18. světový sraz vozů 2CV na hipodromu v Mostě byl zahájen
Po ekonomické krizi ve 30.letech se Citroën v roce 1935, pod vedením tehdejšího generálního ředitele Pierra Boulagera, rozhodl vyrábět lidový vůz za velmi nízkou cenu, jehož původní pracovní název byl TPV (tres petite voiture = velmi male vozidlo), a posléze byl přejmenován na 2CV. Cílem bylo dostat se na nové trhy a udělat z vozu předmět běžné spotřeby přístupný širokým vrstvám obyvatelstva.
Poprvé v historii má Citroën vyrobit vůz určený do pracovního prostředí, pro dělníky, pro zemědělce. Úkolem 2CV, dle zadání Pierra Boulanger v r. 1936, byla schopnost přepravit 4 osoby a 50kg brambor při maximální rychlosti 60km/h. I když měla být “kachna” ekonomickým vozidlem, přáním P.Boulagera bylo, aby nabídla i technické inovace. Pracovní tým pod vedením André Lefebvre tak přinesl mnohá nová technická řešení, jež vzešla zejména z leteckého průmyslu. Šlo zejména o: přední náhon, měkké odpružení, dvouválcový plochý motor chlazený vzduchem, karoserie z profilovaného plechu, malá hmotnost, odolnost, promyšlené rozvržení hmoty (jako v letadle).
Uvedení vozu na trh původně plánované na rok 1939 bylo válkou odsunuto na později. Z důvodu utajen projektu jsou prototypy zničeny nebo rozmontovány a díly ukryty na různých místech. Nicméně na projektu se tajně pracuje I během války. Po válce se 2CV jeví jako ideáln vůz: obnovujc se země potřebuje výrobky pro pracující, vyrobené s nízkými náklady a s minimem vstupních surovin. Při svém uvedení na trh se 2CV stává symbole svobody.
Veřejnosti je poprvé představena v roce 1948 na Pařížském autosalonu, vybavená motorem o obsahu 375 cm3, výkonu 9 koní a odstředivou spojkou. I když svým vzheldem budí kontroverzní reakce, všichni se shodují, že pokud jde o vnitřní proctor, tak jde o mimořádný pokrok.
Sympatické, ekonomické vozítko, plné výhod, si nakonec získává širokou oblibu. Mezi roky 1949 a 1990 se na celém světě prodalo 5 114 940 CV ( z toho 1 246 335 ve verzi fourgonette – malého nákladního vozu)!
PR