Vyhledávání

Autoklub testoval zimní pnematiky. Motoristé, zima se blíží !!

Autoklub testoval zimní pnematiky. Motoristé, zima se blíží  !!

AUTOKLUB ČR TESTOVAL PNEUMATIKY
TEST ZIMNÍCH PNEUMATIK 195/65 R 15

I. ZÁKLADNÍ ÚDAJE

Autoklub ČR pro zimu 2008/2009 připravil test zimních pneumatik o rozměru 195/65 R15, tedy pneumatik používaných např. na vozech Škoda Octavia, Volkswagen Golf nebo Kia c’eed. Testování se uskutečnilo na sněhu na zkušebních drahách ve švýcarském Ulrichenu a na mokrém a suchém povrchu na zkušebním polygonu poblíž německého Hannoveru.

Testované pneumatiky (uvedeny v pořadí podle celkových výsledků testování):
1. Continental WinterContact TS830
2. Vredestein Snowtrac 2
3. Nokian WR
4. Barum Polaris 2
5. Pirelli Sottozero W 190
6. Debica Frigo 2
7. Hankook Icebear W440
8. Hankook Icebear W440, se vzorkem o hloubce 4 mm
9. Hankook Icebear W440, se vzorkem o hloubce 2 mm.


Testovacími vozy byly Volkswagen Golf V TDI, Volkswagen Golf V 2.0 FSI a Audi A4.

II. TESTOVÁNÍ

Autoklub ČR, který již tradičně připravuje testování pneumatik v České republice, k testování vybírá vždy pneumatiky, které se v České republice běžně prodávají a používají. Tím se jeho testování liší od zahraničních testů, které výběrem značek a vzorků testovaných pneumatik neodpovídají nákupním zvyklostem v České republice.

U sedmi druhů pneumatik šlo o nové zimní pláště, a pro srovnání byly testovány i pneumatiky „použité“, tedy s nižší hloubkou vzorku. Byly to Hankook Icebaar W440 se vzorkem o hloubce 4 mm a Hankook Icebaar W440 se vzorkem o hloubce 2 mm.

Každá z testovaných sad představovala 10 stejných pneumatik. Před testováním byly všechny gumy „zajety“ – bylo s nimi najeto cca 200 km a pláště tak byly připraveny dosáhnout plného výkonu.

Jako referenční pneumatika, od jejíchž výkonů se odvíjí porovnání ostatních testovaných pneumatik, byl zvolen plášť z prémiového segmentu – Continental WinterContact TS830. Ostatní pláště byly pak vesměs ze segmentů levnějších.

Pneumatika Continental WinterContact TS830 se v konečných výsledcích ukázala celkově jako nejlepší, i když v některých disciplinách se jako první neumístila. Celkově třetí pneumatika Nokian WR byla lepší při hodnocení ovládání vozidla na suchu a při měření valivého odporu, pneumatika Debica Frigo 2 (v pořadí šestá) v ovládání vozidla na sněhu, pláště Pirelli Sotozero W190 (na pátém místě) a Hankook Icebear W440 (na místě sedmém) při brzdění na suchu se zapnutým ABS a pneumatika Vredestein Snowtrack 2 (celkově druhá) při akvaplaningu.

Testování bylo zaměřeno na ovládání vozidla na suchu, na mokru, náchylnost k takzvanému akvaplaningu (tj. kdy kolo na mokru ztrácí kontakt s vozovkou), brzdnou dráhu, komfort jízdy, hlučnost. Testování uskutečnili speciálně vyškolení profesionální řidiči, kteří pneumatiky posuzovali za pomoci počítačů (objektivní testy) i podle svých subjektivních poznatků.

Ojeté zimní gumy dopadly v testu nejhůř. Z výsledků testů je patrná také hranice výkonnosti zimních pneu při hloubce dezénu 4 mm. Pokud hloubka klesne pod tuto hranici, zimní pneu již neplní svůj účel.

III. VÝSLEDKY TESTŮ

Kompletní tabulka výsledků ze všech testovaných disciplín:

(viz též www.autoklub.cz, část „Informace pro motoristy a novináře – Tiskový servis Autoklubu ČR“).

IV. VÝBĚR PNEUMATIK

Pro vozy lépe vybavené podvozkovými systémy je vhodné volit pneumatiky z tzv. prémiového segmentu, tedy technologicky vyspělejší, zatímco pro starší vozy mohou být vhodné i pneumatiky z tzv. ekonomického segmentu. Je ale samozřejmě vždy třeba zohlednit individuální nároky a styl jízdy každého řidiče, a také jak budou pneumatiky používány, tzn. jak často a na jaké vzdálenosti, na jak výkonném vozidle atd.

Používání letních pneumatik v zimě je naprosto nevhodné. Přitom nejde jen o jízdu na sněhu či náledí. Použití letních pneumatik za nižších teplot je nebezpečné, i když je povrch vozovky suchý nebo mokrý. Rovněž je velmi nebezpečná jízda v případě, kdy na jedné nápravě jsou pneumatiky zimní, a na druhé letní.

V. DŮVODY PRO POUŽÍVÁNÍ ZIMNÍCH PNEUMATIK

při použití zimních pneumatik má vozidlo výrazně kratší brzdnou dráhu. Např.:

RYCHLOST
POVRCH
DRUH PNEU
BRZDNÁ DRÁHA

z 50 km/h
na sněhu zimní 35 m
letní 43 m

na ledu zimní 57 m
letní 68 m

běhounová směs zimních pneumatik je měkčí než u pneumatik letních. Díky ní mají zimní pneumatiky dobré vlastnosti i při nižších teplotách, tzn. i v podmínkách, kdy běhounová směs letních pneumatik tvrdne a ztrácí adhezní vlastnosti. Zimní pneumatiky jsou tedy při nižších venkovních teplotách výrazně bezpečnější (přitom vůbec nemusí jít o jízdu po zasněžených nebo zledovatělých vozovkách,

zimní pneumatiky jsou výrazně bezpečnější i na suchých vozovkách. Např. brzdná dráha se při použití zimních pneumatik prodlouží při brzdění z rychlosti 60 km/h při minus 20o C o 12 metrů (při – 10 o C o 7 m, při 0 o C je brzdná dráha delší o 3 metry),

pravidlo čtyř pro používání zimních pneumatik:

1. na všech 4 kolech (kombinace zimních a letních pneumatik je velice nebezpečná, zejména při brzdění)
2. minimální hloubka dezénu 4 mm (brzdná dráha při hloubce 4 mm je oproti brzdné dráze nových pneumatik o polovinu delší; při hloubce 2 mm dokonce o 70 %)
3. po dobu 4 zimních měsíců (rozhodující je průměrná denní teplota + 10 o C)
4. nejdéle 4 sezóny (materiál běhounu časem tvrdne a ztrácí své „zimní“ vlastnosti),

pro výměnu pneumatik jsou rozhodující průměrné denní teploty + 10 °C,
neexistují univerzální pneumatiky, které by v našich klimatických podmínkách byly vhodné pro celoroční provoz; buď mají dobré jízdní vlastnosti při vyšších teplotách (letní pneumatiky), anebo jsou vhodné pro provoz při teplotách nižších (zimní pneumatiky),
tvar a uspořádání dezénu a jednotlivých drážek zimních pneumatik jsou voleny tak, aby byly optimální právě pro zimní provoz. Zimní pneumatiky mají lepší záběrové a samočisticí vlastnosti,

komfort jízdy se zimními pneumatikami je srovnatelný s jízdou na letních pneumatikách, včetně nízké hlučnosti. Současné moderní zimní pneumatiky nemají nepříznivé vlastnosti dřívějších zimních pneumatik,

namontovat včas zimní pneumatiky znamená vyšší bezpečnost a lepší ovladatelnost vozidla v zimních podmínkách a výrazné snížení rizika nehody.

Říjen 2008

Zeitschrift: Autoklub Dimension: 195/65 R 15 T Testplan: D101343 Fahrzeug: Golf V

Winter Winter Winter Winter Winter Winter Winter 4mm 2mm
Continental Barum Debica Nokian Pirelli Vredestein Hankook Hankook 4mm Hankook 2mm
WinterContact TS830 Polaris 2 Frigo 2 WR Sottozero W190 Snowtrac 2 Icebear W440 Icebear W440 Icebear W440
ET063187 ET055208 CT101628 CT101625 CT101629 CT101626 CT101503 CT101533 CT101534
Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap Bitmap

Set-No. 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Shore-hardness at 0° (used, Ulrichen) 60-62 64-65 62-63 64-66 65-66 60-62 62-64 62-64 63-65
DOT 0508 3207 4607 4506 2907 2107 3707 3707 3707
Gesamt-Rating 100,0 95,2 94,1 95,6 94,7 96,5 93,2 93,1 88,3
vermutliche Wichtung
WET ### 100,0 90,7 88,4 90,7 89,8 95,0 88,3 93,5 87,7
ABS wet braking asphalt µ*=0,576 30% 100,0 85,6 81,0 83,6 80,9 92,1 78,6 100,0 100,0
high speed ABS wet braking asphalt µ*=0,708 0% 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 100,0 98,2 67,0
Aquaplaning-longitudinal (Frontdriven) 20% 100,0 94,1 95,7 92,3 92,4 94,7 96,9 89,9 80,1
Aquaplaning-lateral (65 - 95 km/h) 10% 100,0 96,4 93,8 92,8 92,1 101,9 96,4 74,0 36,6
Wet circle 10% 100,0 85,9 79,9 92,3 90,2 92,3 80,4 81,2 79,8
Wet handling 30% 100,0 93,1 91,8 95,4 96,0 96,8 92,3 100,0 100,0
DRY ### 100,0 98,1 96,5 101,2 99,8 97,2 99,0 99,9 99,9
ABS dry braking asphalt µ*=0,855 30% 100,0 99,7 94,9 103,3 104,8 98,4 106,7 100,0 100,0
Dry handling 40% 100,0 99,7 98,8 100,0 99,8 99,8 99,0 100,0 100,0
Dry handling subj. performance 5% 100,0 92,9 81,0 104,8 97,6 100,0 88,1 100,0 100,0
Comfort 5% 100,0 93,3 93,3 93,3 86,7 86,7 93,3 100,0 100,0
Noise inside 50 km/h 5% 100,0 97,3 100,5 96,6 97,3 97,3 99,7 98,9 99,2
Noise inside 80 km/h 5% 100,0 97,8 97,8 97,7 96,7 97,3 99,6 99,9 98,9
Rolling resistance 10% 100,0 92,5 98,5 106,4 95,2 86,9 83,4 100,0 100,0
SNOW ### 100,0 97,0 97,6 95,0 94,6 97,3 92,2 85,7 77,3
ABS snow braking (krit.Diff. 2,8%) 30% 100,0 96,2 95,2 92,5 91,5 97,9 92,5 87,0 83,5
Traction snow (krit.Diff. 1,5%) 15% 100,0 96,7 96,8 93,2 93,8 94,1 92,4 88,1 84,0
ASR acceleration snow (krit.Diff. 3,8%) 15% 100,0 96,5 95,8 91,3 90,1 93,2 86,9 80,7 74,1
Snow handling 40% 100,0 97,8 100,4 98,9 99,0 99,7 93,9 85,8 71,4

 

Fotogalerie

Pneu CSEasy SC20 uspěly v testu

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu