Vyhledávání

Ušetří ŘSD novým systémem výstavby ekoduktů 15 miliard ?

ŘSD může novým systémem výstavby ekoduktů ušetřit až 15 miliard korun
Ředitelství silnic a dálnic v letošním roce začne při přípravě a výstavbě ekoduktů využívat novou metodiku, která uspoří finance a zároveň bude šetrnější k přírodě. V minulosti výstavba ekoduktů (jedno z významných a diskutovaných ekologických opatření) postrádala efektivitu především po stránce vyvážení ekologického a ekonomického posuzování.

Hlavní změna spočívá v tom, že namísto dosud stavěných a nákladných ekoduktů, které zvěř často prakticky nevyužívala, budou posuzovány kombinace ekologických variant řešení na silničních komunikacích. Jedním z možných řešení jsou např. vysoce funkční migrační koridory. To znamená upravené trasy pro migraci zvěře pod stávajícími mosty. Nová metodika by měla v horizontu následujících let přinést úspory přibližně 15 miliard korun - nejen na výstavbě, ale také velmi výrazně a dlouhodobě při údržbě kvalitních ekologických opatření různého typu.

Ekodukty jsou speciální mostní objekty určené pro zachování spojitosti životního prostředí a migračních tras živočichů. Jejich stavbou se také omezuje riziko střetu vozidel s přebíhající zvěří (zvěř se naučí přecházet bezkolizně po ekoduktu). Jsou navrhovány především na dálnicích a rychlostních komunikacích, které svojí šířkou a intenzitou provozu představují problematickou bariéru pro migrace, která způsobuje fragmentaci krajiny – její rozpad na malé ostrovy, kde v důsledku izolace dochází ke zhoršení zdravotního stavu živočichů i kvality prostředí (ztráta možnosti pohybu za měnícími se potravními nabídkami a kontaktu mezi populacemi živočichů způsobuje vymírání malých izolovaných populací živočichů), což ve svém důsledku způsobuje pokles biodiverzity.

Podle vedení ŘSD byl dosavadní způsob výstavby ekoduktů v posledních letech velmi poznamenán nekoncepčností ve stádiu plánování, přípravy i samotné realizace. „Při přípravě a výstavbě ekoduktů se objevovalo velké spektrum různých názorů a vlivů: od místní správy, ekologických organizací, až po stavební odborníky. Často pak docházelo k tomu, že se za ekodukty platilo několikanásobně více, než bylo ve skutečnosti potřeba,“ říká ředitel výstavby ŘSD René Poruba. Mezi nejčastější problémy při současné přípravě a výstavbě ekologických opatření patří:

· Chybná individuální řešení na dílčích projektech (velké množství vlivů způsobovalo zdražování staveb)
· Nedocházelo ke komplexnímu posouzení mezioborové problematiky
· Řešení byla lokální - bez vazby na centrální metodiku ŘSD (minimální kontrola a prověřování vlivů a zásahů na lokální úrovni, vysoké náklady navíc)
· Roztříštěnost řešení generovala nevhodné projektové prvky, které v důsledku snižovaly funkčnost ekoduktů
· Některé ekodukty zvěř nevyužívá, jsou tedy nákladným opatřením téměř bez efektu.

Současné vedení ŘSD chce tento trend změnit a společně s odborníky připravilo nové řešení výstavby ekologických opatření. Klíčovou částí je celková změna přístupu při přípravě, realizaci a především monitoringu jednotlivých procesů. Detailněji spočívá změna v následujících opatřeních:

· ŘSD nově provádí již od počátku samostatně projektovou a procesní kontrolu ekologických a ekonomických požadavků stavby založenou na získaných stávajících zkušenostech
· Nastavení nového způsobu komunikace s partnery (Ministerstvo životního prostředí, Státní fond životního prostředí a Ministerstvo financí)
· Optimalizace ekologických opatření (řada ekoduktů již nebude stavěna tak nákladně, nicméně funkčnost bude zachována)

Nový efektivnější přístup při přípravě a stavbě ekologických opatření začíná ŘSD používat pod označením EKO² (ekologie ekonomicky). „Tento základní koncept je naší strategií do budoucnosti, která zajistí ekonomické úspory při zachování ekologické funkčnosti staveb,“ říká ředitel René Poruba.

ŘSD v letošním roce plánuje zavést metodiku EKO² primárně do realizace nových projektů. Nicméně celá řada již realizovaných staveb projde prostřednictvím metodiky EKO² kontrolou. „Chceme přesně vědět, jak neefektivní byla dosavadní praxe. Přesněji, kolik můžeme uspořit v dalších letech,“ říká René Poruba.

Podle prvních odhadů se mohou úspory při realizaci EKO² proti stávajícím postupům přiblížit k částce kolem 15 miliard do roku 2025. ŘSD chce společně s ministerstvem dopravy zahrnout metodiku EKO² do připravované „Superkoncepce“ výstavby dopravní infrastruktury, která je připravována právě s výhledem do roku 2025. V letošním roce budou dle nové metodiky probíhat pilotní projekty. Jeden z nich se týká migračního koridoru „Žabník“ na dálnici D47.

Příklady použití EKO² v praxi

Plánovaná výstavba na území ČR předpokládá v dlouhodobém horizontu realizaci ještě cca 1000km dálniční sítě - tedy i v tomto rozsahu vyřešení potřebných ekologických opatření.

Příklad: Příprava výstavby rychlostní silnice v západních Čechách v délce přibližně 80 km. Při využití nové metodiky a postupů EKO² pro návrhy ekoduktů či jiných kompenzací (postavené na dlouhodobém sledování a vyhodnocování již realizovaných projektů), která je odlišná od současně používané, lze např. na jednom analyzovaném úseku rychlostní silnice v trase 80 km provést opatření s významnou úsporou. Místo dnes projektovaných 3 ekoduktů lze posoudit i jiné varianty, kdy např. úsporná a současně vysoce kvalitní ekologická opatření mohou být realizována formou migračních koridorů. Rozdíl na této části výstavby činí v prvních odhadech úsporu přibližně 840 miliónů korun.

02.02.2011
ŘSD

 

 

Vaše komentáře

Bookmark and Share

MOTORA - autodíly za nejlepší cenu