Vyhledávání

AUTOSYMPO 2009 na aktuální téma vyřazování vozidel z provozu

AUTOSYMPO 2009 na aktuální téma vyřazování vozidel z provozu

AUTOSYMPO 2009 na téma vyřazování vozidel z provozu

Konferenci věnovanou aktuální problematice nakládání s autovraky na brněnském veletrhu uspořádala Česká automobilová společnost ve spolupráci se Sdružením automobilového průmyslu ČR a Českou strojnickou společností.

AUTOSYMPO 2009 poukázalo na problémové oblasti současného systému likvidace autovraků. Na jedné straně se řada zpracovatelů autovraků ocitla na pokraji krachu vinou poklesu cen železa, na druhé straně díky mezerám v legislativě zhruba polovina vozidel odhlášených z registru stále uniká ekologické likvidaci.

Zpracovatelským firmám chce pomoci ministerstvo životního prostředí, které připravuje Program na podporu nakládání s autovraky financovaný z poplatků vybíraných od ledna letošního roku při registraci ojetých vozů nesplňujících emisní normu EURO 3. Novela zákona o odpadech sice vymezuje využití těchto prostředků na podporu ekologického zpracování autovraků, jenže firmy dnes nemají zájem o nové investice, nýbrž o příspěvek na provoz. „Cílem časově omezeného programu je pomoci ekologicky fungujícím subjektům v nepříznivé ekonomické situaci,“ vysvětlil Martin Štifter ze Státního fondu životního prostředí, který poplatky na likvidaci autovraků spravuje.

Na kontě se od začátku roku shromáždilo přes 190 milionů korun a část z těchto prostředků by podle záměru ministerstva měla posloužit zpracovatelům autovraků ke kompenzaci jejich prokazatelných ekonomických ztrát, které souvisejí s poklesem výkupních cen železa a se sníženou poptávkou po náhradních dílech. Jak poznamenal Martin Štifter, vliv obou těchto faktorů navíc dále poroste vlivem šrotovného ve většině zemí Evropy. Dotace bude vztažena na počet zpracovaných autovraků a nezbytnou podmínkou jejího vyplacení se stane bezplatná akreditace, která potvrdí, že zařízení splňuje veškeré náležitosti ekologického provozu.

Realizace programu by měla začít během několika měsíců a pro zpracovatele je dobrou zprávou, že peněz na účtu ekologických poplatků by mělo rychle přibývat. Jejich výběr má stoupající tendenci a Státní fond životního prostředí si chce „posvítit“ na kraje, které s výběrem výrazně zaostávají, tj. zejména Karlovarský, Liberecký a Zlínský. „Budeme s nimi jednat a zjišťovat, zda uplatňují stejně přísný přístup jako jinde,“ ujistil Štifter.

Přes novou zákonnou úpravu zůstává největším problémem systému nakládání s autovraky vysoký podíl podvodů kolem vozidel vyřazených z registrace. Nejrozšířenější je padělání potvrzení o ekologické likvidaci, případně korupce pověřených úředníků, a těmto případům nezabránil ani nový informační systém sledující tok autovraků, protože na registračních místech nejsou povinni ověřovat pravdivost obdržených formulářů. Tímto problémem se chce zabývat ministerstvo dopravy, které v krátké době rozešle obecním úřadům příslušné metodické pokyny. Na konferenci AUTOSYMPO o tom informoval ředitel odboru silničních vozidel Josef Pokorný. Zpracovatelé autovraků však upozornili na řadu dalších možností, jak se systému vyhnout.

Oblíbená je „přestavba vozidla“, kdy se v zahraničí zakoupí auto stejného modelu v lepším stavu a původní se rozprodá na náhradní díly nebo zmizí nelegálně zpracované ve sběrnách kovového odpadu. Jinou variantou je fiktivní prodej do zahraničí nebo skutečná prodej novému vlastníkovi v tuzemsku, který však vozidlo nezaregistruje, za což mu nehrozí žádná sankce. Stejně tak se množí případy „krádeží“ vraků na objednávku jejich majitele. Nabízí se i možnost dočasného vyřazení vozidla z provozu, které se neustále prodlužuje. Další cesty ke zneužití otevírá sporný paragraf 13 zákona 56/2001 o podmínkách provozu na pozemních komunikacích, který umožňuje vyřazení z registru blíže nejasným „zánikem“ vozidla, a po loňské novelizaci vlastníkovi stačí doložit způsob dalšího využití vozidla – třeba jako dětské prolézačky. Tyto výhrady uznává i ministerstvo dopravy, které již zahájilo práci na novelizaci zákona.

Sdružení zpracovatelů autovraků však dílčí řešení nestačí a navrhuje omezit podvody přímočarým zákazem výkupu autovraků a jejich částí sběrnami druhotných surovin. „Sběrná místa a zpracovatelé, kteří podléhají dozoru a mnoha technickým požadavkům, i nadbytečným, musejí přebírat autovraky a vystavovat potvrzení zdarma, zatímco občané vozí autovraky nelegálními cestami do sběrných surovin,“ shrnul situaci předseda sdružení Jan Volejník. Zároveň varoval, že při nezájmu státu zpracovatelům nezbude, než aby k odstranění zásadních legislativních nedostatků, které ohrožují jejich ekonomickou existenci, využili právní cestu.

BVV

 

Fotogalerie

Autosalon Brno 2009 a sporťáky objektivem Karla Kolečka

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu