Vyhledávání

Letošní Shell Eco marathon Europe 2011 znovu ukázal celoevropský charakter.Padly tři rekordy

PŘI EVROPSKÉM SHELL ECO-MARATHONU PADLY TŘI REKORDY
V Praze 2. června 2011 – Letošní ročník Shell Eco-marathonu Europe 2011 znovu ukázal celoevropský charakter tohoto závodu. Celkem se ho zúčastnilo 187 týmů a vítězi se stali zástupci deseti různých zemí.

Zlatým hřebem ve třídě E-mobility bylo stanovení dvou světových rekordů v kategoriích prototypů solárních vozidel a prototypů vozidel poháněných vodíkovými palivovými články. Italský tým mecc-Sun z Polytechnické univerzity v Miláně navrhl a postavil sluneční energií poháněný vůz schopný ujet neuvěřitelných 1 108 km na 1 kWh. Technický ředitel evropského Shell Eco-marathonu Norman Koch o vítězi kategorie solárních vozidel řekl: „Italský tým na mne udělal velký dojem. Jejich vozidlo má vynikající konstrukci z pohledu optimalizace efektivity jak motoru, tak karoserie. Vymyslet a vytvořit vozidlo schopné přejet celou Itálii s tak nízkou spotřebou energie je vskutku výjimečné."
Francouzský tým Polytech’ Nantes, nový držitel rekordu v kategorii prototypů poháněných palivovými články, původní rekord pokořil výkonem 590,2 km/kWh. Mohammed El Bahloul, vedoucí týmu, byl výsledkem potěšen. „Zvítězili jsme podruhé v řadě - ale nejsme samolibí. V téhle soutěži je řada skvělých škol, ale my milujeme vysoké standardy, protože to pocitu z vítězství přidává na hodnotě. Je to velká čest porazit tak dobré týmy."

TERA TUGraz z technické univerzity v rakouském Grazu soutěžil ve vůbec poprvé vypsané kategorii pro bateriemi poháněné (plug-in) prototypy. Pro další ročníky nastavili laťku výkonem 842,5 km/kWh. V kategorii UrbanConcept ujel tým z Fachhochschule v německém Trieru 232,9 km/kWh.
Ve třídě vozidel poháněných spalovacím motorem se vítězem v kategorii prototypů se zážehovým motorem stal opět několikanásobný vítěz – francouzský tým Microjoule z La Joliverie, jejich vůz dokázal ujet 3 688,2 km na litr benzinu. V kategorii UrbanConcept pro vozy jezdící na ethanol dosáhl tým DTU Roadrunners z dánské technické university výkonu odpovídajícímu ujetí 509,4 km/l.
Francois Letort z týmu Microjoule měl z úspěchu velkou radost: „Pracovali jsme velice tvrdě, a to nejen na trati, ale také poslední dva roky. Vítězství je skvělou odměnou za všechnu tu tvrdou práci, kterou členové týmu odvedli."
Každoročně je také udělována cena pro vozidlo, které má nejnižší emise CO2. V kategorii UrbanConcept letos nový rekord stanovil německý tým proTRon, který limit ekologické jízdy stlačil pod hodnotu 2 g/km (1,972 g/km). Vítěz kategorie prototypů, rakouský TERA TUGraz postavil vozítko vypouštějící pouze 0,545 g CO2 na jeden kilometr.
Jung Bluth, člen vítězného týmu, k tomu řekl: „Z vítězství máme velikou radost, ale už příští týden budeme přemýšlet o tom, co uděláme pro příští ročník. Je to pro nás neuvěřitelný výsledek - dva vozy a dvě vítězství s naším vozem v kategorii UrbanConcept. A to si myslím, že i s naším prototypem můžeme dosáhnout mnohem víc."
Letos poprvé se soutěž rozdělovala do dvou kategorií – první byla pro vozidla se spalovacími motory a druhá tzv. E-mobility byla určená pro vozy poháněné elektromotory (vozy s palivovými články, plug-in vozy s bateriemi a vozy se solárním pohonem).
Evropského Shell Eco-marathonu se zúčastnil i viceprezident komunikace společnosti Shell Niel Golightly. „Tento závod je ukázkou úrovně kreativity a houževnatosti budoucí generace evropských inženýrů," řekl. „Zastoupení v obou třídách - 57 % ve třídě spalovacích motorů a 43 % v nové třídě E-mobility - nám ukazuje, že zájem stlačit spotřebu paliva na absolutní minimum je v obou třídách enormní. Vytvářením elektromobilů a vozítek se spalovacími motory může naznačovat cestu, kterou se budou ubírat osobní vozy budoucnosti."
Shell Eco-marathon Europe v roce 2012 přesune na nové místo. Po třech letech na německém okruhu EuroSpeedway Lausitz se bude příští rok soutěžit v holandském Rotterdamu. To odpovídá evropskému charakteru Shell Eco-marathonu, vždy po několika letech se mění místo konání a představí se novým divákům. Duch Shell Eco-marathonu jistě zaujme i v městském prostředí Rotterdamu.

Všechny konečné výsledky jsou k dispozici na: http://www.shell.com/home/content/ecomarathon//europe/2011_lausitz/results/

Prostřednictvím videí a fotografií můžete ochutnat atmosféru Shell Eco-marathonu na stránkách:
http://www.shell.com/home/content/ecomarathon/europe/2011_lausitz/

Profily zúčastněných týmů naleznete zde.

# # #

O Shell Eco-marathonu
Cílem Shell Eco-marathonu je inspirovat studentské týmy středních a vysokých škol z celého světa k tomu, aby navrhly, postavily a otestovaly energeticky co nejúspornější vozidlo. Vítězem se stává tým, jehož vozidlo ujede nejdelší vzdálenost při spotřebě minimálního množství energie. Tato soutěž také poskytuje vynikající příležitost pro zapojení současných i budoucích vůdců, kteří nadšeně hledají trvalá řešení světových energetických problémů.
Shell Eco-marathon se jako skutečně globální iniciativa se závody po celém světě konal/bude konat v těchto termínech:
· Shell Eco-marathon Americas: 14. -17. dubna v Houstonu, USA
· Shell Eco-marathon Europe: 26. - 28. května v Lausitzu, Německo
Shell Eco-marathon Asia: od 6. -9. července v Kuala Lampuru, Malajsie

Royal Dutch Shell plc
Společnost Royal Dutch Shell plc je registrovaná v Anglii a Walesu, má centrálu v Haagu a její akcie jsou kótovány na burzách v Londýně, Amsterodamu a New Yorku. Společnost Shell působí ve více než 100 zemích světa v oblastech průzkumu a těžby ropy a zemního plynu, výroby a marketingu kapalného zemního plynu a zkapalňování zemního plynu, dále výroby, marketingu a přepravy ropných produktů a chemikálií a projektů zabývajících se obnovitelnými zdroji energie zahrnující větrnou a solární energii.

VÍTĚZOVÉ CEN OFF-TRACK 2011

· Cenu za bezpečnost získal podruhé za sebou tým z Kréty.
· Cenu za design prototypu a druhé místo v oblasti technických inovací získala maďarská vysoká škola Kecshemet College.
· Další ocenění získaly týmy z Francie, Německa, Maďarska, Itálie, Nizozemska, Norska a Velké Británie.

/V Praze 2. června 2011/ – Po zisku stejné ceny v kategorii prototypů získal letošní ocenění SKF Design Award v kategorii UrbanConcept v letošním 27. ročníku Shell Eco-marathonu Europe tým z italské Politechnico Di Torino. Další cena SKF Design Award, tentokrát v kategorii prototypů, putuje do Maďarska na Kecshemet College. Ocenění se dočkaly také týmy z dalších zemí. Úplný výčet vítězů v jednotlivých kategoriích je uveden v následující tabulce:


Tým č. Ocenění Off-Track Název vítězného týmu
703 Autodesk Eco-Friendly Award Ecole des Mines d’Ales (Francie)
616 ADAC Safety Award Krétská Technická Univerzita (Řecko)
709 Southwest Research Institute Technical Innovation Award University Applied Sciences Offenburg (Německo)
534 SKF Design Award UrbanConcept Politechnico Di Torino (Itálie)
67 SKF Design Award Prototype Kecshemet College (Maďarsko)
512 Shell Best Team Spirit Award AFORP (Francie)
619 Shell Communications & Marketing Award NTNU (Norsko)
311, 625, 801 Perseverance in the Face of Adversity Award SGH (Nizozemsko), Aston University (Velká Británie), Szechenyi Istvan University (Maďarsko)

Porotci sledovali všechny týmy zapsané v jednotlivých kategoriích v průběhu třídenního Shell Eco-marathon Europe a konečná rozhodnutí byla ve většině případů velice obtížná. Při určování vítězů v jednotlivých kategoriích porotci vždy zdůraznili konkrétní důvody své volby.

Autodesk Eco-Friendly Award
Tuto cenu získal při svém premiérovém startu v Shell Eco-marathonu Europe tým EMAgination z francouzské Ecole des Mines d’Ales. Porotci ocenili snahu týmu o ekologický design a respekt vůči přírodě v každém aspektu návrhu jejich UrbanConcept plug-in elektromobilu. Tým ve svém návrhu použil inovativní ekologické materiály jako lněná vlákna, bambus, korek a přírodní bioelastomerické složky a nechyběl ani ekologický elektromotor. Ekologický tvar karoserie zajišťuje jejich vozidlu mnohem nižší součinitel odporu vzduchu, než jakým disponuje Citroen C1. Tým zároveň bodoval dokonale cílenou osvětou v oblasti udržitelné mobility a vynikajícími mediálními kampaněmi. Druhou příčku v této kategorii porota přiřkla návrhu týmu KTH z Královského technologického institutu ve Švédsku.

ADAC Safety Award
Ocenění v oblasti bezpečnosti získal tým Technické univerzity z řeckého ostrova Kréta, a to už podruhé za sebou. Porota ocenila nejen způsob uspořádání dílny tohoto soutěžního týmu, ale také to, že jejich dopravní prostředek splňoval a v některých ohledech dokonce překračoval požadované bezpečnostní parametry. „Využili své zkušenosti z loňského ročníku a vytvořili unikátní koncept systému varování chodců,“ komentoval výsledek práce týmu jeden z porotců. „Étos celého týmu se soustředí na vývoj a prezentaci bezpečnostních systémů.“ Druhé místo obsadily s minimálním odstupem týmy z varšavské Techniky a z Technické univerzity v Sofii.

Southwest Research Institute Technical Innovation Award
Cenu za nejlepší inovaci získal tým Univerzity aplikovaných věd z německého Offenburgu, který si vytýčil za cíl snižovat hmotnost jejich UrbanConcept plug-in elektromobilu pomocí unikátního designu připomínající tětivu luku. Inspirací jim byl tvar mostu v Offenburgu a nutno podotknout, že se jim záměr podařilo naplnit. Účinnosti konstrukce dokázali dosáhnout použitím tenkostěnných trubek a spojů vyztužených uhlíkovými vlákny. Na celém vozidle tak nebyl jediný svár a týmu se podařilo zredukovat hmotnost vozu o 30 %. Porotce rovněž uchvátila výborná připravenost týmu na rozhovor, při kterém jeho členové hojně využívali obrázky a počítačové animace ilustrující celý koncept designu. Na druhém místě se umístil tým z Kecshemet College v Maďarsku, který získal cenu Prototype Design Award (Nejlepší design prototypu) a tým z De Haagse Hogeschoole z Nizozemska, který bodoval s prototypem kategorie UrbanConcept s kompozitní strukturou z uhlíkových vláken a pěny, jehož šasi má hmotnost pouhých
3,5 kg.

SKF Design Award – UrbanConcept
Cenu za nejlepší design v kategorii UrbanConcept získal tým z italské Politechnico Di Torino především díky tomu, co porota popsala jako ″velmi kvalitní detailní design, jak funkčních prvků, tak karoserie, vycházející ze současného konceptu blížící se již výrobní kvalitě“. Panely karoserie jsou vyrobeny z přírodních vláken vyztužených borovicovou pryskyřicí, což je skutečně udržitelné materiálové řešení. Efektivní tvar karoserie kombinuje efektivní prostor v interiéru a nízký součinitel odporu vzduchu. „Vítězství tohoto týmu v kategorii Prototype Design Award v loňském ročníku soutěže jasně reflektuje hloubku zkušeností členů týmu.“ Velmi dobrého hodnocení se v této kategorii dostalo také španělskému týmu I.E.F.P.S., který bodoval především kvalitním provedením, propracovanými detaily designu a moderním tvarem.

SKF Design Award – Prototype
Cenu za nejlepší design v kategorii prototypů získala maďarská Kecshemet College za skloubení vnější aerodynamické efektivity s vynikající úrovní kvality a zpracování. Studenti této vysoké školy spojili vysoce efektivní a unikátní motor, který si sami navrhli a vyrobili s ergonomicky navrženým ovládacím mechanismem ve tvaru herního joysticku. „Tato vysoká škola je příkladem skvělé kombinace technické a materiálové vědy, jenž se opírá o rozsáhlé zkušenosti jednotlivých fakult,“ zdůraznil jeden z porotců. Tým z německé Technologické univerzity v Chemnitzu získal uznání za výborné využití aerodynamiky a sofistikovaného systému zavěšení kol, který zajišťuje jejich vodíkem poháněnému vozidlu výbornou stabilitu.

Shell Best Team Spirit Award
Porotci se rozhodli udělit cenu za nejlepšího týmového ducha francouzskému týmu CFIT AFORP. Bližší důvody nám osvětlil jeden ze členů poroty. „Jejich týmový duch doslova zazářil v okamžiku, kdy v průběhu pohovoru s porotou zaslechli informaci o tom, že jejich výtvor už je na dráze a všichni najednou velkou rychlostí zmizeli na dráhu fandit. Bylo pro ně důležitější podpořit zbytek týmu než s námi diskutovat o ceně, kterou mohli teoreticky získat!“ Z předchozích ročníků se členové týmu naučili hru, kterou sdílejí s ostatními týmy. Byli tak hrdí na svůj design, že ostatním týmům dokonce poskytli vystřižený model jejich výtvoru. Mezi dalšími týmy oceněné za výborného týmového ducha, byly týmy Kharkiv National Automobile and Highway University z Ukrajiny a tým ENSIAME z Francie.


Shell Communications & Marketing Award
Cenu za nejlepší komunikaci a marketing získal tým NTNU z Norska. Porotci hodnotili strategii, nástroje a způsoby komunikace, které jednotlivé týmy využili. „Norský tým byl důsledně nejprofesionálnější a jejich provedení bylo jednoznačně nejlepší,“ komentoval důvod pro udělení ceny jeden z porotců. Tým měl jednoho zástupce pro marketing a komunikaci, identifikoval jednotlivé cílové skupiny a používal různé strategie na oslovení konkrétních cílových skupin. Tým dokonce zorganizoval mediální školení pro své techniky tak, aby tým vždy působil profesionálním dojmem. Mezi další pozoruhodné týmem použité prvky patřila bezpečnostní nástěnka v dílně a způsob, kterým vytvářeli události zaměřené na získání pozornosti. Porota také ocenila projekty Kharkiv National Automobile and Highway University z Ukrajiny a italské Politechnico Di Torino za kreativní a profesionální plány komunikace s jasně definovanými sděleními.

Perseverance in the face of adversity
Cenu za vytrvalost i přes nepřízeň osudu si letos odnesly celkem tři týmy. Prvním z nich byl tým SGH z Nizozemska, který cenu získal za své úsilí a odvahu pokračovat i přesto, že ne všechno se týmu dařilo tak, jak původně plánoval. Jejich vozidlo dokonce zachvátil požár, a když po dvou dnech usilovných oprav tým konečně znovu postavil své auto na trať, po třech čtvrtinách soutěžní vzdálenosti jim vypověděla službu baterie. Členové týmu z britské Aston University získali ocenění za svou heroickou snahu vyměnit jednu součástku na jejich voze poháněném palivovými články a tým z maďarské Szechenyi Istvan University strávil tři noci přestavbou svého auta tak, aby prošlo technickou a bezpečnostní kontrolou a bylo vpuštěno na trať.

AMI Communications Shell Czech Republic
Dana Bratánková Petr Šindler
Senior Account Manager Manažer komunikace

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu