Vyhledávání

Soudní spory okolo dálnice D8 nekončí. Dostavbaje trnem v oku různým občanským sdružením !!

Soudní spory okolo dálnice D8 nekončí. Dostavbaje trnem v oku různým občanským sdružením !!

Soudní spory okolo dálnice D8 nekončí

20. leden 2010
Dostavba dálnice D8 je dlouhodobě trnem v oku různým občanským sdružením. Některá z nich opakovaně podávají podněty k soudním řízením, žalují Ministerstvo dopravy a Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) a tím způsobují průtahy na celé stavbě. V této oblasti je aktivní především ekologické sdružení Děti Země, jehož žalobám čelí ŘSD jakožto stavebník téměř neustále.

V prosinci projednával Městský soud v Praze další z mnoha sporů, které se v souvislosti s dálnicí D8 vedou, a svým rozhodnutím se přiklonil na stranu Ministerstva dopravy, a potažmo tedy ŘSD.

Okolo samotné dálnice D8 se točí spousta sporů, některé z nich jsou však velmi zarážející. Například nedávná událost v Litoměřicích ukázala, že ne všechna ekologistická hnutí jsou vedena lidmi, kterým jde opravdu jen o dobro přírody. Kauza předsedy Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice, který byl dle informací Policie ČR obviněn z trestného činu vydírání, dokazuje, že spory ekologistických aktivistů mohou být v některých případech vykonstruované, kdy nejde tak ani o veřejné blaho, jako spíše o osobní zisk či výhody.

V prosinci 2009 zasedal Městský soud v Praze, aby rozhodnul další z mnoha dílčích sporů okolo dostavby dálnice D8. Tentokrát šlo o napadení stavebního povolení úseku 48,3 – 53,2 km ekologickým sdružením Děti Země. Jeho návrh se opíral o tvrzení o hrozící nenahraditelné újmě spočívající v devastaci přírody a krajiny CHKO České Středohoří. Tvrzení ekologistů však soud shledal jako nepodložená a jejich návrhu nevyhověl. Investoři a stavebník dálnice D8, Ředitelství silnic a dálnic ČR, tak mohou pokračovat ve stavebních pracích.

„Obdobná situace byla na stejné části stavby D8 Lovosice – Řehlovice, ale v úseku 61,1 – 62,3 km (část hlavní dálniční trasy) a v úseku 49,550 – 49,870 (most Vchynice a část hlavní dálniční trasy), kde soud v obou případech rozhodnul rovněž v náš prospěch“ říká Alfred Brunclík, generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic ČR.

ŘSD si samozřejmě uvědomuje svou povinnost stavět co nejšetrněji k životnímu prostředí. Dostavba dálnice D8 je na očích široké veřejnosti a čelí neustálému zájmu médií a ekologistických organizací, je tedy v zájmu Ředitelství silnic a dálnic ČR provádět stavbu podle všech příslušných právních předpisů a platných rozhodnutí.
Vzhledem k velkému počtu žalob u správních soudů (v současné době ŘSD eviduje 15 žalob), dle přesvědčení Ředitelství silnic a dálnic ČR neoprávněných, nelze vyloučit podezření, že mnohé ekologistické organizace se snaží z různých důvodů stavbu dálnice D8 co nejvíce protáhnout tak, aby investoři a stavebníci nemohli práci na dostavbě dokončit včas.

Příkladem, který podporuje pochybnosti o skutečné motivaci ekologistických aktivistů je zmíněná kauza předsedy Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice, který dle informací Policie ČR od listopadu 2009 čelí obvinění z trestného činu vydírání a musel být umístěn do vazby. Obviněný se na veřejnosti hlásil k hájení zájmů ochrany přírody, krajiny a životního prostředí a v souvislosti s tím soudně napadal stavby investorů, po kterých poté dle zjištění Policie ČR zřejmě požadoval finanční prostředky za slib stažení podaných odvolání k jednotlivým soudním řízením.

Kromě mnoha menších staveb soukromých investorů a privátních osob se Společnost ochránců životního prostředí Litoměřice zapojovala i do schvalovacích řízení největších staveb v kraji. „Ředitelství silnic a dálnic ČR má s panem předsedou Společnosti ochránců životního prostředí Litoměřice také co do činění. Setkáváme se s ním například v případě dvou žalob podaných v souvislosti se stavbou dálnice D8,“ řekl Jan Kroupa, vedoucí manažer projektového týmu D8.

V současné době investor vyhodnocuje všechny vlivy, které popsala mimořádná kontrola včetně výše uvedeného a avizuje nepříznivý vývoj v původních harmonogramech výstavby posledního úseku dálnice D8. Přesné dopady na termín zprovoznění stavby ŘSD vyhodnotí po získání stěžejních stavebních povolení.



Přílohy:
• Usnesení Městského soudu v Praze, č.j. 7 Ca 270/2009-96
• Usnesení Městského soudu v Praze, č.j. 11 Ca 94/2009-13


Odkazy:
• Zpravodajství Policie České republiky – KŘP Ústeckého kraje http://www.policie.cz/clanek/obvinen-z-vydirani.aspx  

• Obviněn z vydírání
Předseda OS Společnosti OŽP je ve vazbě
Policie 12. listopadu 2009 obvinila 56letého muže z trestného činu vydírání. Podle trestního zákona mu hrozí trest odnětí svobody až na tři roky. V současné době umístěn ve vazbě. Jako předseda občanského sdružení Společnosti ochránců životního prostředí v několika případech v letošním roce podával k jednotlivým řízením odvolání a za stažení odvolání požadoval od zástupců investorských firem finanční dar pro své občanské sdružení. Intenzivní vyšetřování stále pokračuje. Policie vyzývá všechny účastníky správních řízení, kteří byli daným sdružením osloveni, aby se přihlásili na bezplatné telefonní lince 158. Děkujeme.



Úsek dálnice D8-0805: Úsek dálnice D8 Lovosice-Řehlovice přes České středohoří je technicky nejen výjimečnou stavbou, ale také ojedinělou ekostavbou. V českých podmínkách je technické řešení tahu D8 unikát. Obdobný průchod dálnice jako v případě Krušných hor a Českého středohoří zatím v České republice neexistuje. Výstavba dálnice přes Krušné hory je podle odborníků jednou z nejsložitějších v České republice.

Současná trasa byla vybrána z mnoha variant jako nejšetrnější k rázu Českého středohoří. Trasa vede z 96 procent v oblastech zasažených lidskou činností, zbývající 4 procenta této trasy jsou kompromisně vedena tak, aby nebyl dotčen samotný povrch krajiny.

Při výstavbě dálnice D8 se postupuje maximálně šetrně vůči životnímu prostředí. Nákladná ekologická opatření při výstavbě dálnice D8 maximálně vyhověla požadavkům na ochranu životního prostředí v oblasti CHKO České středohoří. Více než miliarda korun plynula především do výstavby mostních objektů, ochranných zemních valů, protihlukových objektů, náhradní výsadby či biologických rekultivací. Stavba je navíc doplněna ekodukty pro snadný přechod zvěře přes dálnici, počítá se s výsadbou několika desítek tisíc stromů, což zhruba činí trojnásobek původního stavu.



Mgr. Martina Vápeníková
tisková mluvčí ŘSD

PR

 

Fotogalerie

Stavba obchvatu Prahy, léto 2009 - letecká foto, ŘSD

Další fotografie 1 2

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu