velmi vážný důvod. Déšť nemusí být vždy spojen s chladným počasím, a tak Pirelli využilo Abú Zabí k tomu, aby vyzkoušelo mokré pneumatiky PZero na vzdálenosti 400 kilometrů v teplotním rozmezí 20 – 25° Celsia. Podobné podmínky mohou vládnout i o víkendu v Singapuru.

De la Rosa také vysvětlil, jaká je jízda na mokru v noci z jezdecké perspektivy. Přestože hlásil zvýšenou míru odlesků světel na stojící vodě, řekl, že viditelnost není jinak žádným problémem, a že si jízdu naopak užil. Jednalo se o unikátní zkušenost.

Ředitel oddělení Pirelli motorsport Paul Hembery vysvětluje: „Teoreticky není žádný velký rozdíl mezi jízdou na mokru ve tmě a za denního světla. Hlavní odlišností jsou teploty, ale test v Abú Zabí nám dovolil nasbírat velmi užitečná data o tom, jak se směsi do mokra za nezvykle vysokých teplot chovají. Výsledky testů jsme byli potěšeni, takže víme, že pokud to bude nezbytné, můžeme pneumatiky do mokra o víkendu použít bez jakýchkoliv obav.“

PR

 

Fotogalerie

Formule1 - VC Kanady 2011

foto Pirelli

Další fotografie 1 2 3

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu