Vyhledávání

Obráběcí centrum z Kuřimi bude vyrábět podvozky , i třeba pro letouny Boeing

Horizontální frézka s pevným rámem (obráběcí centrum) FO (Q) 80, z produkce TOS Kuřim-OS, a.s., která obdržela Zlatou medaili MSV 2008, je k vidění v pavilonu V. Jde o těžký stroj pro tvarové frézování.

„Centrum je určeno především pro obrábění složitých tvarů při výrobě forem, lisovacích nástrojů, zápustek nebo tvarově velmi složitých obrobků velkých rozměrů, vyžadujících obrábění až v sedmi osách. Stroj se využívá například v automobilovém, leteckém či plastikářském průmyslu,“ uvedl technický ředitel TOS Kuřim Jan Sobola. Upřesnil, že pohyby v souřadnicových osách jsou realizovány ve třech lineárních osách stroje, ve dvou rotačních osách na vřetenové hlavě a v jedné lineární a jedné rotační ose u přesuvného otočného stolu. Jde tedy o vysoce dynamické vysokorychlostní horizontální obráběcí centrum velmi tuhé konstrukce pro hrubovací a dokončovací operace.

Stroj sestává z pevného rámu, který je upevněn v základu centra. Po podélném vedení rámu se posouvá pojezdový stojan a po svislém vedení pojezdového stojanu se posouvají svislé saně. V jejich příčném vedení jezdí vřeteník, který je vybaven mechanismem pro automatické upnutí výměnných vřetenových hlav. Všechny tyto aspekty umožňují přizpůsobit stroj co nejvíce zadaným technologickým požadavkům. Vřetena všech hlav jsou standardně opatřena kuželem HSK – A 100 dle DIN 69063-1 pro stopku nástroje dle DIN 69893-1 a jsou vybavena automatickým upínáním nástrojů pomocí talířových pružin s upínacím zařízením.

Použití stroje určuje pevné lože s posuvným desetimetrovým stolem, jehož nosnost dosahuje až 6 tun na metr čtvereční. Průchodnost mezi stojany dosahuje až 4500mm, maximální vzdálenost mezi upínací plochou stolu a přestavitelným příčníkem je 2770mm.

Na frézce FO (Q) 80 jsou zúročeny mnohaleté zkušenosti, použity moderní metody, originální řešení a technologie. TOS Kuřim využila při jeho konstrukci špičkových parametrů komponentů světových výrobců, čímž je zajištěna bezpečnost a ekologicky šetrný provoz. Obráběcí pracoviště je dodáváno včetně volitelného příslušenství nástrojů SW. Firma zajišťuje proškolení pracovníků, technickou pomoc a servis.

„Zajímavé je, že toto centrum bude využito při obrábění podvozku letounu Boeing. Stroj bude vlastnit společnost v Torontu, která vyrábí právě podvozky pro tuto firmu,“ uvedl Sobola. Firma z Toronta totiž navštívila v Rusku jistou firmu, která se věnuje produkci titanu. Tam zástupci společnosti uviděli obráběcí centrum z TOS Kuřim. Zalíbila se jim velká přesnost při tvarovém frézování a rozhodli se navštívit podnik v Kuřimi. Tam si upřesnili, že se jedná opravdu o stroj, který naprosto vyhovuje pro opracování podvozku letounů. V současnosti se uskutečňuje přejímka dvou těchto center, které budou putovat do Kanady.

Na Mezinárodním strojírenském veletrhu má TOS Kuřim společnou expozici se společností ALTA a.s. Ta totiž vstoupila do kuřimského podniku v roce 2005, čímž posílila jeho dodavatelské možnosti. Právě to umožnilo, aby obráběcí centra mohl podnik dodávat na ruský trh. Efektivní spolupráce dynamicky pokračuje. ALTA a. s. je jednou z nejvýznamnějších českých obchodních společnosti, která působí na trhu od roku 1991. Specifická je svou orientací na Rusko, Ukrajinu a Bělorusko, kde disponuje sítí zahraničních zastoupení a spolupracujících firem. ALTA toto teritorium dobře zná, přestože se jedná o obtížnou a specifickou oblast.

TOS Kuřim má dlouholetou tradici, vznikla v roce 1942. Mezníkem byl rok 1991, kdy došlo ke značnému omezení výroby. Významný byl pro podnik rok 2005 příchodem společnosti ALTA a.s. Obráběcí stroje z Kuřimi díky své tradici a dobré pověsti mají ve světě stále dobrý zvuk. Je dobře, že za celé období nezměnila firma svůj název a značku.

 

BVV

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu