Vyhledávání

Autosalon Ženeva 2009: Nový Chevrolet Cruze se orientuje na design a kvalitu

Autosalon Ženeva 2009: Nový Chevrolet Cruze se orientuje na design a kvalitu

• Kompaktní sedan uvádí nový globální designerský jazyk
• Styling čtyřdveřového kupé s dynamickým výrazem
• Špičková kvalita zpracování
• Předpokládaná vysoká úroveň ochrany při nárazech
• Harmonický splývavý design interiéru
• Nejlepší prostor na zadních sedadlech ve třídě
• Motory 1.6 l / 1.8 l s variabilním časováním ventilů
• Dvoulitrový turbodiesel s kombinovanou spotřebou jen 5,6 l/100 km
• Podvozek naladěný na evropské silnice

Zcela nový sedan Chevrolet Cruze představuje nejenom první představení nového designérského jazyka značky Chevrolet, ale zvyšuje i laťku kvality všeobecné kvality v jednom z nejsilnějších evropských automobilových segmentů. K silným stránkám Chevroletu Cruze bude patřit i předpokládaná vysoká míra ochrany při haváriích - očekává se výborné hodnocení v programu bariérových testů. Dalším triumfem jsou nové moderní pohonné jednotky.

„Chevrolet byl vždy synonymem vysokých hodnot a nový model Cruze tuto tradici jednoznačně potvrzuje," říká Wayne Brannon, výkonný ředitel společnosti Chevrolet Europe. „Cruze nově definuje standardy pro kvalitu designu, kvalitu materiálů a atraktivní styling exteriéru i interiéru."

Nový Chevrolet Cruze, jehož design i jízdní vlastnosti byly vyvíjeny se speciálním ohledem na požadavky evropských zákazníků, se na trzích prvních zemí objeví již v březnu.

Design exteriéru

Mnohonárodní tým designerů (designérské centrum v Koreji těsně spolupracovalo především s kolegy z Německa, USA a Austrálie) dostal jednoznačný úkol: Vyvinout zcela nový kompaktní sedan, který dodá značce Chevrolet novou vitalitu.

„Našim cílem byla revoluce, nikoli evoluce," říká Taewan Kim, vicepresident korejského designerského centra automobilky GM DAT. Tým návrhářů připravil zcela nový designerský styl, a to jak pro interiér, tak i exteriér, přičemž svěží vizuální akcenty se zřetelně odvolávají na tradiční stylistické prvky značky Chevrolet, transformují je však zcela nově a osobitě.

Výrazně vyklenutá křivka střechy, která se táhne od výrazně skloněného čelního okna až po zadní sloupky, je základním stylistickým identifikátorem nového Chevroletu Cruze. V kombinaci s poměrně krátkou zádí vůz připomíná velké čtyřdveřové kupé, což je v tomto tržním segmentu něco zcela nového.

Delší a širší než jeho předchůdce působí široce rozkročený Cruze jako velmi stabilní vůz. Konkávně klenuté boční panely plynule navazují na záďové partie a jsou dalším osobitým stylistickým prvkem nového modelu i nového designérského jazyka automobilky Cruze.

Osobitá dělená čelní maska chladiče s masivním příčným žebrem nese typické zlaté logo značky Chevrolet. Do stylingu přídě dokonale zapadají výrazně tvarované světlomety s „diamantovou" vnitřní strukturou, které se táhnou hluboko do boků karoserie. V podobě atraktivním stylingu je vyvedená i záď s trojrozměrnými koncovými světly, z nichž do každého jsou vsazeny dva oválné vnitřní elementy - tímto momentem se Cruze odvolává na tradiční design značky Chevrolet.

O výborné práci designerů Chevroletu Cruze svědčí výborný koeficient aerodynamického odporu vzduchu Cd = 0,31. Pocit kvality umocňuje dokonalé řemeslné zpracování všech detailů i perfektní slícování karosářských panelů s jen minimálními spárami mezi panely.

„Tento automobil má svůj silný a osobitý charakter," říká Taewan Kim. „Myslíme si, že právě to jej bude odlišovat od jeho konkurentů."

Design interiéru a vnitřní výbava

Pro pětimístný interiér nového Chevroletu Cruze jsou příznačné harmonicky splývavé linie a měkčené povrchy většiny panelů s osobitou strukturou. Celkově působí provedení interiéru Cruze jako u vozu vyšší třídy, než kam skutečně patří.

K nejsilnějším momentům interiéru Chevroletu Cruze patří dokonalé slícování panelů s jen minimálními spárami a nadprůměrný prostor pro vzadu sedící pasažéry, a to jak pro jejich nohy, ale i ramena a hlavy - bez ohledu na směrem dozadu klesající linii střechy.

Celkově se dá styling interiéru Chevroletu Cruze označit za vysoce moderní transformaci tradičních křivek a linií značky Chevrolet. Například provedením prostoru pro řidiče ve stylu „twin cockpit", který řidiče i spolujezdce vtahuje ještě více „do hry", se Cruze odvolává na legendární model Corvette. Po obou stranách palubní desky lze nalézt různě probarvené panely s textilním povrchem nebo z gravírovaného vinylu, které svým provedením a ztvárněním dokonale ladí s výplněmi dveří a čalouněním sedadel.

Středobodem symetrie „duálního kokpitu" je středová konzole, která nese ovladače infotainmentu, klimatizace a vybrané ovládací prvky. Efektně nakloněná konzole má důsledně zaoblené hrany a záměrně potlačuje i přímé linie, tak aby se co nejvíce odlišila od nudného „regálového" uspořádání palubních desek jiných konvenčních modelů.

Vlastní přístrojový štít s analogovými přístroji je efektně podsvícený LED diodami - bílými a ledově modrými.

Sedadla Chevroletu Cruze nemají nic společného se sedadly jeho předchůdce. Nová sedadla díky své propracované konstrukci a použitým materiálům mnohem lépe rozkládají hmotnost řidiče i pasažérů do přesně definovaných sektorů, což snižuje únavu. Pečlivé tvarování polštářů přispívá k dobrému držení těla.

Textilní čalounění, charakteristické svým vysoce kvalitním „francouzským" stehováním, vyniká odolností a dlouholetou trvanlivostí. Pro vyšší verze Cruze LT je připraveno kožené čalounění a sedadla mají i elektrické vyhřívání.

K vyššímu komfortu cestování přispívá i prodloužený rozsah podélného nastavování předních sedadel, a to o celých 50 mm - i v tomto ohledu se Cruze řadí na samou špičku svého segmentu.

Manuální klimatizace je volitelným prvkem základních modelů, u vyšších verzí LS je standardem. U nejvyšších verzí Cruze LT je standardem dokonce automatická klimatizace. Všechny modely mají velmi účinný systém filtrace vzduchu nasávaného ventilací a vyhřívané sklo zadního okna.

Do standardní výbavy modelů Cruze vzákladní výbavě a ve stupni LS patří i AM/FM/CD-MP3 autorádio svýstupem AUX pro připojení externího MP3 přehrávače. Modely ve výbavě LT mají navíc zabudovaný měnič na 6 CD disků, grafický informační displej 4,8", 6 reproduktorů. Do vyšších verzí výbavy je možné objednat DVD navigační systém se sedmipalcovým barevným displejem, což je jeden zřady primátů modelu Cruze vcelém portfoliu značky Chevrolet.

Struktura a bezpečnost

Chevrolet Cruze má jednu z nejpevnějších karoserií ve své třídě - např. torzní tuhost je o celých 140 % vyšší, než u jeho předchůdce. Pevná struktura se pozitivně odráží i ve výborné akustice (vůz neobtěžuje vrzavými nebo skřípavými zvuky), ve výborné ochraně posádky při havárii a ve špičkových jízdních vlastnostech a ovladatelnosti.

Nový Chevrolet Cruze byl společně vyvíjen experty z GM vývojových center v Německu, USA, Austrálii a Koreji. „Při vývoji tuhého skeletu, zavěšení kol, bezpečnostních prvků nebo palubní elektroniky jsme mohli sdílet ty nejlepší praktiky specializovaných center koncernu GM z celého světa," říká Peter Mertens, výkonný ředitel GM pro kompaktní modely.

Samonosná ocelová karoserie je vyztužena ocelovými profily a do její struktury jsou začleněny i tzv. nárazové deformační boxy. Celková torzní tuhost karoserie činí 17,66 kNm/stupeň. Asi 65 % struktury karoserie je vyrobeno z vysoce pevných ocelí HSS, což je asi o 50 % více než u předchozího modelu. O přibližně 30 % více bodových svárů rovněž přispělo k vyšší tuhosti karoserie.

Pečlivě připravené přesně definované zátěžové cesty, kterými se převádí nárazová energie do nezasažených oblastí vozu, efektivně chrání posádku při těžkých haváriích a nárazech všech typů. Zesílené prahy, dveřní výztuhy, masivní A- a B-sloupky karoserie spolu s plechy proměnné tloušťky a využití kvalitních ocelí garantují vynikající ochranné vlastnosti karoserie.

Deformační zóny vpředu a vzadu jsou navrženy pro maximálně účinné pohlcení energie nárazu, tak, aby nebyla ohrožena integrita prostoru pro posádku. Ten je chráněn pevnou „klecí" zpevněnou robustními rámy dveří, tvořenými trubkovými prvky. Kombinace jednodílné boční struktury a lehkých ale velmi pevných tyčových výztuh ve struktuře dveřní účinně chrání vnitřní prostor vozu i při nárazech z boků.

Přední i zadní nárazníky jsou konstruovány tak, aby při nárazech v rychlostech do 4 km/h absorbovaly celou energii nárazu, což minimalizuje poškození nosných struktur karoserie.

Všech pět sedadel Chevroletu Cruze je vybaveno tříbodovými bezpečnostními pásy. Do standardu patří i čelní, boční a průběžné hlavové airbagy nebo pedály s bezpečnostním uchycením. Do škály prvků aktivní bezpečnosti patří mj. protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS nebo na standardně (!) dodávaný stabilizační systém ESC.

Pohonné jednotky

Zcela nová škála motorů pro Chevrolet Cruze zahrnuje dva celohliníkové zážehové čtyřválce (1,6 l a 1,8 l) a dvoulitrový turbodiesel se šestnáctiventilovou technikou.

Oba zážehové motory mají systém proměnného časování sacích i výfukových ventilů. Motor o objemu 1,6 l dává při otáčkách 6400 ot/min nejvyšší výkon 83 kW/113 k, jeho točivý moment vrcholí při 4200 ot/min na hodnotě 153 Nm.

Větší čtyřválec o objemu 1,8 l á výkon 104 kW/141 k (při 6200 ot/min) a jeho nejvyšší točivý moment při 3800 ot/min činí 176 Nm, přičemž 85 % této nejvyšší hodnoty má řidič k dispozici v širokém rozmezí otáček 2000 ot/min až 6300 ot/min. Co do specifického výkonu vztaženého k objemu patří tyto dva agregáty k nejlepším na trhu.

Chevrolet Cruze s motorem 1.6 a manuální převodovkou dokáže z klidu na 100 km/h zrychlit během 12,5 s, výkonnější Cruze 1.8 to zvládne za 10,0 s. Spotřeba v kombinovaném cyklu činí jen 6,7 l/100 km, resp. 6,8 l/100 km.

Nový šestnáctiventilový turbodiesel o objemu 2,0 l se chlubí výkonem 110 kW/150 k a velmi nízkou spotřebou: V kombinovaném cyklu se tento agregát spokojí jen s 5,6 l nafty na 100 km jízdy, což vozu propůjčuje akční rádius přes 1000 km. Do výfukového systému turbodieselu je standardně montovaný bezúdržbový filtr pevných částic.

Moderní turbodiesel se systémem přímého vstřikování nafty do válců „common-rail" má turbodmychadlo s proměnnou geometrií VTG. Díky mohutnému točivému momentu 320 Nm, který je k dispozici už při 2000 ot/min, dokáže Cruze s tímto agregátem zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 10,0 s. Ještě působivější je elastické zrychlení, kdy při zařazeném pátém rychlostním stupni Cruze zrychlí z 80 km/h na 120 km/h za 12,5 s!

Ještě letos nabídku pohonných jednotek pro model Cruze obohatí druhý turbodiesel o výkonu 92 kW/125 k.

Zážehový čtyřválec 1,6 l je standardní pohonnou jednotkou pro základní verze a modely Cruze LS, větší motor 1,8 l je standardem pro modely ve výbavě LT a na přání se dodává i do modelů ve stupni výbavy LS. Oba tyto motory jsou propojeny s pětistupňovými manuálními převodovkami nebo nově vyvinutou šestistupňovou automatickou převodovkou.

Turbodiesel o objemu 2,0 l se dodává pouze do modelů Cruze LT, připravovaná varianta tohoto motoru o výkonu 92 kW/125 k bude k dispozici i pro základní modely a verze LS. Oba turbodiesely jsou propojeny výhradně s manuálními převodovkami.

Ve všech verzích a modelech jsou motor a převodovka usazeny do univerzálního pomocného rámu pomocí čtyř pryžových pouzder. Tato izolace snižuje přenos vibrací od pohonné jednotky a od kol do interiéru vozu.

Zavěšení kol, brzdy, řízení

Podvozek se závěsy kol, brzdový systém a řízení modelu Chevrolet Cruze byly vyvinuty se zvláštním zřetelem na zvyklosti a požadavky evropských řidičů a podmínky evropské silniční sítě. Konstruktéři velmi pečlivě hledali vyvážený kompromis mezi jízdní agilitou a cestovním komfortem.

V porovnání se svým předchůdcem Cruze těží z širšího rozchodu kol vpředu i vzadu. Rozchod vpředu se zvětšil o 64 mm na 1544 mm, vzadu pak o 78 mm na 1558 mm. Prodloužil se také rozvor, a to o 85 mm až na 2685 mm.

Přední závěsy kol McPherson se systémem kompenzace bočních sil snižují riziko bočního smyku. Pevný pomocný rám vpředu poskytuje pevnou oporu pro spodní A-ramena. Hydraulická pouzdra - prvek, běžný spíše u dražších vozů vyšších tříd - zlepšují izolaci vibrací a hluku přenášeného od kol do interiéru.

Vzadu má Cruze propracovanou nápravu s torzní příčkou. Toto řešení kromě spolehlivého vedení kola v požadované geometrii má výhodu i v nižší hmotnosti a malých zástavbových rozměrech.

Torzní příčka, konstruovaná jako zdvojený U-profil, je k ramenům kol připojena patentovanou technologií svařování magnetickým obloukem. Díky tomu je možné měnit geometrii závěsu velmi přesně podle hmotnosti dané verze a její motorizace.

Cruze má u všech kol kotoučové brzdy, vpředu s ventilovanými a vzadu s plnými disky.

Do standardní výbavy všech modelů patří protiblokovací systém brzd ABS, protiprokluzové zařízení TCS), elektronický dělič brzdných sil EBD, který zabraňuje tzv. přebrždění zadních kol a dokonce i elektronický stabilizační systém ECS, což není v této třídě rozhodně obvyklé.

Hřebenové řízení s hydraulickým posilovačem garantuje rychlou reakci při nízké ovládací síle. Pro natočení z rejdu do rejdu je přitom potřeba méně než tři otáčky volantu.¨

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu