Vyhledávání

Nová vláda by měla přistoupit přednostně k zásadním krokům v oblasti bezpečnosti provozu !

Nová vláda by měla přistoupit přednostně k zásadním krokům v oblasti bezpečnosti provozu !

 PRO NOVOU VLÁDU:
PRIORITY V OBLASTI BEZPEČNOSTI SILNIČNÍHO PROVOZU

Blýská se na lepší časy. Jeden z nových poslanců Stanislav Huml (VV), známý odborník na silniční provoz a jeho bezpečnost, navrhuje na stránkách deníku MF DNES, jak řešit jeden z vážných problémů v této oblasti – přednost chodců na přechodech. Jeho návrh vyvolá nepochybně diskusi, zejména s ohledem na jednotnost předpisů v evropských zemích (myšlenka jednotného dopravního prostředí v Evropě), ale každopádně je to signál, že jednání nové řídící sféry o bezpečnosti silničního provozu bude mít odbornou úroveň, jakou si vážnost této problematiky zasluhuje.

Je však třeba připomenout, že stav bezpečnosti silničního provozu v České republice vyžaduje, aby nejprve byly vyřešeny problémy zásadní a systémové, a jednotlivá dílčí témata pak následovala. Autoklub ČR je toho názoru, že nová vláda by měla přistoupit přednostně k těmto zásadním krokům:


1. připravit seriózní komplexní novelu zákona o silničním provozu a navazujících předpisů. Zákon vykazuje řadu nedostatků, které mj. byly formulovány v expertní skupině zřízené k novelizaci zákona, avšak nedošlo k jejich řešení – Ministerstvo dopravy je nepředložilo Poslanecké sněmovně a většinou z nich se zjevně nezabývá,

2. zamezit další expanzi firmy Kapsch. Tato firma po pochybném výběrovém řízení získala zakázku na výkonové zpoplatnění komunikací a prosadila zastaralý a drahý mikrovlnný systém (tj. s mýtnými branami), místo co by výběr mýtného řešila prostřednictvím perspektivního systému satelitního. Dalším příkladem je snaha nahradit dosavadní osvědčené papírové dálniční kupóny elektronickými „krabičkami“, přestože náklady na elektronické kupóny by byly nepochybně výrazně vyšší než náklady při použití kupónů dosavadních. Dodavatelem elektronických „krabiček“ by samozřejmě měla být firma Kapsch,

3. výrazně zasáhnout do financování výstavby nových dálnic. Nepřipustit, aby ceny dálnic budovaných v České republice byly násobně vyšší než v ostatních evropských státech,

4. stanovit jasné a reálné cíle v oblasti bezpečnosti silničního provozu. Dosavadní opatření a programy tento požadavek nesplňují, jsou vesměs formální a nekonkrétní. Příklady z jiných zemí (Francie aj.) ukazují, že stanoví-li se konkrétní směry a cíle, které mají podporu řídící sféry, dostaví se pozitivní výsledky.



V rámci těchto zásadních kroků je třeba:

vyřešit konečně víkendovou kamionovou dopravu. Po letech prosazování jednostranných názorů a projednávání této otázky v ministerských komisích (bez jakéhokoliv výsledku) je nutné řešit víkendový provoz kamionů komplexně, a rovněž s ohledem na režim tohoto provozu v jiných evropských státech, zejména sousedících s Českou republikou,

zamezit zavedení elektronických dálničních kupónů, viz výše,

zásadně přehodnotit kompetence pro měření rychlosti vozidel, a to s cílem, aby rychlost vozidel byla oprávněna měřit pouze Policie ČR. Je zcela nesystémové, když rychlost měří i obecní (městské) policie, jejichž poslání a hlavní úkoly jsou vymezeny v jiných směrech. Navíc je zde vyznačování úseků, kde obecní policie rychlost měří, které je zjevně kontraproduktivní a které vyvolává jen posměch řidičů,

vyřešit školení řidičů, a to s cílem odstranit povinnost pravidelného školení řidičů zaměstnaneckých osobních vozidel a řidičů používajících vlastní osobní vozidla při služebních cestách. Řidiči už léta poukazují na nesmyslnost požadavku tohoto školení s tím, že se rozlišuje, jedou-li po stejné trase a stejným vozidlem soukromě nebo jedou-li služebně; v prvním případě bez školení, v druhém jen po absolvování školení, které se stejně provádí většinou formálně (více k finančnímu prospěch školitelů než ku prospěchu řidičů), pokud se skutečně provádí.

Autoklub ČR očekává, že nová vláda se k problematice bezpečnosti silničního provozu postaví zodpovědně, že bude řešit zásadní dlouho přetrvávající problémy, a to uceleně, věcně a ve spolupráci s odbornými zainteresovanými subjekty. Autoklub ČR je připraven takovýto přístup plně podpořit, poskytnout veškeré své zkušenosti, včetně zkušeností motoristické veřejnosti, kterou reprezentuje a zastupuje a na přípravě a realizaci přijatých opatření se podílet.





Červen 2010

 

Fotogalerie

Dálniční nehoda před Bratislavou cisterny s vozidlem údržby objektivem Pavla Jelínka

stalo se 18.09. 2009 na rovném, přehledném a dobře označeném úseku..... K vážnějším zraněním nedošlo

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu