Autoklub k víkendovým zákazům jízdy kamionů
V současné době se znovu otevřela diskuse k víkendovým zákazům jízdy kamionů aj. nákladních vozidel. Zaznívají argumenty dopravců a představitelů průmyslu a obchodu, že zvýšení počtu hodin zákazů nepřichází v úvahu, protože v obchodech nebude v sobotu ráno čerstvé zboží (pečivo apod.) či že výrobní podniky nemají sklady s dostatečnou kapacitou, aby beze ztrát přečkaly těch pár hodin, o které by se v zájmu bezpečnosti a plynulosti víkendového provozu měl zvýšit počet hodin zákazů, že je nedostatek odstavných parkovišť atd.
Toto všechno jsou zástupné problémy. Bezpečnost a plynulost provozu a minimalizace následků dopravních nehod (zejména následků na životech a zdraví lidí) musí být přece důležitější než zisky dopravců a průmyslových a obchodních firem, o které zde v podstatě jde. A pokud jde o odstavná parkoviště? Když se u nás díky nižším zákazům nahromadí více vozidel, jsou zde logicky i vyšší nároky na parkoviště.
Mimochodem – zatím nikdo věrohodně nevysvětlil, proč tyto „katastrofy“ nenastávaly do konce června 2006, když zákazy byly stanoveny na 35 hodin o prázdninách a 22 hodin mimo ně a proč z ničeho nic byly tyto zákazy sníženy od 1. července 2006 na 19 a dokonce 9 hodin.
A je až nepochopitelné, proč se prakticky vůbec nepoužívá argument, který se sám nabízí, totiž: JAK TO ŘEŠÍ V JINÝCH EVROPSKÝCH STÁTECH, a zejména pak V SOUSEDNÍCH ZEMÍCH.
Autoklub ČR je toho názoru, že ideálním řešením by bylo sjednocení zákazů v celé Evropě, a že do doby, než k tomuto sjednocení dojde, zákazy víkendových jízd kamionů v České republice je třeba sladit s režimem zákazů, který byl stanoven v sousedních státech.
|
Přehled zákazů jízdy kamionů a dalších nákladních vozidel v ČR a v sousedních státech:
Zákazy jízdy kamionů v některých evropských státech
| ||||
stát |
mimo prázdniny |
o prázdninách | ||
Čas zákazu |
Počet hodin zákazu |
Čas zákazu |
Počet hodin zákazu | |
Česká republika
do 30. 6. 2006 |
neděle: 0 až 22 |
22 |
sobota: 7 až 20
neděle: 0 až 22 |
35 |
Česká republika
od 1. 7. 2006 |
neděle: 13 až 22 |
9 |
pátek: 17 až 21
sobota: 7 až 13
neděle: 13 až 22 |
19 |
Polsko |
neděle: 7 až 22 |
15 |
pátek: 18 až 22
sobota: 7 až 14
neděle: 7 až 22 |
26 |
Rakousko*) |
pátek 22 až sobota 5
sobota 15 až neděle 22
|
38 |
pátek 22 h až sobota 5
sobota 15 až neděle 22 |
38 |
Německo
|
neděle: 0 až 22 |
22 |
sobota: 7 až 22
neděle: 0 až 22 |
37 |
Slovensko
|
neděle: 0 až 22 |
22 |
sobota: 7 až 22
neděle: 0 až 22 |
37 |
návrh směrnice EU
|
sobota 22 až neděle 22 |
24 |
sobota 7 až neděle 22**) |
39 |
*) v sobotu plus další omezení v krajích
**) od poloviny června do poloviny září
Zdroj: MF DNES, MD
Pro úplnost: Zákazy se týkají jízdy následujících vozidel po dálnicích a silnicích I. třídy:
nákladních a speciálních automobilů a zvláštních vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 7.500 kg a
nákladních a speciálních automobilů a zvláštních vozidel o maximální přípustné hmotnosti převyšující 3.500 kg s připojeným přípojným vozidlem
Březen 2008