Vyhledávání

Prototyp škodovky z Technického muzea v Brně na Classic Show Brno 2010 atd atd

Prototyp škodovky z Technického muzea v Brně

Mezi několika automobily z brněnského Technického muzea bude patrně nejzajímavější prototyp vozu Škoda 720 s dvoudveřovou karoserií navrženou na začátku sedmdesátých let Giorgettem Giugiarem. Díky normalizaci se ale vůz bohužel nedostal do výroby.


V šedesátých letech bylo konstruktérům škodovky jasné, že budoucnost mají automobily s motorem vpředu. V roce 1967 byl proto vypracován plán výroby nových automobilů klasické koncepce – tedy motor vpředu a pohon zadních kol. Pod označením Škoda 740 měl vzniknout nový automobil s motory o obsahu 900 a 1100 ccm a Škoda 720 měla být vybavena motory o obsahu 1250 a 1500 ccm. Při sestavování základních parametrů posledně jmenovaného vozu byly pečlivě sledovány srovnatelné zahraniční výrobky, především BMW 1500. Vůz měl mít nezávislé zavěšení všech kol a pohánět ho měl nový OHC motor, který byl konstruován tak, aby se jeho obsah mohl zvyšovat až na 2 litry. Do roku 1968 bylo postaveno několik prototypů s karoseriemi navrženými několika českými designéry.

Nakonec se ale prosadil názor šéfkonstruktéra Ing. Františka Sajdla a design karoserie byl poprvé v historii svěřen italskému stylistovi Giorgettu Giugiarovi, se kterým se Ing. Sajdl seznámil za války. Projekt nové škodovky byl údajně úplně první prací jeho nově vzniklé firmy ItalDesign. První návrhy přivezl Giugiaro do Mladé Boleslavi v dubnu 1969 a již v srpnu byl hotový první funkční prototyp, který záhy následovaly další. V roce 1972 již běžely dlouhodobé ověřovací zkoušky a sériová výroba měla začít následující rok. Do toho však přišla normalizace. Mnoho zkušených a nadšených lidí muselo opustit svá zaměstnání a neustále protahovaný drahý projekt se začal stále více zadrhávat, až byl v červnu 1972 zastaven. Místo toho se začalo pracovat na modernizaci modelu 100/110. Vyrobené nové OHC motory našly svoje uplatnění v závodních vozech a tím celý projekt nových vozů definitivně skončil. Dochovaný vůz z roku 1970 s karoserií fastback měl původně motor o obsahu 1250 ccm, který byl v roce 1971 nahrazen motorem o obsahu 1800 ccm.

Jaguar SS 100

Společnost Metalkov je dodavatelem náhradních dílů na klasické vozy značek Jaguar, MG, Triumph, Austin Healey, Mini, Ferrari a Maserati. Stojí také v pozadí vzniku české pobočky Jaguar Enthusiasts Clubu – největšího klubu příznivců této značky na světě
. Ten který kromě nadšenců pro vozy Jaguar sdružuje majitele a fanoušky vozů Daimler a Standard Swallow, a to nejen v Čechách, ale i na Slovensku. Jedním z nejžádanějších předválečných modelů značky Jaguar je dnes sportovní vůz SS 100. Poprvé se objevil na londýnském autosalonu v roce 1935. Jen několik dní před tradičním podzimním autosalonem představil majitel automobilky William Lyons nový vůz SS Jaguar 2,5 Litre Saloon. Na recepci v hotelu Mayfair tehdy šokoval novináře, když je vyzval, aby odhadli cenu nového vozu.

Všichni tipovali částku kolem 600 liber, avšak Lyons triumfálně oznámil 365 liber. Vůz přejmenovaný přítomnými novináři na „malý Bentley“ tak na stánku firmy zastínil také vystavovaný sportovní model SS 100. Ten se od předchozího modelu SS 90 na první pohled lišil zmenšenou zadní částí a náhradním kolem, které přečnívalo zadní převis karoserie. K jeho největším přednostem patřila jednoduchost, spolehlivost a rychlost. Jediným rychlejším vozem na trhu bylo v té době BMW 328, které však stálo dvojnásobek. Jaguar SS 100 se prodával za 395 liber. V letech 1935–1940 bylo vyrobeno 191 vozů s motorem o obsahu 2663 ccm a 171 vozů s 3,5 litrovým motorem.

Luxusní auta z Autosalonu Hukr

Brněnský autosalon Hukr na svém stánku předvede pět anglických vozů. Z nich je patrně nejzajímavějším Austin Healey z roku 1959. Jedná se o provedení BN6, které se v Abingdonu vyrábělo společně s menším BN4 od ledna 1958. Výroba byla ukončena v březnu 1959 s celkovým počtem 4150 vyrobených kusů. Ze čtyř vystavených vozů Ferrari zajisté zaslouží pozornost Ferrari Dino 246 z roku 1972. Již od počátku šedesátých let byl Enzo Ferrari přesvědčován, aby postavil vůz s motorem uprostřed po vzoru svých úspěšných závodních automobilů. Výsledkem bylo Ferrari Dino 206 vybavené dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem, jeden z nejvyhledávanějších sportovních vozů sedmdesátých let. Prototyp vozu byl vystaven na pařížském autosalonu v roce 1965, konečná verze s motorem napříč na autosalonu v Turíně roku 1967.

V souladu s obecným trendem zvyšování objemu motoru bylo roku 1969 představeno Dino 246 na o něco delším podvozku a s motorem o objemu 2,4 litru. Postupně vylepšovaný vůz se objevoval v provedení L, M a E a v březnu 1972 GTS s odnímatelnou střechou typu Targa. Výroba modelu Dino 246 GT a GTS byla ukončena v roce 1974 s téměř 4000 vyrobenými kusy (včetně modelu 206). Největší zastoupení má na stánku autosalonu Hukr značka Mercedes-Benz. Nejluxusnějším z osmi vystavených vozů je Mercedes-Benz 300 D známý jako Adenauer (viz foto). Své jméno vůz získal podle německého kancléře Konráda Adenauera, jednoho z nejznámějších uživatelů tohoto automobilu. Model 300 D byl poprvé představen na frankfurtském autosalonu v roce 1951 a navrátil značce Mercedes místo mezi výrobci luxusních vozů nejvyšší kvality. Jen několik automobilů bylo v té době schopných převážet vysokou rychlostí šest pasažérů a poskytnout jim přitom naprostý komfort. Přispěl k tomu výborný šestiválcový OHC motor o výkonu téměř 86 kW, který ve verzi se vstřikováním poháněl slavné sportovní vozy 300SL.

Škoda 110 R slaví čtyřicátiny

Nová Škoda 100/110 se začala vyrábět v druhé polovině roku 1969. Nebyl to vůz zcela nový, ale spíše „tisícovka“ s novou karoserií a novým interiérem. Motor zůstal stejný, na přední nápravu se dostaly kotoučové brzdy Dunlop vyráběné v licenci v Autobrzdách Jablonec. Na základě tohoto vozu začali roku 1970 v Kvasinách vyrábět dvoudveřové kupé Škoda 110 R. Jeho motor o obsahu 1107 ccm měl výkon zvýšený na 45,6 kW, což na sportovní vůz nebylo nijak oslnivé, nicméně byl to pohledný vůz a měl úspěch. Během srpna 1970 se podařilo smontovat prvních 50 vozů ověřovací série a dalších pět připravili na XII. mezinárodní strojírenský veletrh Brno. Nový vůz označený jako Škoda 110 R Coupé zde měl premiéru 5. září 1970. Do konce roku bylo vyrobeno asi 180 vozů, ale skutečná sériová výroba se rozeběhla až v druhé polovině roku 1971, kdy v Kvasinách skončila výroba Octavie Combi. Až do roku 1973 se převážná část vozů vyvážela do zahraničí, ale ani později se na domácí zájemce mnoho vozů nedostalo. Mototechna je tehdy prodávala za 78 000 Kč, avšak bez některých doplňků určených pouze pro vozy na export. Do roku 1980 jich bylo celkem vyrobeno 57 085.

Vůz snů Jaguar Typ E

Firma JH Classic Cars se specializuje na služby v oblasti prodeje a renovace klasických automobilů a motocyklů evropského původu. Nekorunovaným králem mezi sportovními vozy šedesátých let byl Jaguar E-Type. První prototyp slavného Jaguaru byl vyzkoušen na podzim 1959. Pod označením E 2 A byl roku 1960 nasazen na 24 hodin v Le Mans, kde ale nedojel pro poruchu vstřikování. Sériová verze byla osazena o něco větším 3,8litrovým motorem z modelu XK 150S o výkonu 265 koní a Jaguar tak zopakoval úspěšný recept vyzkoušený na modelu XK120 – nabízel za výhodnou cenu (2197 liber) cestovní automobil s parametry závodního automobilu. Aerodynamické kupé s nádhernou karoserií navrženou Malcolmem Sayerem (číslo podvozku 885002) způsobilo senzaci na ženevském autosalonu a obchodní úspěchy na sebe nedaly dlouho čekat. Zejména po sportovních úspěších prodej vozu rychle stoupal. Postupně vylepšovaný vůz se vyráběl až do roku 1974. Tvary vozu jsou dodnes elegantní a jeden exemplář Jaguaru Type E je dokonce ve sbírkách Muzea moderního umění v New Yorku.

více: http://www.classicshow.cz 

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu