Vyhledávání

Přesně před deseti lety odstartoval do své první GP Formule 1 Tomáš Enge

 Uplynulo deset let od debutu Tomáše Engeho ve Formuli 1

Přesně před deseti lety, v neděli 16. září 2001, odstartoval do své první Grand Prix vozů Formule 1 Tomáš Enge. První a dosud jediný Čech debutoval při Velké ceně Itálie na okruhu v Monze v týmu Prost Acer. Jak na svůj debut vzpomíná český závodník s odstupem deseti let?

Velká cena Itálie roku 2001 se nesla ve velké premiéře českého pilota v dvaadvacetičlenném startovním poli vozů Formule 1. Italská Grand Prix však měla velkou stinnou stránku, a to tragickou událost z 11. září v New Yourku, která zcela zastínila debut prvního Čecha ve Formuli 1. „Několik hodin před touto událostí jsem měl obrovskou radost, že pojedu Velkou cenu vozů formule 1. Po útoku v New Yourku jsem byl zcela přesvědčený, že se závod zruší. Tato událost zasáhla celý svět. Až do pátečních volných tréninků se řešilo zda se pojede nebo ne. Nakonec se závod bez oslavných ceremonií uskutečnil.“

„Příchod do světa Formule 1 jsem měl ulehčený mými starty v Mezinárodní sérii F3000. Několik jezdců jsem znal z dřívějška nebo z testů monopostu formule 1 v týmu Jordan. Koho jsem neznal jsem ale za víkend nepoznal. Na všechno bylo tak málo času a pro mě bylo navíc všechno úplně nové. Byl jsem z toho vedle,“ vzpomíná na svůj italský debut Tomáš Enge.

Tomáš Enge při svém debutu v italské Monze spatřil cíl závodu, když s jednokolovou ztrátou dojel na dvanáctém místě. Bylo to maximum možného, když český jezdec neabsolvoval téměř žádné testy a ve volných a kvalifikačních trénincích jej provázely četné technické problémy. Za jeho zády skončil současný jezdec týmu Scuderia Ferrari Fernando Alonso, který v roce 2001 debutoval v týmu European Minardi F1 Team. „S Fernandem jsme se osobně neznali. Možná jsme se viděli při nějakém závodě F3000, ale on v této sérii závodil pouze jeden rok. Pak přešel k Minardi, stal se testovacím jezdcem týmu Mild Seven Renault F1 a o tři roky později se stal mistrem světa,“ uvedl liberecký rodák.

„Největším šokem pro mě byla nespolehlivost mého monopostu. Ve volných i kvalifikačních trénincích jsem měl tolik technických problému, jako jiní za celou sezónu. Odešel mi motor, převodovka, spojka, elektronika a nevím co ještě dalšího. Absolutně jsem nečekal, že bych mohl závod dokončit. Proto bylo velkým překvapením, že jsem to dokázal a ještě k tomu s dobrým výsledkem,“ řekl současný jezdec Mistrovství světa vozů GT1.



Milan Bydžovský
PR/Media Manager

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu