Vyhledávání

Nová varianta sportovního elektromobilu Audi k vidění v Dietroitu 2010

Koncept Audi e-tron na autosalonu NAIAS 2010:
Nová varianta sportovního elektromobilu Audi

Audi představuje na prvním velkém autosalonu roku 2010 studii nekompromisního puristického kompaktního sportovního vozu s čistě elektrickým pohonem. Audi e-tron, koncept dvoumístného sportovního vozu dlouhého 3,93 metru, širokého 1,78 metru a vysokého jen 1,22 metru vystavený na autosalonu NAIAS 2010 v Detroitu, je po stejnojmenné studii z IAA 2009 druhou verzí elektromobilu se znakem čtyř kruhů.

Na stánku Audi mají návštěvníci Detroitského autosalonu příležitost shlédnout novou variantu elektromobilu Audi e-tron. Mimořádně kompaktní a puristické sportovní kupé má v porovnání s R8 rozvor zkrácený o 220 mm na 2,43 m. Jeho široká karoserie působí robustním a velmi dynamickým dojmem. Dominantou výrazně šípovité přídě je lichoběžníková maska chladiče Singleframe, po jejíchž stranách jsou velké vstupy vzduchu.

Stylisticky neméně působivé jsou pokrokové světlomety studie Audi e-tron, které dodávají vozu odlišné vzezření v závislosti na rychlosti jízdy a okolí, v němž se vůz pohybuje. Veškeré funkce osvětlení vozu spoléhají na techniku LED a jsou řízené plně automatickým asistenčním systémem, který pružně reaguje na každou situaci. Podpůrný systém, jehož základem je kamera propojená s velmi rychlým procesorem pro vyhodnocování obrazu, průběžně rozpoznává panující počasí a přizpůsobuje osvětlení vozovky například dešti nebo mlze.

Asistenční systém světlometů sleduje provoz v protisměru, hranice jízdního pruhu a měří viditelnost za nepříznivého počasí. Díky speciálnímu programu pro činnost potkávacích světlometů při jízdě v mlze bylo možné upustit od klasických mlhových světlometů, a snížit tak spotřebu energie. Natáčení světlometů pracuje s daty navigačního systému, takže zatáčka je osvětlena ještě dřív, než do ní řidič zamíří.

Hmotnost hraje zejména u elektromobilů s relativně těžkými akumulátory velkou roli. Audi e-tron proto spoléhá na osvědčenou metodu lehké konstrukce karoserie s prostorovým rámem ASF (Audi Space Frame). V hybridní konstrukci nalézá široké uplatnění nejen hliník, ale nově i kompozitní materiály vyztužené uhlíkovými vlákny, z nichž jsou vyrobeny dveře, víka, boční panely a střecha. Tato kombinace je zárukou nízké hmotnosti při nejvyšší tuhosti. Audi v blízké budoucnosti využije podobnou konstrukci v sériové výrobě u nově vyvíjených modelů.

Detroitská studie Audi e-tron se vyznačuje nejen nízkou hmotností 1350 kg, ale také dvěma asynchronními elektromotory, jejichž vysoký točivý moment přenáší na vozovku zadní kola. Tato kombinace přináší jízdní výkony, které odpovídají celkovému výkonu 150 kW (204 k) a točivému momentu 2650 N.m. Kupé s prostorovým rámem ASF zrychlí z 0 na 100 km/h za pouhých 5,9 s. Ještě působivější je sprint z 60 na 120 km/h, který Audi e-tron zvládne za 5,1 s. Největší rychlost je elektronicky omezena na 200 km/h.

Audi e-tron dokáže mohutnou hnací sílu obou elektromotorů rozdělovat mezi jednotlivá kola podle aktuálních jízdních podmínek. Tato metoda všeobecně známá pod anglickým termínem „torque vectoring“ (vektorování točivého momentu) umožňuje dosáhnout excelentní trakce a dosud nevídané preciznosti řízení. Zážitek z jízdy v elektromobilu Audi e-tron se velmi podobá řízení motokáry, na čemž se podílí také nízká hmotnost, krátký rozvor a z dynamického hlediska ideální rozdělení hmotnosti mezi nápravy v poměru 40:60 %. Vůz se chová i na vysoko posazeném limitu příčného zrychlení neutrálně a ochotně mění směr podle požadavků řidiče.

Přední a zadní kola jsou zavěšena na dvojitých příčných trojúhelníkových ramenech vykovaných z hliníku. Přestože mají pružiny a tlumiče tuhou charakteristiku, nabízejí posádce vysokou úroveň komfortu odpružení. Hřebenové řízení s elektromechanickým posilovačem poskytuje řidiči citlivou zpětnou vazbu a potřebnou ovládací sílu přizpůsobuje rychlosti jízdy. Devatenáctipalcová kola jsou obuta do pneumatik s rozměrem 235/35 vpředu
a 255/35 vzadu.

Oba elektromotory mají vlastní chladicí okruh a jsou uloženy na zadní nápravě. Chladicí vzduch je k nim přiváděn specifickými vstupy vzduchu za bočními okny ve sloupcích C, jejichž lamely se otvírají a zavírají v závislosti na potřebě chlazení. Sada akumulátorů Li-Ion o hmotnosti 399 kg je společně s měničem
a výkonovou elektronikou umístěna za prostorem pro cestující, avšak ještě před zadní nápravou, aby byla zachována optimální poloha těžiště.

Reálně využitelná kapacita akumulátorů 45 kW.h dostačuje pro dojezd až 250 km v kombinovaném režimu EU. Dobíjení vybitých akumulátorů trvá cca 11 hodin z domácí zásuvky (230 V/16 A), rychlonabíjením lze tuto dobu zkrátit na cca 2 hodiny (400 V/32 A). Za jízdy dochází samozřejmě k rekuperaci kinetické energie, jejíž účinnost významně zvyšuje pokroková elektromechanická brzdová soustava s ovládáním „brake by wire“. Vpředu jsou hydraulicky ovládané pevné třmeny, brzdy zadních kol jsou vybaveny novými plovoucími třmeny s elektrickým ovládáním.

Stejně jako u první studie e-tron představené na loňském Frankfurtském autosalonu vsadili inženýři značky Audi také v tomto případě na celostní a v mnoha ohledech revoluční koncepci elektrického pohonu, jejíž součástí je například tepelné čerpadlo pro účinné vytápění interiéru.

Řízení poháněcího ústrojí, výkonové elektroniky a akumulátorů je svěřeno inovativnímu termomanagementu, který je nezbytným předpokladem pro zajištění dlouhého dojezdu v kombinaci s vynikajícím komfortem posádky během jízdy. Účinný klimatizační systém má v případě potřeby za úkol nejen ochlazování interiéru na požadovanou teplotu, ale také udržování optimální provozní teploty vysokonapěťových akumulátorů a dalších komponentů poháněcí soustavy.

Inovativní pojetí celé konstrukce studie Audi e-tron odráží rovněž puristický design interiéru. Štíhlá přístrojová deska orientovaná zřetelně na řidiče přechází plynule do výplní dveří. Nová konstrukce poháněcího ústrojí umožnila neobvyklé ztvárnění středové konzoly a středového tunelu.

Místo klasických sdružených přístrojů zaujímá velký centrální displej s integrovanými funkcemi MMI mezi dvěma kruhovými přístroji. Systém MMI se ovládá na volantu ve stylu Smartphonu, který může být uložen do středové konzoly. Smartphone tvoří rozhraní mezi vozidlem, řidičem a vnějšími informačními a zábavními zdroji.

PR

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu