Vyhledávání

Rezervní kolo po 15. září 2009: kdo a kdy a kdo ne ??

 NÁHRADA REZERVNÍHO KOLA PO 15. ZÁŘÍ 2009
U KTERÝCH VOZŮ A ZA JAKÝCH PODMÍNEK?

Povinná výbava motorových vozidel je od 15. září 2009 nově upravena. Vyplývá to z vyhlášky č. 283/2009 Sb., kterou se mění vyhláška Ministerstva dopravy a spojů č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích, ve znění pozdějších předpisů. Součástí povinné výbavy většiny novějších aut již nebude rezervní kolo.

Ovšem jak to má být konkrétně, jak je to vlastně od 15. září 2009 s povinností vozit rezervní kolo (ráfek s pneumatikou), příruční zvedák (hever) a klíč na šrouby (matice) u kol, o tom jsou mnohé ze zveřejňovaných informací neúplné či dokonce matoucí. Na základě podrobné analýzy textu § 32 vyhlášky č. 341/2002 Sb., ve znění vyhlášky č. 283/2009 Sb. uvádíme následující:

Vozidla kategorií M1 a N1

Aby bylo možné vozidlo kategorie M1 nebo N1 provozovat bez rezervního kola a bez náčiní k výměně kola, musí být splněna některá z následujících podmínek:

1. vozidlo je vybaveno detekcí defektu v kterékoliv z pneumatik a současně prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou)
2. vozidlo je vybaveno detekcí defektu v kterékoliv z pneumatik a pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí po defektu
3. vozidlo bylo uvedeno do provozu počínaje 15. zářím 2009, nemá detekci defektu, ale je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou)
4. vozidlo bylo uvedeno do provozu před 15. zářím 2009, nemá detekci defektu, ale je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou) a výrobce vozidla souhlasil s tím, aby vozidlo bylo provozováno bez rezervní pneumatiky
5. vozidlo bylo uvedeno do provozu před 15. zářím 2009, nemá detekci defektu, ale je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou) a vozidla stejného typu jsou po 15. září 2009 uváděna na trh bez náhradního kola

Rezervní kolo musí naopak nadále zůstat ve vozidle kategorie M1 a N1, pokud jde o vozidlo, které nemá detekci defektu, bylo uvedeno do provozu před 15. zářím 2009 a jeho výrobce nesouhlasí s provozováním vozidla bez rezervního kola ani po 15. září 2009 neuvádí na trh vozidla stejného typu bez rezervního kola.

Pro přípojná vozidla v soupravě s vozidly kategorií M1 a N1 to platí obdobně.

Vozidla kategorií M2, M3, N2 a N3

Aby bylo možné vozidlo kategorie M2, M3, N2 nebo N3 provozovat bez rezervního kola a bez náčiní k výměně kola, musí být splněna některá z následujících podmínek:

1. vozidlo je vybaveno detekcí defektu v kterékoliv z pneumatik a současně prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou)
2. vozidlo je vybaveno detekcí defektu v kterékoliv z pneumatik a pneumatikami umožňujícími nouzové dojetí po defektu
3. vozidlo není vybaveno detekcí defektu, ale je vybaveno prostředky pro bezdemontážní opravu pneumatik (lepicí sadou)
4. vozidlo není vybaveno ani lepicí sadou, ale oprava poškozené pneumatiky je zajištěna na základě smluvního vztahu.

Pro přípojná vozidla v soupravě s vozidly kategorií M2, M3, N2 a N3 to platí obdobně.

Z toho vyplývá, že i starší vozidla mohou od 15. září tr. jezdit bez rezervního kola, bez příručního zvedáku (heveru) a klíče na šrouby (matice) u kol. Problémem ovšem je, z kterých konkrétních modelů vozů budou řidiči moci rezervu vyjmout. Rozhodovat o tom totiž mají přímo automobilky.

Ministerstvo dopravy slíbilo, že do 15. září tr. zveřejní na svých stránkách www.mdcr.cz podrobný seznam modelů aut, u kterých budou řidiči moci rezervu vyjmout (případně naopak, ve kterých modelech vozů bude muset rezerva zůstat). Jenomže žádný seznam se na zmíněných stránkách nenachází. Pouze v bloku určeném informacím výrobců je rezervním kolům věnována krátká zmínka o vozidlech značek Nissan, Infinitiv, Honda, Toyota a Lexus, a to, co zajímá pravděpodobně nejvíc motoristů – informace o rezervních kolech u modelů značky Škoda, lze najít až po dalším kliknutí v nepřehledné šestistránkové informaci firmy Škoda jako nenápadný odstaveček na páté straně tohoto sdělení. Abychom motoristy ušetřili hledání, citujeme stanovisko firmy Škoda:

„U vozidel Škoda řady 105 až 135 a starších z technického hlediska nesouhlasíme s vyjmutím náhradního kola a jeho nahrazením sadou na opravu pneumatik.

U vozidel řady Škoda Favorit, Felicia, Fabia I (typ 6Y), Super I (typ 3U) z technického hlediska nedoporučujeme (nejedná se o nesouhlas) vyjmutí náhradního kola a jeho nahrazení sadou na opravu pneumatik.

U vozidel řady Škoda Fabia II (typ 5J), Octavia I (typ 1U), Octavia II (typ 1Z), Super II (typ 3T), Yeti je možné vyjmout náhradní kolo za podmínky jeho nahrazení originální Škoda sadou na opravu pneumatik včetně vyměňovacího upevňovacího popř. dalších dílů.“

Pro úplnost uvádíme, že u vozidel

Nissan, Infinitiv kategorie M1 a N1 může být náhradní kolo nahrazeno,
Honda kategorie M1 a N1, uvedených do provozu od roku 1993, může být náhradní kolo nahrazeno
Toyota, Lexus – u starších vozidel kategorie M1 a N1 lze náhradní kolo nahradit; u vozidla Toyota MR2, které má umístěné náhradní kolo v předním zavazadlovém prostoru, náhradní kolo nahradit nelze.

Je potřeba si uvědomit, že vyhláška nahrazení rezervního kola nepředepisuje, že řidiči rezervní kolo ze svého vozu vyjmout nemusí a mohou s rezervním kolem jezdit dál.

Další důležité upozornění: podmínka, že oprava poškozené pneumatiky je zajištěna na základě smluvního vztahu, neplatí pro vozidla M1 a N1.


Poznámka ke kategoriím vozidel:
M – motorová vozidla, která mají nejméně 4 kola a používají se pro dopravu osob. Z toho
 M1 – vozidla s nejvýše 8 místy k přepravě osob (kromě místa řidiče) nebo víceúčelová vozidla
 M2 – vozidla s více než 8 místy k přepravě osob (kromě místa řidiče), hmotnost do 5 t
 M3 – dtto, hmotnost nad 5 t
N – motorová vozidla, která mají nejméně 4 kola a používají se pro dopravu nákladů. Z toho
 N1 – vozidla s hmotností do 3,5 t
 N2 – vozidla s hmotností nad 3,5 t do 12 t
 N3 – vozidla s hmotností nad 12 t
(hmotnost = největší přípustná hmotnost)

Září 2009
Infoservis FAS

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu