Vyhledávání

Mimořádná dynamika v kompaktním balení: Audi RS 3 Sportback

Mimořádná dynamika v kompaktním balení: Audi RS 3 Sportback

· Přeplňovaný pětiválec s výkonem 250 kW (340 k) a točivým momentem 450 N.m
· Z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, suverénní hnací síla ve všech situacích
· Sedmistupňová převodovka S tronic, pohon quattro a 19“ kola

Oslňující výkony v kompaktním formátu – tak by se dalo charakterizovat Audi RS 3 Sportback, nový člen rodiny dynamických modelů Audi RS. Jeho motor, pětiválec přeplňovaný turbodmychadlem, navazuje na slavnou tradici sportovních vozů Audi. Ze zdvihového objemu 2,5 litru poskytuje nejvyšší výkon 250 kW (340 k) a maximální točivý moment 450 N.m.

Hnací síla je na vozovku přenášena prostřednictvím sedmistupňové převodovky S tronic a trvalého pohonu všech kol quattro. Výjimečné postavení modelu Audi RS 3 Sportback podtrhují devatenáctipalcová kola a blatníky z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny.

Motor – výkon a zvuk

Modely RS stojí na vrcholu příslušných modelových řad Audi a RS 3 Sportback, který vznikl v režii společnosti quattro GmbH, přináší nyní tuto dynamickou filozofii do kompaktní třídy. Novinka je doslova katapultována z nuly na 100 km/h za 4,6 sekundy, což je nejlepší hodnota ve své třídě. Další rozlet ukončí elektronický omezovač při 250 km/h. Kompaktní vůz, který váží jen 1575 kilogramů, se však v průměru spokojí s pouhými 9,1 litry paliva na 100 km, čemuž odpovídá hodnota emisí CO2 212 gramů na km. Na této hospodárnosti se podílí elektronicky řízené olejové čerpadlo a rekuperační systém, který získává zpět kinetickou energii při zpomalování.

Výkonné pětiválce mají u značky Audi dlouhou tradici. V 80. letech s nimi porážely konkurenci závodní a soutěžní vozy i sériově vyráběné modely. Také první model Audi RS, RS 2 z roku 1994, měl pětiválcový motor. Aktuální jednotka o objemu 2,5 litru, známá již z modelu TT RS, získala nedávno od poroty vysoce postavených motoristických novinářů ocenění „International Engine of the Year“ (Mezinárodní motor roku).

Motor 2.5 TFSI dosahuje ze zdvihového objemu 2480 cm3 nejvyššího výkonu 250 kW (340 k), čemuž odpovídá specifický výkon 100,8 kW (137,1 k) na litr. Maximální točivý moment 450 N.m je k dispozici již při velmi nízkých otáčkách 1600 min-1 a na konstantní úrovni zůstává až do 5300 min-1. Tyto výkonové parametry vedou k vynikajícím hodnotám zrychlení z klidu i za jízdy.

Pětiválec je s délkou 49 centimetrů velmi krátký a váží jen 183 kilogramů. Jeho kliková skříň je vyrobena z litiny s vermikulárním grafitem, což je velmi pevný a zároveň lehký materiál. Audi je vůbec prvním výrobcem automobilů, který tento materiál používá u zážehového motoru. Odolnost bloku dále zvyšují cílené výztuhy. Lehká konstrukce motoru přispívá k nízké hmotnosti modelu Audi RS 3 Sportback a přináší velké výhody z hlediska rozdělení hmotnosti mezi nápravy. To se příznivě projevuje na jízdních vlastnostech novinky.

Motor je přeplňován velkým turbodmychadlem, které vytváří plnicí tlak až 1,2 baru. Stlačovaný vzduch proudí z turbodmychadla do mezichladiče, jehož účinnost přesahuje 80 procent. Stejně jako všechny zážehové turbomotory Audi kombinuje 2.5 TFSI přeplňování s přímým vstřikováním FSI. Spolupráce obou technologií umožnila zvolit vysokou hodnotu kompresního poměru 10,0:1. Výsledkem je ještě lepší účinnost. Klapky v sacím potrubí uvádějí nasávaný vzduch do krouživého pohybu. K dobrému smíšení vzduchu s palivem přispívají rovněž oba vačkové hřídele, které jsou nastavitelné v rozsahu 42 stupňů natočení klikového hřídele.

Přenos hnací síly – rychlost a přilnavost

Kompaktní sedmistupňová převodovka S tronic přenáší hnací sílu pětiválce pomocí jednoho výstupního a dvou vstupních hřídelů. Jako všechny dvouspojkové převodovky je sestavena ze dvou dílčích převodovek. Řazení probíhá velmi komfortně sepnutím a rozpojením spojek v řádu setin sekundy bez vnímatelného přerušení toku hnací síly. Sedmý stupeň má dlouhý převod, který snižuje spotřebu paliva.

Řidič může provozovat sedmistupňovou převodovku S tronic ve dvou režimech automatizovaného řazení a v jednom manuálním módu. V posledně uvedeném případě lze řadit pomocí pádel na volantu nebo páky voliče. Maximální akceleraci z klidu zajistí funkce „Launch Control“ s minimálním prokluzem kol.

Hnací sílu přenáší suverénně na vozovku trvalý pohon všech kol quattro, který je zárukou dalšího zvýšení trakce, dynamiky a stability, s níž RS 3 Sportback ukáže záda všem svým konkurentům. Srdcem systému je elektronicky řízená mezinápravová lamelová spojka, která je v zájmu lepšího rozložení hmotnosti mezi nápravy uložena na konci spojovacího hřídele před zadním diferenciálem. Sada lamelových spojek uvnitř spojky se otáčí v olejové lázni.

Systém quattro rozděluje hnací sílu mezi obě nápravy v závislosti na aktuálních podmínkách. Jakmile se začnou kola přední nápravy protáčet, vytvoří elektrické čerpadlo okamžitě vysoký tlak oleje, který plynule přitlačí lamely spojky k sobě tak, aby se potřebný točivý moment přenášel na zadní kola. Díky výkonnému zásobníku tlaku trvá tento proces jen několik milisekund.

Podvozek – dynamika a bezpečnost

Základem pro precizní ovladatelnost modelu RS 3 Sportback je tuhá karoserie a vyspělý podvozek. Čtyřprvková zadní náprava s rozchodem kol 1528 mm je uložena v pomocném rámu. Uspořádání ramen z vysokopevnostní oceli umožňuje odděleně přenášet podélné a příčné síly.

V případě přední nápravy, jejíž rozchod kol byl rozšířen na 1564 mm, se jedná o konstrukci McPherson izolovanou rovněž pomocným rámem. Důležité komponenty přední nápravy jsou vyrobeny z hliníku. Hřebenové řízení pracuje díky elektromechanickému posilovači s nejvyšší účinností, jeho převod 16,2:1 je sportovně přímý.

Odpružení zajišťují vinuté pružiny a nově vyvinuté tlumiče. Sportovní podvozek snižuje karoserii modelu RS 3 Sportback v porovnání s A3 o 25 milimetrů. Nový vrcholný model řady A3 jezdí na devatenáctipalcových litých kolech z hliníkové slitiny s pneumatikami 235/35 vpředu a 225/35 vzadu. Kola mají leštěnou povrchovou úpravu se vzhledem titanu, na přání mohou být černá s červeným okrajem ráfku.

Kotoučové brzdy s vnitřním chlazením mají vpředu průměr 370 mm a vzadu 310 mm. Třecí plochy kotoučů vpředu jsou v zájmu maximálního odvodu tepla odvrtávané a duté čepy je spojují se středem brzdového kotouče z hliníku. Během brzdění je svírají čtyřpístkové pevné třmeny lakované leskle černou barvou a opatřené logem RS. Stabilizační systém ESP je vybaven sportovním režimem a řidič ho může kompletně vypnout.

RS 3 Sportback reaguje spontánně na změnu směru jízdy a zatáčky projíždí rychle, stabilně a klidně podle pokynů precizního a citlivého řízení. Limity jsou posazené velmi vysoko a snadná ovladatelnost završuje charakter výkonného kompaktního vozu.


Interiér a exteriér – dynamický vzhled

Nový vrcholný model řady A3 ukazuje svůj koncentrovaný potenciál již na první pohled. Přední spoiler, antracitová maska chladiče Singleframe ve tvaru kosočtverce a vstupy vzduchu dodávají vozu výraznou tvář společně se světlomety Xenon plus.

Vystouplé přední blatníky vyrobené z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny, markantní prahové lišty, kryty vnějších zpětných zrcátek s matným povrchem v hliníkovém odstínu a velký střešní spoiler definují boční profil vozu. Sportovní „říz“ zádi dodává leskle černý difuzor v kombinaci se dvěma eliptickými koncovkami výfuku vlevo. Loga RS 3 zdobí masku chladiče Singleframe a zadní výklopné víko.

Dynamický styl pokračuje v interiéru, který je zcela černý a ozdobený několika logy RS 3. Sportovní sedadla mají potahy z jemné kůže Nappa sešité kontrastní stříbrnou nití, ozdobné prvky se lesknou klavírním lakem nebo novou hliníkovou úpravou „Aluminium Race“. Multifunkční sportovní kůží obšitý volant má dole zploštělý věnec. Informační systém řidiče zahrnuje ukazatel plnicího tlaku, teploměr oleje a stopky.

Audi začne dodávat modely RS 3 Sportback zákazníkům na jaře 2011, základní cena na českém trhu nebyla dosud stanovena.


Společnost AUDI AG prodala v roce 2009 přibližně 950 000 vozů. Obrat za rok 2008 činil 29,8 miliardy EUR a provozní zisk 1,6 miliardy EUR. Audi vyrábí automobily v německém Ingolstadtu a Neckarsulmu, maďarském Györu, Changchunu (Čína) a Bruselu (Belgie). Na konci roku 2007 odstartovala CKD produkce Audi A6 v indickém Aurangabadu, Audi A4 pak na počátku září 2008. Výroba nového Audi A1 byla spuštěna v bruselském závodě od května 2010. Společnost AUDI AG je aktivní na více než 100 světových trzích. Plně vlastní pobočky např. AUDI HUNGARIA MOTOR Kft., Automobili Lamborghini Holding S.p.A. v Sant´Agata Bolognese (Itálie) a quattro GmbH v Neckarsulmu. V současnosti Audi celosvětově zaměstnává kolem 58 000 lidí, z toho 45 500 v Německu. V letech 2010–2012 Audi Group plánuje investovat zhruba 5,5 miliard EUR zejména do nových produktů, aby podpořila pozici technologického lídra, která je ztělesněná ve sloganu „Náskok díky technice“. Do roku 2015 Audi plánuje výrazně rozšířit své portfolio na 42 modelů.

Značka Audi již dlouho plní svoji sociální odpovědnost na mnoha úrovních - s cílem učinit budoucí život hodnotný pro přicházející generace. Základem pro trvalý úspěch značky Audi je proto ochrana životního prostředí, uchování zdrojů, mezinárodní konkurenceschopnost a dopředu hledící personální politika. Jedním z příkladů odpovědnosti společnosti AUDI AG k environmentálním otázkám je nově založená Nadace životního prostředí Audi.

PR

 

Fotogalerie

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu