Vyhledávání

Mladý evropský řidič kamionu 2010 zná vítěze z 10 000 profesionálů

První vítězství domácích

12. října, 2010 - Šestadvacetiletý Andreas Söderström zvítězil v dramatickém finále letošního ročníku prestižní soutěže „Mladý evropský řidič kamionu 2010“, které se v základních kolech zúčastnilo více než 10 000 profesionálů ve většině zemí starého kontinentu.

Soutěž řidičů z povolání ve věku do 35 let vyvrcholila v Södertälje u Stockholmu utkáním finalistů, vítězů národních kol. Ve dvoudenním programu byly vypsány disciplíny zaměřené
na bezpečnost provozu užitkových vozidel, jízdu s co nejmenší spotřebou paliva, ovládání vozidel a přesnou manipulaci s nimi ve velmi stísněném prostoru.

„Andreas Söderström podal fantastický výkon. Je nyní reprezentantem profesionality a vzorem pro mladé řidiče z povolání na celém kontinentu. Všichni soutěžící, kteří postoupili až
do finále, mohou být na své výsledky hrdí,“ konstatoval při slavnostním vyhlášení výsledků v hale Marcuse Wallenberga v Södertälje senior viceprezident společnosti Scania Eric
Ljungberg. Vítěz, který prvenstvím vybojoval také naprosto mimořádně cennou trofej - nový sedlový tahač návěsů Scania R 480 v hodnotě několika milionů korun, je skutečným
profesionálem v oboru. Pracuje jako řidič v dopravní společnosti svého otce, která je zaměřena na dálkovou dopravu nákladů.

Český reprezentant Pavel Neterda obstál v konkurenci nejlepších Evropanů výtečně, když vybojoval čtvrté místo a postup mezi tři medailisty jej ve vyřazovacím semifinále připravila
prohra s pozdějším absolutním vítězem Söderströmem. Získal však mimořádný respekt odborníků i tisícovek diváků, když byl jednoznačně nejlepší v klíčové disciplíně - bezpečnosti
a efektivnosti jízdy a z kvalifikační fáze postupoval po prvním dni soutěže do závěrečného boje jako druhý. Za pozornost stojí zejména to, že palubní elektronický systém Driver Support
hodnotící přísně a nekompromisně techniku jízdy v jeho případě zaznamenal doslova senzačních 96 % dokonalosti. Navíc na obtížné trase, jejíž profil a specifika samozřejmě vůbec neznal.

Pavel Neterda v cíli: „Tak, jako jsem sám se sebou po českém národním finále vůbec nebyl spokojen, přestože jsme zvítězil, tady už spokojen jsme, přestože jsem prvenství nezískal.
Precizně, profesionálně organizovaná soutěž měla vynikající úroveň jak po odborné, tak po společenské stránce a finalisté podávali doslova mistrovské výkony. Skvělá byla i naprosto
nefalšovaně přátelská atmosféra mezi všemi účastníky.

Já měl situaci trochu ztíženou tím, že v poslední době ve firmě jezdím jen výjimečně, protože mám funkci dispečera a navíc naše soupravy netvoří klasické tahače s návěsem, ale přívěsové sestavy pro převoz automobilů, s kterými se manipuluje úplně jinak. Zaměstnavatel mi však velmi seriózně vyšel vstříc poskytnutím možnosti usedat za volant (byť nikoli ve scanii, ale ve vozidle jiné značky), pomohli i odborníci z pražského zastoupení Scanie, zejména pak Aleš Biskup, trenér řidičů , dále pak bývalý kolega Miloš Pánek, ale i kamarád Pavel Kryll, který ve svém minimálním volném čase vzal svou soupravu a umožnil mi trénovat manévrování.

Spokojen jsem byl zejména s výsledkem defenzivní a úsporné jízdy, stejně jako z výsledku hodnocení bezpečnosti uložení a upevnění nákladu - z čehož jsem měl trochu obavy. Škoda,
že jsem nějaký ten bodík zbytečně ztratil při kontrole vozidla před jízdou, kde jsem jednu drobnost přehlédl, ale zase jsem našel všechny závažné závady, které mají vliv na bezpečnost
jízdy. Nakonec ale podobně vyšla jízda zručnosti první i druhý soutěžní den. Jsem rád, že se mi podařilo vyšplhat až pod stupně vítězů a doufám, že z toho mají radost
všichni, kdo mi pomáhali (a bylo jich skutečně mnoho) v čele s rodinou, kterou jsem v posledních týdnech hodně šidil. A pokud nějaká ekonomická krize další ročník soutěže
nezruší, rozhodně do ní půjdu znovu!“

Soutěž YETD (Young European Truck Driver ) je významnou součástí světové iniciativy usilující o podstatné zvýšení bezpečnosti silničního provozu užitkových vozidel a švédská
automobilka Scania ji pořádá od roku 2003. „Řidič je rozhodujícím faktorem bezpečnosti silniční nákladní dopravy. Vozidla a infrastruktura představují také významné prvky provázaného komplexu, ale pro provozní efektivnost a bezpečnost je nejdůležitější lidský činitel. Scania proto prostřednictvím této soutěže usiluje o zásadní zvýšení úrovně řidičské profese, o motivaci mladých řidičů v dosahování nejlepších parametrů provozní efektivnosti a bezpečnosti, stejně jako s tím přímo souvisejícího dopadu nákladní dopravy na životní prostředí,“ podotkl Eric Ljungberg.

Partnery soutěže jsou mimo jiné Evropská komise (EC), Mezinárodní unie silniční dopravy (IRU) a sponzory především Michelin, Volkswagen, Krone, Shell a další.

Celkové výsledky:
1. Andreas Söderström (S), 2. Patrick Schildmann (D), 3. Zarko Tokic (A), 4. Pavel Neterda (CZ), Stian Østby (N), Gerhard Thaler (I), 7. Tibor Szeness (H), Lionnel Collette (B), Tino Hyökki (FIN), Frédéric Divay (F), Artur Sumbar (PL), Gabriel Warde (IRL), 13. Dave van Roovert (NL), 14. Ľuboš Jakúbek (SK), 15. Sandra Zellerová (CH), 16. Jens Aarøe (DK), 17. Colin McKeag (GB), 18 Oktay Taş (TR).

 

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu