Vyhledávání

Finanční výsledky skupiny PSA za rok 2009 odrážejí dopad ekonomické krize

Finanční výsledky skupiny PSA za rok 2009 odrážejí dopad ekonomické krize

Finanční výsledky roku 2009 :
Pozitivní free cash flow a snížení dluhu

Klíčová fakta:
• Pozitivní free cash flow (volné hotovostní prostředky) 809 M€ za účetní období;
• Snížení čistého dluhu o 913 M€ na 1 993 M€;
• Hospodářský výsledek z provozní činnosti - 689 M€ za účetní období;
• Pozitivní hospodářský výsledek z provozní činnosti 137 M€ za druhé pololetí 2009;
• Čistá ztráta Skupiny 1 161 M€ za rok 2009.

Finanční výsledky skupiny PSA Peugeot Citroën za rok 2009 odrážejí dopad ekonomické krize : celosvětové prodeje se snížily o 2,2 % na 3 188 000 vozů na trhu s poklesem o 3,1 %, obrat Skupiny klesl o 10,9% na 48 417 milionů eur a hospodářský výsledek z provozní činnosti je 689 milionů eur.

Pro rok 2009 je charakteristický velmi kontrastní vývoj v prvním a druhém pololetí. Po negativních výsledcích prvního pololetí došlo vlivem zavedení šrotovného v řadě evropských zemí a díky dynamické produktové nabídce Skupiny k oživení prodejů ve druhé polovině roku, což umožnilo skupině PSA Peugeot Citroën zvýšit podíl na trhu a dosáhnout za druhé pololetí pozitivního hospodářského výsledku z provozní činnosti 137 M€. Automobilová divize ve druhém pololetí výrazně snížila provozní ztrátu. Ve stejném období se ve Faurecii začal projevovat pozitivní efekt plánu hospodářského zotavení a společnost dosáhla pozitivního hospodářského výsledku. Gefco vykazuje silný nárůst provozní marže a Banque PSA Finance potvrzuje své dobré výsledky.

Vzhledem k uvedeným skutečnostem Skupina vykazovala za rok 2009 pozitivní free cash flow 809 M€ a výrazně snížila svůj čistý dluh, který k 31. prosinci 2009 činí 1 993 M€. Čistá ztráta Skupiny ve výši 1 161 M€ vyplývá z mimořádných provozních nákladů 727 M€ a ze zvýšení finančních nákladů.

Zjednodušená výsledovka
v milionech eur 2008 1.pol. 2009 2.pol. 2009 2009
Obrat 54 356 23 497 24 920 48 417
Běžný provozní zisk / (ztráta) 550 (826) 137 (689)
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu 1,0 -3,5 0,5 -1,4
Mimořádné provozní náklady (944) (506) (211) (727)
Provozní zisk / (ztráta) (394) (1 332) (84) (1 416)
Čistý zisk / (ztráta) Skupiny (363) (962) (199) (1 161)
Čistý zisk / (ztráta) na akcii - v € (1,59) (4,24) (0,88) (5,12)

Philippe Varin, předseda představenstva PSA Peugeot Citroën, uvedl:
„Naše finanční výsledky v roce 2009 ukazují jasné zlepšení ve druhém pololetí, ale samozřejmě odrážejí také závažnost ekonomické krize a její dopad na automobilový průmysl. Striktní řízení peněžních prostředků a účinné snižování skladových zásob nám umožnily výrazně snížit dluh, posílit naši finanční situaci a získat dostatečné likvidní zdroje.

S poklesem evropského trhu o 9 % zůstanou tržní podmínky mimořádně obtížné i v roce 2010. Oporou nám však bude náš plán zachování výkonnosti automobilového odvětví (Automotive Performance Plan) zaměřený na podporu prodejů, snížení nákladů a lepší využití našich výrobních kapacit. I nadále budeme pokračovat v nastoupené obchodní dynamice uvádění nových modelů a měli bychom opět zlepšit své tržní podíly. Za těchto podmínek by hospodářský výsledek skupiny měl být v prvním pololetí roku 2010 pozitivní.“

Konsolidované výsledky

• Obrat činí 48 417 M€ za účetní období roku 2009, což představuje pokles o 10,9 % oproti 54 356 M€ v roce 2008. Po prvním pololetí, kdy obrat klesl o 21,8 %, zaznamenal obrat díky příznivé tržní situaci ve druhém pololetí stabilizovaný nárůst (+2,6 %).

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti za rok 2009 je - 689 M€ oproti + 550 M€ v roce 2008.
Běžná provozní marže zůstává negativní 1,4 % z obratu oproti +1 % v roce 2008. Na zlepšení ve druhém pololetí se podílely všechny dílčí aktivity a po ztrátě 826 M€ v prvním pololetí 2009 tak Skupina ve druhé polovině roku dosáhla pozitivního hospodářského výsledku z provozní činnosti 137 M€ (0,5 % provozní marže).

• Mimořádné provozní náklady dosáhly 727 M€ oproti 944 M€ v roce 2008.
Tyto náklady odpovídají nákladům na restrukturalizaci ve výši 354 M€, z toho 206 M€ připadá na prodloužení plánu dobrovolných odchodů zaměstnanců do března 2010 a 129 M€ na restrukturalizaci společnosti Faurecia. Odpisy aktiv u automobilové divize ve výši 217 M€ byly souhrnně zaúčtovány v prvním pololetí 2009.

• Finanční náklady se zvyšují na 520 M€ oproti 286 M€ v roce 2008.
Příčinou tohoto nárůstu nákladů je snížení výnosů z uložených peněžních prostředků, úroky ze státní půjčky a zvýšení nákladů na financování společnosti Faurecia.

• Daň z příjmu je 589 milionů eur oproti 103 milionům v roce 2008.
Tato daň vyplývá ze zaúčtování odložených daňových aktiv vzniklých z negativních provozních hospodářských výsledků z předcházejících období, které Skupina vykázala.

• Čistá ztráta Skupiny je tak 1 161 M€ za účetní rok 2009.

• Čistá ztráta na akcii je 5,12 eur.

Finanční situace

• Čistý dluh výrobních a obchodních aktivit se k 31. prosinci 2009 snížil na 1 993 M€ oproti 2 906 M€ k 31. prosinci 2008.

Snížení čistého dluhu vychází z pozitivního free cash flow 809 M€, jenž je důsledkem snižování zásob a vytvářením většího provozního cash flow, které dostatečně kompenzovalo investice a náklady na výzkum a vývoj. Dodavatelské účty byly v roce 2009 ovlivněny zkrácením lhůty splatnosti, což zvýšilo potřebu oběžného kapitálu výrobních a obchodních společností o 1,5 miliardy.

• Finanční struktura a bilance Skupiny zůstávají pevné.
Bilance výrobních a obchodních společností s 8,6 miliard eur likvidních prostředků ke konci roku 2009 zůstává stabilní. Souběžně Skupina zvýšila na 1,3 miliardy eur prostředky na krytí obligační půjčky splatné v roce 2011. Vlastní jmění dosahuje k 31. prosinci 2009 částky 12 447 milionů eur, míra zadlužení skupiny je tedy 16 %.

Automobilová divize

v milionech eur 2008 S1 2009 S2 2009 2009
Obrat 41 643 18 658 19 607 38 265
Běžný hospodářský zisk/ (ztráta) z provozní činnosti (225) (904) (353) (1 257)
Běžná provozní marže, v % obratu -0,5 -4,8 -1,8 -3,3
Provozní zisk / (ztráta) (711) (1 326) (494) (1 820)

• Obrat automobilové divize dosáhl 38 265 M€, což představuje pokles o 8,1 %. V důsledku poklesu objemů prodeje o 7,2 % se obrat z prodeje nových vozů snížil o 9,9 % z 31 642 M€ v roce 2008 na 28 501 M€ v roce 2009. Prodeje podpořené uvedením řady nových modelů nicméně umožnily Skupině zvýšit v Evropě tržní podíl z 13,5 % v roce 2008 na 13,7 % v roce 2009. Tento trend se potvrdil koncem roku, kdy podíl na trhu ve čtvrtém čtvrtletí vzrostl na 14,3 %. Skupina rovněž posílila svoji vedoucí pozici na evropském trhu lehkých užitkových vozů a dosáhla tržního podílu 22,2 % oproti 19,7 % v předcházejícím roce.

• Hospodářský výsledek z provozní činnosti se v roce 2009 ustálil na 1 257 M€ oproti 225 M€ v roce 2008, i když ztráta ve druhém pololetí byla výrazně nižší než v prvním pololetí roku. Propad prodejních objemů během prvních šesti měsíců roku a nepříznivý měnový kurz narušily ekonomické prostředí a vyostřily konkurenční vztahy na trzích v celé řadě zemí. Zlepšení výkonnosti ekonomiky přesto více než vynahradilo negativní dopad konkurenčních tlaků, který se odrazil na cenové politice.

• Skladové zásoby se snížily o 30 % na 440 000 vozů oproti 628 000 na začátku účetního roku. Tato tendence měla mimořádně pozitivní vliv na potřebu provozního kapitálu skupiny v roce 2009.

Faurecia

v milionech eur 2008 S1 2009 S2 2009 2009
Obrat 12 011 4 380 4 912 9 292
Běžný hospodářský zisk/ (ztráta) z provozní činnosti 91 (187) 95 (92)
Běžná provozní marže, v % obratu 0,8 -4,3 1,9 -1,0
Konsolidovaný čistý zisk / (ztráta) (569) (361) (56) (417)

• S provozní marží 1,9% (95 M€) potvrdila Faurecia ve druhém pololetí 2009 své ozdravení.
• Náklady byly sníženy na 663 M€, což předčilo cíl stanovený v plánu nazvaném „Challenge 2009” a hranice rentability byla snížena o 18 %.
• Akvizicí s Emcon Technologies a Plastal Germany zároveň Faurecia pokračovala ve svém strategickém rozvoji.

GEFCO

v milionech eur 2008 S1 2009 S2 2009 2009
Obrat 3 536 1 395 1 493 2 888
Běžný hospodářský zisk/ (ztráta) z provozní činnosti 127 7 95 102

• Výsledky společnosti Gefco byly v prvním pololetí 2009 ovlivněny zpomalením světové automobilové produkce a hospodářský výsledek za toto období se snížil na +7 M€. Nicméně rychlé zavedení plánu na snížení nákladů společnosti „Force 10 “ umožnilo ve druhé polovině roku významně zlepšit rentabilitu.

Banque PSA Finance

v milionech eur 2008 S1 2009 S2 2009 2009
Čistý bankovní výnos 976 470 473 943
Obrat 2 088 915 908 1 823
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 557 244 254 498

• Banque PSA Finance dosahovala v průběhu celého roku dobrých výsledků, díky čemuž si udržela svůj čistý bankovní výnos a zvýšila svůj podíl na bankovním trhu z 27,3 % v roce 2008 na 27,5 % v roce 2009. Počet nově uzavřených smluv se zvýšil o 1,5 %.

• Uvážený výběr zákazníků ve spojení s velice dobrým řízením rizika umožnily udržet náklady rizikovosti na úrovni benchmark na 0,50 %, což představuje mírné zvýšení oproti úrovni v roce 2008 (0,48 %) a zlepšení v porovnání s prvním pololetím roku 2009 (0,53 %).

Perspektivy pro rok 2010

Skupina očekává, že automobilové trhy v západní Evropě poklesnou v roce 2010 o dalších 9 %.

Tržní podíl skupiny na evropském trhu by měl mít díky produktové dynamice i nadále rostoucí tendenci. Mimo Evropu by si měl čínský trh udržet nárůst v řádu desítek. V Latinské Americe se očekává obnovení růstu.

V prvním pololetí roku 2010 předpokládá skupina pozitivní hospodářský výsledek z provozní činnosti, který by měl vycházet z pozitivního efektu plánu zachování výkonnosti automobilové divize, pokračování ozdravení společnosti Faurecia a pokračujících dobrých výsledků společností Gefco a Banque PSA Finance.


Radka Matthey Martina Bedrnová
Public relations Public relations
PEUGEOT ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o. CITROËN ČESKÁ REPUBLIKA s.r.o.

 

Fotogalerie

Nový C3 a Peugeot 5008, foto K. Kolečko

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu