Vyhledávání

Finanční výsledky skupiny P¨SA za rok 2008

Důležitá fakta

• Udržení podílu na světovém trhu na 5 %, v západní Evropě na 13,8 %
• Pokles celosvětových prodejů o 4,9 % na 3 260 388 kusů
• Pokles obratu o 7,4 % na 54 356 milionů eur
• Hospodářský výsledek z provozní činnosti 550 milionů eur
• Provozní marže na 1 % obratu
• Mimořádné provozní výdaje ve výši 917 milionů eur
• Pokles čistého zisku, podíl skupiny na -343 milionů eur
• Úspory ve výši 1 414 milionů eur díky plánu CAP 2010
• Odstávky výroby ve 4. čtvrtletí s cílem snížit skladové zásoby
• Spuštění plánu CASH 2009: řízení peněžních prostředků


Pro rok 2008 byla typická dvě zcela odlišná pololetí:

- 1. pololetí růstu, kdy výrazně stoupaly celosvětové prodeje (+ 4,6 %) i provozní marže (3,7 % obratu) skupiny , v souladu s programem Cap 2010.
- 2. pololetí bylo poznamenáno zhroucením automobilových trhů a zvýšením skladových zásob. Skupina v důsledku toho snížila svou výrobu ve 4. čtvrtletí a upřednostnila snížení skladových zásob v prodejní síti. Tato dvě opatření měla silný negativní dopad na výnosnost skupiny.

Skupina však v roce 2008 realizovala díky konkurenčnímu programu CAP 2010 úspory ve výši 1,414 miliard eur.

Ve velmi nepříznivých podmínkách se skupině rovněž podařilo udržet si svůj podíl na trhu, a to díky svým úspěšným přednostem:

- Rekordní rytmus uvádění nových modelů
- Úspěšné modely s rekordní úrovní kvality (Peugeot 308, Citroën C5)
- Trvalé prvenství v oblasti ochrany životního prostředí s celkovým počtem 1,1 milionu prodaných vozů s emisemi pod 140g CO2/km
- Nesporné prvenství v segmentu LUV s podílem na trhu ve výši 19,9 % v Evropě.





Zjednodušená výsledovka

v milionech eur 2007 2008 Rozdíl
Obrat 58 676 54 356 -7,4 %
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 1 752 550 -68,6 %
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu 3,0 % 1,0 %
Výsledek před zdaněním 1 120 (367)
Čistý zisk na skupinu 885 (343)
Čistý zisk na akcii (v eurech) 3,88 (1,51)

Konsolidované výsledky

• Obrat činí 54 356 milionů eur, což představuje pokles o 7,4 % oproti 58 676 milionům eur v roce 2007. Po prvním pololetí, kdy obrat lehce vzrostl (+ 0,7 %), zaznamenal silný pokles ve druhém pololetí roku 2008, způsobený poklesem automobilových trhů v celém světě a vývojem prodejů směrem k menším vozům.

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti se snížil na 550 milionů eur, oproti 1 752 milionům eur v roce 2007. Po navýšení o 32,4 % v prvním pololetí je hospodářský výsledek z provozní činnosti ve druhém čtvrtletí negativní, v důsledku propadu objemů prodaných vozů a velmi nízkému pohlcení pevných nákladů kvůli zastavení výroby. Běžná provozní marže se po nepřetržitém růstu v prvním pololetí ustálila na konci roku na 1 %. Dynamika snižování nákladů, kterou spustil plán CAP 2010, pokračoval a za celý rok dosáhl 1 414 milionů eur.

• Mimořádné provozní náklady dosáhly 917 milionů eur. Bezprecedentní zhroucení automobilového trhu vedlo ke spuštění nových restrukturalizačních plánů v automobilové divizi a u firmy Faurecia, které si vyžádaly náklady ve výši 512 milionů eur. Nutnost čelit dopadu snížení poptávky a očekávanému dalšímu poklesu navíc vedla k vytvoření výjimečných rezerv na odpisy (automobilová divize) a na znehodnocení aktiv (vnitřní výbava vozů u firmy Faurecia) v celkové výši 405 milionů eur.

• Čistý zisk na skupinu dosahuje -343 milionů eur za celý rok.

• Čistá finanční pozice dosáhla k 31. prosinci 2008 -2 906 milionů eur. Provozní cash flow je za rok ve výši 2 380 milionů eur*. Po vytvoření kladného provozního cash flow v prvním pololetí se v druhém pololetí pokles výroby způsobený kolapsem na automobilovém trhu a nárůst skladových zásob projevily výrazným nárůstem potřeby provozního kapitálu. Investiční výdaje a výdaje na vědu a výzkum činily v roce 2008 celkem 3,8 miliard euro. V důsledku toho skupina skončila rok s negativním provozním cash flow ve výši 3 764 milionů eur.

• Finanční struktura skupiny je pevná. Vlastní jmění dosahuje k 31. prosinci 2008 částky 13 277 milionů eur. Míra zadlužení skupiny je 22 %, což ponechává značný manévrovací prostor v oblasti zadlužení.

• Dividenda, která bude nabídnuta na valné hromadě akcionářů, bude odrazem výrazného poklesu výsledků skupiny a celkového ekonomického prostředí.

* Průmyslové a obchodní společnosti




Výsledky jednotlivých divizí

Automobilová divize

• Obrat automobilové divize dosáhl 41 643 milionů eur, což představuje pokles o 8,5 %. Skupina zaznamenala pokles celosvětových prodejů o 4,9 % na 3 260 388 kusů.
• Skupina si udržela v celosvětovém měřítku 5 % podíl na trhu, v západní Evropě byl podíl 13,8 %. Ve 4. čtvrtletí dosáhl podíl skupiny na trhu dokonce 14,1 %, což je nárůst o 0,5 procentního bodu oproti 4. čtvrtletí roku 2007.
• Hospodářský výsledek z provozní činnosti se v roce 2008 ustálil na -225 milionech eur, oproti +858 milionů eur v roce 2007. I přes slibný běžný provozní zisk za 1. čtvrtletí ve výši +633 milionů eur dosáhl v důsledku zhroucení automobilových trhů a poklesu výroby ve 4. čtvrtletí hospodářský výsledek z provozní činnosti ve 2. pololetí - 858 milionů eur. Běžná provozní marže činí v roce 2008 -0,5 % oproti +2,7 % v prvním pololetí:
o Kladný dopad snížení nákladů díky plánu CAP 2010 (1 414 milionů eur)
o Negativní dopad měnových kurzů (324 milionů eur) a navýšení cen surovin (377 milionů eur).
• Hodnota skladových zásob je v Evropě podobná jako v prosinci 2007:
o Skupina masivně snížila výrobu dřív a v širším měřítku než je průměr v odvětví, neboť ve 4. čtvrtletí omezila celosvětovou výrobu o 26 % oproti 4. čtvrtletí 2007.
o Skladové zásoby prodejců v roce 2008 poklesly o 20 % díky rozhodnutí skupiny dobrovolně omezit prodej koncesionářům a uhradit náklady spojené se skladovými zásobami na úrovni skupiny.

Faurecia

• Obrat firmy Faurecia dosáhl v roce 2008 částky 12 011 milionů eur, což je oproti roku 2007 pokles o 5,1 % (12 661 milionů eur).
• Hospodářský výsledek z provozní činnosti činil 91 milionů eur oproti 121 milionům eur v roce 2007.
• Čistý zisk/ztráta firmy Faurecia je - 569 milionů eur.
• Faurecia urychluje plán obnovy:
o Urychlení restrukturalizačního programu na posílení konkurenceschopnosti na celosvětové úrovni.
o Zvýšení jmění o 450 milionů eur na financování obnovy, se zárukou PSA Peugeot Citroën.

GEFCO

• GEFCO dosáhlo v roce 2008 stabilního obratu 3 536 milionů eur, což je pokles jen 0,5 % oproti roku 2007 (3 554 milionů eur).
• GEFCO dosáhlo hospodářského výsledku z provozní činnosti ve výši 127 milionů eur (oproti 155 milionům v roce 2007) díky lepšímu řízení nákladů a rychlému zavádění akčních plánů, což firmě umožnilo částečně vykompenzovat navýšení cen paliv v průběhu prvních devíti měsíců roku a snížení výroby u zákazníků.


Banque PSA Finance

• Banka Banque PSA Finance dosáhla dobrých výsledků, s obratem ve výši 2 088 milionů eur v roce 2008, což představuje nárůst o 4,5 % oproti roku 2007. Banque PSA Finance byla schopná zajistit dostatečné refinancování na udržení své obchodní činnosti na úrovni roku 2007. Její podíl na trhu se dokonce zvýšil a dosáhle 27,3 % oproti 26 % v roce 2007.
• Hospodářský výsledek z provozní činnosti poklesl na 557 milionů eur oproti 608 milionům eur v roce 2007.
• Finanční struktura banky Banque PSA Finance zůstává stabilní díky velice dobrému řízení rizika a omezenému dopadu nákladů na refinancování, i přes krizi likvidity. Banka Banque PSA Finance má k dispozici 6 miliard eur nevyčerpaných úvěrových linek a evropská míra platební a úvěrové schopnosti je vyšší než 11 %.

Perspektivy pro rok 2009

Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën pan Christian Streiff prohlásil:

„Tváří v tvář dlouhodobé recesi jsou naše priority jasné: musíme veškeré úsilí soustředit na snížení skladových zásob a na minimalizaci využití likvidních prostředků pomocí programu CASH 2009. Musíme dál pokračovat ve snižování nákladů v rámci plánu CAP 2010, abychom se v roce 2010 vrátili k vytváření zisku.
Současně se připravujeme na budoucnost, takže investice a náklady na vědu a výzkum zaměřujeme na nové vozy a nová ekologická řešení, která skupině PSA Peugeot Citroën zaručí trvalý a výnosný růst, jakmile bude krize za námi. Naším záměrem je udržet investice a výdaje na vědu a výzkum v oblasti automobilů ve výši přibližně 3,5 miliardy eur.“

Skupina očekává, že automobilové trhy v západní Evropě poklesnou v roce 2009 o dalších přibližně 20 % a v roce 2010 nastane stabilita. Obzvlášť obtížné bude především první pololetí roku 2009. Rok 2009 by měl být pro skupinu ztrátový, s negativním provozním cash flow, neboť akcie CASH 2009 nebudou stačit na vyrovnání kolapsu trhů a náklady skupiny na restrukturalizaci.

Proaktivní politika refinancování a opatrná politika řízení peněžních prostředků umožní skupině vrátit se k ziskovosti a připravit se na budoucnost. Finanční požadavky skupiny pro výrobní a obchodní aktivity by měly v roce 2009 činit přibližně 4 miliardy eur. Tyto potřeby pokryje již schválená vládní půjčka ve výši 3 miliardy eur společně s dalšími zdroji financování.

Skupina si v roce 2009 zachová obchodní dynamiku a uvede na trh všechny plánované modely. Dosáhne toho díky plánu CAP 2010 a zkrácením doby vývoje nových vozů. Peugeot rozšíří svou modelovou řadu o novou 308CC, první cross-over Peugeot 3008, a první kompaktní MPV. Citroën rozvine svou novou image značky „Kreativní technologie“ a na začátku roku 2009 uvede na trh model C3 Picasso.


Kontakty:

TISKOVÉ ODDĚLENÍ VZTAHY S INVESTORY
Hugues Dufour +33 (0) 1 40 66 53 81
hugues.dufour@mpsa.com
James Palmer +33 (0) 1 40 66 54 59
james.palmer@mpsa.com
Pierre-Olivier Salmon +33 (0) 1 40 66 49 94
pierreolivier.salmon@mpsa.com Jean Hugues Duban +33 (0) 1 40 66 40 28
jeanhugues.duban@mpsa.com
Laurent Cicolella +33 (0) 1 40 66 52 04
laurent.cicolella@mpsa.com Yasmine Casvigny +33 (0) 1 40 66 57 45
yasmine.casvigny@mpsa.com







PSA PEUGEOT CITROEN


(počet vozů)
2007
2008

Prodej celosvětově

3 428 366

3 260 388

KONSOLIDOVANÝ OBRAT


(milionů eur)
2007
2008

Automobilivá divize
Banque PSA Finance
Gefco
Faurecia
Další činnosti a odpočet vnitrokoncernových operací

PSA Peugeot Citroën celkem
45 519
1 999
3 554
12 661
(5 057)
_______________ 58 676
41 643
2 088
3 536
12 011
(4 922)
_______________ 54 356

KONSOLIDOVANÉ FINANČNÍ VÝSLEDKY - SHRNUTÍ


(milionů eur)
2007
2008

Hospodářský výsledek z provozní činnosti
Výsledek před zdaněním
Konsolidovaný čistý zisk
Čistý zisk, podíl skupiny
1 752
1 120
826
885
550
(367)
(500)
(343)


FINANCOVÁNÍ A FINANČNÍ SITUACE


(milionů eur)
2007
2008

Cash flow*
Investice (mimo výzkum a vývoj) *
Ćistá finanční pozice *
Vlastní jmění
3 515
2 079
1 404
14 555
2 380
2 156
(2 906)
13 277


* výrobních a obchodních společností

POČET ZAMĚSTNANCŮ


Zaměstnanci v pracovním poměru (celosvětově)
207 800
201 700



Konsolidované účty za rok 2008 jsou k dispozici na www.psa-peugeot-citroen.com

Pro více informací v ČR :
Martina Bedrnová Radka Matthey
Public relations Public relations
CITROËN ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o. PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu