Vyhledávání

Koncept „Audi Carbon Ski“ Uhlíkové kompozity jako základní materiál s revolučními vlastnostmi

15. února 2011
Lehká konstrukce pro zimní sporty
Lyže „Audi Carbon Ski“

· Uhlíkové kompozity jako základní materiál s revolučními vlastnostmi
· Technologický transfer z lyžařského a motoristického sportu
· Design bez zbytečných linií a ozdob

Know-how z vrcholných disciplín lyžařského a motoristického sportu umožňuje vývoj dokonalých lyží. Koncept „Audi Carbon Ski“ je estetické sportovní náčiní s puristickým designem zaměřeným zcela na uhlíkový kompozit, z něhož jsou lyže vyrobeny. Koncepční studie lyží byla navržena a vyvinuta v mnichovském studiu Audi Concept Design. Stejně jako závodní vozy jsou tyto lyže ovladatelné ovšem jen pro absolutně špičkové lyžaře. Tým kolem šéfdesignéra Wolfganga Eggera zahájil proto ve spolupráci s lyžařskými specialisty značky Head vývoj lyží pro sériovou výrobu. Lyže „Audi Carbon Ski“ budou k dispozici pravděpodobně již pro zimní sezónu 2011/2012.

Ve všech vývojových krocích byl rozhodující technologický transfer mezi koncepční studií a sériovým provedením lyží „Audi Carbon Ski“. Horní skořepina z velmi pevného uhlíkového kompozitu obklopuje vrstvy z hliníku a titanu, pod nimiž se nachází dřevěné jádro. S hmotností 1550 gramů při délce 170 cm jsou tyto lyže o 200 gramů lehčí než srovnatelné modely. To je zárukou enormní obratnosti a rychlosti.

Díky uhlíkovému kompozitu dosáhli technici optimální tuhosti a zároveň minimalizovali kroucení lyží v podélné ose. Díky své vynikající pevnosti, dobrému tlumení a nízké hmotnosti jsou lyže „Audi Carbon Ski“ carvingovými lyžemi, které v každém ohledu odpovídají sloganu „Náskok díky technice“.

„Lyže Audi jsou logickým vyústěním dlouholeté intenzivní spolupráce naší značky s Německým lyžařským svazem. Díky tomuto partnerství vznikl koncept lyží ‚Audi Carbon Ski‘, jehož brilantní jízdní vlastnosti potvrdili profesionální sportovci,“ řekl Wolfgang

Egger, vedoucí designu koncernu Audi. „Lyže pro sériovou výrobu navazují na studii a mohou se pochlubit vynikajícími technickými vlastnostmi. Jejich minimalizovaný design podtrhuje zároveň technický charakter uhlíkového kompozitu.“

První prototypy lyží „Audi Carbon Ski“ mohli zákazníci testovat v rámci letošního ročníku Hahnenkammu, nejslavnějšího závodu Světového poháru ve sjezdovém lyžování v Kitzbühelu, a na Mistrovství světa v alpském lyžování 2011 v Garmisch-Partenkirchenu. Kromě rozsáhlých testů prováděných specialisty značky Head a Německého lyžařského svazu (DSV) přispějí tyto výsledky k vývoji lyží s dokonale vyzrálými vlastnostmi.

Koncept lyží „Audi Carbon Ski“
Během vývoje konceptu lyží „Audi Carbon Ski“ (2008/2009) těžila značka Audi z dvacetiletého partnerství s Německým lyžařským svazem (DSV) a z vlastních zkušeností nasbíraných v různých disciplínách motoristického sportu. Pomocí komplexních počítačových výpočtů používaných v motoristickém sportu byly vyhodnoceny všechny parametry, které se osvědčily v lyžařském sportu během mnoha desetiletí. Na tomto základě bylo sestaveno konstrukční zadání pro vývoj lyží vyrobených kompletně z uhlíkového kompozitu, jež by se mohly pochlubit dokonalými jízdními vlastnostmi. Vědečtí experti Německého lyžařského svazu (DSV) potvrdili po důkladných testech vysokou kvalitu konceptu „Audi Carbon Ski“.

Lyže jsou technicky náročným sportovním náčiním a zároveň také velmi estetickým objektem, který je koncipován pro absolutní výkon. Na základě těchto úvah byl projekt realizován v designérském studiu Audi Concept Design umístěném v samém srdci mnichovské čtvrti Schwabing. Zdejšímu mezinárodnímu týmu mladých designérů se podařilo přenést geny designu automobilů Audi na lyže. Egger k tomu podotkl: „Uhlíkové kompozity a hliník jsou centrálními elementy v designu Audi, neboť tyto ušlechtilé materiály podtrhují vysokou kvalitu naši vozů. Také design lyží se vědomě zříká zbytečných linií a soustředí se zcela na materiál.“

„Uhlíkové kompozity se díky svému optimálnímu poměru mezi pevností a hmotností používají v motoristickém sportu pro mimořádně citlivé díly, které musí odolávat nejvyššímu zatížení a zároveň musí být lehké,“ prohlásil Dr. Wolfgang Ullrich, šéf závodního oddělení společnosti AUDI AG. V závodních vozech DTM a sportovních prototypech Le Mans včetně nového R18 je prostor pro jezdce (tzv. monocoque) vyroben z vysoce pevného kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. „Při konstrukci těchto dílů z uhlíkových kompozitů se používají stejné výpočetní procesy jako při koncepci lyží ‚Audi Carbon Ski‘,“ zdůraznil Ullrich.

Výpočty v případě lyží jasně definují, kolik vrstev kompozitní fólie je nutné nanést a v jakém přesně definovaném úhlu musí být uhlíková vlákna vzájemně uspořádána. Technici tímto způsobem dosáhli optimální pevnosti a zároveň minimalizovali torzi lyží. Vrstvy jsou tvrzené pod tlakem v umělém vakuu.

Výše uvedená koncepce a výrobní postup má revoluční vliv na jízdní vlastnosti lyží. Na hrbolaté trati lyže pruží, aby zajistila optimální kontakt s povrchem i na nerovné sjezdovce. Naopak na ledové plotně se lyže zkroutit nesmí, aby ocelová hrana v celé délce lyží dokázala udržet kontakt se sněhem. Konce lyží se díky tomu neodtrhnou a lyže nikdy neztratí přilnavost. Pro změnu směru jízdy hraje kromě toho rozhodující roli lehkost uhlíkového kompozitu. Jedna lyže váží pouhých 960 gramů.



Skupina AUDI AG prodala v roce 2010 přibližně 1 092 400 vozů značky Audi. Obrat za rok 2009 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 60 000 lidí, z toho 46 600 v Německu. V letech 2011–2015 Audi Group plánuje investovat celkově 11,6 miliardy EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu