Vyhledávání

Ford používá ke kontrole kvality rentgenovou technologii medicínského typu

Vyšetřovna Ford: 2D i 3D rentgenové přístroje pomáhají pečovat o „zdraví“ automobilů

· Ford používá ke kontrole kvality rentgenovou technologii medicínského typu

· Dvojrozměrný (2D) rentgen slouží k nedestruktivnímu zkoumání materiálových vad v reálném čase

· Trojrozměrné (3D) skenování vytvoří virtuální prostorový model celé součásti s možností rozdělit ji na jednotlivé elementy


/V Praze 9. března 2011/ – Nedílnou součástí kontrolních procesů ve Ford Motor Company je zkoumání výrobků pomocí počítačem řízených digitalizovaných rentgenových přístrojů. Ačkoliv rentgen bývá obvykle spojován s lékařskou péčí, Ford tuto technologii využívá již od roku 2002, protože její potenciál rozpoznal mezi prvními. Specializované rentgenové přístroje používají inženýři a technici, když potřebují odhalit skryté, okem neviditelné vady uvnitř součástí.

„Tato technologie byla vyvinuta z medicínských aplikací,“ říká Glenn Austin, rentgenolog v materiálové laboratoři Technického střediska Ford v britském Duntonu. „Většina softwaru, veškeré předváděcí sady, návody k obsluze, to všechno se týkalo výhradně lékařského rentgenování. Pokud jsme věděli, neexistovala tehdy žádná aplikace ve strojírenství.“

Adaptace rentgenových přístrojů pro použití v automobilovém průmyslu se přirozeně neobešla bez jistých komplikací. Lidská kůže, kosti, svalstvo a vnitřní orgány mají totiž jinou hustotu než plasty, pryže, pěny a různé další materiály, které se vyskytují v automobilech. „V principu zde ale děláme totéž co v nemocnicích,“ pokračuje Austin. „Díváme se do motorů stejným způsobem, jakým lékař nahlíží do útrob pacienta.“

Dvojrozměrný (2D) rentgen nahrazuje tradiční typ rentgenu s filmovými deskami, jejichž zpracování bylo pro automobilový průmysl příliš zdlouhavé. Operátor přístroje může přiblížit či oddálit obraz zkoumané součásti, otáčet jím a také regulovat hustotu rentgenových paprsků. K nalezení vady je ale zapotřebí vycvičeného oka, podobně jako v medicíně, kde se lékař musí nejprve naučit, jak ze snímku poznat frakturu kosti nebo stín na plicích.

Tento typ přístroje zobrazuje zkoumanou součást v reálném čase, proto je ideální k vyhodnocování prototypů palubních desek, kol z lehkých slitin nebo dokonce i oken. Používá se ale rovněž ke zkoumání sériových dílů, u nichž se vyskytla nějaká závada. Technik může například nalézt spálenou pojistku v drobném elektronickém čipu, aniž by musel riskovat jeho poškození mechanickým otevřením, jako tomu bylo, dokud se tento druh kontrol prováděl pod mikroskopem.

Druhou možností je trojrozměrná počítačová tomografie, označovaná zkratkou 3D CAT (Computer Aided Tomography). Tento přístroj v principu vytvoří 720 dvojrozměrných rentgenových řezů zkoumané součásti a poté je za pomoci výkonného počítačového programu složí do virtuálního trojrozměrného modelu. Výsledný 3D obraz lze na monitoru libovolně natáčet a zkoumat ho i zevnitř, například při hledání překážek v palivovém vedení.

Díky tomu, že model byl získán pomocí rentgenových paprsků, lze v počítači oddělit elementy s odlišnou hustotou a zkoumat je samostatně. „Můžeme například odstranit neželezné prvky jako měď, plast nebo pryž a rozložit tak celou součást na jednotlivé díly,” vysvětlil Austin. „Stejně tak můžeme najít dutiny v odlitcích. Tímto způsobem lze ‚vytáhnout‘ bublinu vzduchu z porézního odlitku a změřit její tvar i rozměry.“

Rentgenové přístroje v materiálové laboratoři Fordu pomáhají nejen při vývoji nových komponentů, ale také pro včasné odhalování potenciálních problémů. „Pokud se k nám nějaký díl vrátí z výroby nebo dokonce z již kompletního vozu, znamená to, že jsme ve své práci chybovali. Spolehlivost automobilů se v posledních několika desetiletích skokově zvyšuje a my věříme, že naše práce má na neustálém zdokonalování kvality a spolehlivosti vozů Ford významný podíl.“

Medicína tedy poskytla Fordu další mocný nástroj k zajištění klidu a jistoty jeho zákazníků. I díky rentgenovým přístrojům je pravděpodobnost, že řidič vozu Ford někdy nedorazí do cíle kvůli poruše, stále menší. Jak říkají lékaři, prevence je lepší než léčba!

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu