Málo nahuštěné pneumatiky zbytečně zatěžují životní prostředí. Každý třetí ......
Málo nahuštěné pneumatiky zbytečně zatěžují životní prostředí
Nové výsledky bezpečnostní kampaně “Přemýšlej, než vyjedeš” ukazují, že každý osmý motorista jezdí s vysokým bezpečnostním rizikem.
Každý třetí motorista v Evropské unii běžně jezdí na podhuštěných pneumatikách (s tlakem nejméně o 0,5 baru nižším, než je hodnota doporučená výrobcem) nebo na pneumatikách s nedostatečnou hloubkou dezénu (pod zákonem přípustnou hranicí 1,6 mm) případně má na svém vozidle oba tyto nedostatky.
Každý osmý motorista podstupuje vysoké riziko pramenící ze snížené životnosti v důsledku kritického podhuštění pneumatik (0,75 baru a více pod doporučenou hodnotou). Kromě toho se kvůli tomu každý rok předčasně vyhodí 29,6 milionu pneumatik a zbytečně se spotřebuje
3,9 miliardy litrů paliva za celkem 7,8 miliardy eur, což znamená zatížení životního prostředí 9,2 miliony tun CO2.
To jsou závěry z loňského ročníku bezpečnostní kampaně společnosti Bridgestone „Přemýšlej, než vyjedeš”, během níž bylo ve 14 zemích EU zkontrolováno 31 178 osobních vozů.
Bezplatné kontroly prováděla firma Bridgestone u nákupních center a na veřejných parkovištích. Jsou součástí celosvětové bezpečnostní kampaně „Přemýšlej, než vyjedeš”, kterou pořádá koncern Bridgestone od roku 2005 ve spolupráci s Nadací FIA (Fédération Internationale de l’Automobile/Mezinárodní automobilová federace) a národními automobilovými kluby.
Málo nahuštěné pneumatiky a nepřípustná hloubka dezénu ohrožují bezpečnost
PR
Výsledky dokládají, že mnozí motoristé netuší nic o přirozeném poklesu tlaku vzduchu v pneumatice, k němuž dochází úplně stejně jako u fotbalového míče, a o nebezpečí, jemuž se vystavují při jízdě s nesprávně nahuštěnými pneumatikami. S klesajícím tlakem vzduchu v pneumatice prudce stoupá pravděpodobnost ztráty kontroly nad vozidlem a nebezpečí smyku.
Ze všech zkoumaných pneumatik mělo 33 % hloubku dezénu na hranici zákonem předepsaného minima 1,6 mm či dokonce ještě menší. U vozidla obutého do takových pneumatik se začíná akvaplaning projevovat v rychlosti o 40 % nižší.
Malý tlak v pneumatikách se také velmi negativně projevuje na jejich životnosti, protože dochází k extrémnímu namáhání jejich ramen a značnému zahřívání v důsledku deformací bočních stěn. Motoristé, u jejichž vozů byl zjištěn extrémně nízký tlak v pneumatikách, riskují v důsledku působení těchto faktorů defekt pneumatiky.
Zbytečné emise významně zatěžují životní prostředí
Neméně dramatické jsou důsledky používání málo nahuštěných pneumatik pro životní prostředí. Tlak vzduchu v pneumatikách významně ovlivňuje velikost valivého odporu, který patří mezi klíčové faktory určující velikost spotřeby paliva. V závislosti na typu vozovky a na jízdním stylu představuje valivý odpor 18 až 26 % celkové hodnoty jízdních odporů působících na vůz. Protože nízký tlak vzduchu v pneumatikách zvyšuje valivý odpor, ovlivňuje tím také spotřebu paliva a množství emisí.
Na základě údajů z roku 2008 vypočetlo Evropské technické středisko koncernu Bridgestone, že vozidla provozovaná s podhuštěnými pneumatikami zbytečně spotřebují 3,9 miliardy litrů paliva v ceně 5,1 miliardy eur. Za jeden rok! Na to samozřejmě doplatí i naše životní prostředí, neboť do atmosféry každý rok zbytečně vypustíme 9,2 milionu tun CO2. To odpovídá ročnímu zvýšení emisí o 3,45 g CO2/km u každého vozu provozovaného na evropských silnicích!
Bridgestone pokračuje v bezpečnostní kampani také v roce 2008
Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” si klade za cíl zvýšit bezpečnost silničního provozu důrazem na jednoduchá pravidla, mezi něž patří také správná kontrola a údržba pneumatik. Ta zabere jen několik okamžiků a dokáže zachraňovat životy. Aktivity v Evropě se zaměřují na šíření letáků s doporučeními pro bezpečnou jízdu, rozdávání milionů měřičů tlaku a hloubky dezénu a demonstraci účelu bezpečnostních pásů pomocí nárazových simulátorů, které dává firma Bridgestone veřejnosti k dispozici na Velkých cenách F1 a na autosalonech.
Firma Bridgestone je přesvědčena, že tato iniciativa pomůže zlepšit povědomí o důležitosti pravidelné kontroly stavu pneumatik, a proto bude v roce 2009 pokračovat v bezplatných bezpečnostních kontrolách. Cílem marketingové komunikace je přesvědčit spotřebitele, aby se pro ně pneumatiky staly místo nenadálého výdaje plánovanou investicí do bezpečnosti. Správná kontrola a údržba pneumatik snižuje náklady, emise – a především zachraňuje životy.
Z celosvětového počtu 1,2 milionu obětí dopravních nehod jich každý rok připadá 50 tisíc na
27 členských států Evropské unie.
Bezpečnostní kampaň „Přemýšlej, než vyjedeš” se pravidelně koná také v České republice, a to od roku 2005. V letech 2005, 2006 a 2007 bylo celkově zkontrolováno 4766 automobilů, z nichž mělo zbývající hloubku dezénu pod zákonnou hranicí 4,7 % kontrolovaných vozů a na hranici zákonného minima (1,6 až 3,2 mm) 10,1 % vozů. Nízký tlak v pneumatikách mělo 33,6 % kontrolovaných vozů a naopak příliš vysoký (nad 2,7 baru) 4,2 % vozů
Klíčová fakta a údaje k celoevropské kampani « Přemýšlej, než vyjedeš »
1. Rozsah kampaně
2005
zkontrolováno 8 700 vozů
10 zemí
2006
zkontrolováno 20 300 vozů
19 zemí
2007
zkontrolováno 38 867 vozů
19 zemí
2008 zkontrolováno 31 178 vozů 14 zemí
2. Nejdůležitější výsledky z roku 2008
Tlak v pneumatikách
26 % všech kontrolovaných pneumatik nebylo dostatečně nahuštěno (a 6 % z nich mělo kriticky nízké hodnoty tlaku)
každý osmý motorista jezdí s vysokým rizikem poškození pneumatiky v důsledku jejího podhuštění.
Opotřebení v důsledku nízkého tlaku
+
hloubka dezénu pneumatiky
6,3 % kontrolovaných pneumatik vykazovalo zkrácení životnosti o 38 % v důsledku podhuštění
10,3 % kontrolovaných pneumatik mělo hloubku dezénu pod zákonem stanovenou nejnižší hranicí 1,6 mm.
Důsledky jízdy s podhuštěnými pneumatikami pro životní prostředí
29,6 milionu pneumatik se vyhodí předčasně, což odpovídá zbytečným nákladům ve výši 2,7 miliardy eur za rok.
18 – 26 % celkových jízdních odporů vozidla připadá na valivý odpor pneumatik.
26 % kontrolovaných řidičů jezdí se zvýšenou spotřebou paliva v důsledku nízkého tlaku v pneumatikách
kvůli podhuštěným pneumatikám se zbytečně utratí 5,1 miliardy eur za 3,9 miliardy litrů navíc spáleného paliva.
Znamená to také zvýšení emisí CO2 o 9,2 milionu tun.
To odpovídá situaci, v níž by každý vůz provozovaný na evropských silnicích měl emise CO2 zvýšené o dalších 3,45 g/km!
Celkové zvýšení nákladů zahrnující rychlejší opotřebení pneumatik a větší spotřebu paliva dosahuje částky 7,8 miliardy eur za rok.
PR