Vyhledávání

Shell Eco marathon Europe 2008 : letošní technologie a inovace

Shell Eco marathon Europe 2008 :  letošní technologie a inovace

/V Praze 22. května 2008/ - Tisíce studentů z celé Evropy se připravují na letošní ročník Shell Eco-marathonu, který se každoročně zabývá otázkou snižování produkce emisí vozů a zvýšení efektivnosti spotřeby paliv.

Od dnešního dne do 24. května 2008 si studenti na automobilovém okruhu ve francouzském Nogaru otestují své vlastní nápady, jak jeden z nejnaléhavějších energetických problémů současnosti řešit. Na 200 soutěžních týmů zde bude usilovat o to, aby jimi navržená a sestavená motorová vozidla urazila co nejdelší vzdálenost na co nejmenší množství paliva. K vítězství mají přispět nejrůznější technologické inovace, jež studenti při vývoji vozidel využívají.

Již 24. rokem vyzývá společnost Shell studenty k navržení a sestavení motorového vozidla, které během Shell Eco-marathonu urazí co nejdelší vzdálenost s co nejnižší spotřebou a produkcí emisí. Letošního ročníku závodu, který se koná od dnešního dne 22. května do 24. května 2008, se zúčastní 200 týmů studentů z celé Evropy. Kombinací aerodynamického designu vozů s průkopnickými motorovými systémy studenti hledají řešení, které mohou být významným přínosem pro budoucí způsoby dopravy.

Zatímco v minulých ročnících závodu byly inovativní technologie představovány především v kategorii prototypů, letos používají nové technologie a systémy také soutěžní vozidla pro městský provoz (UrbanConcept). Značný nárůst zaznamenala účast systémů hybridní energie. „Hybridní technologie již používá řada automobilových výrobců v kombinaci s benzinovým motorem. Některé naše týmy přicházejí s motory dieselovými, což představuje velmi slibnou budoucnost,“ řekl Vincent Tertois, technický manažer evropského Shell Eco-marathonu.

V rámci palivových kategorií zůstává nejoblíbenější volbou benzín. Následují alternativní zdroje energie jako GTL (Gas-To-Liquids), biopaliva a vodík, který je v této kategorii nejpoužívanější.

Zde jsou příklady některých technologických inovací studentů:
- Jedním z mála týmů, které mají své městské vozidlo vybaveno dieselovým motorem s technologií GTL, je tým Faenza ITI Racing z italské technické školy ITIP "L. Bucci" v Faenza. Jejich vůz je vybaven také hybridním systémem pohonu.
- Vozidlo týmu Baldus z Technické univerzity ve švédském městě Lulea (č. 337) kombinuje hybridní systém na ethanol s technologií recirkulace výfukových plynů.
- Tým Fortis Saxiona z Technické univerzity Chemnitz (č. 203) používá systém řídící páky srovnatelný s technologiemi užívanými v letectví.
- Tým Spiros ze švédského Královského institutu technologie KTH (č. 336) zase vybavil svůj vůz poháněný ethanolem tzv. HCCI motorem (Homogenous Charge Compression Ignition), jakož i hybridním systémem pro lepší využití energie.

Samotná technologie však k tomu, aby soutěžní vozidla ujela vzdálenost z Lisabonu do Moskvy na pouhý litr paliva, nestačí. „Jde o kombinaci různých prvků: motor, celková váha vozidla, jeho design a také řidič. To jsou klíčové faktory pro dosažení dobrého výsledku na Shell
Eco-marathonu,“ vysvětluje Vincent Tertois.

 

PR

 

Fotogalerie

Shell ECO marathon 2008

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu