Dovolené jsou tu : Zájem o autobusovou dopravu klesá
Cestovní agentura Invia.cz registruje za první pololetí letošního roku 8% meziroční nárůst poptávky po zájezdech. Největší zájem byl o pobyty v Řecku, následovala Itálie a Turecko. Naopak Egypt, vloni druhá nejoblíbenější destinace, zaujal kvůli místním nepokojům až čtvrtou příčku. Lidé při výběru svých dovolených letos kladou zvýšený důraz na kvalitu služeb.
Největší internetový prodejce zájezdů na českém trhu společnost Invia.cz prodala za 1. polovinu roku 2011 celkem 50 882 zájezdů. Lidé projevili zájem především o pobytové zájezdy, které tvořily 82 % z celkového prodeje. Poznávací zájezdy letos zvolilo 8 % zákazníků a lyžařské pobyty zvítězily u 5 % klientů. Zákazníci v prvním pololetí letošního roku investovali do svých dovolených v průměru 12 320 Kč.
„Zjistili jsme, že se lidé letos naučili více využívat nabídky first minute. Zlevněné zájezdy pořizovali především v lednu, kdy je nabídka nejvýhodnější. Zároveň mírně narostl zájem o pobytové zájezdy na úkor lyžařských,“ sdělil Michal Tůma, marketingový ředitel cestovní agentury Invia.cz, která je největším internetovým prodejcem zájezdů na českém trhu. „Cestovní ruch v letošním roce navíc poznamenala nejistá bezpečnostní situace v arabských zemích. Právě kvůli tomu jsme registrovali pokles zájmu o dovolenou v Egyptě a Tunisku,“ doplnil Tůma.
Zákazníci cestovní agentury Invia.cz letos dávali přednost dovolené s leteckou dopravou, kterou zvolilo 64 % klientů. Poměr zájmu o letecké zájezdy v prvním pololetí 2011 meziročně narostl o 2 %. Naopak klesla obliba autobusové dopravy. V rámci stravování se lidé rozhodovali především pro all inclusive pobyty, a to v 39 % případů. Internetová cestovní kancelář následně registrovala 26 % prodaných zájezdů s polopenzí a 20 % beze stravy.
pořadí
|
1. pol. 2011
|
1. pol. 2010
|
1.
|
Řecko
|
Řecko
|
2.
|
Itálie
|
Egypt
|
3.
|
Turecko
|
Itálie
|
4.
|
Egypt
|
Turecko
|
5.
|
Bulharsko
|
Tunisko
|
druh
|
1. pol. 2011
|
1. pol. 2010
|
Pobytové
|
81,5 %
|
79,9 %
|
Poznávací
|
7,7 %
|
8,4 %
|
Lyžařské
|
5,4 %
|
7,9 %
|
Eurovíkendy
|
4,8 %
|
3,3 %
|
Jiné
|
0,6 %
|
0,5 %
|
typ
|
1. pol. 2011
|
1. pol. 2010
|
Letecky
|
64,4 %
|
62,2 %
|
Autobus
|
16,3 %
|
19,2 %
|
Vlastní
|
19 %
|
18,4 %
|
Kombinovaná
|
0,3 %
|
0,2 %
|
typ
|
1. pol. 2011
|
1. pol. 2010
|
All Inclusive
|
39 %
|
39,1 %
|
Polopenze
|
26 %
|
25 %
|
Beze stravy
|
19,7 %
|
21,2 %
|
Snídaně
|
13,5 %
|
13,3 %
|
Plná penze
|
1,7 %
|
1,3 %
|
Jiné
|
0,1 %
|
0,1 %
|