Vyhledávání

Letem světem v motorsportu v úvodu června 2009 : okruhy, trucky, rallye i pozvánky

Letem světem v motorsportu v úvodu června 2009

Máte tu víkend a s ním i "malou" předvíkendovou bilanci dění v motoristickém sportu nejen u nás i s pozváním na blížící se akce. Včetně atraktivních pozvánek.


Pátý závod mistrovství světa motokrosu třídy MX3 a čtvrtý závod mistrovství Evropy EMX2 jsou za námi. Závodiště v Holicích bylo velmi pěkně přichystáno, i když po nočním vytrvalém dešti byla trať velice blátivá a kluzká. To možná také přispělo k mnoha jezdeckým překvapením a nesporně zajímavým závodům a tak se diváci, kterých přijelo celkem hodně, měli na co koukat a hlavně komu fandit. Naši jezdci se totiž ve světové konkurenci rozhodně neztratili. První závod MS dokonce po mnoha a mnoha letech vyhrál český jezdec!

V evropském mistrovství ve třídě EMX2 zajel skvěle Martin Kohút, který v první jízdě dojel pátý a ve druhé na skvělém druhém místě. To mu také zajistilo místo po pravici celkového vítěze Francouze Christopa Charliera, třetí byl Matthias Walkner. Nejvýznamnějším počinem ale bylo vítězství našeho Martina Žeravy hned v první jízdě třídy MX3, kdy se po fantastickém startu dokázal přes celou světovou špičku dostat na první příčku a tak dojel až do cíle za fantastické podpory diváků, kteří ho hnali a podporovali v každém koutě závodiště. Za ním dojeli Alex Salvini a Christophe Martin. Vedoucí jezdec šampionátu Julien Vanni dojel na čtvrté příčce.

Před druhou jízdou, zrovna, když jezdci nastupovali na start, začalo pršet, což trať ještě ztížilo, a Martin Žerava zůstal tentokrát malinko pozadu, ale po pár kolech se pomalu začal dostávat dopředu. Dostal se dokonce až na druhou příčku, před závěrem jízdy ale spadl a druhá mediale z toho již nebyla.
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16988

Uplynulý červnový víkend přinesl také třetí letošní okruhový "automobilový" víkend a to na okruhu v severočeském Mostě. Nejsilnější divizi vládly pochopitelně bezkonkurenční speciály z DTM, ale zajímavé boje přinesly i další kubatury. V pořadí třetí a čtvrtý sprint, tedy krátký závod, v rámci seriálu MMČR vyhrál suverénnně slovenský jezdec Filip Sládečka s Alfou S2000. Žádné překvapení se tak nekonalo a v kategorii D4 do 2000 cm si v Mostě Filip Sládečka dokázal vyjezdit pole position a posléze i zvítězil po oba dny stylem start cíl. Největšími soupeři mu byli Kubišta a Pláteník. Také druhý jmenovaný a hlavně jeho týmový šéf Bohumil Pfeifer svoji Fabii již zbavil dětských nemocí a ukazuje, že se jedná o velmi rychlý vůz a že stříbro z minulého závodu nebyla náhoda.

Cílem nakonec vítěz projel s náskokem 28 sekund před druhým Pláteníkem a o 30 sekund před Kubištou. „Po vikende v Moste vládne v našom týme dobrá nálada a spokojnosť. Prišli sme si upevniť pozíciu v českom majstráku. Už prvá kvalifikácia naznačila, že by to mala byť dobré. V cieli som mal trošku po tej penalizácii obavy, ale vyšlo to a som rád,.“ říkal Sládečka v cíli.
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16986
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=0500&id=16955

Také brněnský tým Šenkýř Motorsport si před dlouhým závodem přál, aby pršelo. Při mokrém povrchu se tak ztrácí nadvláda silnějších vozů a pak by tým mohl přemýšlet o podiovém umístění. Toto přání se vyplnilo hned po startu, kdy začalo silně pršet a závodní dráhu doslova zkrápěly proudy vody. Závod tak začal na mokrých pneumatikách a na nich po třech hodinách bojů i skončil. Vůz s posádkou Dolák-Vencálek a Šenkýř rozjížděl Petr Vencálek. Do konkurenčního Porsche 997, které je o mnoho silnější, usedl Jirka Mičánek junior a od prvních metrů svižně upaloval a všem ujížděl. Po prvním střídání a doplnění paliva do šenkýřova auta usedl domácí Michal Dolák. Již v minulém závodě před třemi týdny týmu pomohl k pódiovému umístění, když společně s Markem Friedem vybojovali druhé místo ve třídě a úžasné třetí celkově.

S Porsche 997 udělal Jiří Mičánek sice dostatečný náskok, necelá tři kola mosteckého okruhu, ovšem při střídání předal vůz Jermanovi, který na vodě zajížděl mnohem pomalejší časy, než jeho kolega i Michal Dolák a náskok ve třídě se tak rychle tenčil. Jerman je totiž na okruzích i v tomto rychlém voze nováčkem. Nakonec ho Dolák předjel, navíc o jedno kolo a tím vytvořil dostatečný náskok. Nezvykle tentokrát již páteční první sprintový závod přinesl v klasifikaci do 3500ccm3 vítězství Dana Suchého, před Mičánkem, Vacíkem a Kačírkem. Nutno však podotknout, že v případě Porsche 997 a Ferrari 360 se jedná o velmi silné vozy a Ferrari 360 vloni startovalo v nejsilnější kategorii.
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16978

Velké boje jsou k vidění také ve "dvoulitrech". Zlato si po dvou prvenstvích Brňana Hladíka tentokrát vybojovala slovensko česká dvojice Miro Horňák Milan Valášek, kteří v gejzírech vody se svým žlutým na vozidlem Renault Clio RS do Mostu vycestovali s pevným odhodlaním zvítěziť, což se jim nakonec i podařilo.
Boj byl otevřený až do konce, když Hladík s Dudou na stejném voze stahovali náskok a zdramatizování nakonec přineslo rozhodnutí sportovních komisařů. kteří Brňanům udělili trest za porušení předpisů v podobě průjezdu boxovou uličkou, který je vždy zdržením v délce mnoha sekund . To nakonec také rozhodlo o zlatu pro žlutý vůz, zatímco Hladík se stříbrem až tak spokojen naopak nebyl.
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16977
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=0502&id=16958

Další celkem úspěšný víkend má za sebou také česká stáj Buggyra, která navíc po závodech ještě zůstala a testovala v Albacete.
Prodloužený víkend strávila v Albacete většina týmu Buggyra a celé pondělí z větší části věnovali testování obou závodních speciálů!
Buggyra tak využila skutečnosti, že mechanici rovnou z Albacete putují do dějiště konání čtvrtého podniku šampionátu ve francouzském Nogaru, který se uskuteční příští víkend. Na řadu tak přišlo testování nastavení podvozku.

"V průběhu závodního víkendu to bylo jako na houpačce. Cítím, že v tomto ohledu máme ještě pořád velké rezervy,"potvrdil druhý muž průběžného pořadí Markus Bösiger. "Jezdím dost dlouho na to, abych věděl, že auto má velký potenciál. Něco málo tomu ale pořád chybí. Možná, jsme na to během testování přišli." "Buggyra je schopna vítězit na všech okruzích. S Markusem jsme vyhráli jak v Assenu, tak v Misanu a Albacete závod s hendikepem, který je o síle a zrychlení. Náskok Antonia se může jevit zatím hrozivě, ale do konce šampionátu zůstává sedm závodů," říká pro změnu úřadující mistr Evropy David Vršecký.
Více zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16983
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=0600&id=16979
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=0600&id=16962

A vraťme se ještě na okruhy a k menším závodním vozům. Dlouhé čekání skončilo a závodníci, týmy i fanoušci se konečně dočkali. Na okruhu ve francouzském Le Mans ve středu večer poprvé zaburácely motory vozů, které se v sobotu postaví na start již 77. ročníku věhlasného závodu 24 hodin Le Mans. V něm mimochodem nechybí ani české barvy. Minulostí již je středeční šestihodinový mokrý volný trénink, mezi jehož účastníky nechyběl tovární vůz Aston Martin LMP1 posádky Jan Charouz, Tomáš Enge, Stefan Mücke. Vůz se startovním číslem 007 startující pod hlavičkou české stáje Aston Martin Eastern Europe si ve zmoklém tréninku připsal devátý čas absolutně a třetí mezi automobily s benzinovým motorem. Za svými zády navíc nechal jeden z favorizovaných továrních Peugeotů.

Věhlasné čtyřiadvacetihodinovce v posledních letech kralují sportovní prototypy poháněné dieselovými motory a těm také patřily nejrychlejší časy i ve středu. Stefan Mücke byl sice mezi prvními jezdci, kteří se po osmnácté hodině vydali na trať, po objetí jediného kola ale zamířil do boxu, kde se mechanici museli věnovat opravě motoru, z něhož nepatrně unikal olej. Tomáš Enge dodal: „Po většinu tréninku bylo mokro, řešili jsme nějaké technické drobnosti, proto jsem ujel jen pár kol. Důležité je, že auto zůstalo v jednom kuse, protože chvílemi to dnes bylo opravdu zrádné.“

Jan Charouz: „Ujel jsem asi deset kol. Trénink dopadl dobře, protože jsme v těchto podmínkách autu nijak neublížili. Dnešním hlavním cílem bylo zvyknout si znovu na okruh, splnit noční kvalifikační kola a nerozbít vůz, což se nám povedlo. Vyzkoušeli jsme také pneumatiky na mokrou trať, takže víme, co funguje dobře a co méně. Také jsme objevili pár problémů, které nyní řešíme, ale je dobré, že jsme na ně přišli nyní a ne až v závodě.“
Více zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16994
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=17001 ( Všechny tři posádky Aston Martin zvládly středeční volný trénink)

Ne každý má to štěstí ( a finance) dostat se k proslulému závodišti osobně, ale pak je tu ještě jiné řešení : měl by si ve svém obývacím pokoji udělat svou soukromou „tribunu“ či „lóži“, jak radí kolega Martin Straka. Měl by si obstarat dostatečné zásoby občerstvení a vysvětlit ostatním členům domácnosti, že od půl třetí odpoledne v sobotu 13. června je po dobu čtyřiadvaceti hodin mimo jakýkoli rodinný provoz – JEDE SE PŘECE 24H LE MANS A DÁVAJÍ TO V TELEVIZI ! ....

Role komentátorů patří stejně jako loni Bélovi En a Martinu Strakovi, které premiérově doplní Zdeněk Míka. Do pražského studia Eurosportu dorazí řada hostů, kteří se dostanou ke slovu především během „nočního proudu“ – jedenáctihodinového bloku startujícího v sobotu ve 22.00. „Jedním z hlavních úkolů nás komentátorů je zprostředkovat divákům závod tak, aby ho vnímali v celé jeho komplexnosti – tedy nejen jako souboj titánů Audi vs. Peugeot vs. ostatní, ale také jako závod spojený s mnoha příběhy, lidskými osudy a osobnostmi,“ říká Béla En a podtrhuje význam celé události. „24h Le Mans je závod tak významný, že se kvůli němu všechny ostatní závodní série s respektem zastavují a upírají zrak do Le Mans. Konec konců, na startovní listině najdeme jména z F1, FIA GT, DTM, WTCC, Le Mans a mnoha dalších seriálů.“ ...
Více k TV vysílání z Le Mans zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16981

No ale úplně všechny závody se kvůli Le Mans "nezastavují". V Česku, či ještě přesněji na Moravě, se pojedou hned dvě významné a zajímavé akce: Areál BVV se stane v průběhu pátečního dne centrem Agrotec Mogul Rally. V jeho prostorech se uskuteční veřejně přístupné technické přejímky a slavnostní start rally. Ten proběhne na startovní rampě v blízkosti administrativní budovy BVV v 16 hodin.

V dalším průběhu budou moci fanoušci navštívit servisní zónu v areálu výstaviště nebo se příležitostně občerstvit v některém ze stánků. Naostro se začne závodit úderem dvacáté hodiny. Na posádky je připraven okruh o délce 2,64 km, který absolvují třikrát. Kolem trati budou vytýčena čtyři divácká místa. Výhled na trať bude doplněn velkoplošnou obrazovkou. Bude na ni promítán průjezd vozidel terénní nerovností mezi pavilony G a Z. Pro diváky jsou připraveny i atraktivní pasáže, snad také včetně brodu.

Na akci navíc přímo v areálu BVV bude k vidění i několik dakarských závodních speciálů nově vytvořeného Czech Dakar týmu, které se jen po skončení veletrhu Autosalon ve čtvrtek večer přesunou z pavilonu Z do jeho sousedtví, kde je budou moci obdivovat další fanoušci motorismu, kteří třeba automobilový veletrh nestihli.
Více zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16904
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16975
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=17000
http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16999


Řecká Acropolis rallye zase otevírá druhou polovinu sezony mistrovství světa FIA 2009 a po pěti vítězných úvodních kolech Citroën Total World Rally Team, jeho vozy C4 WRC, stejně jako Sébastien Loeb a Daniel Elena touží navázat na vítěznou nit právě na extrémně náročné řecké rally. Dani Sordo a Marc Marti, týmoví kolegové, by rovněž rádi dobyli stupně vítězů. Po dlouhých letech, kdy byla Acropolis rally spojována s Aténami, vybrali pro letošní, 56. Ročník, pořadatelé nové centrum. Servisní park bude v Loutraki, velice blízko Korintského průplavu. Také proto mohli pořadatelé zařadit do programu soutěže některé rychlostní zkoušky, které po mnoho let "spaly". Řecký terén je velice náročný a na auta klade vysoké nároky.

Sébastien Loeb letos vyhrál pět ze šesti podniků a v Řecku by rád zaútočil na svůj v pořadí již 53. triumf ve WRC. "Náš sedmnáctibodový náskok v čele šampionátu by mohl svádět k tomu, abychom si vedení už jen udržovali. Ale já chci jako vždy vyhrát. Jak jsme viděli na Sardinii, nic není nemožné a nemůžeme si dovolit polevit. Očekávám, že to budeme mít těžké, zvláště ze strany našich soupeřů, kterým se v Řecku daří."
Více, včetně rozhovoru s Loebem, zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16982
A mimochodem, v rozpáleném Řecku nebudou chybě ani naše posádky.


Přidejme ještě jednu motokrosovou novinku: poprvé v historii mistrovského závodu se u nás pojede mezinárodní závod v motokrosu žen. Přípravy jsou v plném proudu. Pojede se na trati v Lokti , kde se jezdí MS MX1, a to při závěrečném závodu družstev koncem září. Dívky a ženy, vyznavačky tohoto náročného sportu, tedy aspon ještě mají dostatek času na ladění formy.

Záměrem pořadatelů je zajistit účast alespoň 30 závodnic z České republiky a ze zahraničí ( Slovensko, Rakousko, Německo, Francie, Belgie, Itálie, Nizozemí a případně z dalších států). Na závodišti budou vytvořeny optimální podmínky v souladu s reglementy mezinárodního závodu, který se koná v LOKTI jen 6 týdnu po prestižním závodě MS MX1/MX2. Tento závod se pro domácí české závodnice pojede i jako součást seriálu „Meteor Cup Dámský pohár“
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16989

Nadcházející víkend bude z motoristického hlediska opravdu nabitý. Další atraktivní akcí, která se do Česka vrací po dlouhých pěti letech, bude Mistrovství Evropy v Truck Trialu !! Evropská trucktrialová špička se o víkendu 13. a 14. 6. 2009 utká s několika domácími posádkami. Na závodiště Vřesinská strž v Ostravě dorazí v rámci závodu Europa Truck Trial 2009 pětačtyřicet borců ze šesti zemí.

„Půjde nejen o největší boje letošní truck trialové sezóny, ale také o nejprestižnější závod posledních pěti let. Přesně tak dlouho se totiž závod seriálu Mistrovství Evropy v truck trialu na našem území nekonal,“ říká ředitelka závodu Zuzana Boučková. Organizátorka, jež pořádá truck trialové závody už od roku 2000, je vždy produkuje pod názvem Extrem Truck Trial. Již dvakrát, v letech 2000 a 2001, však uspořádala závod Mistrovství Evropy. „Jsem ráda, že se mi opět, letos tedy už potřetí, podařilo získat licenci k pořádání tak prestižní akce. Pro diváky to znamená, že po dlouhé době mají opět šanci vidět špičkové zahraniční posádky,“ dodala.

Závodiště ve Vřesinské strži prošlo kvůli konání závodu Europa Truck Trial 2009 mnoha úpravami. „Proto, abychom vytvořili co možná nejnáročnější terén, obsahující šikmé srázy i náročná stoupání, dopravili jsme na trať čtyři stovky „tater“ zeminy. Pro atraktivní podívanou byla vybagrována i tři řečiště, kterými se budou blátem i vodou terénní vozidla brodit,“ prozradila ještě ředitelka závodu.
Více zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=17002

Doplňme ještě, že o víkendu má premiéru i další televizní motoristický magazín Motormix. Nabídne téměř desítku různých příspěvků z různých disciplín a závodů a fandové jej mohou vidět také přímo na internetu, pokud nejsou přímo v dosahu. TV stanic, které jej vysílají . Tento pořad ( ještě nedávno pod názvem Motortip) totiž "zmizel" z celostátní stanice Sport 5 kvůli nehorázným požadavkům a představám majitelů tv práv k české rallye v řádech miliónů ..... Ale na internetu jej můžete vidět kdykoliv, případně si jej během několika minut uložit do svého počítače a pak prohlížet bez různého "cukání" a podobně. Téměř vše k Motormixu pak najdete na nové doméně www.tvmotormix.cz

Ve stejném pořadu a zároveň i na internetu si pak můžete zasoutěžit o vstupenky na rychle se blížící závod WTCC v Brně. Ve hře je mimochodem 300 vstupenek, takže šance na výhru je značná a vyhrává PRVNÍCH 300 SPRÁVNÝCH odpovědí !! :-)) Vyhrát tedy může téměř každý..... Nebo aspoň těch prvních 300 zájemců, kteří budou znát správnou odpověd. Otázky budou tradičně velmi jednoduché. A kdo přeci jen zaváhá, může do vyhledávání na stránkách www.car.cz zadat WTCC a správnou odpověď během několika sekund odhalí.
Více zde : http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=17003

A ještě pohled trochu do budoucnosti, byť poměrně blízké : Za pouhých pět týdnů odstartuje v Třebíči a blízkém okolí jubilejní 20. Horácká rallye, čtvrtý díl osmidílného seriálu AutoCont Mistrovství České republiky ve sprintrally a Mistrovství ČR v rally historických automobilů. Soutěž s centrem v Třebíči se uskuteční v termínu 17. - 18. července 2009 a vedle dvou zmíněných šampionátů se rozdělí body do Mistrovství ČR juniorů, Damský pohár ČR a Pohár mládeže v rally. Pořadatelé z AČR – Autoklub elektrárna Dukovany v těchto dnech finišují s přípravou samotného podniku, který se pojede již podvacáté. „V letošním roce jsme byli zařazeni do rallysprintového šampionátu a tomu podřizujeme všechno včetně celkové stavby trati. V itineráři soutěže najdeme celkem pět úseků rychlostních zkoušek v okolí Třebíče a Třeště, celkem 10 rychlostních zkoušek měří 76 km. Servisní parkoviště jsme umístili do prostoru zemědělského letiště v Komárovicích,“ řekl Miloš Morávek, ředitel rally.

Letos pořadatelé připravili nové úseky v okolí Třeště u Telče, které se v minulosti jely při závodě historických automobilů. „Trať bude více technická. Spolupracujeme s Asociací jezdců rally a navázaná spolupráce je přínosná pro obě strany. Rychlostní zkoušky si projel zástupce asociace Josef Peták a jeho připomínky jsme zapracovali po vzájemné konzultovali do konečné podoby tratě. Osobně jsem této spolupráci velmi nakloněn a byl jsem velmi nadšen,“ uvedl ještě Morávek.
Více zde: http://www.car.cz/default.asp?exe=2&kat=&id=16997


Přidejme na závěr nejen případné pozvání alespoň na některou z uvedených akcí, ale především pozvání do fotogalerie www.car.cz, kde najdete mnoho pěkných fotografií z různých motoristických disciplín i třeba z právě skončeného Autosalonu Brno 2009.


Pavel Jelínek
šéfredaktor TV Motormix
www.tvmotormix.cz  


www.car.cz

www.e-auto.cz

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu