Vyhledávání

Kocourkovský letitý spor kolem tunelů v Brně konečně končí. Dohoda podepsána !!

Kocourkovský letitý spor kolem tunelů v Brně konečně končí. Dohoda podepsána !!
Dlouholetý spor o tunel Dobrovského je u konce. Obě strany sporu se dohodly na spolupráci.

Více než šest let se táhl spor s ekologickými a občanskými sdruženími o dostavbě tunelu Dobrovského v Brně. A nyní je u konce. Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) se pod vedením ředitele Reného Poruby podařilo uzavřít dohodu s Občanským sdružením VMO Brno a tím překážky omezující dokončení stavby definitivně odstranit. Ukončení sporu je pozitivním vzkazem pro všechny obyvatele okolní zástavby a řidiče cestující touto částí Brna zatíženou velkou intenzitou dopravy.

Jednání s občanským sdružením vedlo ŘSD několik posledních měsíců. Výsledkem je řešení, se kterým souhlasí obě strany. „Dohoda nemá vítěze, ani poraženého. Největším přínosem bude pro obyvatele města a řidiče. Podpisem Smlouvy o spolupráci jsme se významně přiblížili k dokončení celé stavby,“ uvedl ředitel ŘSD René Poruba, který ještě jako ředitel výstavby, nyní pověřený řízením celého ŘSD, společně s týmem Závodu Brno dohodu s občanským sdružením dovedl do úspěšného konce.

Za ŘSD smlouvu podepsal ředitel Závodu Brno Zdeněk Pánek. Tento dokument přesně specifikuje podmínky, ke kterým se obě strany zavázaly.

ŘSD ve spolupráci s OS během předčasného užívání nadzemní části stavby, které bude zahájeno nejpozději do 31. 5. 2012, zajistí autorizovaná měření hlukové zátěže. Na jejich základě pak navrhne a provede taková dodatečná protihluková opatření, která zajistí, aby hluk nepřekračoval hygienické limity.. ŘSD dále přislíbilo zahájení zkušebního provozu Královopolského tunelu do 31. 8. 2012.

Dopravní značení bude stanovením místní úpravy provozu upraveno tak, aby dálková doprava včetně směru od Žabovřesk na Svitavy a opačně byla směrována přes hlavní tunelové objekty stavby a Svitavskou radiálu.

Naproti tomu Občanské sdružení VMO Brno nebude svou činností bránit zprovoznění stavby a její kolaudaci. Do 3 dnů od podpisu smlouvy pak podá návrh na zpětvzetí žaloby proti správnímu rozhodnutí Ministerstva dopravy o změně a potvrzení stavebního povolení Krajského úřadu Jihomoravského kraje.

Podle vedení ŘSD jsou všechny podmínky obsažené v dohodě s občanským sdružením realistické. „Tato opatření by ŘSD před dokončením stavby každopádně realizovalo, ale vnímáme, že tato jasná deklarace našeho dalšího postupu pomohla občanskému sdružení k získání potřebné jistoty“ říká ředitel Závodu Brno ŘSD Zdeněk Pánek.


Datum: 04.11.2011

 

 

Tisková prohlášení OS „ VMO Brno“ :
 
Občanské sdružení „VMO Brno“ a Ředitelství silnic a dálnic se rozhodli uzavřít smlouvu o spolupráci při dokončení stavby silnice I/42 Brno, VMO Dobrovského B“ a ukončit tak vleklé soudní spory o zajištění pohody bydlení a přiměřené ochrany obyvatel Žabovřesk v bezprostředním okolí této dopravní stavby před hlukem z dopravy. Stavba tak bude moci být v příštím roce dokončena, což jistě uvítají nejen postižení obyvatelé Žabovřesk, ale i širší brněnská veřejnost.
Uzavíraná smlouva je přijatelným a rozumným kompromisem mezi našim původním požadavkem na způsob ochrany pohody bydlení v sídlišti Žabovřesky a možnostmi druhé strany, o který jsme od počátku neúspěšně usilovali. Dosažení dohody bylo umožněno teprve radikální změnou osazenstva brněnského závodu ŘSD. Oceňujeme, že nové vedení ŘSD si uvědomilo plnou odpovědnost stavebníka za úspěšné a rychlé dokončení této významné dopravní stavby a jednalo s námi věcně a konstruktivně. Nezanedbatelná byla i konstruktivní role zhotovitele stavby. Všechny strany byly v průběhu jednání vedeny snahou, nepřipustit opakování loňského přerušení stavby poté, co bylo výrokem soudu zrušeno stavební povolení v důsledku manažerského selhání dřívějšího vedení ŘSD.
Litujeme, že přes veškerou naši snahu jsme k dohodě nedošli již v předchozích letech a byla tak na dlouhou dobu promarněna šance na účelnější a elegantnější řešení západního předpolí tunelů, zejména na zřízení širokého zeleného mostu přes Velký městský okruh mezi Voroněžskou a Záhřebskou a na větší zahloubení ulice Královopolské v místě křížení s výpadovkou na Řečkovice. Svou negativní roli zde vedle odporu stavebníka sehrál i postoj Ministerstva životního prostředí, které nedokázalo rezignovalo na splnění jeho vlastních podmínek, stanovených v procesu EIA a také nepřátelský postoj Magistrátu města Brna i Zastupitelstva městské části Brno-Žabovřesky k našemu úsilí o jejích prosazení.
Jádrem uzavřené smlouvy je závazek stavebníka za naší účasti změřit a vyhodnotit hlukovou zátěž na Hradecké a Voroněžské bezprostředně po jejich uvedení příslušných úseků stavby do předčasného užívání a následně zrealizovat dodatečná protihluková opatření v nejkratší možné době, nejpozději však do konce května 2014. Zásady postupu při měření a vyhodnocování hlukové zátěže jsou obsahem přílohy této smlouvy.
Smlouva obsahuje i uzlové body postupu dokončovacích prací, podložený změnou harmonogramu stavby, podle něhož bude předčasný provoz na Hradecké ulici zahájen od 1.6.2012 a na celé stavbě včetně křižovatky se Svitavskou radiálou od 1.9. téhož roku. Termíny pro dokončení (kolaudaci) obou staveb, stanovené stavebním povolením, tedy 31.12.2013 pro tunely a 31.12.2014 pro křižovatku se Svitavskou radiálou se nemění. 
Předpokladem pro uzavření smlouvy bylo zahájení správního řízení o schválení změny harmonogramu stavby a stanovení definitivního dopravního značení, kterým bude tranzitní doprava usměrňována do tunelů a na Svitavskou radiálu.
Obě strany se rovněž dohodli na spolupráci při plnění dalších podmínek stavebního povolení, které se týkají ochrany životního prostředí v Žabovřeskách, tak aby kolaudační řízení probíhalo rychle a bez zbytečných konfliktů.
 
 
V Brně dne 4. listopadu 2011
 
 

Ing. Karel Štěpaník, předseda OS „ VMO Brno“

 

Fotogalerie

Stavba Královopolských tunelů ( Dobrovského) v Brně pokračuje

stav ke 4. listopadu 2011, foto PJ

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu