Vyhledávání

Nový projekt Policie ocení slušné řidiče na jižní Moravě : „Jezdím OK a jsem IN

Nový projekt ocení slušné řidiče na jižní Moravě

V den zahájení veletrhu AUTOSALON 2009 spustila jihomoravská police s podporou kraje nový projekt „Jezdím OK a jsem IN“ zaměřený na prevenci dopravních nehod.

Řidiči, kteří se zaregistrují na webové adrese www.policiebrno.cz/okin  a během následujícího roku se nedopustí žádného přestupku ani trestného činu souvisejícího s dopravou, budou zařazeni do slosování o atraktivní ceny. První slosování proběhne v červnu 2010 a řidiči v něm mohou získat například GPS navigaci, alkohol testery, CCS bonusové karty nebo vstupenky na Grand Prix Brno. Ceny v celkové hodnotě 150 tisíc korun věnoval Jihomoravský kraj, který v pavilonu Z představuje také další své aktivity na poli prevence dopravních nehod.

Realizátorem projektu je Správa Jihomoravského kraje Policie ČR, jejíž ředitel Bedřich Koutný na veletrhu AUTOSALON zdůraznil potřebu pozitivního působení na řidičskou veřejnost. „Chceme tady ukázat vlídnější tvář policie: že nejen trestáme a udělujeme sankce, ale vážíme si slušných řidičů, které chceme tímto způsobem ocenit,“ uvedl Koutný s poukazem na dobré zkušenosti ze sousedního Rakouska. „I tam to trvalo dlouho a vyzkoušeli řadu projektů, ale nakonec dosáhli stavu, ke kterému se časem můžeme dopracovat i my.“

Součástí nového projektu je samolepka s nápisem „Jezním OK a jsem IN“, kterou si řidiči zapojení do projektu mohou nalepit na zadní sklo svého automobilu. Na veletrhu AUTOSALON jsou samolepky distribuovány v pavilonu Z, který se letos věnuje tématu bezpečnosti a poskytl prostor dosud největší společné prezentaci Integrovaného záchranného systému Jihomoravského kraje. Na velkorysé ploše se představují Policie ČR, Městská policie, Hasičský záchranný sbor, Armáda ČR i Zdravotnická záchranná služba.

K vidění je jejich vozový park s unikátní možností porovnat historickou a moderní techniku, nechybí ani uniformované figuríny, informační panely a praktické ukázky pomoci havarovaným osobám. „Zejména mladí návštěvníci jsou nadšeni vozidlovým a motocyklovým trenažérem,“ popisuje Soňa Svobodová, vedoucí preventivně-informačního oddělení Krajského ředitelství Policie Jihomoravského kraje, o co je v pavilonu Z největší zájem. „Už od rána se u trenažéru střídá jeden návštěvník za druhým. Zkoušejí si jízdu pod majáky, na motocyklech všech typů, v různých podmínkách a na různě obtížných trasách.“

Pro veřejnost je v pavilonu Z připravena také vědomostní soutěž, do níž se zapojily všechny složky IZS. Deset stanovišť se soutěžními otázkami je rozmístěno ve všech pěti expozicích a odměny se rozdávají přímo na místě. Na kole štěstí si soutěžící, kteří správě zodpoví všech deset otázek, sami vytočí ceny z oblasti prevence dopravní nehodovosti nebo pomůcky pro řidiče.

 

Konference BRNOSAFETY 2009 se zaměřila na prevenci 

První den tradiční mezinárodní konference věnované problematice bezpečnosti silničního provozu seznámil s úspěchy dosaženými při snižování počtu tragických dopravních nehod a s preventivními opatřeními, která by tento trend měla dále podpořit.

V evropských statistikách nehodovosti patří Česká republika k zemím s horšími výsledky, což je podle ředitele Dopravní služby Policie ČR Leoše Tržila částečně zapříčiněno vysokým podílem tranzitní dopravy. O to naléhavěji však je třeba situaci řešit. Opatření zavedená v nedávném období se podle Tržila ukázala jako správná a na pozitivní trend snižování počtu dopravních nehod z loňského roku se podařilo navázat i letos. Za prvních pět měsíců se v meziročním srovnání snížily počty usmrcených i těžce zraněných téměř o 15 procent. Počet šetřených nehod klesl dokonce o 55 procent, což ovšem ovlivnila nová právní úprava, která od 1. ledna umožnila řešit nehody bez následků na zdraví a s nízkou hmotnou škodou bez účasti policie. Ředitel Tržil se ve svém referátu zaměřil právě na obhajobu této novely, která snížila ekonomickou náročnost šetření dopravních nehod, umožnila kvalitnější zpracování závažných nehod a především posílila dohled nad silničním provozem. „Předešlý nárůst administrativy spojený s banálními nehodami dostal policisty od preventivní činnosti v terénu do kanceláří. Novela je vrátila na silnice,“ tvrdí Tržil a dokládá to čísly. Za prvních pět letošních měsíců se počet odhalených podnapilých řidičů meziročně zvýšil o více než polovinu a zhruba o čtvrtinu vzrostly počty zjištěných přestupků v technickém stavu vozidel či nezapnutých bezpečnostních pásech. Ne všichni čeští řidiči však stačili novince přivyknout. Od začátku roku byli dopravní policisté přivoláni ke třinácti tisícům nehod, které byly následně řešeny pouze v rámci zkráceného zpracování. Podle Tržila se totiž mnozí z řidičů mylně domnívají, že po přivolání policie již nejsou povinni sepsat záznam o dopravní nehodě. A především chybí tak silná motivace, jakou zavedli v Rakousku, kde řidič za nepotřebný výjezd policie zaplatí 36 eur.

Snižovat počty dopravních nehod i jejich tragických následků se daří také na Slovensku. Jak na konferenci BRNOSAFETY 2009 informoval Milan Anjel, ředitel Odboru dopravní policie presidia policejních sborů SR, loňský rok v tomto směru přinesl nejlepší výsledky od roku 1990. Počet nehod meziročně poklesl o dva tisíce a s rekordně nízkým počtem 558 úmrtí korespondoval také počet těžce zraněných, kterých byla ve srovnání s nejtragičtějším rokem 1997 necelá polovina. Pozitivní trend pokračoval i v letošním prvním čtvrtletím, kdy došlo k dalším výrazným poklesům tragických dopravních nehod: počet usmrcených se snížil ze118 na 80 a těžce zraněných ubylo z 377 na 277. Naprostou většinu dopravních nehod na Slovensku mají na svědomí řidiči a o velkých rezervách v preventivní práci svědčí rostoucí podíl nehod způsobených nevěnování se řízení vozidla. Telefonování za jízdy, obsluha navigace a autorádia, pití, kouření a další obdobné prohřešky vloni na slovenských silnicích zapříčinily více než 19 tisíc z celkového počtu 59 tisíc nehod.

Do evropského kontextu tyto údaje zasadil zástupce Evropské komise – DG INSO Francisco Ferreira. Zdůraznil, že přes pokrok dosažený v posledních letech ve většině států EU zůstává počet tragických dopravních nehod stále příliš vysoký. Vyčíslil také ekonomické ztráty, které nedostatečná bezpečnost silničního provozu každoročně přináší evropskému hospodářství: jde přibližně o 1 % HDP přímých ztrát plus negativní dopady skutečnosti, že přibližně desetina evropských silnic zůstává každý den neprůjezdná právě z důvodu dopravních nehod.

Ke zvýšení bezpečnosti by měla přispět nová evropská legislativa, která po dlouholetém úsilí prosadila povinné vybavení nových vozidel systémem ESC (Electronic Stability Control). ESC řidiči pomáhá v kritických situacích a jeho instalace může zabránit až 80 procentům nehod vzniklých z důvodu smyku. Od listopadu 2011 budou ESC povinně vybaveny veškeré modely osobních a užitkových aut nově registrovaných v EU a podle odborníků se tak zamezí nejméně třetině nehod, kterých se účastní jen jedno auto.

Po neméně dlouhém úsilí se podařilo prosadit také evropskou směrnici o řízení bezpečnosti silniční infrastruktury, která se v legislativě jednotlivých států promítne v letech 2010 a 2011. Direktiva ukládá mj. bezpečnostní audity projektů silniční infrastruktury, klasifikaci úseků s častým výskytem dopravních nehod a bezpečnostní inspekci komunikací v provozu. Přestože povinná implementace zůstává omezena na Trans-evropskou silniční sít, předpokládá se, že jednotlivé státy uplatní stejné postupy i na ostatních silnicích a podaří se tak snížit dosavadní tragickou bilanci, kdy třetina smrtelných nehod připadá na střetnutí vozu s překážkou na silnici nebo podél silnice.

Velké množství životů by podle Francisca Ferreiry mohl zachránit také eCall - automatický systém, který v případě nehody přivolá záchranáře. Měl by fungovat na jediném čísle 112 společném pro celou Evropu a předat základní informace o nehodě i v případě, kdy účastník nemůže mluvit nebo v šoku není schopen souvislé komunikace. Systém eCall automaticky odešle data o čase a místě nehody, čímž podle studií zkrátí dobu dojezdu k incidentu o 40 až 50 procent a o 15 procent sníží zdravotní následky nehod. Podle Ferreiry by eCall mohl v EU zachránit až 2500 životů roně, ale jeho prosazení do povinné výbavy nových vozů v EU zatím naráží na technické nejasnosti a také odmítavý postoj některých zemí včetně Francie a Velké Británie.

Mezi účastníky konference BRNOSAFETY 2009 jsou experti ze sedmi zemí, zástupci automobilek a společností z oblasti dopravní telematiky, výzkumných ústavů i univerzit. Dvoudenní jednání je rozděleno do pěti tematických bloků, které se zaměřují na preventivní projekty, výzkum a vývoj, nové technologie pro zvyšování bezpečnosti, zkvalitňování infrastruktury a bezpečnost motocyklové dopravy.



Provozní doba 6.-11.6.2009


- denně 9.00-18.00 hod.
- poslední den 9.00-17.00h
BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu