Vyhledávání

PSA: Obrat se zvýšil o 15,8 %, a to díky úspěchu nových modelů atd

PSA: Obrat se zvýšil o 15,8 %, a to díky úspěchu nových modelů atd

Finanční výsledky za rok 2010
Výrazný nárůst čistého zisku na 1,1 miliardu €
Vytvoření značných volných hotovostních prostředků (free cash flow) ve výši 1,1 miliard €

· Obrat se zvýšil o 15,8 %, a to díky úspěchu nových modelů, získání podílů na trhu a díky oživení světové poptávky.
· Návrat k pozitivnímu běžnému provoznímu zisku automobilové divize: 621 milionů € oproti ztrátě 1 257 milionů € v roce 2009.
· K nárůstu běžného provozního zisku výrazně přispěly Faurecia, Gefco a BPF.
· Přínos výkonnostního plánu automobilové divize ke zlepšení běžného provozního zisku ve výši 1 464 milionů €, což znamená překročení cíle 1 100 mil. €.
· Čisté zadlužení činí 1,2 miliard € oproti 2,0 miliardám v roce 2009.
· Dongfeng Peugeot Citroën Automobile přispívá k čistému zisku částkou 159 milionů €.

Zjednodušený výsledkový účet

v milionech eur 2009 2010
Obrat 48 417 56 061
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (689) 1 796
Běžná provozní marže -1,4 % 3,2 %
Provozní zisk (1 416) 1 736
Čistý zisk pro skupinu (1 161) 1 134
Čistý zisk na akcii (v eurech) (5,12) 5,00

Předseda představenstva PSA Peugeot Citroën Philippe Varin prohlásil:
„V roce 2010 se naše ziskovost výrazně zlepšila ve všech divizích.

Díky úspěchu Výkonnostního plánu automobilové divize jsme dosáhli zisku, který výrazně převyšuje naše původní cíle. Dovedlo nás to k přehodnocení našich cílů pro období 2010 – 2012, které jsme zvýšili o 400 milionů € na 3,7 miliard €.

Stabilita naší finanční situace nám krom toho dovolí splatit celé zbývající 2 miliardy € vládní půjčky.

Očekáváme, že tržní podmínky v Evropě budou v roce 2011 ještě obtížné. Ovšem v Číně bychom měli pokračovat v mezinárodním rozvoji. Vzniká tam náš druhý společný podnik a nový projekt spouštíme i v Indii.

Současně budeme dál posilovat obě naše značky. V roce 2011 si udržíme dynamiku posilování naší modelové řady. V Evropě a v Číně uvedeme na trh Peugeot 508, dále začneme nabízet modely Citroën DS4 a DS5. U vozu Peugeot 3008 uvedeme první dieselový hybridní motor na světě.“

Perspektivy pro rok 2011

Evropský trh by měl v roce 2011 zůstat stabilní. Skupina očekává nárůst o přibližně 10 % v Číně, o 4 % v Latinské Americe a o 15 % v Rusku.

Běžný provozní zisk automobilové divize by měl být v roce 2011 vyšší než v roce 2010. Přičiněním Výkonnostního plánu by měl činit 1,1 miliard €, což by mělo vykompenzovat výrazný nárůst cen surovin a ostatních přímých výrobních nákladů.

Běžné provozní zisky divizí Faurecia, Gefco a Banque PSA Finance by měly v roce 2011 opět vzrůst.

Skupina počítá s nárůstem investic a kapitalizovaných výdajů na výzkum a vývoj o 3 miliardy €, a současně počítá s pozitivními volnými hotovostními prostředky.


Konsolidované výsledky

· Obrat za celý rok dosáhl 56 061 milionů €, což znamená nárůst o 15,8 % (při stejném okruhu konsolidace jde o 10,2 %). Změna okruhu konsolidace odpovídá tomu, že společnost Faurecia zakoupila podniky Emcon a Plastal, což mělo za následek další nárůst obratu o 2,7 miliard €.
· Hospodářský výsledek z provozní činnosti zaznamenal výrazný nárůst na 1 796 milionů €, tzn. provozní marže dosahuje 3,2 % oproti ztrátě 689 milionů € v roce 2009. Všechny činnosti přispěly k růstu hospodářského výsledku z provozní činnosti. Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize se zvýšil na 621 milionů €.

· Jednorázové provozní náklady dosáhly 60 mil. €, oproti 727 mil. € v roce 2009.
Tento pokles je z části způsoben absencí výrazných nákladů na restrukturalizaci v automobilové divizi, které poklesly z 206 milionů € v roce 2009 na 77 milionů €. Náklady na restrukturalizaci ve společnosti Faurecia činily 117 milionů € a jsou srovnatelné s rokem 2009. Další náklady souvisejí především s potenciálním vystavením měnovým rizikům u smluv, které Skupina uzavřela v jenech. Tyto náklady byly z velké části kompenzovány obnovením rezerv, k němuž došlo díky změně pravidel financování penzijních programů ve Velké Británii po uplatnění standardů IFRIC 14.

· Finanční výdaje činí 429 mil. €, oproti 520 mil. € v roce 2009.
K tomuto snížení došlo díky snížení úroků po splacení první části (1 miliarda €) vládní půjčky a zvýšením návratnosti aktiv z penzijních plánů.

· Daň z příjmu dosáhla 255 milionů €, zatímco v roce 2009 došlo k vrácení daně ve výši 589 mil. €.
Této daně bylo dosaženo díky tomu, že Skupina dosáhla ziskovosti v mezinárodním měřítku. Vrácení daně v roce 2009 nastalo kvůli zaúčtování odložených úroků vyplývajících z negativních provozních zisků do aktiv.

· Čistý zisk pro skupinu činí 1 134 mil. €, což je po ztrátě ve výši 1 161 mil. €, kterou Skupina utrpěla v roce 2009, výrazná změna.

· Čistý zisk na akcii dosahuje 5,00 €, oproti –5,12€ v roce 2009.


Výsledky jednotlivých divizí

Automobilová divize

v milionech € 2009 2010
Obrat 38 265 41 405
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (1 257) 621
Konsolidovaná provozní marže -3,3 % 1,5 %
Výsledek před zdaněním (1 820) 563


· Obrat automobilové divize vzrostl v roce 2010 o 8,2 % a dosáhl 41 405 mil. €. Příjem z prodeje nových aut se zvýšil o 8 % z 28 501 mil. € na 30 790 mil. €, a to díky vyšším objemům, pozitivním čistým cenám a příznivému vývoji deviz. Tento výsledek ilustruje potenciál dynamiky značek Peugeot a Citroën, což se potvrdilo i zvýšením podílu Skupiny na evropském trhu z 13,8 % na 14,2 %.

· Hospodářský výsledek z provozní činnosti automobilové divize dosáhl výrazného růstu ve výši 621 mil. €, oproti ztrátě –1 257 mil. € v předchozím roce. Hospodářský výsledek z provozní činnosti dosáhl ve druhém pololetí 96 milionů €, a to v kontextu méně příznivého vývoje na trzích v Evropě, obtížného cenového prostředí a negativního dopadu surovin. Běžná provozní marže se zvýšila na 1,5 %.

· Dopad Výkonnostního plánu na hospodářský výsledek z běžné činnosti divize činí 1 464 mil. €, což je mnohem lepší výsledek, než cíl 1 100 mil. €.

· Čína

Výsledky společnosti Dongfeng Peugeot Citroën Automobile se v roce 2010 výrazně zlepšily, díky čemuž mohl společný podnik poprvé rozdělit zisk ve formě dividend. Čistý zisk pro Skupinu (50 %) dosáhl 159 mil. € (57 mil. € v roce 2009), tzn. čistý zisk na akcii činí 0,70 eur.

Skupina uzavřela v roce 2010 dohodu o založení společného podniku se společností Chang’an Automobile. Konečné schválení ze strany příslušných orgánů se očekává v prvním pololetí roku 2011. Tento druhý společný podnik v Číně umožní Skupině rozvíjet prodej svých lehkých užitkových vozů a společnosti Citroën to umožní uvést na čínský trh vozy řady DS.


· Indie

Skupina oznámila záměr vstoupit pod značkou Peugeot na indický trh a vyrábět přímo zde rodinný sedan střední velikosti.

Faurecia

V milionech € 2009 2010
Příjmy 9 292 13 796
Hospodářský výsledek z provozní činnosti (92) 456
Konsolidovaná provozní marže, v % obratu -1,0 % 3,3 %
Výsledek před zdaněním (417) 232

· Díky vzrůstu příjmů o 48 % na 13 796 milionů € dosáhla Faurecia v roce 2010 snížení nákladového základu a zaznamenala výsledky přesahující cíle stanovené pro rok 2010. Faurecia tak potvrzuje návrat k rentabilitě, běžná provozní marže dosáhla 3,3 %. Částkou 343 mil. € přispěla k volným hotovostním prostředkům Skupiny. Společnosti Faurecia se rovněž podařilo začlenit firmu Emcon Technologies a později společnosti Plastal. Pokračovala v rozvoji v Číně. Společnost Faurecia také překročila v roce 2010 rekord v získávání nových smluv, šlo o výši 13,1 miliard €.

· Gefco

V milionech eur 2009 2010
Příjmy 2 888 3 351
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 102 198

· Společnost Gefco zaznamenala v roce 2010 výrazné oživení činnosti, její obrat se zvýšil o 16 %. Zvýšily se i marže, a to na 5,9 %

Banque PSA Finance

V milionech € 2009 2010
Čisté bankovní příjmy 944 1 000
Výsledky 1 823 1 852
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 498 507

· Banka PSA Finance vykázala v roce 2010 rekordní čisté bankovní příjmy. Tohoto výsledku dosáhla trvalou kvalitou financování určených pro konečné zákazníky, výraznými maržemi realizovanými u koncesionářů a nárůstem činnosti v oblasti poskytování služeb a pojišťovnictví. Pokračující recese vedla ke zvýšení rezerv na půjčky poskytované konečným zákazníkům ve Španělsku, což zbrzdilo nárůst hospodářského výsledku z provozní činnosti.

· Finanční situace

Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků (free cash flow) .

Čisté zadlužení průmyslových a obchodních činností se dále snížilo.
K 31. prosinci 2010 činilo -1 236 mil. €, oproti -1 732 mil. € k 30. červnu 2010 a -1 993 mil. € k 31. prosinci 2009.

· Skupina v roce 2010 vytvořila 1 110 milionů € volných hotovostních prostředků, hotovost z provozní činnosti (operating cash flow) více než pokryla investice a kapitalizované výdaje na výzkum a vývoj. Volné hotovostní prostředky dosáhly následkem výrazného snížení zákaznických pohledávek ve druhém pololetí 629 mil.€.

· Stále se daří dobře udržovat úroveň skladových zásob na úrovni 445 000 vozů, což odpovídá rotaci 61 dnů, oproti 62 dnům na konci roku 2009.

· Posílení finanční struktury a rozvahy skupiny

Rozvaha průmyslových a obchodních podniků zůstává s mírou zadlužení ve výši 8,6 % k 31. prosinci 2010 stabilní. Vlastní jmění dosahuje 14 303 mil. € což znamená nárůst o 1 856 mil. €. Kromě společnosti Faurecia je míra zadlužení téměř nulová.

· Skupina v září 2010 předčasně uhradila miliardu eur vládní půjčky. Tato lepší finanční situace umožní na konci února a na konci dubna 2011 uhradit bývající dvě miliardy.

Radka Matthey

Martina Bedrnová


Vybrané finanční údaje*
Konsolidované výkazy zisků a ztrát
2010 2009
(v milionech eur) Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM
Příjmy ** 54 502 1 852 (293) 56 061 46 885 1 823 (291) 48 417
Hospodářský výsledek z provozní činnosti 1 289 507 - 1 796 (1 187) 498 - (689)
Jednorázové provozní výnosy a (náklady) (87) 27 - (60) (725) (2) - (727)
Provozní zisk 1 202 534 - 1 736 (1 912) 496 - (1 416)
Konsolidovaný čistý zisk 862 394 - 1 256 (1 627) 353 - (1 274)
Z toho podíl skupiny 744 388 2 1 134 (1 511) 350 - (1 161)
Z toho podíl menšinových akcionářů 118 6 (2) 122 (116) 3 - (113)
(v eurech)
Základní zisk na akcii na 1 euro 5,00 (5,12)
Zředěný zisk na akcii na 1 euro 4,97 (5,12)
** včetně společností EMCOM a PLASTAL v roce 2010
Konsolidované rozvahy
AKTIVA 31. prosince 2010 31. prosince 2009
(v milionech eur) Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM
Dlouhodobá aktiva celkem 22 646 460 (25) 23 081 21 515 357 (25) 21 847
Krátkodobá aktiva celkem 19 710 26 289 (589) 45 410 17 225 25 605 (556) 42 274
AKTIVA CELKEM 42 356 26 749 (614) 68 491 38 740 25 962 (581) 64 121

PASIVA 31. prosince 2010 31. prosince 2009
(v milionech eur) Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM
Vlastní jmění celkem 14 303 12 447
Dlouhodobé závazky celkem 12 225 412 - 12 637 13 323 479 - 13 802
Krátkodobé závazky celkem 19 342 22 823 (614) 41 551 16 143 22 310 (581) 37 872
PASIVA CELKEM 68 491 64 121
Konsolidované výkazy o peněžních tocích
2010 2009
(v milionech eur) Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM Průmyslové a obchodní podniky Finanční společnosti Eliminace CELKEM
Konsolidované zisky (ztráty) 862 394 - 1 256 (1 627) 353 - (1 274)
Provozní kapitál 3 257 350 - 3 607 977 365 - 1 342
Toky spojené s provozem 3 774 154 117 4 045 3 593 106 (129) 3 570
Toky spojené s investicemi (2 804) (1) 3 (2 802) (2 784) (1) (2 785)
Toky spojené s finančními operacemi 375 (137) (132) 106 4 979 (143) 105 4 941
Zvýšení (snížení) finančních prostředků 1 436 27 (12) 1 451 5 800 9 (25) 5 784
Stav pokladny na začátku roku 7 817 1 289 (115) 8 991 2 017 1 280 (90) 3 207
STAV POKLADNY K 30. ČERVNU 9 253 1 316 (127) 10 442 7 817 1 289 (115) 8 991
· Konsolidované účty schválilo 2. února 2011 představenstvo a 8. února 2011 je ověřila dozorčí rada. Byl proveden audit konsolidovaných výkazů. Auditorská zpráva se právě připravuje.

PR

 

Fotogalerie

Nový C3 a Peugeot 5008, foto K. Kolečko

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu