Vyhledávání

Jako první prémiové dieselové palivo představoval Shell VPower Diesel možnost volby

 SHELL V-POWER DIESEL 2009 

Jako první prémiové dieselové palivo, které zamířilo na čerpací stanice, představoval Shell V-Power Diesel pro miliony řidičů možnost volby. Shell V-Power Diesel byl uveden na trh poprvé v roce 2002 v Itálii a od té doby se postupně zabydlel i v dalších zemích světa – v současnosti se prodává na přibližně 8 tisících čerpacích stanic ve 23 zemích světa.

S více než 100 lety zkušeností ve vývoji palivových technologií je společnost Shell předním poskytovatelem inovativních pohonných hmot. Celý tým vědců a techniků společnosti Shell se naplno věnuje vývoji paliva Shell V-Power Diesel. Pokroky dosažené v laboratorním prostředí následně procházejí sériemi testů a zkoušek, než se dostanou k zákazníkům na celém světě.

Společnost Shell, která představila technologii Gas-to-Liquids („zkapalněný plyn“, tzv. GTL), je průkopníkem ve vývoji syntetických dieselových palivových technologií. GTL je syntetická složka, která se vyrábí ze zemního plynu a zajišťuje ve srovnání s běžnou naftou čistší a efektivnější spalování. Technologie GTL byla poprvé představena v roce 2002 v Thajsku – v produktu Shell Pura Diesel. V současnosti je aktivní přísadou produktu Shell V-Power Diesel, který se prodává ve 14 zemích celého světa a pomáhá řidičům získat maximum z každé kapky paliva.

Část 1: Shell V-Power Diesel
Shell věří, že ne všechna paliva jsou stejná – a proto se snaží nabízet svým zákazníkům jen to nejlepší.

Každá kapka paliva Shell V-Power Diesel byla vyvinuta s tím, aby pomohla jakémukoliv vozu na dieselový pohon dosáhnout jeho maximálního výkonového potenciálu. Shell V-Power Diesel průběžně čistí na usazeniny citlivé vstřikovací trysky a motor pak pracuje na takový výkon, na který byl zkonstruován.

Lepší výkon
Shell V-Power Diesel byl vyvinut tak, aby všem typům dieselových automobilů dával více síly po delší dobu. Časem se na vstřikovacích systémech usazují nečistoty, což se negativně odráží na efektivitě spalování a vede ke ztrátě výkonu motoru. Aby si motor udržel skvělý výkon, je zásadně důležité, aby tyto extrémně citlivé a mechanicky složité části motoru byly udržovány ve skvělém stavu. Shell V-Power Diesel se svojí jedinečnou recepturou byl vyvinut s cílem odstranit nánosy nečistot a předcházet jejich dalšímu usazování, čímž motor opět získá svůj plný výkon. Čistý vstřikovací systém poskytuje lepší výkon a kvalitnější pocit z jízdy.

Technologie GTL

GTL (Gas-to-Liquids) je souhrnný termín pro různé technologie, které přeměňují zemní plyn na tekuté uhlovodíky (paliva a maziva). GTL se syntetizuje ze zemního plynu pomocí patentovaného procesu společnosti Shell. Výsledný produkt má nulový obsah síry a vysoké cetanové číslo, což vede k čistšímu a efektivnějšímu spalování než u běžné motorové nafty.

Společnost Shell, vždy na špici vývoje nových paliv, použila jako první syntetickou složku GTL ve svých prémiových produktech. GTL se smíchá s pečlivě vybranou základní naftou a dalšími aditivy (přísadami), které dodávají výsledné směsi vysokou účinnost při čištění vstřikovacích trysek – na konci tohoto procesu je výkonné palivo Shell V-Power Diesel, které řidičům nabízí větší výkon a zároveň ochranu motoru.

Shell vyrábí syntetickou složku GTL ve svých zařízeních v malajském Bintulu již od roku 1993. Ve spolupráci s Quatar Petroleum připravuje Shell projekt výstavby největší továrny na GTL v Kataru na světě. Plánovaných 140 tisíc barelů denně se tam bude vyrábět již od konce tohoto desetiletí.

V roce 2005 získali vývojáři společnosti Shell, jako první v odvětví, Cenu Profesora Ferdinanda Porsche za inovaci. Společnost získala cenu spolu s koncernem Volkswagen za společné zásluhy o vývoj syntetických pohonných hmot, jako je také GTL. Cena byla udělena „inženýrům, jejichž práce trvale přispěla k vývoji automobilu“ – i toto je důkazem toho, jakou důležitost společnost Shell přikládá inovaci svých produktů a jejímu odhodlání neustále vyvíjet pro své zákazníky stále dokonalejší paliva.

Míra inovace palivových technologií u společnosti Shell neunikla pozornosti autoklubu Automobile Club l’Ouest (ACO), který hledal způsob, jak zkvalitnit závody Le Mans. Pořadatelský autoklub velmi zajímalo, jak může Shell V-Power Diesel s GTL nabídnout výkonnější a čistější závodní dieselové palivo. V roce 2006 se společnost Shell stala oficiálním dodavatelem pohonných hmot pro závod 24 hodin Le Mans. Ve stejném roce se na start závodu postavil vůz Audi R10 TDI s technologií Shell V-Power Diesel s GTL v nádrži. Po 24 hodinách na okruhu se technologie Shell V-Power Diesel společně s týmem Audi Sport zapsali do historie jako první, kdo vyhrál tento kultovní vytrvalostní závod s dieselovým motorem.



To hlavní o dieselu*
• Analýza Asociace evropských výrobců automobilů ACEA (European Automobile Manufacturers’ Association) ze zimního období ukazuje, že v roce 2008 představovaly vozy s dieselovým pohonem 53 % ze všech nově registrovaných vozů v západní Evropě. Pro srovnání: v roce 1990 to bylo pouhých 14 %.

• Nedávný nárůst popularity dieselových motorů u osobních vozů je připisován konstrukčním vylepšením motoru a výkonnějším pohonným hmotám; konkrétně příchodu technologie vstřikování paliva, která podstatně snížila výkonový náskok benzínových motorů. Zákazníci si dnes mohou zvolit diesel s jistotou, že si kupují vysoký výkon i spolehlivost.

• Vozy na dieselový pohon mohou dosáhnout v průměru o 20 – 40 % nižší spotřebu než srovnatelné vozy na benzínový pohon – přesněji to samozřejmě závisí na velikosti vozu, charakteru trasy, technologii motoru a na konkrétním typu dieselového paliva. Mezi dlouhodobé výhody patří menší opotřebovávání motoru a tím nižší náklady na údržbu a s tím spojená delší životnost vozu.

• Jak lze očekávat, řidiči vozů na dieselový pohon najezdí za rok více kilometrů; 46 % řidičů tankujících diesel najede více než 20 tisíc kilometrů ročně.

• Průměrný řidič dieselového vozu je mladší, než řidič tankující benzín: 62 % řidičů dieselů je mladších 45 let; u benzínů je to 56 %.

• Celosvětové prodeje osobních vozů s dieselovým pohonem vzrostou z 9,6 mil. (2005) na 18,5 mil. (2016). Tento nárůst představuje zvýšení tržního podílu z 18 % na 26,1 %.

* Zdrojem všech dat kromě statistiky ACEA je studie J D Power Automotive Forecasting, listopad 2006.
Historie inovace ve společnosti Shell



1893 Rudolf Diesel zveřejnil svoji teorii nového spalovacího motoru – dieselového motoru.
1907 První „značkový“ benzín: Shell “Spirit” – rallye Peking-Paříž.
1923 ACO pořádá 1. vytrvalostní závod 24 hodin v Le Mans s cílem otestovat nedávno vyvinutá čelní světla vozů.
1930 Začíná spolupráce Shell a Enza Ferrariho.
1935 Citroen představuje historicky první „lehký“ vůz na diesel osazený motorem, který vzešel z konstruktérského partnerství Shell / Ricardo.
1947 Shell dodává paliva a maziva pro první vůz Enza Ferrariho.
1970 Le Mans vyhrává vůz Porsche 917K sponzorovaný společností Shell.
1972 Tým Shell-Matra-Simca 670 obsazuje první a druhé místo v Le Mans.
1973 Tým Shell-Matra-Simca 670 obsazuje první a třetí místo v Le Mans.
1982 Shell a Porsche AG slaví hattrick (první tři místa) pro vozy Porsche 956 v Le Mans.
1993 Shell spouští první továrnu na komerční výrobu GTL v malajském Bintulu.
2002 Shell V-Power Diesel se začíná prodávat v Itálii. GTL debutuje jako přísada paliva Shell Pura v Thajsku.
2004 Shell uzavírá technické partnerství se stájí Audi Sport.
2005 Shell a Volkswagen společně získávají Cenu Profesora Ferdinanda Porschee za vývoj syntetické palivové technologie GTL.
2006 Shell se stává oficiálním dodavatelem pohonných hmot pro závod 24 hodin Le Mans.
Se závodním palivem Shell V-Power Diesel v nádrži se Audi stává první značkou, které se daří zvítězit v legendárním závodě 24 hodin Le Mans s automobilem na dieselový pohon; vůz absolvoval 380 kol, tj. vzdálenost skoro stejně dlouhou, jakou ujede vůz formule 1 za celou sezónu.
Shell V-Power Diesel s GTL se začíná prodávat na Slovensku a v Maďarsku.
2007 Vůz Audi R10 TDI vítězí po absolvování 369 kol v závodě 24 hodin Le Mans již podruhé za sebou – samozřejmě se závodním palivem Shell V-Power Diesel v nádrži.
2008 Shell V-Power Diesel a Audi Sport slaví hattrick „dieselového“ triumfu v Le Mans.
2009 V Le Mans vyhrává Peugeot. Již počtvrté za sebou stojí za vítězným vozem palivo Shell V-Power Diesel.
Shell V-Power Diesel s GTL se dostává do prodeje v České republice.
Shell V-Power Diesel se prodává na přibližně 8 tisících čerpacích stanic Shell ve 23 zemích celého světa.




Část 2: Shell a inovace, výzkum a vývoj

Společnost Shell je v současnosti největším investorem do oblasti výzkumu a vývoje mezi největšími petrolejářskými koncerny. V roce 2008 Shell vynaložil na výzkum a vývoj nových technologií, které směřují k ekologičtější a trvale udržitelné budoucnosti, cekem 1,3 miliard USD. Znalosti, kreativita a nápady vědecko-technických týmů Shellu na celém světě umožňují společnosti uspokojovat celosvětově rostoucí poptávku po energiích společensky odpovědným a k životnímu prostředí šetrným způsobem.

Shell Technology Centre Hamburg je součástí celosvětové sítě technických center Shell. Zaměstnává 180 vědců, inženýrů a techniků, kteří se starají o vývoj a inovace celého portfolia produktů Shell – včetně výzkumu a vývoje nových a zdokonalování stávajících paliv a maziv. Centrum v Hamburku existuje od roku 1956 a má již více než padesátileté zkušenosti ve vývoji průlomových produktů a v oblasti výzkumu trvale udržitelné mobility. Centrum také nastavuje laťku efektivity paliva na závodních okruzích i v běžném silničním provozu. Při své činnosti spolupracuje s velkými výrobci automobilů a jejich dodavateli v německy mluvícím regionu Evropy i v jiných zemích.

Centrum má k dispozici speciální laboratoře, testovací dílny, servisní centrum a nejmodernější závod pro míchání směsí pohonných hmot a maziv. Právě zde se v přísně kontrolovaném prostředí připravují paliva a maziva pro rozsáhlé testovací programy, včetně projektů v rámci programu palivové technologie Shell Gas-To-Liquids (GTL).

Odborné znalosti Shell sahají za hranice technologických center této společnosti. Shell například disponuje mobilní laboratoří Shell Track Lab pro analýzu pohonných hmot a maziv, která putuje po závodních okruzích a účastní se významných motoristických událostí, jako je například 24 hodin Le Mans. Právě v této mobilní laboratoři provádějí odborníci společnosti Shell pohotovostní testy paliva Shell V-Power Diesel, které se používá ve všech vozech s dieselovým pohonem v závodě 24 hodin Le Mans. Rozbory kvality mají za cíl zajistit, aby všichni jezdci mohli jet neustále na plný výkon – při tréninku, kvalifikaci i samotném závodu. Při každém závodu analyzuje tým Shell Track Lab čistotu a složení pohonných hmot, aby byla zajištěna konzistentní kvalita a výkon. Mobilní laboratoř také hraje důležitou roli v testování a analýze na závodním okruhu. Při samotném závodu 24 hodin Le Mans představuje objem analytické práce pro zajištění spolehlivosti motoru přibližně ekvivalent vzdálenosti a zátěže motoru jako při jedné celé sezóně formule 1.


Část 3: Shell V-Power Diesel – technická demonstrace vlastností

V mobilní laboratoři Shell V-Power Diesel Track Lab

Lucerna

Účel: Jde o velmi jednoduché srovnání hořících vlastností různých paliv, které dokazuje, že ne všechny pohonné hmoty jsou stejné. Jsou zde vidět zejména rozdíly mezi standardním dieselovým palivem a čistěji hořícím palivem Shell GTL (Gas-to-Liquids).

Popis: Vzorek pohonné hmoty, která se bude testovat, se umístí do lucerny. Při jejím zapálení je vidět, že – jedná-li se o standardní diesel – plamen při hoření produkuje kouř a saze. Jedná-li se o čistší syntetické palivo Shell GTL, hoření je bez viditelných zplodin. Shell V-Power Diesel byl prvním vysoce výkonným dieselem se syntetickou složkou GTL, která se vyrábí ze zemního plynu, zajišťuje ve srovnání s běžným dieselem čistší a efektivnější spalování.


Trojrozměrná animace čistících schopností na vstřikovací trysce

Účel: Tato velmi působivá demonstrace představuje trojrozměrnou animaci palivového vstřikování – je názorně vidět, jak dochází k odbourávání nečistot a jaký vliv mají čisté trysky na kvalitu vstřikování.

Popis: Trojrozměrná animace znázorňuje funkci vstřikování při postupně se zlepšujícím stavu vstřikovacího systému. Je jasně vidět, jak čistota trysek ovlivňuje kvalitu vstřikování. Usazování nečistot na tryskách a s tím související horší kvalita vstřikování mohou vést k neoptimálnímu spalování a ztrátě výkonu motoru. Palivo Shell V-Power Diesel bylo vyvinuto speciálně pro udržování citlivých vstřikovacích systémů moderních vozů v optimálním stavu. Shell V-Power Diesel nabízí efektivnější spalování, které poskytuje optimální výkon – motorům dává více síly po delší dobu.



V palivové laboratoři


Tzv. Magenta test

Účel: Tento test názorně ukazuje, že ne všechny pohonné hmoty jsou stejné. Test se používá pro srovnání standardního dieselového paliva bez aditiv a paliva Shell V-Power Diesel. Při tomto testu je také možné ukázat technologickou souvislost mezi silničním palivem Shell V-Power Diesel a jeho závodní variantou Shell V-Power Diesel LM24, která se používá v Le Mans.

Popis: Vzorky dieselových paliv se nechají reagovat se zvláštní látkou, která prokáže přítomnost příměsí. Shell V-Power Diesel v obou variantách – silniční a pro Le Mans 2009 – zreagují s prudkou změnou barvy, která poukazuje na přítomnost aditiv Shell, zatímco standardní diesel bez aditiv se takto nechová. Je to názorný důkaz toho, že „ne všechny pohonné hmoty jsou stejné“ a je zřejmá i technologická příbuznost silničního paliva Shell V-Power Diesel a závodního paliva Shell V-Power Diesel LM24.

Antikorozní ochrana

Účel: Tento test názorně prokazuje antikorozní účinky paliva Shell V-Power Diesel. Porovnávají se korozní vlastnosti oceli se standardním dieselovým palivem bez aditiv a palivem Shell V-Power Diesel.

Popis: Testovací ocelové předměty se ponoří do standardního dieselu a do paliva Shell V-Power Diesel. Ocel je následně vystavena podmínkám, které podporují korozi. Časem je vidět, jak koroze postupuje u testovací oceli ponořené ve standardním dieselovém palivu bez aditiv, zatímco ocel ponořená do Shell V-Power Dieselu zůstává bez rzi. Dieselové pohonné hmoty nejsou přirozeně korozní, ale v nepříznivém prostředí, například tam, kde je přítomna voda, mohou být součásti palivového systému vozu náchylné ke korozi.

Shell V-Power Diesel má jedinečnou recepturu, která poskytuje vysokou úroveň antikorozní ochrany. Jeho technologie vytváří ochranný film na součástech palivového systému a tak chrání jejich povrch proti vzniku koroze.

Test protipěnivých účinků

Účel: Tento test názorně ukazuje účinnost protipěnivých přísad v dieselových palivech, což je další výhoda, kterou má Shell V-Power Diesel oproti standardním pohonným hmotám.

Popis: Do dvou válců s dieselovou bází se nechá probublávat vzduch, který způsobí výraznou pěnivosti. Do jednoho válce je přidána protipěnivá přísada, která způsobí rozpad pěny v tomto válci. Shell V-Power Diesel s protipěnivou přísadou umožňuje natankovat skutečně plnou nádrž – rychle a bez jediné kapky nazmar.


Dynamometr na karosérii

Audi A4 na střídavý pohon a přenosný dynamometr

Účel: Tato demonstrace prokáže, že ne všechna paliva jsou si rovna a že inovací v oblasti pohonných hmot vznikají paliva, která dávají skutečně větší výkon. Demonstrace se provádí na standardním voze Audi A4 TDI, který byl speciálně upraven konstruktéry společnosti Shell tak, aby měl střídavý pohon na dva typy paliv – oba dva v normě EN590, které se takto přímo srovnávají, ve stejném voze a za stejných provozních podmínek.
Z inovace společnosti Shell v oblasti technologií pohonných hmot se zrodil Shell V-Power Diesel, který byl vyvinut s cílem dávat vozům větší výkon. Jeho aktivní složkou je oceněná syntetická technologie Gas-to-Liquids (GTL), nyní již dostupná v mnoha zemích. Shell V-Power Diesel dává zákazníkům maximum z každé kapky paliva, a to u každého typu vozu s dieselovým pohonem.

Popis: Předváděcí vůz Audi A4 je pomocí modulu nainstalovaného na disky kol napojen na mobilní karosériový dynamometr (PCD). Po určité době, která slouží k zahřátí motoru, jede vůz na první srovnávané palivo. Běžný provoz na silnicích s různou povolenou rychlostí je simulován pomocí akcelerace na různé rychlostní stupně a přitom se měřením otáček kol zaznamenává výkon vozu. Za běhu motoru operátor změní přívod paliva z jedné na druhou nádrž, která obsahuje další srovnávané palivo. Po změně přívodu paliva a poté, co je druhým palivem palivový systém zcela zaplněn, tj. dojde k výplachu prvního paliva, je na voze provedena stejná série manévrů a opět dochází k měření výkonu. Speciálně vyvinutý software umožňuje následně srovnat výkon obou paliv. Výsledky se zobrazují buď jako simulované silniční srovnání pomocí softwaru simulujícího virtuální dálnici nebo jako výkonové křivky pro techničtější srovnání parametrů výkonu. Výsledky testu jasně ukazují, že ne všechna paliva jsou stejná a že je možné vyvinout inovativní pohonné hmoty, které zajistí motorům na dieselový pohon větší výkon.


Část 4: Co říkají naši experti…

Dr. Wolfgang Warnecke, Global Technology Group Manager, Retail & Automotive Fuels Development: „Výzkum a vývoj je pro Shell velmi důležitou oblastí, protože nám záleží na tom, abychom zákazníkům nabízeli stále lepší pohonné hmoty. Shell V-Power Diesel se složkou GTL je toho jasným důkazem. Osobně jsem rád, že je technologie GTL nyní k dispozici našim zákazníkům a může jim pomoct získat maximum z každé kapky paliva.“

Adrian Groves, Advanced Fuels Project Leader: „Ve společnosti Shell víme, že ne všechny pohonné hmoty jsou si rovny. Díky našemu rozsáhlému programu výzkumu a vývoje dnes umožňuje každá kapka Shell V-Power Dieselu všem vozům s dieselovým pohonem jet na maximální výkon.“

Edgar Bachman, Global Premium Fuels Marketing Manager: „Shell V-Power Diesel se složkou GTL je jasným důkazem toho, jak může inovace z laboratoří Shell pomoci řidičům na celém světě. Naše poslání je také o tom, aby naši zákazníci získali z pohonných hmot maximum – a to bez ohledu na to, jakým vozem jezdí.“



Část 5: Životopisy

• Adrian Groves
Advanced Fuels Project Leader

Adrian Groves pracuje na samé špici vývoje nových technologií – vede pracovní skupinu progresivních paliv, která zkoumá interakci pohonných hmot a motorů. Jeho působištěm je vývojové centrum Shell Technology Centre v britském městě Thornton; do nedávné doby působil v Hamburku.

Adrian pracuje u společnosti Shell od roku 1996, kam nastoupil po absolutoriu v oboru fyzikální chemie. Nejprve pracoval v oblasti vývoje aditiv do benzínů a motorové nafty a tři roky strávil výzkumem alternativních paliv. Od roku 2004 se věnuje vývoji a zavádění prémiových paliv Shell do prodeje; aktivně se také zasadil o představení paliva Shell V-Power Diesel s GTL složkou na britském trhu.

• Edgar Bachmann
Global Premium Fuels Manager

Edgar pracuje ve Švýcarsku a je zodpovědný za spojení se zákazníky na celém světě tak, aby dostali, co od prémiových paliv Shell požadují. Klíčovou součástí Edgarovi role je spolupracovat s technickými partnery, jako jsou Ferrari & Audi Sport, kteří hrají klíčovou roli ve výzkumu a vývoji produktů řady paliv Shell V-Power. Je zodpovědný za to, že vývoj paliv v rámci těchto technických partnerství přináší výhody paliv Shell V-Power a Shell V-Power Diesel, které jsou k dispozici zákazníkům na čerpacích stanicích po celém světě.

Edgar pochází ze Švýcarska, promoval na univerzitě v Curychu a pro Shell začal pracovat v roce 1989. Jeho role v Shellu byly velmi rozmanité – od marketingu čerpacích stanic až po obchodního ředitele více než 700 čerpacích stanic v Rakousku a Švýcarsku. 




AMI Communications Shell Czech Republic
Dana Bratánková Petr Šindler
Senior Account Manager Manažer komunikace

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu